Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: OG9-3: Drar snett trots att jag har gjort "allt"

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    77

    OG9-3: Drar snett trots att jag har gjort "allt"

    Hej SAAB-vänner,

    Jag har ett väldigt skumt problem med min SAAB 9-3 -99. Den drar åt höger. Inte jättemycket men kör jag på landsväg och släpper ratten så hade man åkt i diket efter en kort stund. Vilket gör att man hela tiden får hålla emot rattens önskan, inte mycket men lite hela tiden. I övrigt känns den tight och stabil i styrningen. Detta problemet har varit hela tiden och detta har ändrats (inte för just detta problemet utan för att göra bilen bättre):

    - Bytt fälgar (nu Aero 17") och däck (nya däck, balanserade av riktig firma)
    - Två (!) framvagnsinställningar
    - Byte av bussningar
    - Byte av fjädrar

    Precis samma fel som innan när bilen var helt original. Det känns lite som att servot är felinställt eller något väldigt skumt. Några idéer? Nedan kan ni se rapport från senaste framvagnsinställningen.

    Stort tack på förhand.

    https://dl.dropbox.com/u/8283852/dackinstallning.jpg

    PS. Bild på själva bilen https://dl.dropbox.com/u/8283852/2012-0 ... .48.36.jpg
    Bilhistorik: Seat Ibiza -99, Smart Fortwo -07, Volvo S40 -06, Mini Cooper S -07, Fiat 500 TurboDiesel -10 och nuvarande SAAB 9-3 SE 2.0T -99

  2. #2
    Sugmotor Henris avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    76

    Re: OG9-3: Drar snett trots att jag har gjort "allt"

    Min SAAB drar också till höger. Jag har genom åren haft olika hjul/fälgar/däck, också gjort två framvagnsinställningar, bytt en länkarm, bytt stötdämpare men den är likadan ändå. Den är ganska känslig för förändringar i vägbanan med sommardäcken (215/40-17") och "spårar" ganska lätt då.

    Ha i beaktande att vägar är byggda sluttande åt sidorna för vattenavrinningens skull. Och om man skulle somna vid ratten är det bara bra att det drar till höger så man kör av vägen och skadar sig själv och inte någon annan. Prova någon annans SAAB och jämför vet jag!
    SAAB 9-3 SC 2.0t BioPower Vector -08
    SAAB 9-3 2.0T SE -01 (såld och förmodligen död)
    26" herrcykel från 60-talet

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    77

    Re: OG9-3: Drar snett trots att jag har gjort "allt"

    Citat Ursprungligen postat av Henri
    Min SAAB drar också till höger. Jag har genom åren haft olika hjul/fälgar/däck, också gjort två framvagnsinställningar, bytt en länkarm, bytt stötdämpare men den är likadan ändå. Den är ganska känslig för förändringar i vägbanan med sommardäcken (215/40-17") och "spårar" ganska lätt då.

    Ha i beaktande att vägar är byggda sluttande åt sidorna för vattenavrinningens skull. Och om man skulle somna vid ratten är det bara bra att det drar till höger så man kör av vägen och skadar sig själv och inte någon annan. Prova någon annans SAAB och jämför vet jag!
    Visst är vägarna konvexa (hoppas jag inte blandar ihop det med konkav nu) men oavsätt vart man kör på vägen så går det lite åt höger. Kan det inte vara någon servo-inställning?
    Bilhistorik: Seat Ibiza -99, Smart Fortwo -07, Volvo S40 -06, Mini Cooper S -07, Fiat 500 TurboDiesel -10 och nuvarande SAAB 9-3 SE 2.0T -99

  4. #4
    Sugmotor Henris avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    76

    Re: OG9-3: Drar snett trots att jag har gjort "allt"

    Är bilen modifierad? Är stötdämpare och fjädrar original/motsvarande original (läs Biltema, Mekonomen etc.)? Vad är det för dimension på dina däck du har på Aero-fälgarna? Så fort man gör förändringar i ett chassie så påverkar det bilen på något sätt.
    SAAB 9-3 SC 2.0t BioPower Vector -08
    SAAB 9-3 2.0T SE -01 (såld och förmodligen död)
    26" herrcykel från 60-talet

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    77

    Re: OG9-3: Drar snett trots att jag har gjort "allt"

    Citat Ursprungligen postat av Henri
    Är bilen modifierad? Är stötdämpare och fjädrar original/motsvarande original (läs Biltema, Mekonomen etc.)? Vad är det för dimension på dina däck du har på Aero-fälgarna? Så fort man gör förändringar i ett chassie så påverkar det bilen på något sätt.
    Som jag skrev så har felet varit detsamma trots bytta fjädrar ("sport") och bytta däck (215 bredd). Alltså det har inte gjort något skillnad. Felet var exakt detsamma när den var original.
    Bilhistorik: Seat Ibiza -99, Smart Fortwo -07, Volvo S40 -06, Mini Cooper S -07, Fiat 500 TurboDiesel -10 och nuvarande SAAB 9-3 SE 2.0T -99

  6. #6
    Sugmotor Henris avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    76

    Re: OG9-3: Drar snett trots att jag har gjort "allt"

    Konstigt. Har du kört någon annan og9-3 någon gång så du har en referens? Olika bilmärken beter sig ju lite olika på vägen.
    SAAB 9-3 SC 2.0t BioPower Vector -08
    SAAB 9-3 2.0T SE -01 (såld och förmodligen död)
    26" herrcykel från 60-talet

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    552

    Re: OG9-3: Drar snett trots att jag har gjort "allt"

    Vad är det för däck, tillverkare, modell osv?

    Henke
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlstad
    Inlägg
    120

    Re: OG9-3: Drar snett trots att jag har gjort "allt"

    har du mätt bakvagnen??? kan vara den som står snett.....

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    77

    Re: OG9-3: Drar snett trots att jag har gjort "allt"

    Henri, faktiskt inte. Känner ingen som kör en OG9-3.

    Frogfoot, Goodyear Excellence 215/45R17 87V.

    kruse, nej - tänkte att Däckspecialen gjorde det då jag pratade om dom att den drog snett trots framvagnsinställning. Får dubbelkolla med dom.
    Bilhistorik: Seat Ibiza -99, Smart Fortwo -07, Volvo S40 -06, Mini Cooper S -07, Fiat 500 TurboDiesel -10 och nuvarande SAAB 9-3 SE 2.0T -99

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Stockholm/Tumba
    Inlägg
    114

    Re: OG9-3: Drar snett trots att jag har gjort "allt"

    En fråga från ingenstans, Du som åkte e18 i Söndags å "Lekte" med en röd ng900?

    Jag har samma fel, Tror dock jag hittat felet, Kolla på bilen bakifrån, Min lutar till höger.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    77

    Re: OG9-3: Drar snett trots att jag har gjort "allt"

    Citat Ursprungligen postat av NIKKELICIOUS
    En fråga från ingenstans, Du som åkte e18 i Söndags å "Lekte" med en röd ng900?

    Jag har samma fel, Tror dock jag hittat felet, Kolla på bilen bakifrån, Min lutar till höger.
    Haha, jag minns en röd 9-3 med kjol fram men inte bak från i söndags på väg in mot Sthlm. Så det var du? Det var någon idiot i BMW som ville väldigt gärna köra om dig också minns jag.
    Bilhistorik: Seat Ibiza -99, Smart Fortwo -07, Volvo S40 -06, Mini Cooper S -07, Fiat 500 TurboDiesel -10 och nuvarande SAAB 9-3 SE 2.0T -99

  12. #12
    STCS Styrelse Turbo_Holms avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    172
    Medlem#
    8213

    Re: OG9-3: Drar snett trots att jag har gjort "allt"

    Hur beter sig bilen vid gaspådrag rakt fram? drar den åt sidan då? Drar den bara åt höger?
    Styrservon sitter fast i 2 bussningar som är mjuka, vid lite högre motoreffekt så får man väldigt mycket tourqesteer dvs bilen drar åt sidan, kan det vara så att dina bussningar är såpass slut så den glappar i ena bussningen (höger) så att den drar åt sidan vid normalkörning.

    Du kan kolla på styrväxeln när bilen står still och så låter du en kompis ratta lite så ser du om bussningarna flexar.
    Detta kan hjälpas med en styrväxelklämma http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 ... 41249.html

    Blir mycket mer exakt styrning = mer körglädje

    //Johan

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    77

    Re: OG9-3: Drar snett trots att jag har gjort "allt"

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Holm
    Hur beter sig bilen vid gaspådrag rakt fram? drar den åt sidan då? Drar den bara åt höger?
    Styrservon sitter fast i 2 bussningar som är mjuka, vid lite högre motoreffekt så får man väldigt mycket tourqesteer dvs bilen drar åt sidan, kan det vara så att dina bussningar är såpass slut så den glappar i ena bussningen (höger) så att den drar åt sidan vid normalkörning.

    Du kan kolla på styrväxeln när bilen står still och så låter du en kompis ratta lite så ser du om bussningarna flexar.
    Detta kan hjälpas med en styrväxelklämma http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 ... 41249.html

    Blir mycket mer exakt styrning = mer körglädje

    //Johan
    Tack för svaret Johan.

    Bilen drar inte snett när jag gasar på vad jag kan känna. Bilen dansar ju lite när man har typ 230 hästar på framhjulen men inte farligt - men jag upplever inte att den drar mest åt något håll.

    Låter intressant, bilen är ju från 98:a så kan ju blivit lite torrt (bussningarna, om dom är av gummi?).

    Den där vill jag ha, ganska billig uppgradering. Hur meckigt är det byta den?

    /Benjamin
    Bilhistorik: Seat Ibiza -99, Smart Fortwo -07, Volvo S40 -06, Mini Cooper S -07, Fiat 500 TurboDiesel -10 och nuvarande SAAB 9-3 SE 2.0T -99

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 179

    Re: OG9-3: Drar snett trots att jag har gjort "allt"

    Regel nummer 1: Se till att ha korrekt hjulinställning fram OCH BAK... Bakvagnen måste shimsas om för att den ska bli rätt... Det är inte många verkstäder som vill göra detta arbete för det tar för lång tid.. Fridafors bilservice i Blekinge gör detta jobb ordentligt. Du får räkna med att hosta upp 2000-3000 kronor för ett kvalitetsarbete som detta..När du vet att allt är ok så kan man spekulera vidare ifall den fortfarande drar snett.... En förutsättning för att gör en vettig hjulinställning är att alla bussningar i framvagnen är friska och fräscha annars är det meningslöst.

    Lycka till.
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    77

    Re: OG9-3: Drar snett trots att jag har gjort "allt"

    Citat Ursprungligen postat av Martin 2445
    Regel nummer 1: Se till att ha korrekt hjulinställning fram OCH BAK... Bakvagnen måste shimsas om för att den ska bli rätt... Det är inte många verkstäder som vill göra detta arbete för det tar för lång tid.. Fridafors bilservice i Blekinge gör detta jobb ordentligt. Du får räkna med att hosta upp 2000-3000 kronor för ett kvalitetsarbete som detta..När du vet att allt är ok så kan man spekulera vidare ifall den fortfarande drar snett.... En förutsättning för att gör en vettig hjulinställning är att alla bussningar i framvagnen är friska och fräscha annars är det meningslöst.

    Lycka till.
    Tack för svaret. Ska ringa Däckspecialen i morgon och se vad dom kan göra. Vad innebär shimsas?
    Bilhistorik: Seat Ibiza -99, Smart Fortwo -07, Volvo S40 -06, Mini Cooper S -07, Fiat 500 TurboDiesel -10 och nuvarande SAAB 9-3 SE 2.0T -99

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    552

    Re: OG9-3: Drar snett trots att jag har gjort "allt"

    Hej, två däckfabrikat som jag inte hade några problem med:
    Dunlop Sp Sportmaxx alt. 9000
    Michelin Pilotsport 2

    Bara lite tips.

    /Henke
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    77

    Re: OG9-3: Drar snett trots att jag har gjort "allt"

    Citat Ursprungligen postat av Frogfoot
    Hej, två däckfabrikat som jag inte hade några problem med:
    Dunlop Sp Sportmaxx alt. 9000
    Michelin Pilotsport 2

    Bara lite tips.

    /Henke
    Hej,

    Jag har Goodyear Exellence - men det borde ju för fasen inte spela någon roll? I så fall är OG9-3 verkligen sämst om den drar åt ETT håll för att man har "fel däck". Mina däck är dessutom helt nya (gått 100 mil).

    /Benjamin
    Bilhistorik: Seat Ibiza -99, Smart Fortwo -07, Volvo S40 -06, Mini Cooper S -07, Fiat 500 TurboDiesel -10 och nuvarande SAAB 9-3 SE 2.0T -99

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    gbg
    Inlägg
    207

    OG9-3: Drar snett trots att jag har gjort "allt"

    schimsa är att stoppa i en sne distans imellan tex navet bak sitter med fyra bult i bakaxeln schimsen ska alltså i mellan där för att ändra camber vinkeln.
    vet ej om toe in/ut kan schimsas bak men det borde det göra.
    mvh
    Saab 9-5 2,3T SC R.I.P.
    Saab 9-3 2,0t -00 steg 3
    Saab 99 -83 R.I.P.
    Saab 9000 2,3T såld

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    77

    Re: OG9-3: Drar snett trots att jag har gjort "allt"

    Någon som har tips på någon person eller något företag som gör detta bra i Stockholm? Jag har haft kontakt med Däckspecialen men dom har inte lyckats lösa mina "drar snett"-problem.
    Bilhistorik: Seat Ibiza -99, Smart Fortwo -07, Volvo S40 -06, Mini Cooper S -07, Fiat 500 TurboDiesel -10 och nuvarande SAAB 9-3 SE 2.0T -99

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Stockholm/Tumba
    Inlägg
    114

    Re: OG9-3: Drar snett trots att jag har gjort "allt"

    Citat Ursprungligen postat av benis
    Citat Ursprungligen postat av NIKKELICIOUS
    En fråga från ingenstans, Du som åkte e18 i Söndags å "Lekte" med en röd ng900?

    Jag har samma fel, Tror dock jag hittat felet, Kolla på bilen bakifrån, Min lutar till höger.
    Haha, jag minns en röd 9-3 med kjol fram men inte bak från i söndags på väg in mot Sthlm. Så det var du? Det var någon idiot i BMW som ville väldigt gärna köra om dig också minns jag.

    Haha ja han i bmwn fick så han teg i Solna-rödljusen haha.. Japp de var jag, hade vart i Värmland :P Det är en 900 jag har, ingen 9-3 Dock ser de ut som en 9-3 framifrån

Liknande ämnen

  1. Svar: 193
    Senaste inlägg: 2008-03-25, 23:11
  2. NG900 startar inte, felsökt "allt" Hjälp...
    Av niohundra i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2008-03-07, 01:01
  3. Hjälp! Operation "byta allt"?
    Av mrlowalowa i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-11-14, 00:03
  4. Har SAAB gjort några "vassare" kammar som kan pass
    Av Belle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2004-11-26, 23:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •