Sidan 5 av 8 FörstaFörsta ... 34567 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 159

Ämne: Oljor och vätskor i NG9-3 XWD (B284)

  1. #81
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Gryt
    Inlägg
    171
    Medlem#
    7435
    Bytte olja i momentkopplingen nu efter vintersäsongen och den såg mycket bättre ut den här gången. Bytte till volvoolja i höstas (2 +2 dl med pumpkörning emellan) och bytte nu 2 +2 dl med körning av pumpen emellan. Undrar om volvo byter i sina kopplingar eftersom "shelf life" på burkarna är 2 år! Har inte märkt några konstigheter med bakhjulsdriften.

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg

    Aktuella SAAB:ar: nr. 22 ng 9-3 ss 2,0T Aero XWD Biopower 210 2010; nr. 21 Og 9-3 SE 2,0T 200 cab 1999; nr. 19 9000 CSE 2,3t 170 (250+ E85) 1998

  2. #82
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av mssaab Visa inlägg
    Det svar jag fick av Martin Bruck var att det är samma olja till de bilmodeller som har Haldex och gen 4.
    Volvo oljan som jag köpte är VO 31367940 Transmissionsolja 211.23kr 1lite. Jag har kollat olika volvo handlare vilken olja de har till gen 4 då ska det vara denna.

    Magnus Ö
    Tyvärr verkar Volvo förstått att de var billiga på denna oljan för idag ville de ha 512kr för 1l med nummer: 31367940 (ersättning för 31325136)

  3. #83

  4. #84
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Det kan man göra men med över 26 Euro i frakt så är det inte lönsamt om man bara ska ha olja.

  5. #85
    Citat Ursprungligen postat av 3uba296 Visa inlägg
    Det kan man göra men med över 26 Euro i frakt så är det inte lönsamt om man bara ska ha olja.
    Sant.. Då får man gå ihop med någon och dela frakten!

  6. #86
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    215
    Börjar bli dags för mig att göra ett partiellt oljebyte så...hur många har kört med Volvooljan(1030873) och har positiva upplevelser?
    http://www.skandix.de/en/spare-parts...pling/1030873/)
    Kör just nu: Kia Sportage GT-Line 1,6T 2018
    Tidigare: Saab 9-3X 2.0T Biopower 2010

  7. #87
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Rosersberg
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    9-3 SC 2011 XWD

  8. #88
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Citat Ursprungligen postat av twindr Visa inlägg
    Lite snabb läsning och jag tycker det verkar vara till diffen,alltså själva mekaniska diffen. Kan man inte skicka en fråga?
    /M

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
    Akta skinnet!

  9. #89
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -

    Byta olja + filter i momentkopplingen

    Igår bytte jag olja, filter och packning i momentkopplingen i XWD-systemet (utan eLsd). Helt enkelt därför att servicelampan börjat lysa.

    Det var förvånansvärt lätt gjort. 2 timmar från start till mål med minutiös rengöring invändigt. För det var precis lika mycket skit i oljan som vid förra olje- och filterbytet för ett par år sedan. Inte konstigt att den klagar. Då gjorde en firma jobbet.

    Nu när det är gjort så tänds ändå servicelampan efter en stund. Minns inte om det var så vid förra bytet. Funderat pp om jag behöver göra något mer. Rengöra pumpen kanske (pumpens filter rengjordes, men pumpen rengjordes inte invändigt)? Eller kommer lampan att släckas efter ett tag tro? Exakt vad är det som triggar servicelampan?

    Fyrhjulsdriften fungerar mycket väl både innan och efter bytet av olja. Jag fick i ca 3,5 dl olja totalt inkl påfyllning efter 2 min tomgångskörning.

    /K
    Nu Subaru Outback 2.5i Summit med CVT 2016. FÖRR Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero XWD AT 2008 Laserröd med eSID2.

  10. #90
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av KristianS Visa inlägg
    För det var precis lika mycket skit i oljan som vid förra olje- och filterbytet för ett par år sedan.
    Ett par år sen!?

    Själv har jag halvångest att jag "bara" byter vid varannan vanlig service. Det brukar kanske bli lite oftare än så men inte mer i alla fall. En XWD pump eller ännu värre, bakaxelklump, gör den där dyra XWD oljan väldigt billig jämförelsevis.

    Enklaste är väl kanske om du får någon att kolla upp vilken felkod som är satt.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  11. #91
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Kongo Visa inlägg
    Ett par år sen!?

    Själv har jag halvångest att jag "bara" byter vid varannan vanlig service. Det brukar kanske bli lite oftare än så men inte mer i alla fall. En XWD pump eller ännu värre, bakaxelklump, gör den där dyra XWD oljan väldigt billig jämförelsevis.

    Enklaste är väl kanske om du får någon att kolla upp vilken felkod som är satt.
    Hej!

    Jag kör inte så långt varje år med bilen. Ca 1500 mil per år. Det innebär ca 3000 mil på ett par år.

    Enligt vad jag förstår så ska det räcka att göra partiellt byta av oljan var 3000 mil. Jag har med det intervallet låtit byta både olja och filter samt gjort rent invändigt.

    Nu senast så gjort jag det själv och märkt att det var förhållandevis enkelt. Därför kommer jag att byta olja och filter varje år framöver. Nästa gång det ska göras så kan jag nog kapa tiden till ca 1 timme.

    Det är verkligen illa att det ska till så frekvent service av något som ändå sakkunniga ansett ska vara "sealed for life". Kolsvart olja och gegga efter 3000 mil!?! Funktionen är bra, men driftsäkerheten är verkligen urusel. På 30 000 mil med Subarun så behövde jag aldrig röra transmissionen. Efter 20 000 mil så kollade jag i och för sig oljorna, men de såg nya ut.

    Nu tändes inte servicelampan på väg till jobbet, så kanske fungerar allt som det ska till kommande service nästa år. Och jag har kvar olja så att det räcker till ytterligare ett byte.

    Skulle pumpen lägga av så är det faktiskt inte hela världen. Den är inte så dyr. GM, Opel och Saab använder samma pump till gen 4. Hittade ny originalpump för strax under 3000 kr när jag letade lite på nätet. Så jag är lite nyfiken på att plocka isär den befintliga för att se hur den ser ut invändigt och eventuellt göra rent. Får jag inte ihop den så är det ingen katastrof. Töms hela oljereservoaren om jag tar ut pumpen?

    Och för övrigt så är jag fortfarande nyfiken på vad som triggar servicelampan för XWD-systemet. Jag har själv inte kunnat få ut någon felkod.

    Med vänlig hälsning
    K
    Senast redigerat av KristianS den 2017-08-17 klockan 13:18.
    Nu Subaru Outback 2.5i Summit med CVT 2016. FÖRR Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero XWD AT 2008 Laserröd med eSID2.

  12. #92
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av KristianS Visa inlägg
    Det är verkligen illa att det ska till så frekvent service av något som ändå sakkunniga ansett ska vara "sealed for life". Kolsvart olja och gegga efter 3000 mil!?! Funktionen är bra, men driftsäkerheten är verkligen urusel. På 30 000 mil med Subarun så behövde jag aldrig röra transmissionen. Efter 20 000 mil så kollade jag i och för sig oljorna, men de såg nya ut.
    Subarun har inte haldex, det är haldexlådorna som är SKIT på det viset.

    Jag äger också en 4wd-bil som man byter olja i fyrhjulsdriften på var 10000mil, och då är det vanlig jävla olja som finns var som helst och kostar under hundringen litern.. Dessutom ser den precis som du säger som ny ut när den väl byts.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #93
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Subarun har inte haldex, det är haldexlådorna som är SKIT på det viset.

    Jag äger också en 4wd-bil som man byter olja i fyrhjulsdriften på var 10000mil, och då är det vanlig jävla olja som finns var som helst och kostar under hundringen litern.. Dessutom ser den precis som du säger som ny ut när den väl byts.
    Hej!

    Jo, att Subaru inte har Haldex vet jag.

    Har andra fabrikat med Haldex (VW, Volvo...) samma problem? Deras pumpar ser åtminstone annorlunda ut. ELSD har jag fått för mig är en SAAB/GM uppfinning, men är Haldex 4 i övrigt snarlikt på de bilar som har systemet?
    Nu Subaru Outback 2.5i Summit med CVT 2016. FÖRR Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero XWD AT 2008 Laserröd med eSID2.

  14. #94
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Hej.

    Plockade isär pumpen för att kontrollera den invändigt. Hittade ingen smuts alls så det filter som sitter på pumpen gör sitt jobb.
    Pumpen har en förhållandevis enkel uppbyggnad och bör som följd av det vara rimligt driftsäker.

    2 användare gillar detta inlägg


    Nu Subaru Outback 2.5i Summit med CVT 2016. FÖRR Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero XWD AT 2008 Laserröd med eSID2.

  15. #95
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Och för att poängtera lite. ;, Det är inte själva xwd:n som är "problemet". Det är styrningen med diffspärr etc etc. Själva mekaniken i fördelningslåda och bakaxel vållar inga problem och har ingen dyr olja heller.

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
    Akta skinnet!

  16. #96
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761 Visa inlägg
    Och för att poängtera lite. ;, Det är inte själva xwd:n som är "problemet". Det är styrningen med diffspärr etc etc. Själva mekaniken i fördelningslåda och bakaxel vållar inga problem och har ingen dyr olja heller.

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
    Där håller jag inte med dig. Momentkopplingen är väl en ganska väsentlig del av XWD-systemet. Och den svarta sörja som momentkopplingen producerar i rask takt är ju tecken på ett anmärkningsvärt slitage som kräver återkommande oljebyten.
    Styrningen i sig verkar ju okej. Och Fyrhjuksdriften också så länge inget strular.

    Testade att koppla på mitt 1600 kg båtsläp, dra handbromsen på släpet och ställa två stora stenar framför dess däck. På grus lyckades jag dra släpet framåt utan hjulspinn. Ena hjulet på släpet hasade på gruset med stenen framför sig, medan hjulet på andra sidan hasade sig över stenen! Det är imponerande!
    Nu Subaru Outback 2.5i Summit med CVT 2016. FÖRR Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero XWD AT 2008 Laserröd med eSID2.

  17. #97
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Det var det jag menade,att momentkopplingen är en del av styrningen. Jämförelsen var mot en Subaru som kör rak furhjulsdrift. Självklart beroende på årsmodell osv.

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
    Akta skinnet!

  18. #98
    Någon som har kört med Volvo oljan? Inga problem?

  19. #99
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761 Visa inlägg
    Det var det jag menade,att momentkopplingen är en del av styrningen. Jämförelsen var mot en Subaru som kör rak furhjulsdrift. Självklart beroende på årsmodell osv.

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
    Jag förstår hur du tänker.

    Som jag ser det så har Saab valt att stoppa in en komponent i sitt XWD-system som driftsäkerhetsmässigt inte håller måttet. Och där fyrhjulsdriften inte alls fungerar utan. Min bedömning av systemet som helhet är därför att det inte är bra driftsäkerhetsmässigt. Subaru har ju av något skäl valt att inte leka med dylika lösningar. Kanske på grund av problem med driftsäkerhet.

    Stoppar vi in automatlådan som en spelare i transmissions-systemet så ser jag en skillnad även där. Efter 20 000 mil var oljan i Subarun fortfarande hallonröd. I Saaben var den vid 12 000 mil nästan kolsvart. Jag är dock än så länge nöjd med den låda som Saab har stoppat in i bilen, men hur länge den kommer att hålla vet jag ej. Skötselbehovet bedömer jag dock vara större än på Subban. Och det ska tilläggas att jag plågade Subarun på ett helt annat sätt en Saaben.

    Grovt förenklat så består ju Haldex-systemet av en pump, en ventil, en lamellkoppling och en styrenhet. Sannolikt är det "friktion" i lamellkopplingen som ger upphov till den svarta sörja som sedan förorenar oljan och sätter igen filtret m.m. Jag är fortfarande osäker på vad som triggar servicelampan. Hur många parametrar kan det vara som systemet mäter? Tid för pumpen att bygga upp ett tryck? Storleken på trycket?...

    Jag känner tyvärr inte någon i närområdet (Strömstad) med en mer avancerad felkodsläsare (Tech 2) att ta hjälp av för att hitta eventuell felkod.

    /Kristian
    Nu Subaru Outback 2.5i Summit med CVT 2016. FÖRR Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero XWD AT 2008 Laserröd med eSID2.

  20. #100
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Momentkopplingen i XWD systemet slirar konstant. Detta pga att det är överdrivning på bakaxeln för att få bättre start från stillastående. Minns jag rätt är det sintrade lameller.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Vätskor att ha redo hemma
    Av DanielSaabSthlm i forum Allmänt
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2020-12-24, 09:33
  2. Og9-5 2.3t vector sport -03 Oljor och vätskor
    Av Mrtmontana i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-08-01, 19:37
  3. Olja/vätskor Saab 9000
    Av sjodain6 i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2016-04-29, 17:22
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-07-04, 18:48
  5. Servicedelar och vätskor 9000 2,3i -93
    Av ErikssonR i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-07-29, 11:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •