Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Hur kopplar jag in extra slutsteg i NG9-3 SS

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Järvsö
    Inlägg
    11

    Hur kopplar jag in extra slutsteg i NG9-3 SS

    Tjo!
    Hur ska jag göra för att få igång ett slutsteg i min Saab 9-3ss? Vad jag förstår så kan jag ta ström från ledig plats i bagageutrymmet.. Eller har jag fel?
    Hur blir det med lågnivån till steget? Finns det bak oxå eller måste jag dra från stereon? Vad behöver jag då isf?
    Ja, jag har den minsta stereon..

    Oj, mycket frågor men ej så svårt för den som vet

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Järvsö
    Inlägg
    11
    Jag skulle oxå vilja veta vilken storlek på högtalare det får plats i framdörrarna och uppe på instrumentpanelen. Vore skoj att få in riktiga högtalare där.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 231
    Nu gissar jag på lite här, tror att du kan ha 6,5” i dörrarna och 3,5” i instrumentbrädan. lågnivå måste du nog dra från stereon, du kanske behöver en lågnivåadapter. Ström bör du dra från batteriet och säkra av den kabel.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    155
    Kollat FAQ.en?

  5. #5
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    4936
    Finns inget i FAQ om 9-3SS ljudsystemet vad jag vet.

    Testa sökfunktionen.
    Signaturen 93t har bytt ut högtalare och byggt baslåda till sin SS.
    Han har skrivit lite om sin ingrepp här på forumet.

    Här finns även lite info om uppgraderingar:
    http://members.iinet.net.au/~mmo/guides.htm



    Mvh
    Pelle

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 286
    Jag har bytt samtliga högtalare i bilen förutom dörrhögtalarna fram

    Instrumentpanel vänster och höger - 3,5"

    Instrumentpanel center - 4"

    Framdörr vänster och höger - 6,5" (OBS 2 Ohm)

    Hatthylla vänster och höger - 4"

    Hatthylla vänster och höger - 6x9" (endast 13/300W)


    Jag har använt Infinity Kappa 3,5" Koaxial och Infinity Reference 4" Koaxial, Urtaget i centern är väldigt grunt och kräver därför en lågbyggd högtalare, där har jag använt Kenwood KFC-PSR107C som passar perfekt med originalfästena.

    Dörhögtalarna är inte lätt att byta eftersom de ligger på 2 Ohm, såg ingen anledning till det då jag nu har baslåda.

    Lågnivå har jag plockat från AMP1 enheten under förarstolen och strömkabeln har jag dragit i robotslang utanpå under bilen.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    166
    har du navi eller telefon i din bil??
    Ska du driva alla högtalare med steg??


    Mvh Micke
    Saab 93ss Aero-04 såld.
    Nu, Saab 9-5Aero Nordic steg3

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Järvsö
    Inlägg
    11
    Oj vad med hjälp jag får! Tackar för det!
    Jag har ingen navi och ingen telefon i min bil.
    Jag har tänkt att ha kvar orginalhögtalarna (fast jag har bytt ut org. bak till 6x9or) och koppla in en baslåda. Men är även sugen på att göra ordentligt genom att få till bra framsystem med midbas i dörrarna fram, mellan och diskant i inst.panelen.

    Det blir en hel del pengar extra om jag ska göra seriöst, men som det låter nu så är det inte mycket att hänga i granen.
    Jag köpte mds 6x9or och kör dom på orginalstereon. Det blev ju bättre ljud, men knappast bra.

    Problemet jag tror jag kommer att stöta på när jag kopplar in steg är om jag inte får tag på lågnivåsignal från stereon. Det känns inte så seriöst att ha högnivå -> lågnivåadapter om man vill att det ska låta bra.
    Till basen kanske det kvittar, men men..
    Mycket surr nu, kanske lite trött

    Tack än en gång för hjälpen!
    Jag har ej hunnit kollat upp hur "93t" har gjort ännu, men ska göra det imårn.
    God natt!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    166
    Du kan inte ta lågnivå på något sätt va jag vet, jag spelar med Högnivå & det låter ok.
    Specielt bra ljud kommer du ju inte få pga att du bara kan ställa bas & diskant från orginalstereon men ej midbas.


    Mvh
    Saab 93ss Aero-04 såld.
    Nu, Saab 9-5Aero Nordic steg3

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 286
    Citat Ursprungligen postat av Micke ss aero
    Du kan inte ta lågnivå på något sätt va jag vet, jag spelar med Högnivå & det låter ok.
    Specielt bra ljud kommer du ju inte få pga att du bara kan ställa bas & diskant från orginalstereon men ej midbas.


    Mvh

    Jag har tagit lågnivå från förstärkaren under stolen, se här:





    Fungerar utmärkt.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Järvsö
    Inlägg
    11
    Stämmer att jag inte kan bestämma så mycket hur det kommer att låta med tanke på eq:n.. Appropå lågnivå, borde det inte finnas från orginal stereon? Jag har inget slutsteg så jag kan inte koppla in mig där.
    Kikade lite för en stund sedan och hittade en massa förkortningar. Vad kan man läsa ut av dom här?

    Signal Name
    1 LS GMLAN1
    2 LS GMLAN2
    3 HS HMLAN L1
    4 HS GMLAN H1
    5 HS GMLAN L2
    6 HS GMLAN H2
    7 CD BUS L
    8 CD BUS H
    9 WAKE UP HPD
    10 POWER SUPPLY
    11 Encoder 1
    12 Encoder 2
    13 VCB 1
    14 VCB 2
    15 Illumination
    16 GND HPDC
    17 Wake up HPDC
    18 Res
    19 Res
    20 Power return
    A MOST TX
    B MOST RX

    Fortsatt trevlig afton!

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 688
    All signal skickas optiskt mellan enheterna, så att få ut någon lågnivå går inte utan att endeså modda steget under förarstolen som 93t har gjort eller att köra med högnivå->lågnivå adapter.

    Den pinouten är till ICM:en. Där kommer du inte åt ngt användbart.
    Man lär så länge man lever.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Järvsö
    Inlägg
    11
    Allright.
    Då får det bli högnivå.
    Tack för all hjälp!

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Järvsö
    Inlägg
    11

    Remote 9-3 SS

    Tjo!
    Har byggt ut lite i min bil med basar o ett slutsteg. Men vart ska jag ta ström från för att få igång steget? Har nu bara en sladd från plus som är direktström. Det skapar problem, speciellt när jag stänger av bilen och stereons stand-by funktion stängs ner. Då brummar det, steget öser på allt vad den kan och batteriet blir helt slut. Om jag inte kopplar bort steget.
    Vad är det som orsakar detta fenomen? Jag har plockat ut lågnivå från högtalarkablarna från stereon med en omvandlare (passiv).

    Tackar för svar!
    -Fredde

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 231
    Sätt en strömbrytare på kabalen, det borde fungera. Någon kanske vet om ett bättre sätt?

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 286

    Re: Remote 9-3 SS

    Citat Ursprungligen postat av fredrik_hedman
    Tjo!
    Har byggt ut lite i min bil med basar o ett slutsteg. Men vart ska jag ta ström från för att få igång steget? Har nu bara en sladd från plus som är direktström. Det skapar problem, speciellt när jag stänger av bilen och stereons stand-by funktion stängs ner. Då brummar det, steget öser på allt vad den kan och batteriet blir helt slut. Om jag inte kopplar bort steget.
    Vad är det som orsakar detta fenomen? Jag har plockat ut lågnivå från högtalarkablarna från stereon med en omvandlare (passiv).

    Tackar för svar!
    -Fredde

    Antennförstärkaren!

    Sitter i vänster C-stolpe, matas med spänning från ICM.en, bör inte användas direkt utan reläkopplas.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Järvsö
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av Bennet
    Sätt en strömbrytare på kabalen, det borde fungera. Någon kanske vet om ett bättre sätt?
    Ja, det är klart. Men när bilen är låst och jag låser upp den startar stereon i stand by. Kopplar jag in steget med strömbrytaren och startar bilen stannar stereon en kort stund. Då brummar det igen..
    Tack ändå!

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Järvsö
    Inlägg
    11

    Re: Remote 9-3 SS

    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Citat Ursprungligen postat av fredrik_hedman
    Tjo!
    Har byggt ut lite i min bil med basar o ett slutsteg. Men vart ska jag ta ström från för att få igång steget? Har nu bara en sladd från plus som är direktström. Det skapar problem, speciellt när jag stänger av bilen och stereons stand-by funktion stängs ner. Då brummar det, steget öser på allt vad den kan och batteriet blir helt slut. Om jag inte kopplar bort steget.
    Vad är det som orsakar detta fenomen? Jag har plockat ut lågnivå från högtalarkablarna från stereon med en omvandlare (passiv).

    Tackar för svar!
    -Fredde

    Antennförstärkaren!

    Sitter i vänster C-stolpe, matas med spänning från ICM.en, bör inte användas direkt utan reläkopplas.
    Okej, det låter vettigt. Vet du mer exakt vart den är/ser ut?
    Tack!

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 231
    Citat Ursprungligen postat av fredrik_hedman
    Ja, det är klart. Men när bilen är låst och jag låser upp den startar stereon i stand by. Kopplar jag in steget med strömbrytaren och startar bilen stannar stereon en kort stund. Då brummar det igen..
    Tack ändå!
    Vänta tills bilen är igång innan du slår igång steget, men det 93t skrev är säkert en bättre lösning så kör på det.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Järvsö
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av Bennet
    Citat Ursprungligen postat av fredrik_hedman
    Ja, det är klart. Men när bilen är låst och jag låser upp den startar stereon i stand by. Kopplar jag in steget med strömbrytaren och startar bilen stannar stereon en kort stund. Då brummar det igen..
    Tack ändå!
    Vänta tills bilen är igång innan du slår igång steget, men det 93t skrev är säkert en bättre lösning så kör på det.
    Citat Ursprungligen postat av Bennet
    Citat Ursprungligen postat av fredrik_hedman
    Ja, det är klart. Men när bilen är låst och jag låser upp den startar stereon i stand by. Kopplar jag in steget med strömbrytaren och startar bilen stannar stereon en kort stund. Då brummar det igen..
    Tack ändå!
    Vänta tills bilen är igång innan du slår igång steget, men det 93t skrev är säkert en bättre lösning så kör på det.
    Ja, det skulle jag oxå kunna göra. Men så fort jag ska använda bilen måste jag hoppa in o starta den, gå ur och koppla på steget, o sen hoppa in o köra iväg.. Om jag inte väljer att dra in den till cupen.
    Funderade på ett tag om jag ska ta ström från positionsljuset, men då fungerar det ju inte om jag har bilen av och lyset av.. :|

Liknande ämnen

  1. AS2 extra slutsteg
    Av saab 9-5 -00 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-12-04, 22:58
  2. Hur kopplar jag in tryckvakten till extra spruten!?
    Av Saab_Dahlberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-16, 17:47
  3. Hur kopplar jag slutsteg till 9-5
    Av TheBlackBullit i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-24, 15:40
  4. AS2 med 2 slutsteg, hur kopplar jag?
    Av winmine i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-06-26, 18:05
  5. Exakt hur kopplar jag in en extra varvräknare på 9000 2,3 T
    Av ExtremeSupra i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-02-01, 21:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •