Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 62

Ämne: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

  1. #41
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    283

    Sv: Re: Sv: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Citat Ursprungligen postat av PHermansson
    Var en gång med om att bilen framför svängde ut i vägrenen för att ge plats för omkörning. Bilen jag åkte i började köra om, vägens bredd gjorde att det precis gick att hålla sig på höger körbana. Allt lugnt så långt, problemet var bara att precis samma sak skedde i mötande körfält samtidigt... Det gick att ligga fyra i bredd, men det kändes inte direkt säkert.
    Då var vägen helt enkelt för smal för en sådan manöver, och då bör man undvika det.
    E20 som jag tog upp här har som sagt inte det problemet.

    Diskussionen blir rätt meningslöst om man hela tiden ändrar förutsättningarna.
    Sorry blev fel...
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  2. #42
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438

    Re: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    I Finland, liksom i det flesta andra länderna i världen, är det förbjudet att köra på vägrenen. Mellan körfältet och vägrenen är det en heldragen linje. Där såg jag i somras en ganska så smart grej. På några enstaka vägsträckor hade man gjort vägrenen ovanligt smal och körfälten extra breda så att man kunde köra om en annan bil i sitt eget körfält utan att gå över i mötandes körfält. Jag tror att man kallade grejen ”kör om till höger” eller något liknande.

  3. #43
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353

    Re: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Kan lika gärna säga det innan rcy får en aneurysm: [...]

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Inte en chans jag hade gått ut där med husvagnen. Det kan stå vad som helst bakom krönet och har man väl gått ut blir man sällan insläppt igen.
    Ja men nu får ni väl ta och ge er; eller är det så här ni debatterar? Käkat mycket butterkaka?

    Jag tolkade bilden som ett exempel på hur markeringen ser ut, inte ett exempel på en ideal situation att idka vägrensakrobatik.

  4. #44
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Bara att inse att en mängd förare ej borde vara på vägarna när man inte kan visa varandra respekt och vänlighet.
    Personligen har jag ett större problem med förare som har svårt att hålla avståndet än med förare som inte flyttar sig för mig. Skulle tro att ganska många av dom som ligger precis bakom gärna vill att jag går ut på vägrenen.

    Tråden handlar om varför så många inte kör på vägrenen.
    Fredrik J

  5. #45
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Ja vad ska man säga... Håller med RCY i mångt och mycket av det han skriver.

    Jag går själv alltid ut i väggrenen om möjlighet bjuds, dvs fri sikt över väggrenen så jag ser att den är tom.
    Men det fick verkligen sig en rejäl törn när jag körde hem från Uppsala på nationaldagen. (Uppsala - Västerås).

    Det stod en vägarbetsmaskin i väggrenen och de två vägjobbarna stod smart nog och pratade i mobiltelefon till vänster om maskinen istället för att ställa sig i dikeskanten. Med möten så jag inte kunde gå ut i mötande körfält så valde jag istället att sakta in och passerade dem i ca 30km/h.

    Två bilar kom då ikapp och började trycka i baken. Men så fort vägen var fri så tryckte jag ner gaspedalen och körde snabbt upp i den hastighet jag hållit innan och tryckte på resume på farthållaren.
    De två bilarna hamnade då rejält på efterkälken men kom efter ett tag ikapp, jag hade då fri sikt en bra bit fram och de båda bilarna skulle utan problem passera innan jag skulle komma fram till ett krön längre fram. Så självklart balanserade jag ut hela bilen i väggrenen.

    Den första bilen passerar, tackar iofs inte (det tycker jag det är sällan någon gör) men inga problem.

    Döm om min förvåning när den andra bilen kör upp jämsides med mig och sen saktar in till min hastighet. Jag tittar dit och i bilen sitter två unga killar och blänger på mig.
    Jag släppte på gasen för att komma in bakom, då saktade även dom in. Bromsade lite lätt, dom gör samma sak. Med ett krön nära förestående så tvingades jag bromsa kraftigt för att komma ut från väggrenen igen.

    Jag fortsätter såklart att gå ut på väggrenen för att underlätta när möjlighet finns, men efter det så känns det inte så roligt längre :-(

    Bilen var en 9-3SS med rejält tillknöcklad högersida, är det någon här som känner sig träffad så är du en jävla idiot! Jag hade min 10 månader gamla son i bilen!
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  6. #46
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    782

    Re: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Citat Ursprungligen postat av Brainy
    Bilen var en 9-3SS med rejält tillknöcklad högersida, är det någon här som känner sig träffad så är du en jävla idiot! Jag hade min 10 månader gamla son i bilen!
    Undrar varför den hade en tillknycklad högersida om det är sådär försteföraren beter sig i trafiken. Hade troligen blivit indraget körkort och dagsböter om en polispatrull legat bakom.

  7. #47
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Citat Ursprungligen postat av Brainy
    Jag går själv alltid ut i väggrenen om möjlighet bjuds, dvs fri sikt över väggrenen så jag ser att den är tom.
    Samma för mig. Ser jag inte en längre sträcka som det är säkert att ligga på vägrenen så går jag inte ut. Är mötande fil fri så går jag inte heller ut utan då får de som vill om köra runt istället. Jag resonerar likadant när jag själv vill om. Håller framförvarande bil ungefär den hastighet som står på skyltarna så är det upp till mig att ta mig om. Man kan aldrig kräva att någon ska slänga sig ut på vägrenen för att man ska om. Men självklart hjälper man till om man kan utan att riskera sin egen eller nån annans säkerhet! Törs man inte åka på vägrenen kan man i alla fall hjälpa till genom att hålla ut så långt till höger det går i den egna filen.

  8. #48
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    314
    Medlem#
    7504

    Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Hade vägrenen varit tänkt som ett körfält hade det varit uppmarkerat just som ett körfält. Men visst, jag släpper också förbi om jag har fri sikt. Ligger jag i markerad hastighet ska det dock vara riktigt bra sikt för att jag ska ta den risken så en fortkörare kan komma förbi.....
    Sommarglidaren og9-3 turbo -00 Aero optik och 3000 mil på mätaren! http://www.garaget.org/?car=334451
    Projekttråden http://www.garaget.org/forum/viewtop...88825#p3988825

  9. #49
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935

    Re: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Citat Ursprungligen postat av Blue Spirit
    Jag vet vad RCY menar men det är likt förbannat inget körfält.
    Hittar ingen bild på det men väl en text på wikipedia, där den ökända E20 har en alldeles egen sida:

    Citat Ursprungligen postat av Wikipedia
    På många av de sträckor där E20 inte är mötesfri har man målat om vägmarkeringen genom att måla dit nya heldragna kantlinjer längst ut på vägrenen samt ta bort de gamla streckade kantlinjerna som förut markerade vägren. Detta gör att vägen känns mycket bred och omkörningar underlättas samtidigt som slitaget blir jämnare på vägen.
    Som påtalats så många gånger tidigare: E20 är extremt bred. Vägrenskörning kan utan problem betraktas som i princip riskfri, eller i varje fall inte mer riskabel än att ligga kvar i körfältet. Sikten är god, vägen är bred, det finns liksom inga anledningar att inte samarbeta.
    Trots detta väljer 9 av 10 att göra vad dom kan för att höja risken för olyckor. VARFÖR? Jag begriper det inte. Det finns ju inte en enda vettig anledning eller ett enda vettigt argument, ändå försvaras det intensivt av flertalet postare här i tråden.

    Jag brukar säga att jag kan respektera i princip vilken åsikt som helst, så länge den som uttrycker den kan lägga fram vettiga argument som visar vad han baserar sin åsikt på. Detta är faktiskt en av mycket få gånger jag har stött på personer som har en väldigt bestämd åsikt om något men inte kan lägga fram ett enda vettigt argument som förklarar varför.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  10. #50
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    782

    Re: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Citat Ursprungligen postat av Owla
    Hade vägrenen varit tänkt som ett körfält hade det varit uppmarkerat just som ett körfält. Men visst, jag släpper också förbi om jag har fri sikt. Ligger jag i markerad hastighet ska det dock vara riktigt bra sikt för att jag ska ta den risken så en fortkörare kan komma förbi.....
    Det är ingen som påstår att det är ett körfält!

    Se http://korkortonline.se/teori/omkorningar/
    Citat Ursprungligen postat av körkortsteorin
    Att göra när du blir omkörd
    Användande av vägrenen för att underlätta omkörning.

    Håll till höger (om vägrenen är fri kan du köra ut på den för att underlätta).
    Öka inte farten (sänk farten om det behövs).
    Du är skyldig att underlätta för den som kör om, även om omkörningen är felaktig och farlig.

  11. #51
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 016
    Medlem#
    3471

    Re: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Får nog hålla med RCY/Roger i mångt och mycket, kan även till viss del förstå ReinOs resonemang. När jag fick körkort när jag var 18 (-94) var det ett annat klimat i trafiken (läs vänligare). Det var vanligare att bilister använde vägrenen (när förhållandena var de rätta) för att underlätta för omkörande. Samt att man ”tackade” den som gled ut till höger. Idag är det mer egoism i trafiken men det är inte bara i trafiken. Folk är mera ”inneslutna” idag, hur ofta håller nån upp en dörr i dag tex? Om detta beror på telefoner/ipods/handsfree låter jag vara osagt. Även användandet av backspegel verkar har avtagit, säkert pga den inte har nån usb/el blåtands funktion.

    Jag tillhör dem som går till höger om nån vill köra om, så länge jag inte sätter mig el andra i fara. Jag tillhör ÄVEN gruppen flitiga omkörare och kör ibland där jag nyttjar +29 km/h där förutsättning finns. Är ingen moralpredikare, jaga fartdårar det finns det Poliser till det är deras jobb. Sedan får man ha sunt förnuft, vilket jag tycker saknas mer och mer idag, troligen för att man inte kan googla/wiki fram nåt sådant. Jag får ofta frågan varför jag kör trimmat. Jag brukar säga det är gott att ha vid omkörning. Jag kan inte ”tvinga” en bilist att vika till höger heller tränga en mötande och gör så inte heller utan då växlar jag gärna ner och drar om, det går ju på ett par sekunder när det finns Hk/Nm under huven.

    Det pratas mycket om ”min säkerhet”. Ens direkta säkerhet kan öka betydligt om man väljer att släppa fram genom att gå till höger, än att promt ligga kvar och det kan resultera i en farlig omkörning. Det handlar om att hjälpas åt/smidighet, det var bland det första man fick lära sig i bilskolan. Även om det kommer upp en ”jeffel” i backspegeln som kör för fort, släpp fram han så smidigt som möjligt man kan utan att riskera sin egen säkerhet. De ggr jag väljer att hålla ett lugnare tempo och hamnar i den situationen att det kommer upp nån som kör för fort och vill om så underlättar jag om möjligt för att ”bli” av med ett potentiellt problem som kan bli en farlig situation, men det är så jag tänker.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  12. #52
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    782

    Re: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Väl talat!

    Det var faktiskt bättre förr i vissa avseenden (tog körkort för 20 år sedan). Men i andra avseenden självklart sämre också.

    Och att det var för situationer som dessa som folk motiverar sitt köp av en turbomotor råder väl liten tvekan om?

  13. #53
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 072

    Re: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Bättre för vet i tusan , jag tog körkort 1965 vänstertrafik det va inte roligt. Visserligen va det fri fart ( de ni grabbar)Det fanns inga vägrenar och ingen två ett väg inga motorvägar en smal eländes riks 1 a nu heter den E 4. Kunde vara kö från Trosa till Stockholm vid påsken. Att köra om en tradare eller buss va ett rent helvete . Nä då är det bättre idag trafiken flyter och vi flyttar oss ut i vägrenen om det behövs.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  14. #54
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935

    Re: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Citat Ursprungligen postat av Blue Spirit
    Nä då är det bättre idag trafiken flyter och vi flyttar oss ut i vägrenen om det behövs.
    Hur definierar du "behövs"?
    När ett fordon ligger 30km/h under gällande hastighetsbegränsning och kön bakom är ett tvåsiffrigt antal bilar, då anser jag att det "behövs".
    Tyvärr delar många inte den definitionen utan dom hävdar sin rätt att vistas på vägen och anser att alla andra måste respektera den rätten. Vilket förvisso är sant, men att kräva alla andras respekt samtidigt som man själv konsekvent vägrar att visa någon annan respekt rimmar väldigt illa.
    Jag anser att det räcker med att fordonet bakom indikerar att det vill passera för att definitionen av "behövs" ska uppfyllas, men det är min personliga definition och den anser jag inte vara lika självklar, så den tar jag inte för given.

    Huruvida trafiken flyter beror även det på vilken definition man använder. Dock är jag helt övertygad om att oavsett definition av flyter så hade trafiken flutit ännu smidigare om folk samarbetade vid ex omkörningar.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  15. #55
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 072

    Re: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    "behövs" tänkte mest på mig själv. Det finns ju nån pragraf där det står att man ej ska hindra eller störa trafiken samt visa hänsyn. Det är nog inte många som läst den . Den va viktig när jag tog körkort. Jag blir själv irriterad på så kallade söndagsbilister som ligger i låg fart och tittar på utsikten. Jag kör däremot oftast för fort och det har jag fått stått för.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  16. #56
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353

    Re: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    [...] Jag brukar säga att jag kan respektera i princip vilken åsikt som helst, så länge den som uttrycker den kan lägga fram vettiga argument som visar vad han baserar sin åsikt på. Detta är faktiskt en av mycket få gånger jag har stött på personer som har en väldigt bestämd åsikt om något men inte kan lägga fram ett enda vettigt argument som förklarar varför.
    Det är vanligtvis väldigt svårt formulera argument till stöd för tanken att man inte ska samarbeta, då samarbete i de flesta sammanhang ses som något positivt (till kategorin undantag hör t.ex. att samarbeta med en ockupationsmakt etc. )

    Tror inte du kommer så särskilt mycket längre än att konstatera faktum att en del, inte i tråden utan i trafiken, tycker att om de själva håller angiven hastighet, eller strax däröver, då anses det inte finnas någon skyldighet att dra sig något högerut. Sedan kan detta bero på en mängd faktorer, flera har nämnts i tråden; och det förutsätter att de har observerat situationen, att man kan utgå från att det är ett medvetet val, men somliga är ouppmärksamma.

    Klart för de flesta tycks vara att om man färdas långsamt eller "blockerar" med stort fordon då ska man underlätta. Kombinerar man detta med ovanstående, de som håller angiven hastighet, så kan dessa tycka, i den mån de över huvud taget är medvetna om situationen, att deras beteende inte är av den arten, de blockerar ju inte då de håller angiven hastighet.

    Men man är skyldig att samarbeta och göra vad man kan för att undvika farliga situationer; som ett par har påpekat lärs det ut vid trafikskolor, och då blir det en bedömningsfråga.

    Att samarbeta, och dessutom vara laglydig, kan t.ex. vara att ange körriktning tidigt och tydligt, då många t.ex. slipper sakta ned i onödan i någon korsning, rondell, inte minst lastbilar, allt löper smidigare; för att inte tala om att man undviker direkt farliga situationer. Man ska använda körriktningsvisare; och när flera kan slarva med något som är ett krav, så är det tyvärr inte så förvånande att många brister i samarbete, som många gånger är en generell bristvara.

  17. #57
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    När ett fordon ligger 30km/h under gällande hastighetsbegränsning och kön bakom är ett tvåsiffrigt antal bilar, då anser jag att det "behövs".
    30km/h under hastighetsbegränsning är väl ändå ganska ovanligt? Trots dryga 3000 mil om året så är det väldigt sällan jag kommer ikapp någon som ligger och fiser i 60 på 90-väg.
    Dessa är ju också rätt lätta att komma om. Om någon kör i 95 och man själv vill köra 110 men inte riskera att halka över 120 blir det klart svårare...
    Fredrik J

  18. #58
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    276

    Re: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Jag kör sträckan GBG - Örebro rätt ofta och det är skam att den vägen kallas Europaväg!

    Hur som haver, ser jag en bil som gärna förbi släpper jag förbövelen förbi den, jag förväntar mig att bli omsläppt om jag vill förbi. Sjävklart kör jag endast om om det är säkert eller släpper förbi där jag har fri sikt. Det är trafikhyfs, sen skiter jag i om bilen som vill köra förbi är en bil som kommer i 200 blås, det får han stå för...
    2001 og9-3 Aero [Såld]
    Kör numera tyskt

  19. #59
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529

    Re: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Mina högst personliga åsikter om trafiken i allmänhet, som främst gäller Stockholmsområdet:

    1: Folk _åker_ bil, även bakom ratten. Det verkar likställt med att sitta på tunnelbanan; kolla nyhetsmorgon på paddan, skicka SMS och maila, göra utgrävningar i näsan och beundra spektaklet i spegeln, läsa tidning/bok osv. Gällande landsvägskörning så verkar folk mest uttråkade och verkar inte fatta varför dom måste ha fokus på vägen/trafiken.

    2: Dom som kör den blockerande bilen anser sig ha 100% rätt, och kan inte för nåt i hela världen förstå varför nån skulle ha nån annan åsikt. Vi har ett klockrent exempel i släkten, som inte kan förstå varför folk jämt är så himla stressade och ska köra om. Hen håller ju redan den perfekta hastigheten! Tacka och ta emot!
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  20. #60
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Finns varianter på det där temat. Alla blir inte stoppklossar. Jag hade en kollega för några år sen som varje morgon åkte från Eskilstuna till Västerås. Det är 2 mil motorväg och 3 mil kostig. Han körde alltid ganska mycket för fort samtidigt som han (i bilen) drack kaffe, ringde kunder, läste morgontidningen och rakade sig.

Liknande ämnen

  1. P-G till Svenska rallyt
    Av Gustav H i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-02-13, 20:55
  2. Svenska flaggor till studenten?
    Av Gulingen i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-01, 22:30
  3. Fanns B204E till den svenska marknaden?
    Av Fisherboy i forum Allmänt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-03-09, 20:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •