Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Hur ska man resonera vid köp av bil?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633

    Hur ska man resonera vid köp av bil?

    Har den senaste veckan haft ett litet "problem". Jag lyckas inte bestämma mig vad jag ska köpa för bil. Kollegan har mer eller mindre bestämt sig för en svart eller vit Audi A5 1,8TFSI för runt 200k.

    Själv blir jag inte klok på vad jag vill ha eller behöver och undrar nu hur ni resonerar när ni ska köpa bil? Helst skulle jag vilja ha en bil med lastmöjlighet som en Volvo V50, storleken som en Skoda Fabia, prestanda som en TurboX och lika mycket utrustning som jag hade i min Lexus IS250.

    Försök få ihop den kalkylen om ni kan.

    Lägg sedan till...:
    - Att den bör vara svart eller vit för företagets logotyp så jag slipper foliera den i rätt färg för 15000kr.
    - Om man ska ha manuell eller automat? Beror på hur rolig bilen är i övrigt men med ca 1000mil i stan med köer och skit och 500-1000mil långkörning per år så kanske automat är skönast?
    - Jag kommer behöva dra en mindre båt m/kärra nästa år och att jag då behöver drag.

    ...så förstår ni att det snurrar lite.
    Mvh Timmy

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937

    Re: Hur ska man resonera vid köp av bil?

    Detta är ju ett saabforum så 9-3 kombi är väl det du ska ha? Sedan sätter ju din budget hur mycket utrustning och motor det blir!

    Färgproblematiken är väl enklast, nästan alla bilar finns ju i både vitt och svart...

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633

    Re: Hur ska man resonera vid köp av bil?

    Ja en svart eller vit 9-3 kombi hittar man ju ganska lätt. Har bara kört 9-3SS manuell 2,0 vector och frågan är hur (om någon) stor skillnad det är på en 9-3SC automat i prestandan och soppaförbrukningen?
    Mvh Timmy

  4. #4

    Re: Hur ska man resonera vid köp av bil?

    9-3 SC manuell.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633

    Re: Hur ska man resonera vid köp av bil?

    Fördelar/nackdelar med manuell vs automat?
    Fördelar/nackdelar med diesel vs bensin?
    Manuell med bensin eller diesel?
    Automat med bensin eller diesel?

    Edit: Ser att dom på något konstigt vis lyckas få lilla 1,8t att dra 10,7 i stadsmiljö vilket inte är bra då jag som sagt kommer köra en hel del i stan. Någon annan motor som är mer krut / liter eller roligare / liter som man bör tänka på? + mina frågor ovan.
    Mvh Timmy

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    269

    Re: Hur ska man resonera vid köp av bil?

    Audi A6, aut. diesel. -2012 nya faceliften.

    Harmoni på hög nivå!

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: Hur ska man resonera vid köp av bil?

    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Helst skulle jag vilja ha en bil med lastmöjlighet som en Volvo V50, storleken som en Skoda Fabia, prestanda som en TurboX och lika mycket utrustning som jag hade i min Lexus IS250.

    Försök få ihop den kalkylen om ni kan.
    Om det är bagage du tänker på har Skoda Fabia faktiskt större än V50. Den lilla bilen är ganska rymlig men naturligtvis ful som få. Varför så små hjul?

    http://www.automotorsport.se/media/bilt ... 072606.pdf

    Vad har/hade Lexus IS250 för märkvärdig utrustning?
    Fredrik J

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    435

    Re: Hur ska man resonera vid köp av bil?

    Hur mycket pengar får bilen kosta? Det är ganska så svårt att rekommendera en bil den uppgiften.

    Som en icke Saab ägare så skulle jag rekommendera Skoda Octavia RS

    Rymlig med goda lastmöjligheter, hyfsad prestanda för vardagskörning, och är ofta välutrustade eftersom tillvalen är så pass prisvärda.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    123
    Medlem#
    8058

    Re: Hur ska man resonera vid köp av bil?

    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Fördelar/nackdelar med manuell vs automat?
    Fördelar/nackdelar med diesel vs bensin?
    Manuell med bensin eller diesel?
    Automat med bensin eller diesel?

    Edit: Ser att dom på något konstigt vis lyckas få lilla 1,8t att dra 10,7 i stadsmiljö vilket inte är bra då jag som sagt kommer köra en hel del i stan. Någon annan motor som är mer krut / liter eller roligare / liter som man bör tänka på? + mina frågor ovan.
    Vill du ha bränslesnålt kan jag ej rekommendera 9-3 sc bp automat. På landsväg har jag varit nere på 0,9 l/m på e85, men stadskörning ligger det på 1,35-1,4 l/m...
    Ska däremot lägga in ett steg 1 i bilen (1.8t) så den kommer förhoppningsvis ner i förbrukning, om än marginellt.
    Saab 9-3 1.8t -09 220hk / 330nm "Mackanized"
    Saab 9000 CS 2.0t -96 280hk / 400nm "Mackanized"

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633

    Re: Hur ska man resonera vid köp av bil?

    Citat Ursprungligen postat av Almy
    Audi A6, aut. diesel. -2012 nya faceliften.

    Harmoni på hög nivå!
    Snygg förvisso men lite väl saftigt pris. Vi har tänkt oss runt 200k.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Helst skulle jag vilja ha en bil med lastmöjlighet som en Volvo V50, storleken som en Skoda Fabia, prestanda som en TurboX och lika mycket utrustning som jag hade i min Lexus IS250.

    Försök få ihop den kalkylen om ni kan.
    Om det är bagage du tänker på har Skoda Fabia faktiskt större än V50. Den lilla bilen är ganska rymlig men naturligtvis ful som få. Varför så små hjul?

    http://www.automotorsport.se/media/bilt ... 072606.pdf

    Vad har/hade Lexus IS250 för märkvärdig utrustning?
    Äh, lite "töntig" utrustning som man tyckte var bra att ha.
    Backkamera med parkingguidence.
    Stol/ratt/spegelkonfiguration i varsin nyckel som ställde in sig själv när man kom in i bilen.
    Keyless.
    Mark Levinsson 5.1 surround 14 högtalare, med bluetooth, USB, aux, MP3, divx, DVD spelare (video).
    AC i stolarna.
    Individuell klimatanläggning.
    El-solgardiner.
    Röststyrning på många funktioner inkl klimat, stereo, telefon, navigation.

    Som sagt, det mesta var ju balla funktioner som man kanske inte använder varje dag, men ändå.

    Det var inte Skoda Kombin jag tänkte på, utan på "lilla Fabian".
    http://www.netcarshow.com/skoda/2011-fabia/
    eller den här för lite mer skoj på vägen.
    http://www.netcarshow.com/skoda/2011-fabia_rs/

    Citat Ursprungligen postat av mr Magic
    Hur mycket pengar får bilen kosta? Det är ganska så svårt att rekommendera en bil den uppgiften.

    Som en icke Saab ägare så skulle jag rekommendera Skoda Octavia RS

    Rymlig med goda lastmöjligheter, hyfsad prestanda för vardagskörning, och är ofta välutrustade eftersom tillvalen är så pass prisvärda.
    Pris runt 200.000kr, gärna under. Hellre Skoda än Audi i alla fall, då man verkar få betydligt mycket mer för pengarna samt att jag personligen tycker komforten är mycket bättre i Skoda än i Audi.

    Tyvärr är Octavian något för stor (lång) då jag ofta parkera i stan hos kunder och har kommit på mig själv flera gånger att jag bara har några cm fram och bak i parkeringsfickan (och då har jag en Citroen C3 på 4m nu).
    Mvh Timmy

  11. #11
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Hur ska man resonera vid köp av bil?

    VW Golf med DSG låda...
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  12. #12

    Re: Hur ska man resonera vid köp av bil?

    VW Golf GTI, men det kommer en ny snart.

  13. #13
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Hur ska man resonera vid köp av bil?

    Jo men för 200K får man satsa på en beg.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  14. #14
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205

    Re: Hur ska man resonera vid köp av bil?

    Det finns stora djur i det här landet som går över vägen när det passar dem. Ingen biltillverkare bryr sig om att göra A-stolpar som pallar (rättelse: har en chans att klara) ett möte med djurens konung -ingen utom Volvo och Saab.
    Det finns heller ingen biltillverkare som bryr sig om att tillverka bilar med rostskydd speciellt för saltindränkta vägar -ingen utom Volvo och Saab.

    Volvo tycker nog jag och många med mig är något överprisade -de värderas som om de har hållbarheten hos gamla 740 men egenskaperna från S70/V70. Tyvärr är det inte sant, hållbarheten alltså.
    Saab 9-5 däremot är mycket undervärderad i nuläget. (Saab 9-3 är jag inte kunnig om. )

    Bara mina enkla åsikter i frågan

  15. #15

    Re: Hur ska man resonera vid köp av bil?

    Håller helt med Perzy. Nya 9-3 har ett roligare chassie än gamla 9-5.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633

    Re: Hur ska man resonera vid köp av bil?

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    VW Golf med DSG låda...
    Hm, tja.... varför inte.

    Ska kolla lite på olika årsmodeller (facelift osv) samt förmånsvärdet men verkar ligga på runt 3300kr/mnd. Tack för tipsen pöjkar!
    Mvh Timmy

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    276

    Re: Hur ska man resonera vid köp av bil?

    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    VW Golf med DSG låda...
    Hm, tja.... varför inte.

    Ska kolla lite på olika årsmodeller (facelift osv) samt förmånsvärdet men verkar ligga på runt 3300kr/mnd. Tack för tipsen pöjkar!
    För dom pengarna?

    http://www.blocket.se/sodermanland/Ford ... w=3&last=1

    2001 og9-3 Aero [Såld]
    Kör numera tyskt

  18. #18
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: Hur ska man resonera vid köp av bil?

    Citat Ursprungligen postat av Perzy

    Volvo tycker nog jag och många med mig är något överprisade -de värderas som om de har hållbarheten hos gamla 740 men egenskaperna från S70/V70. Tyvärr är det inte sant, hållbarheten alltså.
    Saab 9-5 däremot är mycket undervärderad i nuläget. (Saab 9-3 är jag inte kunnig om. )

    Jag håller inte med om hållbarheten. Vi har en V70 generation 1 på jobbet. Ingen bryr som om den bilen. Gått nästan 27 000.

    T.ex har vi kört jätte länge med den utan att kolla oljan. När nån väl gjorde det, var det några mm på stickan. Växelspaken känns riktigt tight och fin för de milen. Chassit är ingen höjdare, men de är ju Volvo...

    Men bilen är bra ihop skruvad. Känns solid invändigt med.
    Har varit med om många Saabar som är mycket mera slut än vår Volvo och ändå gått mindre. Så där får nog Saab backa. Volvon håller bättre kvalité.

  19. #19
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205

    Re: Hur ska man resonera vid köp av bil?

    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Citat Ursprungligen postat av Perzy

    Volvo tycker nog jag och många med mig är något överprisade -de värderas som om de har hållbarheten hos gamla 740 men egenskaperna från S70/V70. Tyvärr är det inte sant, hållbarheten alltså.
    Saab 9-5 däremot är mycket undervärderad i nuläget. (Saab 9-3 är jag inte kunnig om. )

    Jag håller inte med om hållbarheten. Vi har en V70 generation 1 på jobbet. Ingen bryr som om den bilen. Gått nästan 27 000.

    T.ex har vi kört jätte länge med den utan att kolla oljan. När nån väl gjorde det, var det några mm på stickan. Växelspaken känns riktigt tight och fin för de milen. Chassit är ingen höjdare, men de är ju Volvo...

    Men bilen är bra ihop skruvad. Känns solid invändigt med.
    Har varit med om många Saabar som är mycket mera slut än vår Volvo och ändå gått mindre. Så där får nog Saab backa. Volvon håller bättre kvalité.
    Nja..nu har jag ju haft en 855 T5 själv i 5 år (samma tekniskt som S/V70 av första generationen) och vet mycket om dem. Framvagnen bl.a. är klen som på en trampbil, jag fick byta allting. Det är tyvärr bilar som inte håller speciellt även om motorerna är bra och de är väldigt bra och trevliga på andra vis. Vad jag säger bevisas enkelt av att du räknar hur många 850 du ser på vägarna, det såldes ju massor 1992-1996. De flesta är redan ur trafik. S/V70 första generationen 1997-2000 finns fortfarande en hel del kvar men de ska alltså jämföras med 9-5. Det är bra bilar men den otroliga hållbarheten hos bakhjulsdrivna Volvo är de inte i närheten av.

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 055

    Re: Hur ska man resonera vid köp av bil?

    Äger idag en Golf, inte Gti utan en Tsi 160 hk och är mycket nöjd! Både med prestanda och framför allt förbrukningen, blandad körning 0.65-0.7 l/mil.

    Har även ägt Bmw 1-Serien och var grymt nöjd med denna!
    DU ska kika på 120/123d samt 130i, med M-paket exteriört! Snygga, grym komfort och körglädjen är total!

    För 200 kkr kan du få en fin med vettig utrustning.
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •