Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Trasig turbo, blivit värre?

  1. #1

    Trasig turbo, blivit värre?

    Hej.

    Jag har kört omkring med min Saab 93 -01 2.0T med olja läckage i turbon (vad jag tror), motoroljan har försvunnit snabbt och på morgonen när jag startar bilen så har det vanligtvis sprutat ut ett litet blått moln ur avgasröret, som det varit ett litet läckage som stått och droppat olja över natten.

    Så jag har fyllt på oljan lite då och då och bilen har väll fungerat helt normalt.

    Men igår så åkte jag 1-2mil och under det hände 2-3 ggr under färden att bilen sprutade ut sig stora moln ur avgasröret, väl nästan hemma så växlade jag ned vid ett rödljus och med fyrans växel i ca: 50km/h så kändes det som att bilen var påväg att lägga av, la i trean snabbt och körde ifrån kanske 150m senare så skulle jag korsa vägen och svänga in på parkering men stannade på ettan pga möte och då la bilen av.

    Jag startade bilen snabbt igen och den gick igång och hostade ur sig ett litet moln, jag parkerade bilen och har nu inte vågat köra den nå mera.

    Har någon koll på vad som kan ha hänt? Jag är inte intresserad av att laga bilen eller liknande, utan undrar mer om detta kommer att hända var och varannan mil att bilen lägger av osv, eller om jag borde kunna fortsätta köra på som vanligt. Ska köpa en ny bil, men hade hoppats på att kunna vänta någon månad med detta.

    Tusen tack för svar!

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Trasig turbo, blivit värre?

    Din turbo har rasat. Detta är anledningen till att man ska byta dom vid första misstanke om att dom är dåliga. Det får inte gå såhär långt. Bilen är nu köroduglig tills den fixats. Kör inte bilen överhuvudtaget. Om den står på olämpligt ställe bör du fixa bärgning.

  3. #3

    Re: Trasig turbo, blivit värre?

    Kanon, tack för svar, det var det jag var rädd för.
    Den står på min stackars parkeringsruta så den står inte på något olämpligt ställe

    Anledningen att jag kört med bilen trots jag varit medveten om detta problem var att köra slut på den bilen och sedan köpa en ny.

    Har ni någon koll om det finns några marknad för bilar som min? Om det finns folk som kan tänkas köpa bilen för någon liten tusenlapp? Den har ny spindelled, hela avgasröret å servoslangen är utbytt.

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Trasig turbo, blivit värre?

    Är bilen okej i övrigt så kan du helt klart sälja den för en liten peng. Hade det inte varit för att jag åker till sjöss augusti till januari så skulle jag själv funderat på det. Gillar känslan av att ge en gammal Saab nytt liv!

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Trasig turbo, blivit värre?

    Som du ju verkar medveten om är det inget direkt värde kvar som bilen står.
    Förutom rasad turbo så har du kört med för lågt oljetryck pga detta ras.

    Då bilen la av så har följande hänt, och detta kan jag garantera har hänt;

    Lagerras! Åtminstone ett vevlager o minst ett ramlager har nypt till. Troligtvis även ett skadat överfall till avgaskammen och skador på avgassidans balansaxellager.

    Ofta resulterar detta i att balanskedja o drev är skadade. Även kamkedjan får en rejäl törn av detta.
    Har kuggarna på dreven rappat av samlas skrotet ovanpå bröstkåpans sugrör från tråget och knäcker detta så motorn suger luft. Så då måste man ha en fräsch bröstkåpa också.

    Jag skojar inte, faktiskt.

    Bara delarna kostar runt 4500:- med mina rabatter. Sen jobbet på det.
    Hittar du en frisk motor så räkna med 8-10000:- plus jobbet å byta skrotet.

    De som varit med om detta förut bjuder en femhundring max. Om de vill att bilen ska ut i trafik igen alltså.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Trasig turbo, blivit värre?

    Skriv gärna vart du bor.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. Trasig turbo?
    Av Fladdan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-26, 23:13
  2. Trasig turbo?
    Av vedor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-08, 11:57
  3. trasig turbo???
    Av psyman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-05-24, 23:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •