Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 62

Ämne: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

  1. #1
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Jag gjorde nyligen en liten tur från Gävle till Varberg och sen hem igen.

    När jag startade i Gävle, naiv och godtrogen som jag är, så knappade jag in Varberg på GPS'en och litade på dess omdöme, vilket skulle visa sig vara ett riktigt idiotiskt drag. GPS'en valde nämligen E20 större delen av vägen.
    För er som inte trafikerat E20 så är det en väg som går genom norra Europa "på tvären" så att säga, och den bit som är i Sverige sträcker sig från Malmö till Stockholm. Problemet är att mellan Göteborg och Örebro är E20 en av dom mest tålamodstestande sträckor du kan råka ut för i Sverige. Enfilig vägbana blandas med lite 2+1 väg och korta sträckor motorväg, hastigheten varierar mellan 50 och 110 och allt däremellan, och bitvis är det tätare mellan fartkamerorna än vad det är mellan träden i en normal tallskog. Trafiken är ofta både tät och tung, och vägsträckningen är inte rak och ofta kuperad vilket försvårar omkörningar.
    Det enda positiva man egentligen kan säga om E20 på denna sträcka, är att den har enorma vägrenar. Vägrenen är lätt i samma bredd som ett normalt körfält, vilket gör att man utan problem kan ligga två bilar i bredd utan att någon behöver korsa mittlinjen. Och detta är inget jag överdriver, man passerar lätt en långtradare samtidigt som man får möte utan att det behöver bli ens i närheten av obehagligt.

    Jag levde i villfarelsen (jag är som sagt rätt naiv och godtrogen tydligen) att detta var "by design" för att underlätta omkörningar på vad som annars hade varit en farlig sträcka att köra om på. Eftersom E20 är tungt trafikerad och många kör fort, så trodde jag att den enorma vägrenen var där för att få trafiken att flyta någotsånär trots att vägen är enfilig.
    Men tydligen delar ca 90% av Sveriges förare inte min uppfattning.

    Jag hade firmans tjänstebil, en Ford Mondeo med gräsklipparmotor, så jag tillhörde definitivt inte dom som körde fort och hela tiden ville om. Däremot såg jag ideligen hur andra förare verkligen gjorde allt som stod i deras makt för att förhindra och försvåra omkörningar för dom som körde fort. Jag kan säga att jag faktiskt chockades över hur många som verkligen totalt vägrade samarbeta, och alltså på fullaste allvar gjorde vad dom kunde för att försvåra omkörningar!
    På sin höjd en av tio bilar använda vägrenen när dom märkte att bakomvarande ville förbi. Låt säga att kanske sex av tio inte på något vis underlättade omkörningar, och resterande tre av tio verkligen försvårade omkörningar!
    Varför? Vad ändå in i glödheta helsefyr är det som får vuxet folk att bete sig på detta sätt? Vad ända in i h*lvete är det som får folk att tro att det är en bra ide att försvåra omkörningar?

    Den tiondel som valde att samarbete och snabbt och enkelt gled ut på vägrenen för att släppa förbi möttes i princip alltid av ett tacksamt "höger-vänster-höger-vänster" blink, vilket ibland besvarades med ett snabbt blink med hellyset som för att säga "ingen orsak, hjälper gärna till". Trafiken flöt smidigt, dom som ville eller måste köra långsammare höll sig till höger och dom snabbare bilarna kunde utan några som helst risker passera.
    Yrkestrafiken, såsom långtradare, lastbilar, taxi och liknande, verkade ha gjort vägrenskörningen till en konst. I samma ögonblick som man ens närmade sig gled dom omärkligt ut till höger och lämnade fri väg, allt liksom flöt i en enda rörelse och ingen behövde ändra hastighet eller göra något, det bara fungerade.
    Men tyvärr var stordelen av förarna av typen som verkligen inte ville samarbeta. Jag vet inte vad dom tror att vägrenen är till för, men det måste vara något osannolikt vedervärdigt eftersom dom tar till alla medel som står till buds för att komma så långt ifrån den som möjligt.

    Jag kräver inte att någon ska använda vägrenen eller ens underlätta omkörning. Det är upp till var och en att själv avgöra vilken typ av förare man vill vara. Jag är dock skolad så att i trafiken samarbetar man. Man hjälper sina medtrafikanter om man har möjlighet, och man försöker inte försvåra eller förhindra för någon annan.
    Det jag egentligen undrar är "varför"? Varför väljer man att göra på detta sätt, vad är det som driver dom? Vad får dom ut av att öka riskerna för olyckor, att reta sina medtrafikanter, ett bete sig som en idiot rent ut sagt? Vad vinner man på det?
    Jag vägrar tro att nio av tio förare i Sverige är skitstövlar i allmänhet, det kan bara inte stämma, så det måste vara något som lockar fram detta beteende just när dom hamnar bakom ratten.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Förare i sverige blir skitstövlar när de sätter sig bakom ratten och vill absolut inte hjälpa till.

    Åkte samma väg i torsdags från GBG till Vås och instämmer.

    I Laxå var den en 9-5:a som hade fått stopp innan rödljuset, föraren var totalt stressad över situationen när alla åkte om honom och lastbilar som nästan drog med sig hans bil.
    Men hjälpte någon honom?

    Ingen förutom jag som kom från mostsatt håll, och föraren var så stressad så han fick inte ur p-läget på lådan, dvs han glömde trycka på bromsen på en bil som han ägt i mänga år.

    Trisst läge, men vad gör man?

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Förare i sverige blir skitstövlar när de sätter sig bakom ratten och vill absolut inte hjälpa till.

    Åkte samma väg i torsdags från GBG till Vås och instämmer.

    I Laxå var den en 9-5:a som hade fått stopp innan rödljuset, föraren var totalt stressad över situationen när alla åkte om honom och lastbilar som nästan drog med sig hans bil.
    Men hjälpte någon honom?

    Ingen förutom jag som kom från mostsatt håll, och föraren var så stressad så han fick inte ur p-läget på lådan, dvs han glömde trycka på bromsen på en bil som han ägt i mänga år.

    Trisst läge, men vad gör man?

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353

    Re: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Det ligger mycket i din observation och kommentar. Rent spontant skulle jag säga att representanterna för yrkestrafiken har bättre koll bakåt.

    Ett antal av de som inte gjorde något för att underlätta en omkörning hade säkert dålig koll på trafiken bakom. Med alla mobiler, mp3-spelare etc. har folk fått lite mer att rikta uppmärksamheten emot; så bra då att bilarna har långt bättre krocksäkerhet än för 30-40 år sedan.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Vägrenen är till för ge utrymme för t.ex. fordon som fått stopp. För att man säkert ska kunna gå ut på vägrenen krävs fri sikt.
    Bakom t.ex. ett krön kan vägrenen vara blockerad. Man kan inte räkna med att den är tillgänglig som en extra fil.
    Är det tät trafik kan en bil framför i "kön" få problem och snabbt vika av ut på vägrenen. Kommer man då susande där med husvagnsekipage med bilar på utsidan kan det bli farligt. Instinktivt tror jag man svänger ut i körbanan för att undvika kollision även om man då tränger ut omkörande i motsatt körbana.
    Fredrik J

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Typiskt korkad trafikkonstruktion, som lämnar öppet för den enskilde trafikanten att tolka situationen själv. Blir alltid olika tolkningar med irritation och farliga situationer som följd.

    Storhelger och semestertider är det massor av bilister som är ute och kör på vägar de inte är på annars. I stockholmsregionen exempelvis finns inte den vägkonstruktionen med stora vägrenar man får köra på, tvärtom är det förbjudet att köra där och de är dessutom fulla med damm och skräp inklusive skruvar och andra vassa föremål.

    Du skall se att så fort staketdragarna har gjort färdigt på annat håll så kommer de och bygger om den vägen du pratar om till 2+1-väg. Irriterande: ja, idiotsäker: ja

  7. #7
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Vägrenen är till för ge utrymme för t.ex. fordon som fått stopp. För att man säkert ska kunna gå ut på vägrenen krävs fri sikt.
    Bakom t.ex. ett krön kan vägrenen vara blockerad. Man kan inte räkna med att den är tillgänglig som en extra fil.
    Är det tät trafik kan en bil framför i "kön" få problem och snabbt vika av ut på vägrenen. Kommer man då susande där med husvagnsekipage med bilar på utsidan kan det bli farligt. Instinktivt tror jag man svänger ut i körbanan för att undvika kollision även om man då tränger ut omkörande i motsatt körbana.
    Du har helt rätt i det du säger, i absolut värsta fall kan man tvingas tränga ut omkörande trafik.
    Alternativet, att ligga kvar i mitten, innebär ju att man alltid tränger ut omkörande i motsatt körbana. Är det verkligen att föredra?
    Dessutom tvivlar jag på att den primära funktionen för vägrenen är att ge utrymme för fordon som fått stopp. I sådana fall hade samtliga vägar varit utrustade med 3 meter breda vägrenar, och den enda jag kan komma på som verkligen är det är just E20. Det finns säkerligen fler, men jämfört med totala antalet vägar så är det en minoritet.

    Även på långa rakor med fri sikt och garanterat fri framkomlighet i vägrenen så vägrar nio av tio förare fortfarande att samarbeta, så jag tvivlar på att anledningen är att vägrenen skulle kunna vara blockerad av stillastående fordon.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Alternativet, att ligga kvar i mitten, innebär ju att man alltid tränger ut omkörande i motsatt körbana. Är det verkligen att föredra?
    Det blir ju ett mer statiskt läge om man säger så. En situation där ingen plötsligt gör något oväntat. Att det är svårt att köra fortare än annan trafik på tvåfiliga vägar när det är mycket trafik är ju inget konstigt utan själva definitionen på mycket trafik...

    Som husvagnsförare är det ibland svårt att se hur vägrenen är beskaffad. Drar sig asfaltskanten inåt så innerhjulet kommer utanför kan det bli svårt att ta sig upp igen. Hur som helst är det en risk man tar bara för att bakomvarande trafik har bråttom.
    Fredrik J

  9. #9
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Som husvagnsförare är det ibland svårt att se hur vägrenen är beskaffad. Drar sig asfaltskanten inåt så innerhjulet kommer utanför kan det bli svårt att ta sig upp igen. Hur som helst är det en risk man tar bara för att bakomvarande trafik har bråttom.
    I fallet med E20 så existerar inte det problemet.
    Som jag sa i mitt första inlägg så är vägrenen väl tilltagen, och inte ens långtradare med släp har några problem att hålla så långt till höger att en bil lätt kan passera. Kan en långtradare med släp riskfritt släppa förbi trafik, så har jag svårt att se att ett husvagnsekipage skulle finna det svårt.

    Men hursomhelst, problematiken gällde även helt vanliga personbilar helt utan släpvagn. Bilar som med lätthet, fri sikt och helt utan risk hade kunnat släppa fram bakomvarande valde ändå konsekvent att inte göra det. Så min undran kvarstår: varför?

    Dessutom måste jag påpeka att det inte handlar om huruvida bakomvarande trafik har bråttom.
    Det handlar inte om att någon vill köra för fort eller att någon har bråttom, det handlar om trafikflöde.
    När ett fordon ligger 30km/h under gällande hastighetsgräns och har flera mil långa köer bakom sig, då handlar det om vanligt folkvett. Skulle jag befinna mig först i en sådan kö så skulle jag göra allt som stod i min makt för att flytta på mig, även om det så innebar att svänga av vägen och stanna.
    Långtradarchaffisar verkar dela min åsikt och håller snällt till höger och underlättar omkörningar så fort dom får en chans. Husvagnsekipage måste jag tyvärr säga är inte alls i samma utsträckning lika tillmötesgående utan tillhör oftare kategorin som försvårar omkörningar.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Och när vi är inne på husvagnsåkare, varför skall vi bli omkörda om vi ligger på 95 km/h av bilar som bara måste om och lägger sig sedan i 88 km/h?

    Kör inte om!!!! ganska enkelt.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    283

    Sv: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Det verkar som att TS hör till kategorin som anser att man får köra om när helst man har lust. Är vägen tvåfilig så får man vänta tills det är fritt i mötande körfältet, så enkelt är det.
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    435

    Re: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Själv så har jag börjat använda vägrenen mindre sen dess att jag har börjat köra på vägrensvägar regelbundet.

    Tidigare då jag bara körde på vägrensvägar då och då så släppte jag alltid förbi bilar. Nu för tiden så släpper jag bara förbi bilar när jag själv ser att det inte finns något hinder på vägrenen. Jag tycker att jag dagligen ser gående, cyklister eller havererade fordon ute på vägrenen och dessa vill man ju inte köra på. Vill någon köra om mig så får de vänta tills jag själv har fri skikt, eller tränga sig förbi.

    Men det är en annan sak ifall jag kör med släpkärra efter eller av någon annan anledning kör långsammare än normalt. Då släpper jag självklart förbi alla bilar bakifrån.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    För några år sedan när man fortfarande kollade på ettan-tvåan-fyran på teve så gick det ju instruktioner om hur man skulle hantera vägrenskörning på anslagstavlan. Nu finns det ju ingen sån statlig kanal till medborgarna längre, kanske är därför det funkar sämre?

  14. #14
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Sv: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Citat Ursprungligen postat av PHermansson
    Det verkar som att TS hör till kategorin som anser att man får köra om när helst man har lust. Är vägen tvåfilig så får man vänta tills det är fritt i mötande körfältet, så enkelt är det.
    Jag anser att man bör få köra om så länge det kan ske riskfritt och man ämnar färdas fortare än den man kör om, så enkelt är det. Jag anser även att man om man märker att bilisten bakom vill förbi och man helt riskfritt och med minimal ansträngning kan underlätta omkörningen givetvis bör göra det!

    På en tungt trafikerad väg som E20 är det inte ofta mötande körfält är tomt. Varför hundratals bilister då ska tvingas ligga bakom någon som färdas betydligt långsammare än hastighetsbegränsningen enbart för att denna av outgrundlig anledning inte vill släppa förbi dom övergår mitt förstånd.
    Hade en gående betett sig på samma vis och medvetet blockerat och försvårat på exempelvis en gångväg eller en trottoar, hade vederbörande antagligen blivit pryglad. Men att göra det i trafiken verkar av många vara helt accepterat och försvarbart, vilket förvånar mig.

    Jag förstår inte varför man ska behöva gå ut i mötande körfält när det inte finns någon egentlig anledning för det, annat än andra förares vilja att jävlas. Ingen har ännu kunnat ge mig en enda vettig anledning till varför man inte bör samarbeta i trafiken, och tills någon kan göra det så står min åsikt fast.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353

    Re: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Om man tolkar en kommentar till det sämsta, så underlättar det naturligtvis när man ska argumentera för sin egen åsikt. Det gäller alla ämnen, och alla sammanhang.

    Jag utgick, i min kommentar ovan, från en välvillig tolkning av ämnet; att TS inte talade om situationer med skymd skikt, hinder, andra fordon som av någon anledning redan är på väg ut på vägrenen; då kan det både vara dumt och farligt att försöka använda vägrenen. Att ta upp det som exempel till stöd för sin egen åsikt blir då tämligen vagt, då det är ganska uppenbart att man bör undvika det i sådana situationer.

    Sedan är det förstås så att om man inte av något skäl färdas extra långsamt finns det ingen skyldighet att flytta på sig, som TS m.fl. skriver, och jag håller därmed med bl.a. PHermansson. Dessutom, är det en sträcka med mycket trafik så kan man tänka sig att man ser fler med problem av något slag, som får stopp, och då är det det som vägrenen ska nyttjas till, som Fredrik J skriver.

    Likväl kan vi väl ibland notera hur olika likartade situationer förlöper, och jag antar att det var det som TS avsåg; när man ser ett samarbete framför sig, och när man inte ser det, allt annat lika, med undantag av förarna av fordonen.

    (Själv tillhör jag inte de som kör om i parti och minut, men som de flesta så uppskattar jag samarbete i trafiken. Men det är där skon klämmer, hur mycket är tillräckligt, och om man inte måste, så måste man inte etc. Tror fortfarande att en viss del beror på ouppmärksamhet.)

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    283

    Re: Sv: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Jag anser att man bör få köra om så länge det kan ske riskfritt och man ämnar färdas fortare än den man kör om, så enkelt är det. Jag anser även att man om man märker att bilisten bakom vill förbi och man helt riskfritt och med minimal ansträngning kan underlätta omkörningen givetvis bör göra det!
    Du verkar ha rätt i vissa lägen:

    36 § Omkörning får ske endast om det körfält som skall användas vid omkörningen på en tillräckligt lång sträcka är fritt från mötande trafik eller annat hinder mot omkörning.

    38 § ... Om ett fordon förs sakta eller upptar stort utrymme och körbanan är smal, krokig eller har en icke obetydlig mötande trafik, skall föraren för att underlätta omkörning minska farten och om det behövs föra fordonet åt sidan så snart detta är möjligt.

    http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Sv: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Jag anser även att man om man märker att bilisten bakom vill förbi och man helt riskfritt och med minimal ansträngning kan underlätta omkörningen givetvis bör göra det!
    Det är nog där skon klämmer. Du tycker det är riskfritt men din medtrafikant delar inte din uppfattning. Det är ju inte heller du som tar risken.
    Jag kör som sagt med husvagn själv samt kör ut på vägrenen om jag tycker det känns säkert. Vad man tycker i bilen bakom har i sammanhanget liten betydelse.
    Fredrik J

  18. #18
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Sv: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Det är nog där skon klämmer. Du tycker det är riskfritt men din medtrafikant delar inte din uppfattning. Det är ju inte heller du som tar risken.
    Jag kör som sagt med husvagn själv samt kör ut på vägrenen om jag tycker det känns säkert. Vad man tycker i bilen bakom har i sammanhanget liten betydelse.
    Om en 24-meters långtradare kan gå ut på vägrenen och släppa förbi trafik utan några som helst problem, men en förare med husvagn anser det vara för riskabelt, då kanske man bör överväga om föraren med husvagn är särskilt lämpad att framföra dylika ekipage.
    Dessutom gäller resonemanget i lika hög grad fordon helt utan husvagn som med. Nio av tio helt vanliga personbilar utan vare sig last eller släp vägrar även dom konsekvent att underlätta omkörningar.

    Jag menar definitivt inte att förolämpa dig och jag förstår ditt resonemang, men som jag försökt tydliggöra ack så många gånger redan så är E20 tillräckligt bred för att man helt riskfritt ska kunna färdas två fordon i bredd. Det är helt enkelt inte risken med vägrenskörning som jag försöker diskutera här.

    För att förtydliga: sikten är obehindrad, det finns inga som helst hinder på vägrenen, vägrenen är mycket bred, det är många fordon bakom som tydligt visar att dom vill passera, man ligger 30km/h under gällande hastighetsbegränsning, men man väljer ändå att inte samarbeta utan istället hindra sina medtrafikanter från att på ett enkelt sätt passera. Varför?
    Vad är drivkraften och motiveringen bakom ett så fullkomligt ologiskt beteende?
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    283

    Sv: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Kör man i laglig hastighet är det ingen som tvingar en. Har man möte kanske man tycker omkörningen är onödig. Och slutligen så är folk bekväma, det är ju enklast att bara rulla på i sitt körfält.
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  20. #20
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Sv: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Citat Ursprungligen postat av PHermansson
    Kör man i laglig hastighet är det ingen som tvingar en. Har man möte kanske man tycker omkörningen är onödig. Och slutligen så är folk bekväma, det är ju enklast att bara rulla på i sitt körfält.
    Kom igen nu, du kan väl inte helt seriöst anse att det är latheten som gör att folk slickar mitten?
    Det handlar om att vrida ratten någon enstaka grad, knappt mer än vad man gör när man korrigerar kursen vid helt normal rakt-fram körning. Man behöver inte ens släppa på farthållaren om man inte vill.

    Men du har helt rätt, det är ingen som tvingar en.
    Huruvida man tycker omkörningen är onödig eller inte är egentligen irrelevant, då den som vill förbi med all sannolikhet kommer att köra om ändå - men med betydligt större risk för olyckor som följd.

    Omkörningar kommer att ske, det kommer vi inte ifrån. Som jag sa i mitt första inlägg var jag inte en av dom som ideligen ville förbi, utan snarare en av dom som ideligen blev omkörd. Jag är dock en av dom som väljer samarbete och mer än gärna underlättar omkörningar genom att hålla till höger så snart jag kan.
    Som jag ser det, så är det absolut enda man åstadkommer genom att vägra vägrenskörning en betydligt ökad risk för olyckor.
    Man sparar ingen tid, man underlättar inte för någon (inte ens sig själv), man sparar inte bränsle eller slitage, man åstadkommer verkligen ingenting positivt! Däremot ökar man risken för olyckor samt retar gallfeber på sina medtrafikanter, och detta till ingen som helst nytta.
    Och det är det här jag försöker få svar på, varför envisas man ändå med att göra det?
    Jag kan inte komma på en enda fördel eller en enda anledning till varför man beter sig på detta vis, ändå är det ett väldigt vanligt förekommande beteende, och ett flertal personer här i tråden försvarar det envist helt utan några egentliga argument.
    Det fascinerar mig verkligen, och jag vill verkligen ta reda på varför.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

  1. P-G till Svenska rallyt
    Av Gustav H i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-02-13, 20:55
  2. Svenska flaggor till studenten?
    Av Gulingen i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-01, 22:30
  3. Fanns B204E till den svenska marknaden?
    Av Fisherboy i forum Allmänt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-03-09, 20:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •