Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33

Ämne: Tjuvström NG9-3

  1. #21

    Re: Behöver hjälp med tips ang tjuvström 9-3 MY03

    Du kan ta en icke frånskild enhet men endast om du har VIN från den bilen. Då får man döpa om VIN i din bil, sedan skilja enheterna, återställa din bils VIN och slutgiltligen gifta in den nya enheten.

  2. #22
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402

    Re: Behöver hjälp med tips ang tjuvström 9-3 MY03

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Du kan ta en icke frånskild enhet men endast om du har VIN från den bilen. Då får man döpa om VIN i din bil, sedan skilja enheterna, återställa din bils VIN och slutgiltligen gifta in den nya enheten.
    Låter lovande! Är du 100,1% säker på detta ? Köper isf en BCM och följer
    dina instruktioner med en Tech2:a.

    Enl. SAAB Åf på orten så MÅSTE dom skiljas från donatorbilen innan.
    Annars är dom helt värdelösa....

    mvh/ Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  3. #23
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402

    Re: Behöver hjälp med tips ang tjuvström 9-3 MY03

    Läste ut felkoder med Tech2:an idag. Hittade inget speciellt, men däremot hittar inte "bilen" AMP1:an under förarstolen. Ljud och blinkers(ljud) etc fungerar oklanderligt, men just AMP1:an är inte "tillgänglig" eller hur ordalydelsen var. Frågan är hur den beter sig om den inte hittar någon att kommunicera med på bussen ? Somnar aldrig BCM:en om den inte hittar AMP1:an(om de nu kar något att göra med varandra). ...och hallt triggas isf av att man öppnar en dörr.

    För övrigt så sjönk tjuvströmmen från 3 till ca. 1,5A med AMP1:an bortkopplad...

    mvh/ Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  4. #24
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622

    Re: Behöver hjälp med tips ang tjuvström 9-3 MY03

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Du kan ta en icke frånskild enhet men endast om du har VIN från den bilen. Då får man döpa om VIN i din bil, sedan skilja enheterna, återställa din bils VIN och slutgiltligen gifta in den nya enheten.
    Nej det går inte alls! Det där "tricket" går endast på og9-5 och inte alls på ng9-3. Och det är jag 100.1% säker på.

    Mvh
    Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  5. #25
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622

    Re: Behöver hjälp med tips ang tjuvström 9-3 MY03

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Nitro
    Läste ut felkoder med Tech2:an idag. Hittade inget speciellt, men däremot hittar inte "bilen" AMP1:an under förarstolen. Ljud och blinkers(ljud) etc fungerar oklanderligt, men just AMP1:an är inte "tillgänglig" eller hur ordalydelsen var. Frågan är hur den beter sig om den inte hittar någon att kommunicera med på bussen ? Somnar aldrig BCM:en om den inte hittar AMP1:an(om de nu kar något att göra med varandra). ...och hallt triggas isf av att man öppnar en dörr.

    För övrigt så sjönk tjuvströmmen från 3 till ca. 1,5A med AMP1:an bortkopplad...

    mvh/ Nitro
    Det kan vara så att BCM håller igång Infotainment-noderna och dom drar ju en del ström förstås, vilket du också såg själv. Men då har du säkert hittat en del sanning, att det är Infotainment som drar ström. Har du AMP2 och Navigation också? Skulle vara intressant att testa koppla ur dom och se hur mycket viloström dom drar. Annars ser jag ingen direkt koppling mellan BCM och AMP1, dom ligger på olika bussar och inte heller att BCM skulle bry sig att den var borta.

    Mvh
    Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  6. #26
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402

    Re: Behöver hjälp med tips ang tjuvström 9-3 MY03

    Ingen AMP2 eller Navigera finns.Menar du att koppla upp AMP1 och BCM för att mäta viloström?

    Över vilka stift isf?

    Mvh/ Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  7. #27
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622

    Re: Behöver hjälp med tips ang tjuvström 9-3 MY03

    Det jag menade var bara att det finns en eller flera delar av bilen som kan vara "vakna" i ditt fall som vägrar somna in när du trycker på "lås" och följden blir att bilen drar 3A i viloström. Du har ju konstaterat att en stor förbrukare är AMP1 (1.5A) och det jag menade var bara att om du hade haft navigation och 300W stereon så kanske resterade höga viloström legat hos dessa komponenter, men så är ju inte fallet uppenbarligen, således är det något annat som konsumerar.

    Radion har ju ett slutsteg i sig, och matas av säkring 14 i IPEC, hur mycket sjunker viloströmmen med den urkopplad?

    Jag försöker bara bena ner förbrukarna för jag tror inte hela bilens elsystem är "vaket". Om det är radio och AMP1 så vet vi att det är Infotainment som är vaket, och då är lättast att misstänka BCM eller ICM.

    Mvh
    Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  8. #28
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402

    Re: Behöver hjälp med tips ang tjuvström 9-3 MY03

    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Radion har ju ett slutsteg i sig, och matas av säkring 14 i IPEC, hur mycket sjunker viloströmmen med den urkopplad?
    Med säkring 14 borta så ligger "tjuvströmmen" på 1-1,2A, dvs en klar förbättring mot utgånslägets 3A.

    Med säkring 14 borta och alla dörrar är stängda och jag lägger på polen på batteriet, så sjunker förbrukningen till mindre än 10mA efter nån halvminut(att jämföras med 160mA med säkringen på plats). Öppnar och stänger jag sen en dörr, så hamnar förbrukningen på ovan angivna 1-1,2A.

    Snart läge att satsa 1300 kr på en ny BCM....??

    mvh/ Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  9. #29
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622

    Re: Behöver hjälp med tips ang tjuvström 9-3 MY03

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Nitro
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Radion har ju ett slutsteg i sig, och matas av säkring 14 i IPEC, hur mycket sjunker viloströmmen med den urkopplad?
    Med säkring 14 borta så ligger "tjuvströmmen" på 1-1,2A, dvs en klar förbättring mot utgånslägets 3A.

    Med säkring 14 borta och alla dörrar är stängda och jag lägger på polen på batteriet, så sjunker förbrukningen till mindre än 10mA efter nån halvminut(att jämföras med 160mA med säkringen på plats). Öppnar och stänger jag sen en dörr, så hamnar förbrukningen på ovan angivna 1-1,2A.

    Snart läge att satsa 1300 kr på en ny BCM....??

    mvh/ Nitro
    Mmm, min gissning är ju fortfarande att det är BCM:en, men är lite osäker på alla villkor den har för att somna in igen på dom äldre 9-3SS. Dock är det sura pengar om det visar sig vara något annat som gör att det inte somnar in Utan att mäta CAN-busstrafiken så är det svårt att vara helt säker.

    Du har inte hittat någon vänlig vän som vill låna ut sin BCM en liten stund? Utan att använda TECH2 alls, bara koppla in den..

    Mvh
    Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  10. #30
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402

    Re: Behöver hjälp med tips ang tjuvström 9-3 MY03

    Har utrustning för att mäta CAN-trafik på jobbet(Canalyzer) b.la.
    Tech2 har jag möjlighet att låna(tror jag) över helgen eller
    över en kväll.
    Svärfar har en 2008 9-3, närmare än så kommer jag inte i detta läge.
    Får hugga nån på stan annars...

    mvh/ Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  11. #31
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402

    Re: Behöver hjälp med tips ang tjuvström 9-3 MY03

    Tänkte bara meddela att problemet nu är löst. Efter massor av hjälp och tips av "henrikg" så kom jag till slut fram till att det var Amp1:an som var boven i dramat. All CAN-trafik var juste, men det fanns andra indikationer på att det var Amp:en som spökade. Förutom att det inte gick att få kontakt med Amp1:an med Tech2:an, så var dörrhögtalarna helt döda, vilket gjorde att vi till slut bytte ut den mot en bättre begagnad.

    Fick tag på en begagnad på skroten som nu sitter på plats. Förbrukningen sjönk till i stort sett ingenting med bilen låst. Olåst ligger diverse styrenheter mm och drar 1,5A ungefär, men bara i 20 min.

    mvh/ Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  12. #32
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Re: Behöver hjälp med tips ang tjuvström 9-3 MY03

    Bra att du (ni) löste det!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Fan va glad jag är att jag hittade den här tråden!

    Har exakt samma fel, jag uppdaterar min tråd som jag startade och jag är rätt säker på att det är samma fel.

    Tack så mycket!
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-05-27 klockan 16:06. Anledning: Länk till "min" tråd

Liknande ämnen

  1. Problem men tjuvström 9-5 -06
    Av Tajfoon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2019-03-30, 23:48
  2. saab 9-5 2.0t drar tjuvström
    Av killerkenny i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-10-29, 20:07
  3. 9-5 -02 drar tjuvström
    Av topline i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-05-19, 16:20

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •