Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 62

Ämne: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    283

    Sv: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Men om folk inte ens orkar använda blinkers när de svänger, tror du då de både ska orka med att ha koll bakåt, kolla läget i vägrenen framåt och sen svänga både in och ut?
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  2. #22
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935

    Re: Sv: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Citat Ursprungligen postat av PHermansson
    Men om folk inte ens orkar använda blinkers när de svänger, tror du då de både ska orka med att ha koll bakåt, kolla läget i vägrenen framåt och sen svänga både in och ut?
    Det är förvisso sant, folk i allmänhet verkar stänga av hjärnan totalt så fort dom hamnar i en bil.
    Dock tycker jag det är en viss skillnad på att inte använda blinkers och att medvetet blockera någons väg, men det är en annan diskussion.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Sv: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Jag menar definitivt inte att förolämpa dig och jag förstår ditt resonemang, men som jag försökt tydliggöra ack så många gånger redan så är E20 tillräckligt bred för att man helt riskfritt ska kunna färdas två fordon i bredd. Det är helt enkelt inte risken med vägrenskörning som jag försöker diskutera här.
    Naturligtvis hade jag lagt mig på vägrenen under de omständigheterna du beskriver.

    För att spekulera kanske dessa människor bara vill jävlas med han bakom som bara måste ligga och trycka 3 meter från stötfångaren. Uppenbarligen lyckas dom...
    Fredrik J

  4. #24
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935

    Re: Sv: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    För att spekulera kanske dessa människor bara vill jävlas med han bakom som bara måste ligga och trycka 3 meter från stötfångaren. Uppenbarligen lyckas dom...
    Det låter jag vara osagt, jag är som sagt inte en av dom som ligger bakom och vill förbi.
    Dock anser jag inte att folk som "bara vill jävlas" har i trafiken att göra överhuvudtaget! Om nu någon så uppenbart visar att han vill förbi, varför inte bara släppa förbi honom? Vad vinner man på att jävlas med honom?
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Gäller väl i samhället generellt. Vissa lever deprimerande liv och tar revange genom att jävlas med sina medmänniskor. Bästa försvar är att skita i dom helt enkelt.
    Fredrik J

  6. #26
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935

    Re: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Gäller väl i samhället generellt. Vissa lever deprimerande liv och tar revange genom att jävlas med sina medmänniskor. Bästa försvar är att skita i dom helt enkelt.
    Det är svårt att skita i dom när dom sitter i 2 ton plåt och skapar milslånga köer på allmänna vägar.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  7. #27
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628

    Re: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Gäller väl i samhället generellt. Vissa lever deprimerande liv och tar revange genom att jävlas med sina medmänniskor. Bästa försvar är att skita i dom helt enkelt.
    Det är svårt att skita i dom när dom sitter i 2 ton plåt och skapar milslånga köer på allmänna vägar.
    bara o leva med det o ta E4an till jönköping sen över borås nästa gång du ska till varberg.

    E20 är skit.

  8. #28
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935

    Re: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg
    bara o leva med det o ta E4an till jönköping sen över borås nästa gång du ska till varberg.

    E20 är skit.
    Absolut. GPS'en är numera idiotförklarad och tillfrågas bara för lokala körningar, blir det längre sträckor så åker gamla hederliga vägatlasen fram.
    Någon mer resa till Varberg är inte planerad, men det blir nog nån sväng till Trollhättan och Ullared i sommar, dock med så lite E20 som möjligt.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  9. #29
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    354

    Re: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Jag hör till gruppen som inte går ut i vägrenen i onödan. Brukar oftast hålla mej på hastighetsgränsen, ibland något över, och då finns det ingen vettig orsak att köra om mej såvida det inte är utryckningsfordon. Kör jag osedvanligt sakta så ger jag så klart utrymme, men annars anser jag att folk som har bråttom förbi och sätter farthållaren på 130km/h får lugna ner sej tills ett bra läge ges, alternativt åka lite tidigare.

    Jag kör heller inte om ifall jag inte anser att det är säkert och fritt från mötande, även om den jag ska vill om lägger sej i vägrenen, för jag vill inte tränga mötande.

    Men men, dom flesta delar väl samma tankesätt när man kör bil; "Alla i trafiken är idioter utom jag".
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  10. #30
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935

    Re: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Citat Ursprungligen postat av ReinO
    Jag hör till gruppen som inte går ut i vägrenen i onödan. Brukar oftast hålla mej på hastighetsgränsen, ibland något över, och då finns det ingen vettig orsak att köra om mej såvida det inte är utryckningsfordon. Kör jag osedvanligt sakta så ger jag så klart utrymme, men annars anser jag att folk som har bråttom förbi och sätter farthållaren på 130km/h får lugna ner sej tills ett bra läge ges, alternativt åka lite tidigare.
    Jag förstår vad du säger, men jag kan inte påstå att jag förstår logiken.
    Det kostar dig ingenting att underlätta omkörningen, det är knappast ansträngande, och det påverkar inte dig negativt på något ända sätt. Varför då inte göra det?

    Jag gör allt jag kan för att underlätta i trafiken. Vill någon förbi och jag riskfritt kan underlätta för dom att komma förbi, så givetvis gör jag det. Hur fort jag kör och hur fort dom kör anser jag vara irrelevant, jag är inte trafikpolis och har inte någon befogenhet att bötfälla fortkörare.
    Att vägra att underlätta bara för att jag själv håller korrekt hastighet anser jag vara rent ut sagt korkat, det enda man bidrar till är att göra omkörningarna farligare än vad dom behöver vara. Eventuella fortkörare kommer knappast att sakta ner enbart för att jag jävlas med dom, snarare tvärtom, så jag ser ingen vinning i att försöka leka trafikpolis.
    Dessutom kan jag faktiskt inte avgöra varför dom har bråttom. Det kan ju faktiskt vara så att dom har en skadad person i bilen och snabbt behöver ta sig till läkare eller sjukhus. Rent mattematiskt är sannolikheten inte stor, men den finns, och jag anser mig inte ha någon rätt att själv göra den bedömningen då jag omöjligt kan veta säkert.
    Jag har faktiskt befunnit mig i den sitsen, med en svårt skadad person i bilen som varit i akut behov av vård. Frustrationen och rädslan som orsakades av förare som konsekvent vägrade att på något sätt underlätta för oss att ta oss fram under den färden är något jag inte önskar någon annan att uppleva, och det är säkerligen en av anledningarna till att jag verkligen i alla lägen ser till att inte i onödan blockera någon.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    283

    Sv: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Var en gång med om att bilen framför svängde ut i vägrenen för att ge plats för omkörning. Bilen jag åkte i började köra om, vägens bredd gjorde att det precis gick att hålla sig på höger körbana. Allt lugnt så långt, problemet var bara att precis samma sak skedde i mötande körfält samtidigt... Det gick att ligga fyra i bredd, men det kändes inte direkt säkert.
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  12. #32
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935

    Re: Sv: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Citat Ursprungligen postat av PHermansson
    Var en gång med om att bilen framför svängde ut i vägrenen för att ge plats för omkörning. Bilen jag åkte i började köra om, vägens bredd gjorde att det precis gick att hålla sig på höger körbana. Allt lugnt så långt, problemet var bara att precis samma sak skedde i mötande körfält samtidigt... Det gick att ligga fyra i bredd, men det kändes inte direkt säkert.
    Då var vägen helt enkelt för smal för en sådan manöver, och då bör man undvika det.
    E20 som jag tog upp här har som sagt inte det problemet.

    Diskussionen blir rätt meningslöst om man hela tiden ändrar förutsättningarna.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  13. #33
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 072

    Re: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Oftast brukar vägrenen vara utmärkt med spärrlinje, mig veterligen får man inte bryta den. Vad jag menar med det ?tja ingenting egentligen. Jo man får inte köra på vägrenen som är avsed för utryckningsfordon.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  14. #34
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    782

    Re: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Citat Ursprungligen postat av Blue Spirit
    Oftast brukar vägrenen vara utmärkt med spärrlinje, mig veterligen får man inte bryta den. Vad jag menar med det ?tja ingenting egentligen. Jo man får inte köra på vägrenen som är avsed för utryckningsfordon.
    Kan lika gärna säga det innan rcy får en aneurysm: I det aktuella fallet, E20 är det inte spärrlinje utan det vi diskuterar är när det ser ut så här:

  15. #35
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 072

    Re: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Och det är markering för körbanans yttre gräns. Utanför där är ingen körbana.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  16. #36
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Kan lika gärna säga det innan rcy får en aneurysm: I det aktuella fallet, E20 är det inte spärrlinje utan det vi diskuterar är när det ser ut så här:
    Inte en chans jag hade gått ut där med husvagnen. Det kan stå vad som helst bakom krönet och har man väl gått ut blir man sällan insläppt igen.
    Fredrik J

  17. #37
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    782

    Re: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Citat Ursprungligen postat av Blue Spirit
    Och det är markering för körbanans yttre gräns. Utanför där är ingen körbana.
    Thank you for stating the obvious.

  18. #38
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 425
    Medlem#
    3020

    Re: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av torake
    Kan lika gärna säga det innan rcy får en aneurysm: I det aktuella fallet, E20 är det inte spärrlinje utan det vi diskuterar är när det ser ut så här:
    Inte en chans jag hade gått ut där med husvagnen. Det kan stå vad som helst bakom krönet och har man väl gått ut blir man sällan insläppt igen.

    men sluta nu med detta trams. Den bild som nu visas är hur vägen ser ut inte hur situationen vid det tillfälle RCY menar. Har du problem eller? bara en massa trams.

    Bara att inse att en mängd förare ej borde vara på vägarna när man inte kan visa varandra respekt och vänlighet.

    Ser fram mot ett soppapris på 50 kr litern så att vägarna blir för oss som gillar att köra bil och kan framföra ett fordon på ett vänligt sätt och visa respektera varandra i trafiken punkt.

    MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  19. #39
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 425
    Medlem#
    3020

    Re: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Ni som skall tjafsa och så, är det så här det blir när ni är inblandade i en olycka?

    http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.171320 ... fter-krock

    MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  20. #40
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 072

    Re: Vad tror svenska förare att vägrenen är till för?

    Jag vet vad RCY menar men det är likt förbannat inget körfält.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

Liknande ämnen

  1. P-G till Svenska rallyt
    Av Gustav H i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-02-13, 20:55
  2. Svenska flaggor till studenten?
    Av Gulingen i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-01, 22:30
  3. Fanns B204E till den svenska marknaden?
    Av Fisherboy i forum Allmänt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-03-09, 20:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •