Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Saab 9000 Aero -91 överladdar utan effekt i motorn

  1. #1

    Saab 9000 Aero -91 överladdar utan effekt i motorn

    Hej!

    Jag har en Aero från -91 (9000). Motorn går bra men vid gaspådrag överladdar den (på mätaren) men det är inget pulver i motorn. Håller jag halvgas så kan jag få den att ladda 3/4 av mätaren men på fullgas överladdar den och hoppar. APC-n verkar inte gå in och strypa. Dessutom, kanske är ett separat problem, så är tomgången något orolig. Den ligger mellan 12-1500 varv men kan gå ner efter ett tag till ca 1000 varv. Kanske det hör ihop??

    Jag har kollat slangarna från magnetventilen, jag har bytt magnetventilen och jag har bytt luftmassemäteren samt lamda. Någon som har en idé om vad det kan vara?

    Är mycket tacksam för svar, tack!

    /Skrot

    Just det, check engin-lampan lyser oxå.

  2. #2

    Re: Saab 9000 Aero -91 överladdar utan effekt i motorn

    Hej igen!

    Ingen som har några idéer??

    Jag plockade bort WG och testade den med 1.0 bars tryck och den öppnade lugnt och fint så den verkar ju funka. Men jag är ändå lite misstänksam över den. Jag har en bättre begagnad turbo som jag hade tänkt sätta dit bara för att kolla. Tyvärr sitter det ingen WG på den så jag måste låna den gamla. Jag har kollat APC-boxen och den var av rätt sort och den såg oxå helt orörd ut.

    Jag har hört att det inte sitter någon tryckgivare på min motor, stämmer det? I så fall är det bara för turbomätaren som det går in en vakumslang in i kupén?

    Idéer någon? Jag funderar på att lämna in bilen på saab och se om de kan felsöka problemet.

    /Skrot

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Saab 9000 Aero -91 överladdar utan effekt i motorn

    Hej, prova att byta stiften, skall vara NGK BCPR 7ES II. fel på ngt stift brukar ge orolig tomgång och ryckningar.
    Att den överladdar och går i laddtrycksspärren kan vara en del olika orsaker som t.ex. MV, box, kärvande WG.
    Finns trådar om detta bl.a. i FAQ
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Saab 9000 Aero -91 överladdar utan effekt i motorn

    Du säger att du provtryckt WG, jag förmodar att du menar tryckklockan till WG,
    kan vara så att WG-klaffen kärvar vid drifttemp och då kan den gå i laddtrycksspärren.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  5. #5

    Re: Saab 9000 Aero -91 överladdar utan effekt i motorn

    Tack för input! Jag kollade bara klockan på WG som du sa men jag hade tänkt byta hela turbon och då kan jag ju ta chansen att kolla WG-klaffen. Jag ska byta tändstiften också, bra att ni påminde mig om det!

    Fler tankar eller idéer? T ex är det någon som, har ett schema på hur vaccumslangarna på insuget är kopplade?

  6. #6

    9000 Aero -91 överladdar utan effekt i motorn, nya saker på

    Så, dax att uppdatera lite vad som hänt. Jag har bytt DI-kassett, turbo, WG, tändstift, slangar till MV, MV men utan något nämnvärt resultat.

    Så slog det mig att det sitter en analog klocka i bilen och i med att det är en Aero så borde det inte vara original. Nåväl, jag kopplade ur klockan och helt plötsligt, efter ca fem fullgaser, så funkade både laddtrycket och tomgången väldigt mycket bättre. Tomgången låg på 900 varv och inget ryck i turbon vid max pådrag.

    Min fråga till er är således. Kan fel färddator ställa till laddtrycket samt tomgången och vilken "musbio" ska jag ha på min Aero -91?? Jag har en dubbelradig kontakt samt en enkelradig kontakt från bilens sladdhärva.

  7. #7

    Re: Saab 9000 Aero -91 överladdar utan effekt i motorn

    Hmm, glädjen var kortsiktig. Nu när jag testade bilen i morsen så gick den lika illa som innan utan klockan inkopplad.

    Jag har funderat på om det kan vara nåt med bränslesystemet som ställer till det. Bilen går ju bra om man kör normalt och den laddar bra upp till max om man trycker halvgas. Vid fullgas överladdar den och rycker kraftigt. WG är nedskruvad så det kan knappast vara den, tror jag. Kan det vara slangarna till eller från IC:n? Kan det vara spjällhuskontakten? Besinpumpen? Bränsletrycksregulatorn? Spridarna? Bränslefiltret? Vilket verkar vara mest troligt?

    Jag läste någonstans på forumet att det inte finns en tryckgivare på min bil men finns det en tryckvakt och var sitter den då?

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Saab 9000 Aero -91 överladdar utan effekt i motorn

    Har du kollat slangen till mapsensorn, sitter nog vid torpeden med slang till insuget och el-kontakt till boxen.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  9. #9

    Re: Saab 9000 Aero -91 överladdar utan effekt i motorn

    Är det någon som vet mer exakt var sensorn sitter? Jag var ute och kollade på akvariet men jag kunde inte hitta någon sensor. Jag är på jobbet just nu så jag hann inte titta i akvariet, sitter den där??

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Saab 9000 Aero -91 överladdar utan effekt i motorn

    var den exakt sitter på en 91 vet jag ej, men på senare modeller sitter den väl synlig på torpedväggen, vänster sida om du står framför bilen.
    Tryckslangen på c:a 30cm går mellan insugets vänstra sida och mapsensorn.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  11. #11
    Sugmotor anders7371s avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    26
    Medlem#
    7371

    Re: Saab 9000 Aero -91 överladdar utan effekt i motorn

    Aero 91 har lh system så den har ingen mapsensor. Du kan ju prova att rycka apc säkringen för att se hur laddet lägger sig då, bör lägga sig vid ca 0,4 bar.

    Mvh Anders

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Eslöv/Marieholm
    Inlägg
    78
    Medlem#
    3709

    Re: Saab 9000 Aero -91 överladdar utan effekt i motorn

    Hej. Om det är en orginal motor och ett orginalsprut i bilen så sitter det väl ett Boch lh- jetronic sprut. Finns ingen mapsensor utan en luftflödesmätare. Tror den sitter på röret från luftfiltret till turbons kompressor. Om tom gången är orolig kolla slangar som är anslutna till insug, vevhusventilation(du kanske redan gjort detta). / Jari
    9000 96:a Areo
    B206 2,4L.
    Medlem 3709

  13. #13

    Re: Saab 9000 Aero -91 överladdar utan effekt i motorn

    Jag tror inte heller att min bil har en mapsensor. Men vet någon det säkert så säg gärna ifrån.
    Men det sitter väl en tomgångsregulator under insuget? Kan det vara den tros? Jag bytte ut spjällhuskontakten igår och det gjorde inte heller någon skillnad.

    Jag tänker att nästa steg får bli att kolla lite slangar runt insuget och att byta ut rören från IC:n. Jag ska kolla GLT och jag börjar misstänka bränslesystemet.

    Jag återkommer med uppdateringar...

  14. #14

    Re: Saab 9000 Aero -91 överladdar utan effekt i motorn

    Då har jag skruvat ner GLT och den går bättre nu men inte riktigt det klippet som jag förväntar mig. Men den rycker fortfarande och spottar en del vid fullt laddtryck. Vad kan det vara?? Kan ett söndrig avgassystem ställa till det?

    Jag bytte BTR också, vet inte om det gjorde någon skillnad.

Liknande ämnen

  1. 9-5 Aero med låg effekt och missljud från motorn, vad felar?
    Av Turboaero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-07-15, 13:10
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-09, 20:25
  3. Få lite mer effekt i Saab 9000 2,3t motorn.
    Av Macke_sk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-04-15, 17:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •