Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Dåligt laddtryck og 9-3 t7

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    25

    Dåligt laddtryck og 9-3 t7

    Tjena, har en 9-3 00a 185hk med t7. har märkt att jag inte har allt för bra laddtryck, precis in på det gula på mätarn. jag har bytt vakuumslangar då dom var murkna samt bytt MV, provade att rycka R slangen för att se om den gick bättre för att på så vis kunna utesluta dem blå backventilerna, men den gick likadant, har kollat apc säkringen och den är hel. En mekaniker pluggade in tech 2an och fick ett fel på evakueringsventilen alltså den som sitter vid slangen med dom två blå backventilerna. felkoden var kortslutning i denna ventil. och jag undrar nu om det kan vara så att denna ventil gör så att det spökar med laddtrycket? Vet inte så mkt annat att kolla. turbo samt vevhus är bytt på saab efter en så kallad oilsludge. så dom grejjerna ska vara i ordning. saken är att jag köpte bilen sån här. och hoppas på lite mer hjälp av er kunniga, har sökt och letat efter fler saker att kolla men har endast hittat dessa sätt som jag nämt. Tack på förhand.

  2. #2

    Re: Dåligt laddtryck og 9-3 t7

    Luftmassemätaren va problemet på min 9-3 när den inte ladda ordentligt. Byte och testade allt annat, men efter jag bytte luftmassemätaren så fungera allt tip top

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    25

    Re: Dåligt laddtryck og 9-3 t7

    Citat Ursprungligen postat av phettbengt
    Luftmassemätaren va problemet på min 9-3 när den inte ladda ordentligt. Byte och testade allt annat, men efter jag bytte luftmassemätaren så fungera allt tip top
    Det är faktiskt det enda jag inte testat ännu? Hur är det man brukar kolla om den e kass? har för mig att CE ska lysa om den e kass väl?

  4. #4
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469

    Re: Dåligt laddtryck og 9-3 t7

    T7 brukar lägga felkoder så känns som det borde synas där om det skulle vara LMM eller spjällhus. Testat norsk reset?
    Har du en felkod är det troligt att den drar ner till LH-läge så försök få det fixat först.
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    25

    Re: Dåligt laddtryck og 9-3 t7

    Norsk reset = av med minuspolen??, killen som kollade med tech2, nollade koden samtidigt. men det är ju klart att man kan ta av polen en stund och se om det hjälper.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    25

    Re: Dåligt laddtryck og 9-3 t7

    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    T7 brukar lägga felkoder så känns som det borde synas där om det skulle vara LMM eller spjällhus. Testat norsk reset?
    Har du en felkod är det troligt att den drar ner till LH-läge så försök få det fixat först.
    LH är det heller inte, för den går ju som sagt bra, förutom att den inte laddar tillräckligt. LH brukar ju kännas som att köra en grolle på en cylinder?.

  7. #7
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469

    Re: Dåligt laddtryck og 9-3 t7

    Mja, Limp-Home kännetecknas oftast av att den går ner på grundladd, inte alltid bilen går sämre på annat vis. Å andra sidan borde CE lysa med då.
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    25

    Re: Dåligt laddtryck og 9-3 t7

    Märker ibland när bilen är kall, så kan laddet sticka upp till ungefär mitten på det gula och sen avtar det igen när den börjar bli varm, brukar detta känneteckna nåt speciellt? som sagt ingen CE lampa lyser.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    25

    Re: Dåligt laddtryck og 9-3 t7

    Finns det nåt sätt att plugga evapen tillfälligt för att på så sätt utesluta att felet ligger där?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    25

    Re: Dåligt laddtryck og 9-3 t7

    Ingen som vet vad det kan vara för fel. när den laddar till halva gula vid kall motor, men bara precis in på det gula vid varm motor?

Liknande ämnen

  1. Dåligt laddtryck
    Av bbytime i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-30, 16:35
  2. Dåligt laddtryck...
    Av _Naset_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-03-24, 09:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •