Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: tomgången på min Saab är krånglig

  1. #1

    tomgången på min Saab är krånglig

    Hallå, jag har provat allt, angående tomgången, ( kollat vakumslangar till spjällhus, tomgångsmotor- ( bytt ut 4 gånger ) jag fattar inte vad det kan vara, kan det kanske vara mapp sensorn?
    Har en saab 900 94 NG, alltså ingen luftmassemätare , har visserligen ett öppet luftfilter och slangen från orginal-dumpen som går till slangen som sitter i turbon är bort plockad, ( Bilen var lika konstig innan jag gjorde detta med luft-filtret m.m
    jag går fordonsprogrammet, och inte ens lärarna visste vad det kunde varit.
    Sen läcker det ifrån grenröret, men jag tror inte att det kan vara det. ?

    Är det någon som vet vad man kan göra eller har haft samma problem så är jag tacksam för svar..

    Tack på förhand MHV !

  2. #2
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 344
    Medlem#
    8644

    Re: tomgången på min Saab är krånglig

    Citat Ursprungligen postat av rrobbz
    Hallå, jag har provat allt, angående tomgången, ( kollat vakumslangar till spjällhus, tomgångsmotor- ( bytt ut 4 gånger ) jag fattar inte vad det kan vara, kan det kanske vara mapp sensorn?
    Har en saab 900 94 NG, alltså ingen luftmassemätare , har visserligen ett öppet luftfilter och slangen från orginal-dumpen som går till slangen som sitter i turbon är bort plockad, ( Bilen var lika konstig innan jag gjorde detta med luft-filtret m.m
    jag går fordonsprogrammet, och inte ens lärarna visste vad det kunde varit.
    Sen läcker det ifrån grenröret, men jag tror inte att det kan vara det. ?

    Är det någon som vet vad man kan göra eller har haft samma problem så är jag tacksam för svar..

    Tack på förhand MHV !
    Bilen adapterar väl även på tomgång (eller är jag helt fel ute?) så luftläckaget kan göra att den fetar på och gör att den går illa på tomgång. Fixa det där läckaget, annars kommer den ju gå tokfett med alla problem det medför!

    Kolla även avluftningsventilen (en liten svart pryl till vänster sett framifrån, alldeles bredvid fjäderbenstornet).


    Jag kan vara helt fel ute, hjärnan är inte helt på topp såhär dags!

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  3. #3
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 483
    Medlem#
    8689

    Re: tomgången på min Saab är krånglig

    Citat Ursprungligen postat av rrobbz
    Hallå, jag har provat allt, angående tomgången, ( kollat vakumslangar till spjällhus, tomgångsmotor- ( bytt ut 4 gånger ) jag fattar inte vad det kan vara, kan det kanske vara mapp sensorn?
    Har en saab 900 94 NG, alltså ingen luftmassemätare , har visserligen ett öppet luftfilter och slangen från orginal-dumpen som går till slangen som sitter i turbon är bort plockad, ( Bilen var lika konstig innan jag gjorde detta med luft-filtret m.m
    jag går fordonsprogrammet, och inte ens lärarna visste vad det kunde varit.
    Sen läcker det ifrån grenröret, men jag tror inte att det kan vara det. ?

    Är det någon som vet vad man kan göra eller har haft samma problem så är jag tacksam för svar..

    Tack på förhand MHV !
    oerhört svårt att lista ut felet utan en beskrivning av felet mer än att den är "krånglig" finns det ingen tomgång alls? svajjar den? går den orent? dör den vid gaspådrag? finns det några felkoder?

    beskriv ditt fel så blir det lättare att svara.

  4. #4

    Re: tomgången på min Saab är krånglig

    Den hoppar lite, och när man gasar är den seg tillbaka.
    Inga felkoder alls, inte ens via tec-2a.

  5. #5

    Re: tomgången på min Saab är krånglig

    Den hoppar lite, och när man gasar är den seg tillbaka.
    Inga felkoder alls, inte ens via tec-2a.

  6. #6
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 344
    Medlem#
    8644

    Re: tomgången på min Saab är krånglig

    Citat Ursprungligen postat av rrobbz
    Den hoppar lite, och när man gasar är den seg tillbaka.
    Inga felkoder alls, inte ens via tec-2a.
    Ta och kolla vakuumslangen som går till avluftningsventilen, den har en tendens att spricka. Den sitter på vänster sida långt ner på spjällhuset, och kolla även att själva ventilen är frisk.

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  7. #7

    Re: tomgången på min Saab är krånglig

    Citat Ursprungligen postat av Echonator
    Citat Ursprungligen postat av rrobbz
    Den hoppar lite, och när man gasar är den seg tillbaka.
    Inga felkoder alls, inte ens via tec-2a.
    Ta och kolla vakuumslangen som går till avluftningsventilen, den har en tendens att spricka. Den sitter på vänster sida långt ner på spjällhuset, och kolla även att själva ventilen är frisk.



    Jag får kolla det, tack så mycket! :P

  8. #8
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 344
    Medlem#
    8644

    Re: tomgången på min Saab är krånglig

    Vänster sett framifrån alltså

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 043

    Re: tomgången på min Saab är krånglig

    Läckande grenrörspackning ger fel lambdavärden och kan även ge orolig tomgång.
    Ganska självklart egentligen.
    O så den S-formade slangen mellan spjällhus o avlastningsventilen på höger torpedvägg samt alla andra vacuumslangar också förstås.

    Är termostaten kass så lurar motortempgivaren systemet att ge fel bränsleblandning och detta påverkar också resultatet.
    Alltså inte tempgivaren på toppens vänstra kortsida utan den som är inskruvad genom insugets fläns.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  10. #10

    Re: tomgången på min Saab är krånglig

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Läckande grenrörspackning ger fel lambdavärden och kan även ge orolig tomgång.
    Ganska självklart egentligen.
    O så den S-formade slangen mellan spjällhus o avlastningsventilen på höger torpedvägg samt alla andra vacuumslangar också förstås.

    Är termostaten kass så lurar motortempgivaren systemet att ge fel bränsleblandning och detta påverkar också resultatet.
    Alltså inte tempgivaren på toppens vänstra kortsida utan den som är inskruvad genom insugets fläns.
    Jag ska kolla detta det med grenrörspackningen vet jag den läcker som f*n
    Ska köpa en ny termostat och tempgivaren imorgon samt packning ! så ser vi om det löser sig,
    Och sen motorbromsar inte bilen som den ska, den fortsätter driva istället vad kan det bero på ?

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 179

    Re: tomgången på min Saab är krånglig

    Jag fick ett liknande skumt problem någon gång på 2000-talet. Då stod spjället inte helt stängt vid tomgång utan var lite öppet. Då smet det igenom luft och tomgången blev knäpp.

    Eftersom Gasvajern var korrekt spänd så fick jag släppa på den små torxskruvarna som håller spjällcirklen/plattan på axeln och justera om den med hjälp av ett skjutmått..

    Kan ju vara värt att lyfta på locket å kolla ifall det kan vara det... Är säkert extremt ovanligt..

    Mvh Martin
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    898
    Medlem#
    8419

    Re: tomgången på min Saab är krånglig

    Hade jag varit på din sida hade jag även bytt tempgivaren till motorn med för att vara på den säkrare sidan...
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  13. #13

    Re: tomgången på min Saab är krånglig

    Citat Ursprungligen postat av TurboLamko
    Hade jag varit på din sida hade jag även bytt tempgivaren till motorn med för att vara på den säkrare sidan...
    Ja, jag tänkte byta termostat tempgivare och grenrörspackningen samt lite mer små saker får åka till saab ana i trollhättan och kolla vad dom ska ha.

    Tack så mycket för alla svar alla !

Liknande ämnen

  1. Saab 9000cs rusar på tomgången
    Av frisk89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-04-05, 12:05
  2. Byte av länkage till växellåda, krånglig?
    Av H.Blad i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-02-11, 22:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •