Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: "vanliga" fel på 9-3 -99

  1. #1

    "vanliga" fel på 9-3 -99

    Hej

    Jag har precis köpt en Saab 9-3 2,0 Turbo och har upptäckt ett kluckande ljud från framvagnen, jag var medveten om det när jag köpte bilen men jag undrar om det är vissa saker som är mer vanliga än andra på Saab som går sönder ? Detta är min första Saab och än så länge är jag jävligt nöjd !

    Med vänlig hälsning, Patrik

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 672
    Medlem#
    8924

    Re: "vanliga" fel på 9-3 -99

    Klonkandet kanske betyder att du har dåliga bussningar. Hur känns den att köra? Går den rakt eller drar den åt något håll? Är den svajjig i svängarna?

    Ta en titt på fjäderbenen också när du väl håller på. Dom rostar något fruktansvärt.
    Gamla 9-3'an är inte den perfekta Saab'en men efter att ha lagt ner en jäkla massa jobb på min så är jag riktigt nöjd med den.

  3. #3
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 309
    Medlem#
    1887

    Re: "vanliga" fel på 9-3 -99

    Servoröret som går i fronten kommer rosta sönder förr eller senare,
    Rost i hundbenen på 5 dörrars variant
    Utsliten bussning i diffen som ger vibrationer vid acceleration
    Rost fjäderben fram (som nämnts)
    Pixelfel ACC och SID.
    Elantenn, tänder på plastbandet strippade, med följd att antennen ej åker upp.
    Magnetkoppling på AC slutar fungera.

    Eftersom du har B204 motor slipper du alla B205 problem.

    Generellt en enkel och (förhållandevis) robust bil som saknar dyra och komplexa delar.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  4. #4

    Re: "vanliga" fel på 9-3 -99

    Tackar för svar !...bilen spårar bara lite vid lite sämre väg men det tror jag beror på 225 däcken ! Klonkandet kommer vid fartgupp och dyligt, hör även lite ljud från bakvagnen ! Ska kolla upp bussningar och så hade jag tänkt.

    Det är en väldigt robust skön bil att köra och dom 200 hästarna funkar bra ! Sid displayen var sisådär men efter "strykjärns" tips här från forum är det ingen pixel alls borta nu !

    Framförallt riktigt Prisvärda bilar

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 672
    Medlem#
    8924

    Re: "vanliga" fel på 9-3 -99

    Bilmodellen är allmänt spårkänslig och 225-däck gör den ju inte mindre spårkänslig.

    Kul att strykjärnsmetoden fungerade. Har själv testat det på en 9-5 men det gick inte då tyvärr.

    Med motor på 200hk lär du nog uppleva fenomenet "tourque steering" så småningom. Kanske inte jättefarligt med 200hk men på min 250hk 9-3 är det iallafall väldigt tydligt. Inte för att jag bryr mig men jag vet att vissa hatar det

Liknande ämnen

  1. Coilovers eller "vanliga" dämpare+fjädrar
    Av TubbeTurbo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-03-26, 12:14
  2. [LÖST] Guide för att byta "vanliga" OG9-3 ratten mot Aeroratt
    Av F.An i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-19, 00:08
  3. Använda "vanliga" halogenlampor till p-ljus?
    Av JohanW i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-03-05, 18:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •