Sidan 3 av 17 FörstaFörsta 1234513 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 321

Ämne: 9-3 goes budget racecar "Vinter pyssel"

  1. #41
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: 9-3 goes budget racecar *växellådsbyte*

    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Ligger en röd DI i postens händer som är på väg till mig som jag ska testa med tillsammans med nya stift.

    Funderar även på investeria i canusb och bygga in usb port i instrument brädan så man enkelt kan komma åt programmet. canusb funkar väl precis lika smidigt som på t7an att man koppla in sig i canbussen ??

    /Fabbe
    Nu vet jag inte exakt hur man brukar göra på T7, men på T5-bilar finns ett färdigt kontaktstycke bakom handskfacket som man kopplar in sig på.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  2. #42
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186

    9-3 goes budget racecar *växellådsbyte*

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Testa att köra en runda med kassetten från 2003an om den finns kvar.
    Hur menar du nu? Detta är ju en T5 bil...menar du att han ska prova en svart T7 tändkassett?
    Menar precis det, testa den svarta.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  3. #43

    Re: 9-3 goes budget racecar *växellådsbyte*

    Tack Dalhjelm för växellådsbytet och schollin för lådan den verkar fungera som den ska dock hade vi lite trassel med växellådsfästet iom att lådan e från -03 och bilen -98.

    Jag har en röd DI liggandes jag ska pröva med samtidigt som ja byter stift.
    Mackan varför ska jag pröva med en svart ??

    Har beställt hem ett canusb som får bli fast monterad ibilen räknar med att kunna montera allt i helgen.

  4. #44

    Re: 9-3 goes budget racecar *växellådsbyte*

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Ligger en röd DI i postens händer som är på väg till mig som jag ska testa med tillsammans med nya stift.

    Funderar även på investeria i canusb och bygga in usb port i instrument brädan så man enkelt kan komma åt programmet. canusb funkar väl precis lika smidigt som på t7an att man koppla in sig i canbussen ??

    /Fabbe
    Nu vet jag inte exakt hur man brukar göra på T7, men på T5-bilar finns ett färdigt kontaktstycke bakom handskfacket som man kopplar in sig på.
    Precis ! hittade i T5 suite dokumentationen (där det står massa nyttigt) exakt vart man kopplar in sig dessutom skulle två kablar byglas i kontaktdonet föratt tillåta programmering.

    /Fabbe

  5. #45
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: 9-3 goes budget racecar *växellådsbyte*

    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Citat Ursprungligen postat av Travis

    Nu vet jag inte exakt hur man brukar göra på T7, men på T5-bilar finns ett färdigt kontaktstycke bakom handskfacket som man kopplar in sig på.
    Precis ! hittade i T5 suite dokumentationen (där det står massa nyttigt) exakt vart man kopplar in sig dessutom skulle två kablar byglas i kontaktdonet föratt tillåta programmering.

    /Fabbe
    Jag som tidigare var el-dyslektiker klarade ju av att bygga ihop en sladd, så du borde ju fixa det på nolltid
    Det som tar längst tid är ju att beställa delar från Svenska Bil.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  6. #46

    Re: 9-3 goes budget racecar *växellådsbyte*

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av fabbe

    Precis ! hittade i T5 suite dokumentationen (där det står massa nyttigt) exakt vart man kopplar in sig dessutom skulle två kablar byglas i kontaktdonet föratt tillåta programmering.

    /Fabbe
    Jag som tidigare var el-dyslektiker klarade ju av att bygga ihop en sladd, så du borde ju fixa det på nolltid
    Det som tar längst tid är ju att beställa delar från Svenska Bil.
    Hehe jo absolut

    vad för delar tänker du på nu ??

  7. #47
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: 9-3 goes budget racecar *växellådsbyte*

    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Citat Ursprungligen postat av Travis

    Jag som tidigare var el-dyslektiker klarade ju av att bygga ihop en sladd, så du borde ju fixa det på nolltid
    Det som tar längst tid är ju att beställa delar från Svenska Bil.
    Hehe jo absolut

    vad för delar tänker du på nu ??
    Man kan fula sig och bara sätta in kabelskor i kontakten som finns i bilen, men jag tycker det är snyggare att göra det ordentligt, så det är ett kontaktstycke som behövs och fem kabelskor, utöver själva kabeln då.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  8. #48

    Re: 9-3 goes budget racecar *växellådsbyte*

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av fabbe

    Hehe jo absolut

    vad för delar tänker du på nu ??
    Man kan fula sig och bara sätta in kabelskor i kontakten som finns i bilen, men jag tycker det är snyggare att göra det ordentligt, så det är ett kontaktstycke som behövs och fem kabelskor, utöver själva kabeln då.
    Jaha va du va seriös då Själv tänkte jag bara löda på kablarna bakom kontakten

    Misständningarna är borta, bilen går kalas !!
    Mera info i felsökningstråden (så slipper ja dubbel posta)
    http://forum.saabturboclub.com/viewt...18765#p2218765

    //Fabbe

  9. #49
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: 9-3 goes budget racecar *växellådsbyte*

    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Citat Ursprungligen postat av Travis

    Man kan fula sig och bara sätta in kabelskor i kontakten som finns i bilen, men jag tycker det är snyggare att göra det ordentligt, så det är ett kontaktstycke som behövs och fem kabelskor, utöver själva kabeln då.
    Jaha va du va seriös då Själv tänkte jag bara löda på kablarna bakom kontakten

    Misständningarna är borta, bilen går kalas !!
    Mera info i felsökningstråden (så slipper ja dubbel posta)
    http://forum.saabturboclub.com/viewt...18765#p2218765

    //Fabbe
    Ja, man vill ju kunna ta loss den och enkelt sätta in den i en annan bil om man ska hjälpa någon

    Härligt att misständningarna är borta! Fixa kylarslangen och sen är bilen färdig för att leka med?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  10. #50

    Re: 9-3 goes budget racecar *växellådsbyte*

    Kylarslangen är temp fixad, kortade den en bit, tryckte på den för kung och fosterland och dit med en riktig slangklämma.

    Återstår att se hur lungt jag vågar ta det hemåt

    Det enda som är kvar just nu är på med chassikitt från GE (väntar på speedparts semesterstängt) Och montera bromsarna som en kille på forumet skulle skicka för 3v sedan.

    //Fabbe

  11. #51
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: 9-3 goes budget racecar *växellådsbyte*

    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Kylarslangen är temp fixad, kortade den en bit, tryckte på den för kung och fosterland och dit med en riktig slangklämma.

    Återstår att se hur lungt jag vågar ta det hemåt

    Det enda som är kvar just nu är på med chassikitt från GE (väntar på speedparts semesterstängt) Och montera bromsarna som en kille på forumet skulle skicka för 3v sedan.

    //Fabbe
    Köra lugnt går hur fint som helst. Gasa inte för vid varje växling kränger motorn riktigt bra! Om du inte har bytt alla motor-/växellådsfästen och monterat 9000 övre fästet?
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  12. #52

    Re: 9-3 goes budget racecar *chassi uppdat*

    Då har det börjats montera chassi kittet från G&M, bak va inga problem alls.. dock tyckte jag inte den sänkte så mkt.. kanske sätter sig lite efter ett tag. Eller så blir den inte lägre då den saknar inredning där bak = rätt lätt = lite högre.

    När jag skulle byta främre dämparna hade jag sönder bägge mina ledhantag när jag skulle lossa navmuttern.. 2m långt järnrör ger rätt mycket NM
    Får investera i ett fetare 3/4" ledhantag tror jag.. borde palla mer än vad mina 1/2" gjorde.

    Dessutom monterades tarox-belägg på bakbromsarna och ena oket byttes för det kärvade och låg an. Luftade med hemma bygd luftslang och byggde tryck med bromspedalen. Inte optimalt men budget och fungerar. Viktigt att hålla öga på nivån i behållaren bara.

    Kan ju även bjuda på en 100-150 tid, 4,5sec
    Vilket betyder att den går som den borde

    //Fabbe

  13. #53

    Re: 9-3 goes budget racecar *chassi uppdat*






  14. #54
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 684
    Medlem#
    7346

    Re: 9-3 goes budget racecar *chassi uppdat*

    Mina toppmuttrar satt så inåt helvete första gången jag skulle lossa dom med. Löste det med en förbannat krallig mutterknack på farsans jobb. Om du har nån liggandes är det ett tips! Slipper man mothållet med.

  15. #55

    Re: 9-3 goes budget racecar *chassi uppdat*

    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Mina toppmuttrar satt så inåt helvete första gången jag skulle lossa dom med. Löste det med en förbannat krallig mutterknack på farsans jobb. Om du har nån liggandes är det ett tips! Slipper man mothållet med.

    Ahh nä toppmuttern va inge större problem.. ett rör på rörtången och min fina fastlåsning enligt bild gick bra Däremot så sitter navmuttern extreeeeeemt fast. Där måste jag ha kraftigare verktyg för o få loss. Funtar på köpa biltemas mutter knackare.

    //Fabbe

  16. #56
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    779
    Medlem#
    7119

    Re: 9-3 goes budget racecar *chassi uppdat*

    Köp ett 3\4" T-handtag och en krafthylsreducering från 3\4" till 1\2". Dessa grejer i kombination med ett 1,5-2 meter långt rör löser ditt problem lätt.

    http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Han...andtag-101791/
    http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Han...fthylsa-10343/

  17. #57

    Re: 9-3 goes budget racecar *chassi uppdat*

    Ok ska testa deras t hantag.. men jag kan hoppa över reduceringen då min krafthylsa redan är 3/4"

    tack för tippset !

  18. #58
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    779
    Medlem#
    7119

    Re: 9-3 goes budget racecar *chassi uppdat*

    Biltemas grejer var bara exempel, jag har aldrig själv provat deras T-handtag. Men jag tror nog dom gör jobbet lika bra i detta fallet som något annat märke.

  19. #59
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 684

    Re: 9-3 goes budget racecar *chassi uppdat*

    Har knäckt ett T-handtag från Biltema en gång när jag försökte mig på en liknande manöver, så det pallar nog inte alltför mycket stryk.

    Deras dragskaft verkar dock än så länge stå pall för mer misshandel
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  20. #60

    Re: 9-3 goes budget racecar *chassi uppdat*

    http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Han...handtag-71202/

    ser ut att vara den kraftigaste som biltema har får nog pröva med en sån..är ju i svart stål vilket brukar betyda krafthylsa.

Liknande ämnen

  1. 19" budget däck
    Av DIFRobban i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2012-07-11, 21:57
  2. ng900 "viggen budget" f28 monterad 12/12
    Av turbo_joel i forum Projekt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-12-16, 22:56
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-11, 20:14
  4. Hur "bra" är budget däck?
    Av Pumba i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-07, 12:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •