Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: ACC-problem 9-5 Aero -00 (ja ännu ett)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    282

    ACC-problem 9-5 Aero -00 (ja ännu ett)

    Hej!

    För en månad sen ganska precis så fick jag AC-systemet läcksökt och fyllt. Efter det så kylde ACC:n kanonbra. I Fredags så märkte jag att det kom dåligt med kyla och jag tänkte "va f*n?".Kollade säkringar och felkoder i ACC-panelen men utan framgång, kompressorn går i alla fall. Idag så var jag till firman som fyllde systemet åt mig då både han o jag misstänkte att det fanns en läcka nånstans. Men systemet hade samma tryck som efter han fyllt det åt mig (2.2 Bar). Fick betala en struntsumma för felsökningen då han kopplade in en dator som inte hittade nån form av felkod heller.

    Hur som helst så trodde han att det kunde vara en spjällmotor till blandarspjället, jag märkte dock att kylfläktarna inte gick upp på högvarv.

    Väl hemma bytte jag plats på de 3 reläna som styr fläktarna samt kollade säkringarna för dessa. Inga fel där.

    Kollar i WIS efter villkor för att fläktarna ska gå på high och så vitt jag vet så borde dessa vara uppfyllda. De är ju seriekopplade i lowläge och går sen över i parallellkopplat när DICE tycker att villkoren är uppfyllda.

    KAN det vara kupéfiltret som är så pass igensatt att förångaren inte får tillräckligt flöde eller nåt liknande?

    Frågan är också om någon har upplevt nåt liknande och kanske har ett svar på mitt problem?
    1. Kompressorn går.
    2. Köldmedium och tryck finns (2.2 Bar på lågtryckssidan)
    trycket ligger enligt WIS mellan 1.5-2.5 Bar (har jag för mig).
    3. Inga felkoder i ACC-displayen vid åtskilliga kalibreringar.
    4. Relän och säkringar hela.


    Mycket text jag vet, men om nån har nån idé så är jag väldigt tacksam.


    Mvh Fredde

    Edit: förtydligade rubriken.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: ACC-problem (ja ännu ett)

    Har du kollat så magnetkopplingen verkligen drar. E lite trångt å titta ner men det syns om den snurrar med remskivan eller ej.

    O kolla kupéluftfiltret också.

    Upptäckte att blandspjällsmotorn bara går mellan ändlägena på min. Tydligen en lindning som ska stoppa motorn vid vissa lägen som kukat ur.
    Får antingen kallt eller väldigt varmt.
    Och igår fick jag felkod 14 i displayen. Så det stämmer. Air Distribution motor står det för fick ja reda på, men det hade jag redan gissat.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    282

    Re: ACC-problem (ja ännu ett)

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Har du kollat så magnetkopplingen verkligen drar. E lite trångt å titta ner men det syns om den snurrar med remskivan eller ej.

    O kolla kupéluftfiltret också.

    Upptäckte att blandspjällsmotorn bara går mellan ändlägena på min. Tydligen en lindning som ska stoppa motorn vid vissa lägen som kukat ur.
    Får antingen kallt eller väldigt varmt.
    Och igår fick jag felkod 14 i displayen. Så det stämmer. Air Distribution motor står det för fick ja reda på, men det hade jag redan gissat.
    Hej!

    Ja den drar, det blir hett som 17 efter kondensorn och enligt AC-killen så skulle det inte bli hett om kompressorn inte funkade (låter logiskt då den inte skulle komprimera köldmediet).

    Jag sitter och glor i WIS nu och funderar på om det inte är expansionsventilen som kärvar. Vad tror du om kupéfiltret då? Har läst om flera som haft problem med igensatt sådant och då har det kylt dåligt.

    Edit: Kan ju vara tryckgivaren som kärvar också och inte startar kylfläktarna i High. Lyste på fläktarna ikväll och de går till/från på low när jag står still enligt WIS:

    "Kylfläktar
    Kylfläkt lågfart startar om kompressorn är aktiverad och något av fallen nedan uppfylls:
    •yttertemperaturen överstiger 22°C
    •fordonshastigheten understiger 38*km/h och A/C-trycket är över 9*bar
    Kylfläkt högfart startar om kompressorn är aktiverad och A/C-trycket överstiger 18 bar."

    Edit 2: Så ja kompressorn går och tillräckligt tryck finns (se ovan).

Liknande ämnen

  1. ACC-problem og9-3 - Nu ännu mera mystiska fel!
    Av Bagarn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-06-23, 23:43
  2. Ännu en og9-3 Aero Coupé , Avställd :(
    Av asuskic i forum Projekt
    Svar: 233
    Senaste inlägg: 2010-10-02, 17:11
  3. Ännu en Aero i familjen
    Av Johan M i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-03-28, 05:42
  4. Ännu ett SID-problem
    Av WipeClean i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-02-21, 15:12
  5. Ännu ett i-lands problem.
    Av Cabmange i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-02-13, 01:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •