Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: En klassiker: vilken olja?

  1. #1
    Sugmotor Henris avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    76

    En klassiker: vilken olja?

    Hej!

    Castrol Magnatec 5W-40:s vara eller icke vara i en SAAB-motor har stötts och blötts i många olika forum och debatter här på nätet under många år. Jag har en og9-3 2.0 T (185hk) -01 och den rekommenderas i min lokala Mekonomenbutik för mig som kör normalkörning ca 1000 mil/år och byter olja en gång/år. Deras ständiga kampanjpris på 499 kr i stället för 689 kr för en dunk är ett bra pris tycker jag, alternativet är Castrol Edge för 899 kr men det känns onödigt dyrt när tumregeln är att byta minst en gång om året.

    Enligt vissa så ska man dock inte köra på Castrol Magnatec 5W-40, eller oljor som inte uppfyller GM-LLA-025. Men den uppfyller dexos 2, vilket ersätter GM-LLA-025 om jag uppfattat rätt? (det står förresten inte något om GM-LLA-025 i varken instruktionsboken eller WIS). Det står dessutom "specificially developed for engines requiring the GM dexos2 engine oil specification" på dunken. Vidare uppfyller den ACEA A3 som instrukionsboken föreskriver. Den uppfyller API SN i stället för SH/SJ som instruktionsboken föreskriver vilket väl inte kan vara negativt utan i stället en bonus?

    När det gäller viskositeten är instuktionsboken och WIS inte riktigt överens. Instruktionsboken säger 5W-30 alt. 5W-40 medan WIS säger 10W-30 alt. 10W-40 (med vissa justeringar om det är konstant under -20 eller över +15).

    Nå, kan man köra på Magnatec 5W-40 eller inte? Ni som säger nej - varför inte? Vilken olja ska man köra på då? Ha 1000 mil/år och normalkörning i bektande.

    /Henri

    P.S TIPS: byt till spolarmunstycke med "dusch", bra skit kan jag säga D.S
    SAAB 9-3 SC 2.0t BioPower Vector -08
    SAAB 9-3 2.0T SE -01 (såld och förmodligen död)
    26" herrcykel från 60-talet

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 249
    Medlem#
    6069

    Re: En klassiker: vilken olja?

    Om den uppfyller Dexos2 så är det nog inga problem.
    Köp olja på nätet från Tyskland om du vill spara pengar.
    T.ex:
    http://stores.ebay.de/levoil?_rdc=1
    http://www.mapodo.de
    http://www.oeldepot24.de/
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  3. #3
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 380
    Medlem#
    6935

    Re: En klassiker: vilken olja?

    Varför inte GM's egen olja? Brukar ligga på runt 400:-/5 liter, så priset är det ju inget fel på.
    Jag förstår inte denna hysteri kring att prova massa olika oljor när Saab's egen olja är så pass billig.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  4. #4
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 380
    Medlem#
    6935

    Re: En klassiker: vilken olja?

    Citat Ursprungligen postat av Henri
    P.S TIPS: byt till spolarmunstycke med "dusch", bra skit kan jag säga D.S
    Vilka munstycken använde du?
    Jag bytte till några Volvo-munstycken på en 9000 jag hade, men har fått för mig att dom inte passar på 9-3/9-5.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83
    Medlem#
    8728

    Re: En klassiker: vilken olja?

    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Om den uppfyller Dexos2 så är det nog inga problem.
    Köp olja på nätet från Tyskland om du vill spara pengar.
    T.ex:
    http://stores.ebay.de/levoil?_rdc=1
    http://www.mapodo.de
    http://www.oeldepot24.de/
    Nja, vad jag förstår är den inte Dexos2-certifierad. När man tittar på databladet för den står det en stjärna efter Dexos2:

    * Castrol recommends Castrol Magnatec Professional OE 5W-40 as suitable for use in engines requiring GM/Opel dexos2 lubricants and where GM LL-A-025 or GM LL-B-025 specified products were originally required.

    Mellan raderna tolkar jag det som att oljan mer eller mindre uppfyller Dexos2, men att Castrol inte vill betala GM för certifieringsprocessen, kan det vara så? Jag har inte sett någon annan olja än GMs egen som faktiskt är Dexos2-certifierad. Mobil och Havoline har jag sett har GM LLA-certifieringar på en del produkter, men av Castrol har jag inte sett någon produkt med certifiering alls för någon av dessa två GM-standarder.

    I min instruktionsbok rekommenderas Mobil 1 och det finns t.o.m. en klisterlapp som rekommenderar Mobil 1 under motorhuven. Jag antar att GM helt enkelt har bra relationer (=pengatransaktioner) med Mobil 1 och sämre med Castrol och därför har Castrol inte skaffat/fått certifieringarna.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    244

    Re: En klassiker: vilken olja?

    Citat Ursprungligen postat av Henri

    P.S TIPS: byt till spolarmunstycke med "dusch", bra skit kan jag säga D.S
    Lät ju intressant, vart köpa och hur byta?

  7. #7
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 380
    Medlem#
    6935

    Re: En klassiker: vilken olja?

    Citat Ursprungligen postat av zerem
    I min instruktionsbok rekommenderas Mobil 1 och det finns t.o.m. en klisterlapp som rekommenderar Mobil 1 under motorhuven. Jag antar att GM helt enkelt har bra relationer (=pengatransaktioner) med Mobil 1 och sämre med Castrol och därför har Castrol inte skaffat/fått certifieringarna.
    Eller så är Mobil1 helt enkelt en lämpligare olja för din motor.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533

    Re: En klassiker: vilken olja?

    Citat Ursprungligen postat av zerem
    Mobil och Havoline har jag sett har GM LLA-certifieringar på en del produkter, men av Castrol har jag inte sett någon produkt med certifiering alls för någon av dessa två GM-standarder.
    Castrol Magnatec 5W-30 A3/B4 och Castrol Magnatec Professional A3 5W-30 verkar uppfylla GM LLA enligt eget datablad. Om det innebär att de är certifierade vet jag dock inte.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    422

    Re: En klassiker: vilken olja?

    För att flika in lite .. Biltema har i Karlstad Dexos2 klassad olja till våra saabar

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 042

    Re: En klassiker: vilken olja?

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Citat Ursprungligen postat av zerem
    I min instruktionsbok rekommenderas Mobil 1 och det finns t.o.m. en klisterlapp som rekommenderar Mobil 1 under motorhuven. Jag antar att GM helt enkelt har bra relationer (=pengatransaktioner) med Mobil 1 och sämre med Castrol och därför har Castrol inte skaffat/fått certifieringarna.
    Eller så är Mobil1 helt enkelt en lämpligare olja för din motor.
    Och vilken av alla Mobil1-oljorna rekommenderar du då?

    Mobil1 är ett märke som har en massa kvalisorter för olika ändamål. Likadant med biltema eller castrol m.fl.

    Att bara hälla i nåt som det råkar stå ett visst fabrikat på är både korkat och emot allt som kallas bilvård, tycker jag.

    Att hälla i sig allt som det står Absolut på vid festliga tillfällen är alltid rätt, däremot.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  11. #11
    Sugmotor Henris avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    76

    Re: En klassiker: vilken olja?

    rcy & RCS: Jag monterade V70-munstycken igår. Gick in på Bilia och sa "hej, jag vill ha två spolarmunstycken". "Vad är det till för bil?" frågade killen i kassan. Han fick roligt ansiktsuttryck när jag svarade "det är en SAAB"

    Bra sprut och snygg dusch, dock lite lågt. Fick förstås tag i fel munstycken, man ska ha de raka och inte de vinklade med slangbit jag fick tag i. Om man satar på V50-munstycken så blir det rätt.

    De var lite för stora. Vissa har borrat upp hålen men då försvinner ju lacken (=rost!), bättre trycka i dem i hålen, se var det tar emot (alltså var det blir märken i plasten på munstyckena) och skala av lite med ett rakblad så det blir lite smalare och kommer i spåret på huven, se markering http://i.imgur.com/9tzzn.jpg

    De gamla munstyckena tar man loss genom att trycka ihop "flärparna" får undersidan med en plattång. Jag skalade lite snedt på det högra så det sprutar lite får långt åt sidan, ska köpa två nya V50-munstycke...."gör om gör rätt".
    SAAB 9-3 SC 2.0t BioPower Vector -08
    SAAB 9-3 2.0T SE -01 (såld och förmodligen död)
    26" herrcykel från 60-talet

  12. #12
    Sugmotor Princevegetas avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Höör
    Inlägg
    84
    Medlem#
    8253

    Re: En klassiker: vilken olja?

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Citat Ursprungligen postat av rcy

    Eller så är Mobil1 helt enkelt en lämpligare olja för din motor.
    Och vilken av alla Mobil1-oljorna rekommenderar du då?

    Mobil1 är ett märke som har en massa kvalisorter för olika ändamål. Likadant med biltema eller castrol m.fl.

    Att bara hälla i nåt som det råkar stå ett visst fabrikat på är både korkat och emot allt som kallas bilvård, tycker jag.

    Att hälla i sig allt som det står Absolut på vid festliga tillfällen är alltid rätt, däremot.
    Mobil 1 New Life 0W-40 kör jag, rätt klassning på den.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83
    Medlem#
    8728

    Re: En klassiker: vilken olja?

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Citat Ursprungligen postat av zerem
    I min instruktionsbok rekommenderas Mobil 1 och det finns t.o.m. en klisterlapp som rekommenderar Mobil 1 under motorhuven. Jag antar att GM helt enkelt har bra relationer (=pengatransaktioner) med Mobil 1 och sämre med Castrol och därför har Castrol inte skaffat/fått certifieringarna.
    Eller så är Mobil1 helt enkelt en lämpligare olja för din motor.
    Kanske, det är därför jag faktiskt köper Mobil1, det är dumt att chansa, men om man gillar Castrol tror jag inte att det är fel med en sådan olja heller, så länge man väljer rätt Castrol-variant och naturligtvis byter olja regelbundet.

  14. #14
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 380
    Medlem#
    6935

    Re: En klassiker: vilken olja?

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Eller så är Mobil1 helt enkelt en lämpligare olja för din motor.
    Och vilken av alla Mobil1-oljorna rekommenderar du då?
    Mobil1 är ett märke som har en massa kvalisorter för olika ändamål. Likadant med biltema eller castrol m.fl.
    Att bara hälla i nåt som det råkar stå ett visst fabrikat på är både korkat och emot allt som kallas bilvård, tycker jag.[/quote]

    Jag har faktiskt ingen bestämd åsikt, jag försökte bara göra mig lite lustig över det faktum att han uppmärksammat att det i princip överallt på hans bil står att man ska använda Mobil1, men trots att han själv säger sig inte ha full koll på oljor så ignorerar han ändå alla Mobil1 märken och envisas med att vilja ha Castrol, trots att det verkar väldigt osäkert om dom uppfyller klassningen eller ej.

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Att hälla i sig allt som det står Absolut på vid festliga tillfällen är alltid rätt, däremot.
    Det vet jag heller inget om. Ä' från Norrrrland ja' vettu', stå int' nå på den dunken ä', en e' ba' vit.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83
    Medlem#
    8728

    Re: En klassiker: vilken olja?

    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    Citat Ursprungligen postat av zerem
    Mobil och Havoline har jag sett har GM LLA-certifieringar på en del produkter, men av Castrol har jag inte sett någon produkt med certifiering alls för någon av dessa två GM-standarder.
    Castrol Magnatec 5W-30 A3/B4 och Castrol Magnatec Professional A3 5W-30 verkar uppfylla GM LLA enligt eget datablad. Om det innebär att de är certifierade vet jag dock inte.
    Ja, fast det lustiga är att om jag väljer min Saab-modell på Castrols hemsida så rekommenderar de EDGE 0W-40 A3/B4 och Magnatec 10W-40 A3/B4, vilka varken uppfyller GM LLA eller Dexos2. Kanske för att oljekraven i instruktionsboken för 9-5 MY03 var A3/B4.

    Jag vet ärligt talat inte hur GMs oljespecar funkar; ifall de är helt öppna eller ifall oljan ska certifieras av GM. Hur som helst, jag hittade några 5W-40 oljor (EDGE 5W-40, Magnatec Professional OE 5W-40 samt Magnatec 5W-40 C3) som ska uppfulla Dexos2.

    Eftersom min instruktionsbok rekommenderar 0W-40 och vi faktiskt har kalla vintrar då och då, så vill jag dock ha en 0W-olja. Vad jag vet är Mobil 1 New Life 0W-40 den enda 0W-40-oljan som uppfyller GM LLA/Dexos2 och därför köper jag den. Det är mycket möjligt att Castrol EDGE 0W-40 A3/B4 funkar precis lika bra trots att den inte uppfyller GMs senaste specar, men jag har för litet detaljkunskap om oljor för att kunna bedöma det och därför kör jag på säkerhet. Priserna är ju ungefär desamma för båda dessa två oljor ändå.

  16. #16
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 380
    Medlem#
    6935

    Re: En klassiker: vilken olja?

    Citat Ursprungligen postat av zerem
    Jag vet ärligt talat inte hur GMs oljespecar funkar; ifall de är helt öppna eller ifall oljan ska certifieras av GM. Hur som helst, jag hittade några 5W-40 oljor (EDGE 5W-40, Magnatec Professional OE 5W-40 samt Magnatec 5W-40 C3) som ska uppfulla Dexos2.
    Enligt vem?
    Enligt GM så finns det inga Castrol-oljor som är Dexos2 klassade.

    http://www.gmdexos.com/licensedbrands/d ... rands.html
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83
    Medlem#
    8728

    Re: En klassiker: vilken olja?

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Jag har faktiskt ingen bestämd åsikt, jag försökte bara göra mig lite lustig över det faktum att han uppmärksammat att det i princip överallt på hans bil står att man ska använda Mobil1, men trots att han själv säger sig inte ha full koll på oljor så ignorerar han ändå alla Mobil1 märken och envisas med att vilja ha Castrol, trots att det verkar väldigt osäkert om dom uppfyller klassningen eller ej.
    Nja, jag skrev att det står Mobil1 överallt i instruktionsboken och i motorrummet, men så har jag faktiskt Mobil 1-olja också för säkerhets skull... Däremot finns det säkerligen en hel del pengatransaktioner mellan GM och Mobil 1 som motiverar dessa loggor överallt, så jag är inte övertygad om att Castrol-olja skulle vara sämre, men jag ser ingen anledning till att testa själv.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83
    Medlem#
    8728

    Re: En klassiker: vilken olja?

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Citat Ursprungligen postat av zerem
    Jag vet ärligt talat inte hur GMs oljespecar funkar; ifall de är helt öppna eller ifall oljan ska certifieras av GM. Hur som helst, jag hittade några 5W-40 oljor (EDGE 5W-40, Magnatec Professional OE 5W-40 samt Magnatec 5W-40 C3) som ska uppfulla Dexos2.
    Enligt vem?
    Enligt GM så finns det inga Castrol-oljor som är Dexos2 klassade.

    http://www.gmdexos.com/licensedbrands/d ... rands.html
    Enligt Castrols datablad, ex på detta står det:

    Product Performance Claims
    ACEA A3/B3, A3/B4, C3
    API SN/CF
    BMW Longlife-04
    Meets Fiat 9.55535-S2
    GM dexos2
    MB-Approval 229.31/ 229.51
    Porsche A40
    Renault RN 0700 / RN 0710
    VW 502 00/ 505 00

    Jag gissar att oljan uppfyller kraven, men att Castrol inte har pröjsat GM för att testa och certifiera den i GM:s egna labb. Det står ju "claims", inte "certifications".

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83
    Medlem#
    8728

    Re: En klassiker: vilken olja?

    Av denna diskussion blev jag nyfiken på de olika specifikationerna och hittade dessa intressanta sidor:

    http://www.fordforums.com.au/showthread.php?t=11355417
    http://themotoroilevaluator.com/memb...otor-oil-spec/
    http://www.valvoline.com/promos/dexos.jsp

    I min servicebok för MY03 står det att olja för 9-5 ska uppfylla ACEA A3/B3 samt API SJ för bensinmotor eller ACEA B3/B4 för dieselmotor, men att för 9-3 ska det vara GM-LL-A-025 för bensin eller GM-LL-B-025 för diesel. Om nu GM hade sin standard redan då, varför är det olika för 9-5 och 9-3?

    Svaret ligger i serviceintervallen. GM-LL-A-025 innebär en olja med viskositet SAE 0W-30, specifikation ACEA A3/B3 och som klarar serviceintervall på 3000 mil. GM-LL-B-025 innebär en olja med viskositet SAE 5W-40, specifikation ACEA A3/B3/B4 och som klarar serviceintervall på 5000 mil. För 9-3 infördes förlängda serviceintervall MY03 med NG, men för 9-5 (med bensinmotor) infördes förlängda intervall från 2000 till 3000 mil först med MY04.

    Med andra ord, så länge man inte rullar längre än 2000 mil på samma olja så är GMs LongLife-specifikationer inte så relevanta, utan det viktiga är att den uppfyller ACEA och API-kraven. Det står faktiskt i serviceboken att det är just för 9-3:ans serviceintervall som man måste använda GMLL-oljan.

    Dexos-specifikationerna rekommenderas specifikt för GM-bilar MY11 och senare, men är även bakåtkompatibla med äldre GM-bilar. De är kombinationer av nordamerikanska (API/ILSAC) och europeiska (ACEA) standarder samt några egna GM-specar. Exempelvis har Dexos högre krav på föroreningar och beläggningar på motordelar (jag antar för att oljan ska klara längre serviceintervall), medan den senaste ILSAC-standarden GF-5 har högre krav på bränsleekonomi och E85-kompatibilitet. Dexos1 är anpassad för bensinbilar och Dexos2 är en universalspec för både bensin- och dieselbilar. Dexos1 är egentligen bättre för bensinbilar än Dexos2, men eftersom det är så stor andel dieselbilar i Europa så marknadsförs endast Dexos2 här. Det speciella med Dexos jämfört med andra biltillverkares standarder är att oljetillverkare måste betala GM för varje liter de säljer för att få certifieringen och därför har många tillverkare oljor som uppfyller kraven, men inte är certifierade, t.ex. Valvoline och Castrol.

    Intressant är att trots att Mobil 1 har flera oljor som uppfyller Dexos2 så är det inte någon av dessa som Mobil 1 rekommenderar till min modell. Jag antar att det beror på att deras Dexos2-oljor inte uppfyller ACEA A3/B3 som min instruktionsbok kräver. Vad Mobil 1 rekommenderar och som uppfyller det som rekommenderas i instruktionsboken är New Life 0W-40. Den oljan uppfyller inte heller GM-LL-A-025 eftersom den har "fel" viskositet, men rekommenderas ändå av Mobil 1 att användas för bilar som kräver den standarden.

    Efter att ha inhämtat denna kunskap och eftersom jag tänker byta olja bra mycket oftare än var 3000 mil, så tänker jag högaktningsfullt strunta i specifikationerna GM-LL-A-025 och Dexos2 framöver, eftersom de framförallt verkar vara anpassade för just få oljebyten. Istället kommer jag att köra på olja som möter ACEA A3/B3 + API SM (uppdaterad variant av SJ) och SAE 0W-40. Det vore trevligt om den även uppfyllde API SN Resource Conserving eller ILSAC GF-5, eftersom de har högre krav på bränsleekonomi och etanol-kompatibilitet, men sådana oljor verkar vara sällsynta i Europa då det är amerikanska standarder.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    244

    Re: En klassiker: vilken olja?

    Citat Ursprungligen postat av Henri
    rcy & RCS: Jag monterade V70-munstycken igår. Gick in på Bilia och sa "hej, jag vill ha två spolarmunstycken". "Vad är det till för bil?" frågade killen i kassan. Han fick roligt ansiktsuttryck när jag svarade "det är en SAAB"

    Bra sprut och snygg dusch, dock lite lågt. Fick förstås tag i fel munstycken, man ska ha de raka och inte de vinklade med slangbit jag fick tag i. Om man satar på V50-munstycken så blir det rätt.

    De var lite för stora. Vissa har borrat upp hålen men då försvinner ju lacken (=rost!), bättre trycka i dem i hålen, se var det tar emot (alltså var det blir märken i plasten på munstyckena) och skala av lite med ett rakblad så det blir lite smalare och kommer i spåret på huven, se markering http://i.imgur.com/9tzzn.jpg

    De gamla munstyckena tar man loss genom att trycka ihop "flärparna" får undersidan med en plattång. Jag skalade lite snedt på det högra så det sprutar lite får långt åt sidan, ska köpa två nya V50-munstycke...."gör om gör rätt".
    Tackar!

Liknande ämnen

  1. Vilken olja ?
    Av Strato i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2005-09-19, 01:20
  2. Vilken olja?
    Av Moribound i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-09-01, 19:07
  3. Svar: 29
    Senaste inlägg: 2005-03-30, 10:12
  4. vilken olja?
    Av Eyeball i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-12-22, 17:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •