Sidan 7 av 8 FörstaFörsta ... 5678 SistaSista
Resultat 121 till 140 av 159

Ämne: Oljor och vätskor i NG9-3 XWD (B284)

  1. #121
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Hej!

    Min bil har nu rullat precis 18 000 mil.

    Vad gäller oljans utseende/smutsighet så är det en bedömningsfråga vad var och en tycker är mycket smuts. I relation till hur filtren så ut på pumparna i den tråd som jag länkade till ovan så var pumpfiltret hos mig avsevärt mycket renare.

    Vad gäller avluftningen så har jag inte hunnit kolla i min servicebok, men slangen till ventilen går ut rakt bakåt från anslutningsnippeln på kåpan. Sedan är slangen svagt böjd mot slutet så att ventilen är placerad relativt vertikalt. Ungefär som på den bild du länkade till. Det finns inga tecken på att jag har fått in vatten i oljan.

    Vad gäller el så är jag inte alls någon expert där. Menar du att mina mätningar är helt oanvändbara? I så fall behöver jag ju inte ta mig under bilen igen efter jobbet!
    Senast redigerat av KristianS den 2017-08-23 klockan 13:00.
    Nu Subaru Outback 2.5i Summit med CVT 2016. FÖRR Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero XWD AT 2008 Laserröd med eSID2.

  2. #122
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    De modifikationer som finns angivna i serviceboken är A3, B1 och C4.

  3. #123
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av KristianS Visa inlägg
    De modifikationer som finns angivna i serviceboken är A3, B1 och C4.
    Da er nok modifikasjonen MI 473-2724 utført, og skal se ut slik:



    Når det gjelder motstandsmålingene så har du altså funnet to ulike verdier, der den ene er i samsvar med underskredet terskelverdi for den DTC som settes. Oppgitt verdi i WIS for motor til pumpa er motstand (12.6 ohm vid 20°C) og ikke induktans. Jeg ville jo tro det kunne være interessant å få målt dette én gang til, på det vis den ble utført da resultatet ble 50,1 Ω, for å se hva som nå gjelder.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  4. #124
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Ny mätning gav 2.6 ohm.

    Kollade under bilen och avluftningen liknar mer bild ett. Både till ventilens placering och utseende.

    - - - Uppdaterad - - -

    Alla mätningar har genomförts på samma sätt och med samma instrument.

  5. #125
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Efter att ha mätt motståndet på motorn häromdagen så har jag nu kört flera vändor på totalt 10-15 mil utan någon ny felkod. Återstår att se hur länge det varar.

    Nu har jag hur som helst bytt oljan 1,5 gång, bytt filter och gjort rent, plockat ner och gjort rent hydraulpumpen, samt gjort rent kontakter till styrenheten.

    Mvh
    Kristian

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #126
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    215
    Hej,

    Nu har jag bytt olja i XWD-systemet på min 9-3X med eLSD. Diffen byttes till en helt ny för cirka 3000 mil sedan, har inte gjort något partiellt- eller fullständigt oljebyte sedan dess.

    Som ni ser är det små små klumpar på filtret och i oljan (De syntes tydligare i verkligheten).
    Tillägg: Bilen är inte trimmad och används på ett normalt sätt. Jag försöker inte provocera fram donuts och tvinga fram fyrhjulsställ(det kanske har hänt någon gång på vintern...) och frugan gör inte heller det(vad jag vet) :-)

    Arbetet utfördes på SAAB-verkstad med originaldelar. Totalkostnaden blev cirka 2900kr.

    (Blev det rätt nu med bilderna? lagringen alltså)
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Niklas9k den 2017-09-05 klockan 21:26.
    Kör just nu: Kia Sportage GT-Line 1,6T 2018
    Tidigare: Saab 9-3X 2.0T Biopower 2010

  7. #127
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Kanonbra info och diskussion för oss med XWD. Vill bara lägga in en önskan om att bilderna laddas upp direkt i forumet så att de finns kvar om några år när forumbilder.se eller liknande har bytt plattform eller lagts ner.

    Edit: ja nu blev det kanonbra med bilderna!

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av whiskeycola den 2017-09-05 klockan 23:39.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  8. #128
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Ja, du ska absolut använda forumets bildlagring. Problemet är att bilderna annars förvinner från forumet om något händer med ditt konto hos annan bildlagring eller att den bildlagringen går i konkurs eller försvinner på annat sätt. Det har hänt på åtskilliga bilder till jättebra trådar här.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  9. #129
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Hej.

    Det var inte helt oväntat att felmeddelandet återkom. Det jag då kunde notera, till och från, var tydlig "torque steer" för ett ögonblick vid fullgasacceleration.


    Jag valde att beställa en ny pump. Efter att den monterades så har felmeddelandet inte återkommit och fullgasaccelerationer genomförs utan dragningar i ratten.

    Mvh
    Kristian

    2 användare gillar detta inlägg



  10. #130
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Intressant! Vad kostade pumpen, art.nr. ?

    Bytte olja och filter 3 gånger (på verkstad) under loppet av 2 månader i min förra XWD som då hade gått 11-12.000 mil utan byte, men till slut fick jag byta ut hela fördelningslådan. Kanske hade gått att rädda den ändå.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  11. #131
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Gryt
    Inlägg
    171
    Medlem#
    7435
    Fördelningslådan? Den som sitter framtill mellan växellåda och kardanaxeln! Inte momentkopplingen som sitter mellan kardanaxeln och bakaxeln?
    Aktuella SAAB:ar: nr. 22 ng 9-3 ss 2,0T Aero XWD Biopower 210 2010; nr. 21 Og 9-3 SE 2,0T 200 cab 1999; nr. 19 9000 CSE 2,3t 170 (250+ E85) 1998

  12. #132
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Nej alltså diffen/momentkopplingen bak. Kallades fördelningslåda på kvittot.

    1 användare gillar detta inlägg

    bka

    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  13. #133
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Intressant! Vad kostade pumpen, art.nr. ?

    Bytte olja och filter 3 gånger (på verkstad) under loppet av 2 månader i min förra XWD som då hade gått 11-12.000 mil utan byte, men till slut fick jag byta ut hela fördelningslådan. Kanske hade gått att rädda den ändå.
    Hej!

    Pumpen kostade ca 3000 kr med frakt. Artikelnumret är 13285796.

    Jag beställde pumpen via Ebay från en person/företag i Baltikum. Snabb leverans och bra bemötande.
    Nu Subaru Outback 2.5i Summit med CVT 2016. FÖRR Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero XWD AT 2008 Laserröd med eSID2.

  14. #134
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Att byta pumpen är väldigt lätt. Pumpen sitter på förarsidan av Haldex-enheten.

    - Vrid loss den plastkåpa som jag antar ska skydda pumpen och anslutningen till styrboxen. Det är bara att vrida kraftfullt. Plasten förefaller vara tålig.

    - Lösgör först kontakten på styrboxen. För det krävs att ett grått plastbleck först avlägsnas. Det görs lättast med en smal flat skruvmejsel. När den är avlägsnad så kan man med samma mejsel lyfta låsmekanismen samtidigt som man vickar loss kontakten. Det ska inte krävas något våld.

    - Sedan lösgör man de två skruvar som håller fast pumpen i själva momentkopplingen. Det två skruvarna lösgörs med 4 mm insex-nyckel eller passande bits till ett mindre spärrhandtag. De bör inte sitta speciellt hårt.

    - När skruvarna är avlägsnade så ska själva pumpen dras ut ur momentkopplingen. Det är inte helt lätt för den sitter ganska ordentligt fast. Det beror på de två O-ringar som finns monterat på pumpen. Lättast var att ta en mejsel och försiktigt knacka in i anläggningsytan mellan pump och momentkopplingen. Då bör de ganska enkelt börja separera. Knacka på ett par olika ställen för att undvika att pumpen hamnar "snett" och fastnar i hålet. Efter det så tog jag en vanligt flat mejsel och vickade så började pumpen ganska enkelt komma ut.

    - När pumpen släpper så släpper den ganska hastigt och innanför finns det 0.5-1 dl olja. Så ligg inte direkt under för då blir ni duschade. Oljan är inte under tryck, men det kan nog vara lite obehagligt ändå.

    - När ni har fått ur pumpen så är det dax att ta fram den nya. Passa på att göra rent i hålet så gott det går om ni inte nyligen gjort det.

    - Innan jag monterade den nya pumpen så ställde jag den vertikalt med filtret uppåt. Därefter så hällde jag lite försiktigt på rätt olja för att fylla pumphuset. Om det är nödvändigt eller ej vet jag inte, men jag ville inte riskera att pumpen skulle gå torr.

    - Den går inte med handkraft att få in pumpen i hålet. När den yttersta O-ringen ska in så tar det stopp precis när den nästan inte syns mer. Då tog jag och skruvade i de nya skruvarna som medföljer med handkraft tills dess att det tar stopp. Därefter så drog jag in dem växelvis ett varv åt gången. Då kröp pumpen in utan någon ansträngning.

    - Återmontera kontakten och plastkåpan.

    OBS! Glöm inte att fylla på olja!!!

    - Påfyllnadshålet sitter på passagerarsidan riktad bakåt. Pluggen i hålet lösgörs enklast med en 8 mm insexnyckel. Inget ska behöva avlägsnas eller flyttas för att göra detta.

    - Därefter använde jag en spruta för att få in olja tills dess att det börjar rinna ut.

    - Låt bilen står på tomgång under ett par minuter.

    - Fyll på med olja tills dess att det återigen börjar rinna ut.

    - Montera tillbaks pluggen.

    Det bör, allt som allt, inte ta mer än 15-30 minuter att göra ovanstående.

    5 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av KristianS den 2017-09-13 klockan 22:34.
    Nu Subaru Outback 2.5i Summit med CVT 2016. FÖRR Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero XWD AT 2008 Laserröd med eSID2.

  15. #135
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    WP_20170820_12_29_06_Pro.jpg

    Tyvärr har jag inte någon bättre bild på pumpen. På denna bild saknar pumpen sitt ytterhölje. Bilden är tagen framifrån.

    Den röda cirkeln illustrerar var kontakten finns. Plast-blecket som först behöver avlägsnas är den grå delen på kontakten.

    De gröna cirklarna illustrerar var monteringsskruvarna är placerade. I anknytning till dessa skruvar finns även de två som håller ytterhöljet på plats. De bör inte gå att ta fel. Skruvarna som håller ytterhöljet på plats är betydligt mindre och kräver Torx.

    De blå cirklarna illustrerar var det är lättast att knacka med mejsel för att separera pumpen från momentkopplingen. Det går även att använda en kniv istället för mejsel.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg


    Nu Subaru Outback 2.5i Summit med CVT 2016. FÖRR Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero XWD AT 2008 Laserröd med eSID2.

  16. #136
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349
    Jag skall ta ur pumpen nu på onsdag och rengöra den plus byta oljan. Tidigare i tråden så pratades det om olja från Volvo. Är det någon som kör med olja från Volvo? Jag har 1liter från Volvo artnr 31367940 som dom använder till Haldex gen4. Vågar Man?
    /Jonas

  17. #137
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 030
    Lite sent kanske men jag skulle passa på att byta filter också om du ändå skall tappa ut all olja.
    Gällande oljan så väljer jag att låta det svida och kör original. Oljan är billigare än en en ny momentomkoppling resonerar jag.
    Den är lite billigare om du har möjlighet att köpa den på Opels artikelnummer. (drygt 900 istället för drygt 1200 vill jag minnas)
    Jag fyller olja via nivåpluggen tills det rinner ut och sedan skruvar i pluggen och toppar upp lite till via luftningsslangen.
    Efter det startar jag bilen och låter den gå några min på tomgång och sedan kollar jag nivån vid pluggen igen.
    Rinner det inte ut lite så toppar jag via ventilationen igen med pluggen i och repeterar.
    Tydligen ligger kanten till pumpreservoaren i stort sett i nivå med nivåpluggen.
    Hittade info i en servicebullitin till 9-4x för ett par år sedan och sedan jag började göra så har jag sluppit toppa upp efter ett tag.
    Rätt eller fel? Jag slipper iaf "XWD behöver service efter ett par veckor".
    Tror sprutan jag använder till toppning rymmer 20 ml och då toppar jag med 2 sprutor.
    Lycka till alternativt hoppas det gick bra ;-)

    /Per

  18. #138
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    215
    Citat Ursprungligen postat av Niklas9k Visa inlägg
    Hej,

    Nu har jag bytt olja i XWD-systemet på min 9-3X med eLSD. Diffen byttes till en helt ny för cirka 3000 mil sedan, har inte gjort något partiellt- eller fullständigt oljebyte sedan dess.

    Som ni ser är det små små klumpar på filtret och i oljan (De syntes tydligare i verkligheten).
    Tillägg: Bilen är inte trimmad och används på ett normalt sätt. Jag försöker inte provocera fram donuts och tvinga fram fyrhjulsställ(det kanske har hänt någon gång på vintern...) och frugan gör inte heller det(vad jag vet) :-)

    Arbetet utfördes på SAAB-verkstad med originaldelar. Totalkostnaden blev cirka 2900kr.

    (Blev det rätt nu med bilderna? lagringen alltså)
    Liten uppdatering: 2-300mil efter bytet, bestämde sig diffen för att "ta ner skylten". Det högg något enormt när man svängde och vid start från stillastående klonkade drivlinan betänkligt. Lämnade in bilen på verkstad och fick återigen en helt ny då det vara inom garantiperioden. Behöver jag beskriva att det var ENORMT skönt att det gick på garanti!? :-)

    Är det verkligen så här dålig kvalité på diffarna? Eller har jag haft otur?
    Kör just nu: Kia Sportage GT-Line 1,6T 2018
    Tidigare: Saab 9-3X 2.0T Biopower 2010

  19. #139
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    160
    Medlem#
    8435
    Verkar onekligen skrämmande. Min MY10 har gått ca 21000 mil och vad jag vet är inget bytt på drivlinan (köpte den vid 15000 mil) och den går utan problem än *ta i trä*.
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  20. #140
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    215
    Therm: Är olja och filter bytta?
    Kör just nu: Kia Sportage GT-Line 1,6T 2018
    Tidigare: Saab 9-3X 2.0T Biopower 2010

Liknande ämnen

  1. Vätskor att ha redo hemma
    Av DanielSaabSthlm i forum Allmänt
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2020-12-24, 09:33
  2. Og9-5 2.3t vector sport -03 Oljor och vätskor
    Av Mrtmontana i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-08-01, 19:37
  3. Olja/vätskor Saab 9000
    Av sjodain6 i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2016-04-29, 17:22
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-07-04, 18:48
  5. Servicedelar och vätskor 9000 2,3i -93
    Av ErikssonR i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-07-29, 11:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •