Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Saab 9-3 TTID 2009

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    53

    Saab 9-3 TTID 2009

    Som titeln lyder vill jag försäkra mig och jag har sökt litegrann och tycks inte hitta någon liknande.

    Jag är inte "jättebilkunnig" om man säger så, så jag hoppas ni här med erfarenhet kan hjälpa mig.

    Jag köpte min bil från Bilvalet i Enköping och när jag köpte den så ställde jag frågan är det kamrem eller kamkedja, då jag vela ha en bil som har kedja, försäljaren försäkrade mig om att det var kedja. Men idag när jag ringde en verkstad för service (14300 mil) tyckte dom det var dags att byta kamrem som ska egentligen bytas vid 15000 enligt mekonomen.

    Är det så att denna modell har kamrem?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097

    Re: Saab 9-3 TTID 2009

    Ja det är kamrem på 1.9 dieslarna.
    Vad var det för spån du råkade ut för?
    Du skall byta transmisionssattsen samt vattenpump samtidigt.
    ligger på ca 10000 kr ink mellan servicen. (min väntar på rullar som visst är restade för samma byte).

    Men jag fick priser från 9000-12000 när jag ringde runt och kollade.
    Tänk på att du måste ha motoroljan Mobil1 0W-40 New Life i TTiD
    Så dom inte häller i någon annan.
    Själv tar jag med en 5 liters dunk för att garantera rätt olja vid servicen.
    Blir dessutom ca 1000 kronor billigare... märkte jag sist, man tar rejält betalt för oljan.

    /per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Saab 9-3 TTID 2009

    Citat Ursprungligen postat av Jdar
    Som titeln lyder vill jag försäkra mig och jag har sökt litegrann och tycks inte hitta någon liknande.

    Jag är inte "jättebilkunnig" om man säger så, så jag hoppas ni här med erfarenhet kan hjälpa mig.

    Jag köpte min bil från Bilvalet i Enköping och när jag köpte den så ställde jag frågan är det kamrem eller kamkedja, då jag vela ha en bil som har kedja, försäljaren försäkrade mig om att det var kedja. Men idag när jag ringde en verkstad för service (14300 mil) tyckte dom det var dags att byta kamrem som ska egentligen bytas vid 15000 enligt mekonomen.

    Är det så att denna modell har kamrem?
    Åh, har Herr Knull-Karlsson varit i farten igen? Ägaren till Bilvalet går under det smeknamnet i Enköping & detta förvånar mig inte ett dugg.
    Har en likadan bil själv & absolut är det kamrem i den son ska bytas vid 15k-servicen. Tyvärr är det så att säljarna på Bilvalet är inte särskilt märkeskunniga då dom har jävligt många bilar & i princip alla modeller av dessa.

    Mitt råd till dig är att kontakta Bilvalet angående detta & meddela om att du blivit informerad om att bilen har kamkedja men att bilen egentligen har kamrem & kräva att dom ska stå för bytet av den. Jag tror det t.o.m finns någon lag om detta.

    Det är ju dock lätt att ta fel då Saab normalt sett har kamkedja, det är i princip endast dieslarna som kör med kamrem men det sitter ju inte Saab-motorer i dieslarna utan Fiat-motorer så ja, det är lätt att ta fel.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    53

    Re: Saab 9-3 TTID 2009

    Tack för era svar, jag ska lämna in den för service imorgon 14300 har den gått. (Kan jag vänta lite längre innan kamremsbyte?). Tänkte köra mellanservicen nu och ska vänta till nästa månad innan jag byter kamrem. 6345 kr vela en rekommenderad verkstad här i stan ha.

    Jag ska försäkra mig om att dom använder rätt olja, ser på bilverkstadens hemsida att dom använder Mobil olja.


    Jag skrev ett email till bilvalet igår men fick inget svar, ska nog ta och ringa dem imorgon efter jobbet. Känner mig osäker om jag kan stå på mig på en sådan sak...?

    http://www.bilpriser.se/begagnade-bilar ... ombi-180hk
    Enligt dom här är det kedja,
    Man blir ju lätt förvirrad?

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: Saab 9-3 TTID 2009

    Citat Ursprungligen postat av gucpm
    Ja det är kamrem på 1.9 dieslarna.
    Vad var det för spån du råkade ut för?
    Du skall byta transmisionssattsen samt vattenpump samtidigt.
    ligger på ca 10000 kr ink mellan servicen. (min väntar på rullar som visst är restade för samma byte).

    Men jag fick priser från 9000-12000 när jag ringde runt och kollade.
    Tänk på att du måste ha motoroljan Mobil1 0W-40 New Life i TTiD
    Så dom inte häller i någon annan.
    Själv tar jag med en 5 liters dunk för att garantera rätt olja vid servicen.
    Blir dessutom ca 1000 kronor billigare... märkte jag sist, man tar rejält betalt för oljan.

    /per
    Egentligen är det dexos2 Mobil 1 ESP 0W-40 man bör använda, men "New Life" uppfyller ju i alla fall den äldre GM-LL-B-025 standarden.

    Listan med dexos2 godkända 40 oljor är rätt kort, men det finns några fler alternativ:
    http://www.gmdexos.com/licensedbrands/d ... rands.html

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    11937

    Re: Saab 9-3 TTID 2009

    Citat Ursprungligen postat av Jdar
    http://www.bilpriser.se/begagnade-bilar/model/18057/saab/9-3-19-ttid-sportcombi-180hk
    Enligt dom här är det kedja,
    Man blir ju lätt förvirrad?
    Jag har sett många faktafel på bilpriser.se... Mycket av infon som står är gemensam för hela modellserien (t.ex. alla saab 9-3) och så glömmer man att ändra för de få undantag som finns, t.ex. att just dieselvarianterna har kamrem.

    För övrig har 1.8i-motorn från opel också kamrem om jag inte missminner mig.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097

    Re: Saab 9-3 TTID 2009

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Citat Ursprungligen postat av gucpm
    Ja det är kamrem på 1.9 dieslarna.
    Vad var det för spån du råkade ut för?
    Du skall byta transmisionssattsen samt vattenpump samtidigt.
    ligger på ca 10000 kr ink mellan servicen. (min väntar på rullar som visst är restade för samma byte).

    Men jag fick priser från 9000-12000 när jag ringde runt och kollade.
    Tänk på att du måste ha motoroljan Mobil1 0W-40 New Life i TTiD
    Så dom inte häller i någon annan.
    Själv tar jag med en 5 liters dunk för att garantera rätt olja vid servicen.
    Blir dessutom ca 1000 kronor billigare... märkte jag sist, man tar rejält betalt för oljan.

    /per
    Egentligen är det dexos2 Mobil 1 ESP 0W-40 man bör använda, men "New Life" uppfyller ju i alla fall den äldre GM-LL-B-025 standarden.

    Listan med dexos2 godkända 40 oljor är rätt kort, men det finns några fler alternativ:
    http://www.gmdexos.com/licensedbrands/d ... rands.html

    Är du säker på detta?
    Förut har man varit otroligt tydlig på att det enbart skall användas
    Mobil1 0W-40 New Life i TTiD 2008- 180 Hkr

    Eller fanns inte ESP'n då?

    Mvh Per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: Saab 9-3 TTID 2009

    Citat Ursprungligen postat av gucpm
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan

    Egentligen är det dexos2 Mobil 1 ESP 0W-40 man bör använda, men "New Life" uppfyller ju i alla fall den äldre GM-LL-B-025 standarden.

    Listan med dexos2 godkända 40 oljor är rätt kort, men det finns några fler alternativ:
    http://www.gmdexos.com/licensedbrands/d ... rands.html

    Är du säker på detta?
    Förut har man varit otroligt tydlig på att det enbart skall användas
    Mobil1 0W-40 New Life i TTiD 2008- 180 Hkr

    Eller fanns inte ESP'n då?

    Mvh Per
    Den är ganska ny (ESP fanns tidigare enbart som 5W-30 utan rätt klassning), och är idag den enda Mobil 1 olja som är klassad dexos2. Mobil 1 rekommenderar den även till bilar som ska ha GM-LL-A-025/GM-LL-B-025. ESP står för Emission System Protection, och den oljan har bland annat låg askhalt för att inte sätta igen partikelfiltret.

    Med TTiD så är det ju däremot inte ok att använda de vanliga 5W-30 dexos2 oljorna.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    53

    Re: Saab 9-3 TTID 2009

    En liten update angående kamremmen, så gick bilfirman in och betala den

    Var rätt billigt ändå, 5721:- arbete och delar, från en saab verkstad.

Liknande ämnen

  1. Eftermontera Densonavigation OG9-5 2006-2010
    Av ahlis i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2021-03-06, 14:51
  2. Dålig halvljus (xenon) Saab 9-3 TTID 2009
    Av Bobi K i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-03-11, 00:09
  3. Skillnad TTiD -08 och TTiD -11 119g
    Av gucpm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-21, 23:59
  4. 18-dec 2009 - SAAB läggs ner
    Av perr i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-12-28, 01:58
  5. Saab kör STCC 2009!
    Av znorc i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-25, 13:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •