Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: SAAB 9-5 2.0t -02 turboras

  1. #1

    SAAB 9-5 2.0t -02 turboras

    Hej köpte mig en jättefin SAAB 9-5 2.0t linear 2002 årsmodell i veckan. 2 ägare och alltid fullservad på SAAB. Är fruktansvärt nöjd med bilen.

    Bilen gick hur bra som helst, men efter uppgradering av programvaran till steg 1 (220hk) och upprepade accelerationer till ~190km/h började turbon låta lite konstigt. Tittade i backspegeln och hade ett vitt moln efter mig.

    Körde lugnt och sakta hem (1km körning) och kände på turboaxeln som satt helt lös. Nu har jag beställt ny turbo från Speedparts (garret GT17) som jag får hem på tisdag.

    Motorn låter hur bra som helst, inget skrammel, ventilljud. Vevhusventilation bytt för 2 årsedan på SAAB. Oljan är bytt i Maj-månad och även kylvätskan.

    Vad bör jag gör i samband med turbobytet?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    322

    Re: SAAB 9-5 2.0t -02 turboras

    Alltid oljebyte, anledningen till att turbona rasar på löpande band på dessa motorerna beror på att oljetillförseln stoppas upp av slagg och koks.

    Visst turbon är kanske inte den bästa heller då Garrett valde 2006 att byta förbättra vissa delar i den.

    I alla fall, rengör oljesumpen och byta silen. Byt även ingående oljerör till turbon till ett helt nytt, det är svårt att göra rent ett gammalt.

    Du ska nog även rengöra laddluftkylaren och slangarna/rören eftersom turbon kan ha pumpat ut en hel del olja det hållet vid raset.

    Så...
    Byt motoroljan
    Rengör oljesumpen
    Byt oljeröret
    Skölj ur IC:n

    Kylvätskan går ju att återanvända om den är OK.

  3. #3

    Re: SAAB 9-5 2.0t -02 turboras

    Jag hade en rätt rejäl turboras med en relativt ny turbo, turbon skar direkt, vitrök över hela vägbanan, turbon som rasa hade gått max 800mil!! Jag inspekterade turbon lite lätt, alla kompressor blad var kvar, däremot så hade en liten bit på turbinhjulet lossnat och åkt ner till katten, skramlade lite, den biten är borta nu

    JAG kom på o tänkte när jag läser denna tråd att även jag klantigt nog glömt rensa oljesil,tryckrör, intercooler,oljerör,vattenrör dvs precis allt däromkring när jag monterade dit nya turbon.. Är det någon fara? Motorn har gått 1000mil utan problem efter turbo raset, ska man fixa till detta nu i efter hand, eller är det försent?? eller kan man se det som att, har det gått ca 1000mil efter turbon skar så har jag haft tur och inget behöver göras??
    /Emil

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    322

    Re: SAAB 9-5 2.0t -02 turboras

    Har du haft problem med oil sludge innan? Hur ofta byter du olja?

    Har du otur så är silen halvt igensatt och du har ett till turbobyte framför dig inom snar framtid.

    Men har du skött oljebyte och kört majoriteten längre sträckor med få kallstarter under bilens livslängd är du troligtvis inte i riskzonen.

    Dom som byter olja var 1000:e mil tycks ju klara sig helt från koks och skit.

    EDIT: Om det gäller bilen i din signatur så är du befriad från oil sludge, och ska inte behöva rengöra silen sålänge oljebyte skötts.
    IC:n kan ju vara bra att rengöra i samband med turbobyte eftersom där kan samlas en hel del olja och kanske även bitar av impellerblad m.m.

    Men har du kört 1000 mil sedan turbobytet borde oljan vara borta tycker man.

  5. #5

    Re: SAAB 9-5 2.0t -02 turboras

    Citat Ursprungligen postat av olof102
    Har du haft problem med oil sludge innan? Hur ofta byter du olja?

    Har du otur så är silen halvt igensatt och du har ett till turbobyte framför dig inom snar framtid.

    Men har du skött oljebyte och kört majoriteten längre sträckor med få kallstarter under bilens livslängd är du troligtvis inte i riskzonen.

    Dom som byter olja var 1000:e mil tycks ju klara sig helt från koks och skit.

    EDIT: Om det gäller bilen i din signatur så är du befriad från oil sludge, och ska inte behöva rengöra silen sålänge oljebyte skötts.
    IC:n kan ju vara bra att rengöra i samband med turbobyte eftersom där kan samlas en hel del olja och kanske även bitar av impellerblad m.m.

    Men har du kört 1000 mil sedan turbobytet borde oljan vara borta tycker man.

    olof102: Var det till mig du skrev? Det gäller bilen i signatur, turbon rasade troligtvis av andra skäl, tillverkningsdefekt.. Oljan byttas omgående efter raset, som jag skrev i förra inlägget så hade jag glömt att rengöra alla viktiga delar som man ska göra efter turbo ras!! Är det försent att rengöra nu, eller ska man ta tag i det ?
    Bilen har ju gått 1000 mil med nya turbon, bilen har ju gått fint hitintills, risken att något skulle ske nu är väl liten? Tänkte om det kanske skulle finnas metall flis som åker in i insuget o förstör motorn :/

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: SAAB 9-5 2.0t -02 turboras

    Vadå inte behöva göra rent silen?

    Tycker du att han ska få oljetrycksproblem o ett nytt turboras som kan orsaka totalhaveri eller???????

    Alla turboras genererar ett nödvändigt rengörande av oljetråg och sil.

    Om man vill möga sig o göra rent IC;n beror väl på om man kört en längre stund med smårykande maskin eller ej.

    Och det spelar ingen roll om de e nya eller gamla blocket, innan -04 eller -04 o nyare.
    Samma procedur.
    De flesta turboras beror på försämrat oljetryck då silen börjat kladda igen, även på de allra nyaste. Fast det tar väsentligt mycket längre tid på block som är från -04 och nyare.

    Sen bör man alltid koppla bort tändkassetten o dra runt på startmotorn tills oljetryckslampan släcks innan man startar upp med den bytta snurran.

    Och jag kör max 100 mil efter bytet innan ja byter olja igen.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    322

    Re: SAAB 9-5 2.0t -02 turboras

    Jag menade som så att T8 motorn bygger inte upp oil sludge på samma sätt som den gamla T7:an eftersom den har en tätare konstruktion i förbränningsrummen.

    Klart det är en fördel att rengöra silen oavsett motor och märke vid turboras, men det kommer troligtvis gå lika bra ändå eftersom din motor FÖRHOPPNINGSVIS inte byggt upp en massa koks i tråget.

    Och små små oljeflisor som kan komma av lagerhaveri i turbon fångas ju upp av oljefiltret.
    Därav byter man ju olja en eller som du säger två gånger efter bytet av turbon.

  8. #8

    Re: SAAB 9-5 2.0t -02 turboras

    Okej, verkar som att det är smartast att riva oljetråget då. Tänk om det är rent och snyggt där. Då har jag ju gjort en massa jobb i onödan. Vad ska jag använda när jag tätar tråget?

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: SAAB 9-5 2.0t -02 turboras

    Citat Ursprungligen postat av VBNicke
    Vad ska jag använda när jag tätar tråget?
    Flänstätning Loctite 518

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: SAAB 9-5 2.0t -02 turboras

    Citat Ursprungligen postat av olof102
    Visst turbon är kanske inte den bästa heller då Garrett valde 2006 att byta förbättra vissa delar i den.
    Intressant, så en GT17 i en MY2006 och nyare är inte identisk med en GT17 i en MY2005 och ädre?
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    322

    Re: SAAB 9-5 2.0t -02 turboras

    Citat Ursprungligen postat av Sasjjj
    Citat Ursprungligen postat av olof102
    Visst turbon är kanske inte den bästa heller då Garrett valde 2006 att byta förbättra vissa delar i den.
    Intressant, så en GT17 i en MY2006 och nyare är inte identisk med en GT17 i en MY2005 och ädre?
    Har för mig jag läst, om det var på forumet eller någon annan stans att 2007 fick den andra mer hållbara lagringar.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: SAAB 9-5 2.0t -02 turboras

    Citat Ursprungligen postat av olof102
    Citat Ursprungligen postat av Sasjjj

    Intressant, så en GT17 i en MY2006 och nyare är inte identisk med en GT17 i en MY2005 och ädre?
    Har för mig jag läst, om det var på forumet eller någon annan stans att 2007 fick den andra mer hållbara lagringar.
    Så det innebär att köper man en ny GT17 idag då är den bättre än bråten som sitter på från fabrik 2005?
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  13. #13
    Sugmotor Henris avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    76

    Re: SAAB 9-5 2.0t -02 turboras

    Hej!

    Har en fråga gällande en sak att tänka på i samband med turbobyte. Jag bytte turbo för några år sedan, själv hemma på gården, och har kört 5-6000 mil sedan dess. Jag bytte dock inte oljeröret vilket rekommenderas varmt har jag förstått eftersom det kan koksa igen. Byter olja var 1000:e mil så det är kanske därför turbon klarat sig. Ska byta det nu i helgen samband med oljebyte. Enligt Mekonomenverkstad är det det stålomspunna röret man ska byta, olja från turbo till motor, http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 ... 91780.html. Ni som vet - stämmer detta?

    Tacksam för svar!

    /Henri
    SAAB 9-3 SC 2.0t BioPower Vector -08
    SAAB 9-3 2.0T SE -01 (såld och förmodligen död)
    26" herrcykel från 60-talet

  14. #14
    Sugmotor Henris avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    76

    Re: SAAB 9-5 2.0t -02 turboras

    Tacksam för svar?
    SAAB 9-3 SC 2.0t BioPower Vector -08
    SAAB 9-3 2.0T SE -01 (såld och förmodligen död)
    26" herrcykel från 60-talet

  15. #15

    Re: SAAB 9-5 2.0t -02 turboras

    Citat Ursprungligen postat av Henri
    Hej!

    Har en fråga gällande en sak att tänka på i samband med turbobyte. Jag bytte turbo för några år sedan, själv hemma på gården, och har kört 5-6000 mil sedan dess. Jag bytte dock inte oljeröret vilket rekommenderas varmt har jag förstått eftersom det kan koksa igen. Byter olja var 1000:e mil så det är kanske därför turbon klarat sig. Ska byta det nu i helgen samband med oljebyte. Enligt Mekonomenverkstad är det det stålomspunna röret man ska byta, olja från turbo till motor, http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 ... 91780.html. Ni som vet - stämmer detta?

    Tacksam för svar!

    /Henri
    Du är i samma sits som mig, även jag glömt rensa oljesil,tryckrör, intercooler,oljerör,vattenrör dvs precis allt, bilen har gått 1000 mil därefter! Har tom hört med Maptun, dom säger att det inte är någon fara! Din turbo har ju gått 5-6000mil med samma oljerör? varför vara orolig?

Liknande ämnen

  1. saab 9-5 00a turboras
    Av zumoo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2013-06-24, 22:01
  2. turboras? Saab 95
    Av stefsven i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-04-17, 12:25
  3. turboras pga saab orginalverkstad... :(
    Av gnidde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-21, 00:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •