Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Så kan det gå på Besiktningen

  1. #1

    Så kan det gå på Besiktningen

    Min svåger besökte svensk bilprovning med sin Saab 9000 2.3 T och berättade nedanstående
    som jag tyckte var så kul att jag måste dela med mig:


    Glad i hågen så åker jag in till SBP för att få det hela överstökat klockan är 14:35. Skönt att komma ifrån jobbet lite tidigare, SBP brukar ju bara ta en sisådär tio minuter så man kanske hinner gå en sväng på stan innan man ska hämta ungarna 16:15.

    När jag checkar in så tänker jag "undrar om det är sant att dom som inte duger till vanliga mekaniker blir besiktningsgubbar". Med klockan på prick 14:40 blir jag invinkad till bromsprovet där man även byter från förarplats till passagerarplats. Jag stänger inte av motorn, vilket farbrorn tycker att jag ska. Jag gör det, varpå farbrorn kliver in typ två sekunder efter att jag har kommit ut och STARTAR motorn - men jag säger inget.

    Väl inkommen i själva hallen stänger farbrorn av bilen för att kolla ljus, chassinummer och hänga på sedvanliga avgasslangar. Så långt har allt gått finfint, men när vi kommer vi in på det här lite mer tekniska: typ larmet (som är orginal på min bil) går hissen inte riktigt ända upp.

    Jag säger " om det blinkar i dioden där, samtidigt som jag pekar på den, så måste du låsa och låsa upp igen för att kunna starta bilen pga att det sitter en startspärr som inte går att koppla ur ens för SBP, men det är orginal så det är så det är". " Jaja okej", svarar farbrorn.

    Han kliver ut gör det han ska och, tror du inte att dioduschlingen har börjat blinka? "Hur var det det nu då, var det bara att starta när den blinkar eller?" Han försöker, men vadnudå varför startar den inte? Jag känner mej manad att säga till farbrorn att låsa och låsa upp igen så ska du se att den startar. Tror du inte att gubbtjyven låter nyckeln sitta i samtidigt som han låser och kör på starten med följden att larmet inte hinner reagera mer än att det ska låsa och koppla ur startspärren på nåt vis.

    Farbrorn kliver ur bilen glad som en lärka (han fick ju faktiskt igång bilen) slår igen dörren för att i nästa sekund försöka öppna passagerardörren. Vad konstigt den är ju låst! Jag frågar då farbrorn om han tyckte att det där blev bra. Motorn igång inomhus och nycklarna inlåsta. Han frågar om jag har med mej reservnyckeln för det är en bra idé vid såna här händelser. Jag svarar att jag inte brukar starta bilen för att sen kliva ur och låsa. Farbrorn mumlar nåt till svar och jag passar på att retas lite med honom. Har han möjligen med sej dubbla upsättningar av sina hemnycklar ifall att han skulle låsa in ett par? Tillslut sätter jag mej ner på en bänk och tittar på när det står fem farbröder och gnuggar sina pannlober mot varandra för att brainstorma - hur göra nu?

    Dom börjar bryta runt dörrlister för att försöka få ner en järntråd som dom sen ska lirka upp låsknoppen med. Jag tycker att det börjar se lite väl brutalt ut så jag säger till dom att om dom fortsätter så där så får ni köpa nya dörrar åt mej. Det blir nog billigare om ni knackar en ruta istället.

    Då kommer nästa farbror och frågar om jag har reservnycklar nån annanstans. Ja hemma, svarar jag, men det är ju minst en halvtimme tur och retur om det inte är någon trafik. Bara för att stressa dom lite så råkar jag nämna att jag ska hämta ungarna på dagis snart, så nu får ni se till att fixa det här. Då kommer stationschefen ut och tar ett riktigt beslut: vi ringer till Bärgarna som har låsassistans. Bilen har nu stått 15 minuter på tomgång och det dröjer 6-7 minuter till innan den proffesionella biltjyven kommer. Väl där tar det inte mer än 10 sekunder så är bilen upplåst. Det kostade nästan 700 spänn.

    Jag säger att det börjar bli brådis nu, jag vill gärna hämta ungarna i tid och samtidigt få ut bilen så den får lite kylning också. Då tar sig stationschefen an att slutföra besiktningen (han tordes väl inte lämna över till någon annan) så totalt 35 minuter senare och 300 spänn fattigare åker jag därifrån med blanka papper.

    Så kontentan av det hela är : dom som inte kan bli riktiga mekaniker blir besiktningsgubbar!

    Ps vad synd att man bara ska besikta en gång om året Ds
    Saab 9-3 -99 Nordic steg 2

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    101
    Riktigt kul det där.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Bromölla
    Inlägg
    686
    dom som inte kan bli riktiga mekaniker blir besiktningsgubbar!
    He he. Ja, det kan nog stämma väldigt bra i vissa fall

    Mvh Eric.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 304
    mycket rolig läsning
    Älskad utav många hatad av desto fler
    bästa ET 12,18 högstaslutfart 204 kmh
    http://www.garaget.org/?car=56564

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 739
    Kul läsning!

    Jag besiktade min lilla bil idag. Och det roliga var att killen hade likadan
    bil. Dock inte trimmad. Men han öste bara lovord över hur välvårdad den
    var. Då känns dagen helt plötsligt roligare


    Mvh

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Järfälla, Sthlm
    Inlägg
    2 630


    smidigt...
    Ng900 Turbo Sasse Edition
    9-3 CV Dubai Edition <Såld
    9-5 Aero Sport combi -02

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    4 189
    Medlem#
    4714
    Vilket jävla pucko...

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 922
    HAHAHAHA

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Upphärad
    Inlägg
    428
    Haha....ibland kan det vara riktigt kul att besiktiga bilen...
    OG93 Aero -01

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 672
    En kandidat till "darwin award"?
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 427
    Medlem#
    3020
    Citat Ursprungligen postat av Nicke
    Haha....ibland kan det vara riktigt kul att besiktiga bilen...
    Ja faktiskt, var uppe med en gammal 900i som har stått drygt ett år, det tog ca 40 minuter innan han blev klar. var ca 5 bilar på linan brevid som blev klara innan min var klar.

    Den unga grabben gick lös med hammare och bräckjärn, fick hämta kolegor m,m men han gick bet. Han lyckades fixa ombesiktning men det var 1 glödlampa, 5*56 på mekaniken till ruttorkarna, lite polering på en jordkabel till baklyset samt en blinkersspak. Hade klarat mig igenom ca 5 år innan med samma spak men icke nu. Den höll sig inte kvar i blinkläge.
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 812
    RIKTIGT kul läsning

  13. #13
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150
    Hahaha! De sanna historierna är alltid bäst!
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Inlägg
    35
    Citat Ursprungligen postat av Snobben
    Vilket jävla pucko...
    Vem va ett jävla pucko?
    900 turbo 95a med lite lull lull.......

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    V Götaland
    Inlägg
    232
    Har du kollat så du inte var på dagis först och bilprovningen sen... om du förstår vad jag menar... :-)

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Arboga
    Inlägg
    1 218
    Citat Ursprungligen postat av fidde
    Citat Ursprungligen postat av Snobben
    Vilket jävla pucko...
    Vem va ett jävla pucko?
    Om vi ger dig en gissning bör du kunna lista ut vem han menar
    Mvh. Drutten

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 135
    haha ta med reservnycklarna nästa gång
    Subaru Legacy

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    1 620
    Hmmm det känns väl som att det var kul läsning men tänk er in i hans situation????

    Alla vi människor kan väl fela?

    Eller?
    / Stefan
    Är inte särskilt aktiv här längre då jag ej har Saab längre.

  19. #19
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Hehe, jag har också varit ett j'vla p*ucko: När jag hade problem med att batteriet drogs ur fick jag igång den med kablar men hade ju fipplat med larmet vid inkopplandet av kablarna så det skulle sluta tjuta. När jag vridit igång motorn kliver jag ur, stänger dörren och ska koppla bort. Upptäcker att bilen är låst för h*lvete, och motorn igång!

    Jag bor en bit bort från garaget, det var några hetsiga minuter att hämta reservnyckel och fort tillbaka...

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 812
    Citat Ursprungligen postat av CokeMan
    Hmmm det känns väl som att det var kul läsning men tänk er in i hans situation????

    Alla vi människor kan väl fela?

    Eller?
    Visst är det så men jag kan tänka mig att SBP-gubben kan skratta åt sitt misstag om han ger det någon dag.

    Vi gör all tabbar men jag tycker man skall ha tillräcklig självdistans för att kunna skratta åt sig själv och för att våga glädja andra.

Liknande ämnen

  1. Besiktningen
    Av henrik_rr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-12-27, 19:19
  2. Nedslag på besiktningen :(
    Av painball i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2006-11-07, 16:45
  3. Besiktningen ang USA blinkers???
    Av MR_M i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-31, 18:15
  4. Vad säger besiktningen om 112/5?
    Av John Nite i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-02, 08:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •