Hej soppapumpen tvärdog, och bilen lämnades till Mekonomenverkstad som bytte pump och filter. Tyvärr så bröt de sönder armaturen, så det fick bli helt ny från Mekonomen.
Efter bytet så laddar inte bilen fullt. Matar man på på 5:an så är det bara halvt ladd från 2200-3200 rpm, därefter stiger det.
Drar man på 3:an så är det fullt upp till c:a 4000 rpm därefter sjunker det.
Jag misstänker såklart för lågt soppatryck och att laddet dras ner därför. Om jag nu mäter trycket över olika ladd och konstaterar att det är lågt vad kan jag då bevisa? Bränsletrycket ska ju var 3bar över ladd.
Ponera att pumpen levererar dåligt och att laddtrycket därför regleras ner. Bränsletryck och laddtryck lär ju då följas åt. Dåligt bränsletryck --> MV/ECU regler ner laddet.
Ponera istället att det är något annat är fel på bilen som gör att laddet regleras ner. Då kommer ju BTR att reglera ner bränsletrycket varefter laddet nedregleras.
MV/ECU reglerar ner laddet --> BTR sänker bränsletrycket.
Om jag mäter kan jag bevis något och hitta felet?
Film på eländet (5ans växel)
http://www.youtube.com/watch?v=wn2ctBeH ... detailpage
Suck