Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Almänna råd önskas, Chassi m.m. OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    61

    Almänna råd önskas, Chassi m.m. OG9-3

    Frågor gäller min Saab 9-3og -02a (Polar Edition)

    Fick en notering på besiktningen att min spindelled på höger sida behöver bytas ut. (tydligen bytt nyligen på vänster sida av fg. ägare) Min fråga är direkt (då jag inte hittat "spindelled") vilket artnr eller benämning är det på delen som skall bytas?

    Ytterligare en fråga; Då bilen körts utav ett äldre par sedan den var ny så undrar jag om det kan vara dax att byta ut alla bussningarna? Finns det något kit för detta så man vet vilka man skall/bör byta ut eller vilka artnr/delar skulle ni rekommendera bör bytas?

    Har någon tips på hur man kan "felsöka" eller kontrollera om ev. stötdämpare / fjädrar behöver bytas ut?

    Personligen har jag inte kört/åkt i någon annan 9-3og förut men tycker den känns lite "svampig". Sambon klagar dock inte utan tycker den känns mjuk och fin att köra....

    Än så länge har jag bytt:
    Oljefilter, olja, bränslefilter, kupefilter, luftfilter och tändstift
    Multirem, kupefläkt och regulator/relät till kupefläkten
    Bromsskivor, bromsbelägg, monteringssatser samt bromsbackar
    ...När skall det ta slut...?
    // Saab 9-3 2,0T Polar Edition 2002, BSR 1

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 653
    Medlem#
    8924

    Re: Almänna råd (Chassi m.m.)

    Spindellederna på ng900 och og9-3 sitter inbyggda i länkarmarna.
    Vänster OE nr: 4543450
    Höger OE nr:4543468

    Synd att tidigare ägare snålade och bara bytte den ena. Jag tycker man ska byta båda på samma gång.

    Bussning nr 1 och 2 sitter i länkarmen så dom medföljer när du köper länkarm. Man bör även köpa nya krängarstag (4544599) för dessa går nästan alltid sönder när man ska byta länkarmen.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    61

    Re: Almänna råd (Chassi m.m.)

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Spindellederna på ng900 och og9-3 sitter inbyggda i länkarmarna.
    Vänster OE nr: 4543450
    Höger OE nr:4543468

    Synd att tidigare ägare snålade och bara bytte den ena. Jag tycker man ska byta båda på samma gång.

    Bussning nr 1 och 2 sitter i länkarmen så dom medföljer när du köper länkarm. Man bör även köpa nya krängarstag (4544599) för dessa går nästan alltid sönder när man ska byta länkarmen.
    Tack för jättebra tips och råd!
    Guldstjärna till dig!
    Beställer dessa delarna direkt, jag håller dock med dig om att det är "snål" att byta endast på en sida. Som tur är så var det fg. år den byttes.
    // Saab 9-3 2,0T Polar Edition 2002, BSR 1

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 269

    Re: Almänna råd (Chassi m.m.)

    Hej

    Lyfter en gammal tråd lite.

    Misstänker att mina länkarmar är dåliga eftersom det knackar/knäpper när jag lägger om stillastående. Detsamma gäller över ojämnheter i mycket lågfart (gångfart) på t ex grusparkeringar. OM det beror på glapp(?) i länkarmarna vilken nummer är det i så fall på den? Enligt bild finns det ju två olika en övre och en undre.

    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 ... /framvagn/

    Det verkar ju vara ganska kostsamma delar så därför blir min följdfråga om det går att reparera dessa med hjälp av nya bussningar från Powerflex istället. Autoexperten har ju dessutom förstärkta stabiliseringstag om dessa behöver bytas också.

    http://www.autokatalogen.se/afw/Bromma/ ... &nodeIdNo=

    Tacksam för tips.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 269

    Re: Almänna råd (Chassi m.m.)

    Hej igen

    Efter lite ytterligare research så misstänker jag att det är den nedre bärarmen och då självklart spindelleden längst ut som ger missljudet. Ja ja i så fall är det väl bara att bita i det sura och köpa två nya bärarmar. Någon som har koll på om Speedparts bärarmar är bra eller ska man vända sig till Mekonomen eller Autoexperten där man vet vad det är för fabrikat?

    Är krängarstag detsamma som stabiliseringsstag?

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Almänna frågor om motorvarvtal och växellådan
    Av aan1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-11-17, 19:20
  2. lite almänna frågor om tuning?
    Av Ek_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-03-25, 23:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •