Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: dyrt/krångligt, byta slutsteget under stolen 93aero-03?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    134

    dyrt/krångligt, byta slutsteget under stolen 93aero-03?

    Hej!

    Som i rubriken. Vet att detta inte är ovanligt att det krånglar på dessa bilar!

    Är intresserad av en bil som har detta fel enligt ägaren! Han är beredd att göra lite på priset pga detta!

    Felet yttrar sig så att högra förardörrens högtalare + någon mer av högtalarna inte fungerar.

    Tycker ni det låter som detta fel? Hur dyrt och krångligt är det att byta det slutsteget. Vi pratar begagnat steg antar jag?

    Någon med erfarenhet?

    tack på förhand!!

    mvh jonte
    Saab 9-3SE nordic steg2-såld, Saab 9-3 aero-01-såld, Saab 900 T8 Special-såld
    Saab 9-3SE -98 Maptun steg3.

  2. #2
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: dyrt/krångligt, byta slutsteget under stolen 93aero-03?

    Dörrhögtalarna och centerhögtalaren i instrumentpanelen drivs av det steget.
    Krånligt att byta: Nej, bara att lyfta stolen så mycket som möjligt och köra fram den. Steget sitter med en torx, och sedan bara att lossa kablaget.

    Dyrt: Det beror på hur händig du är med en lödkolv och hur skadat steget är av korrosion. Hittills har jag lyckats laga ett sådant själv, och jag har precis fått hem komponenter för att ge mig på ett till, men det här andra är jag mer tveksam till för det är mycket värre däran.
    Annars kan man köpa en begagnad såklart, t.ex. denna för 2000:-
    http://www.laga.se/delinfo.aspx?delindx=51232478
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    134

    Re: dyrt/krångligt, byta slutsteget under stolen 93aero-03?

    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    Dörrhögtalarna och centerhögtalaren i instrumentpanelen drivs av det steget.
    Krånligt att byta: Nej, bara att lyfta stolen så mycket som möjligt och köra fram den. Steget sitter med en torx, och sedan bara att lossa kablaget.

    Dyrt: Det beror på hur händig du är med en lödkolv och hur skadat steget är av korrosion. Hittills har jag lyckats laga ett sådant själv, och jag har precis fått hem komponenter för att ge mig på ett till, men det här andra är jag mer tveksam till för det är mycket värre däran.
    Annars kan man köpa en begagnad såklart, t.ex. denna för 2000:-
    http://www.laga.se/delinfo.aspx?delindx=51232478
    Händig vet jag inte så där. Normalt kanske. Men skulle absolut våga prova. Det du länkade till för 2000 var ju inte avskräckande i pris direkt!

    Antar att båda dörrarna och centern inte behöver lägga av allihop om steget är dåligt, utan att enskilda funktioner kan falla bort! Han som jag diskuterar bilköp med säger att vänsterdörren fungerar i alla fall. Premium 150 system
    Saab 9-3SE nordic steg2-såld, Saab 9-3 aero-01-såld, Saab 900 T8 Special-såld
    Saab 9-3SE -98 Maptun steg3.

  4. #4
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: dyrt/krångligt, byta slutsteget under stolen 93aero-03?

    En fallerande AMP1 kan yttra sig på lite olika sätt.
    Ett av mina steg brände säkringar bara man kopplade in det medans det andra helt enkelt bara inte gav något ljud i högtalarna det ska driva, så att någon högtalare fungerar och en annan inte förvånar mig inte.

    Var någonstans håller du hus? Det kanske finns någon annan med en 9-3 som kan följa med och kolla på bilen och testa sitt slutsteg i den för att avgöra om det är detta som är felet? (edit: såg nu Örebro)...
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    134

    Re: dyrt/krångligt, byta slutsteget under stolen 93aero-03?

    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    En fallerande AMP1 kan yttra sig på lite olika sätt.
    Ett av mina steg brände säkringar bara man kopplade in det medans det andra helt enkelt bara inte gav något ljud i högtalarna det ska driva, så att någon högtalare fungerar och en annan inte förvånar mig inte.

    Var någonstans håller du hus? Det kanske finns någon annan med en 9-3 som kan följa med och kolla på bilen och testa sitt slutsteg i den för att avgöra om det är detta som är felet? (edit: såg nu Örebro)...

    Lite så jag tänkte. Att om korrosion är problemet, vilket jag läst mig till att det brukar, så borde det kunna fallera på olika sätt och gradvis beroende på mängden korrosion.

    Den lösningen vore helt perfekt. Vet dock ingen som har en sådan bil häromkring tror jag!
    Det är det och att det är ac istället för acc som jag funderar över. Får fundera lite så får vi se om det blir köp

    tack för bra och snabba svar för övrigt cactuz
    Saab 9-3SE nordic steg2-såld, Saab 9-3 aero-01-såld, Saab 900 T8 Special-såld
    Saab 9-3SE -98 Maptun steg3.

Liknande ämnen

  1. Krångligt att byta olja i 9-5 tid automatlåda?
    Av Cosmos1984 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-12-30, 11:50
  2. Krångligt att byta styrväxel? OG9-5
    Av P-O i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-01, 21:25
  3. Är det krångligt att byta låskolv?
    Av failname i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-02-08, 11:03
  4. Krångligt/dyrt att byta framspoiler 9-5 aero MY 2002?
    Av jellybear i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-11-25, 00:28
  5. Krångligt att byta packbox till drivaxeln i lådan på 9k -97?
    Av Traktorturbo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-09, 00:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •