Sidan 11 av 17 FörstaFörsta ... 910111213 ... SistaSista
Resultat 201 till 220 av 321

Ämne: 9-3 goes budget racecar "Vinter pyssel"

  1. #201

    Re: 9-3 goes budget racecar *mera ös på G*

    Jo det gör det.. den är rengjord och uppsmörjd.

    Tror den funkar som den ska för om jag rycker kontakten när motorn är varm och igång blir tomgång ännu högre. Borde vara tvärt om att ventilen stänger när jag rycker kontakten och domgången minskar. Men tydligen är den "NO" utan spänning.

    Fabbe

  2. #202
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: 9-3 goes budget racecar *mera ös på G*

    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Årets första bankörning avklarad

    Var på en öppen bankörning på sviestad med blandade bilar i går kväll, tyvärr otur med vädret då det regnade hela kvällen och när det var dags för hemfärd tittade solen fram.

    Hur som fungerade bilen rätt bra, bromsarna blev lite för varma i början för jag inte visste exakt bromspunkter och broms fegade. Andra omgången gick det bättre då jag visste lite hur jag kunde ligga på i kurvorna.

    Däcken fungerar riktigt bra i väta, tack vare dem kunde jag lämna div lotus/bmw/corvetter bakom mig

    Har ett problem bara som jag märkte av förra året, när man ligger och hård kör den så blir den förmodligen rätt varm efter ett par varv och sänker laddet / laddar lite ojämnt samt att tomgången blir rätt hög, typ 2000rpm.

    Fabbe
    Nice! Surt med vädret, särskilt när det var så fint på söndagen.
    Hur kändes bromsarna sen då, när dom inte blev överhettade?

    Härligt att lämna betydligt dyrare åk i backspegeln
    Är du anmäld till Challenge 4e maj?

    Läste på rejsa precis. Dom kommer köra kvällskörningar på tisdagar OCH torsdagar 16-22 på Gröndal i Eskilstuna hela 2013
    Trevligt med bana nära Stockholm!

  3. #203

    Re: 9-3 goes budget racecar *mera ös på G*

    Citat Ursprungligen postat av Bagarn

    Nice! Surt med vädret, särskilt när det var så fint på söndagen.
    Hur kändes bromsarna sen då, när dom inte blev överhettade?

    Härligt att lämna betydligt dyrare åk i backspegeln
    Är du anmäld till Challenge 4e maj?

    Läste på rejsa precis. Dom kommer köra kvällskörningar på tisdagar OCH torsdagar 16-22 på Gröndal i Eskilstuna hela 2013
    Trevligt med bana nära Stockholm!
    Jupp lite retligt, men det var endå kul att prova på regn lite. Bromsarna kändes ok sen när de inte överhettades svårt att jämnföra med min griffin pga bromsförstärkaren. Har du det i din? annars skulle jag vilja provköra din när du får på bromsarna dvs
    Är din låda klar snart ??

    jaså vad är de för kvällskörningar..bana ?

    Näe fick mail om Challenge men är inte anmäld. Ännu iaf.. och du lär väl inte ha bilen klar ?

    Fabbe

  4. #204
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: 9-3 goes budget racecar *mera ös på G*

    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Jupp lite retligt, men det var endå kul att prova på regn lite. Bromsarna kändes ok sen när de inte överhettades svårt att jämnföra med min griffin pga bromsförstärkaren. Har du det i din? annars skulle jag vilja provköra din när du får på bromsarna dvs
    Är din låda klar snart ??

    jaså vad är de för kvällskörningar..bana ?

    Näe fick mail om Challenge men är inte anmäld. Ännu iaf.. och du lär väl inte ha bilen klar ?

    Fabbe
    Nice!

    Kan tänka mig att det är svårt att jämföra SCn med OGn. Hur funkar bromsförstärkaren? Är det bara större bromsservo eller nåt elektrohydrualiskt?

    Det är ju inte direkt den här "nybils-bromskänslan" i min, dvs. man behöver bara nudda pedalen så bromsar det utav helvete. Man får trampa på rätt hårt, i början känns det inte som det händer så mkt, men skillnaden mot "nybils-känslan" är att ju hårdare man trampar - Desto mer fortsätter det att bromsa tills man sitter med truten i vindrutan

    Vi får byta bil med varandra en repa sen helt enkelt! Är sugen på att känna på dina uniballare också (hmm låter lite kinky?)

    Japp bankörning på kvällarna verkar det som! Banan är rätt liten, liknar Sviestad lite faktiskt. Dom kör mkt drifting där bl a, ser jävligt rolig ut, mkt svängar etc. Bara youtuba det lite så ser du! Info finns på förstasidan på rejsa.nu

    Dahlhjelm slet ur lådan i mitten av förra veckan, men har inte hört om MRX är klar ännu. Får slå en pling mot slutet av den här veckan! Challenge 4e maj blir nog tajt. Siktar på att kunna börja hårdköra i mitten av maj!

  5. #205

    Re: 9-3 goes budget racecar *mera ös på G*

    Är inte helt hemma på hur bromsförstärkaren fungerar, bara att det krävs mindre pedaltryck för samma tryck i bromsokskolven haha.

    Japp vi kanske kan byta bil ett varv på nästa sviestad tror det är den 18/5 som är nästa sviestad fast då stcs, dagen efter på måndag kväll är lms-sviestad. Blir nog att åka på saabträffen då den är "gratis"

    Uniballarna är grymma de kommer till sin rätt vid fullgas / fullbroms / hård kurva. Det är absolut noll torqe-steer .. inga problem att köra fullgas med en arm på ratten.
    Ålar sig inget vid inbromsning heller. Jag tycker inte komforten är såååå illa, visst de klonkar lite vid broskarvar men det mesta som klonkade va vist min dämpare som satt lite löst då stooora muttern i fjäderbenet hade släppt nått varv.

    Uppgradering av td04-19t#5 till #6 ! :

    Skillnaden i anslutning mot grenrör

    Original rak wastegate stång passandes #5

    Modifierad böjd wastegate stång passandes #6

  6. #206
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 573
    Medlem#
    7567

    Re: 9-3 goes budget racecar *mera ös på G*

    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Uniballarna är grymma de kommer till sin rätt vid fullgas / fullbroms / hård kurva. Det är absolut noll torqe-steer .. inga problem att köra fullgas med en arm på ratten.
    Ålar sig inget vid inbromsning heller. Jag tycker inte komforten är såååå illa, visst de klonkar lite vid broskarvar men det mesta som klonkade va vist min dämpare som satt lite löst då stooora muttern i fjäderbenet hade släppt nått varv.
    Har du någon koll på uniballs vs hårda bussningar (EXD eller Powerflex)?
    Jag gick ju direkt från gamla originalbussningar till uniballs, som är helt suveräna, men det vore intressant att veta hur stor skillnad man känner med uniballs gentemot hårda bussningar.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  7. #207

    Re: 9-3 goes budget racecar *mera ös på G*

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Har du någon koll på uniballs vs hårda bussningar (EXD eller Powerflex)?
    Jag gick ju direkt från gamla originalbussningar till uniballs, som är helt suveräna, men det vore intressant att veta hur stor skillnad man känner med uniballs gentemot hårda bussningar.
    Jag gick direkt från EXD bussningarna till uniballs och tycker det är en markant skillnad. Större skillnad än från original bussningar till EXD.

    Möjlighet att delrin bussningar skulle komma närmre uniballs.. Jag tror bagaren är sugen på att montera dom så han kan säkert ge ett utlåtande isf.

    Fabbe

  8. #208
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: 9-3 goes budget racecar *mera ös på G*

    Jag har planerat att peta i Delerin i framvagnen i samband med uppgradering till Koni dämpare. Finns ju även Powerflex Black Edition nu, som ska vara hårdare än lila. Men jag kör nog på delerin.

    Är nog svårt att slå ledlagrade bärarmar även med delerin skulle jag tro, men lite stummare blir det nog.

  9. #209
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: 9-3 goes budget racecar *mera ös på G*

    Hur hårt och skramligt blir det egentligen med uniballs?
    Har varit sugen på det ett tag men har hört många som säger att bilen blir typ obrukbar till vardags.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  10. #210

    Re: 9-3 goes budget racecar *mera ös på G*

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Hur hårt och skramligt blir det egentligen med uniballs?
    Har varit sugen på det ett tag men har hört många som säger att bilen blir typ obrukbar till vardags.
    Tycker inte det är så skramligt, de klonkar lite om man kör på nån trottoarkant eller broskarv som sagt annars ok, hårdheten påverkas mer av dämpare/fjäder än uniballs bärarmar tycker jag.

    Vintertid är inte så jätte bra då smuts o salt lät tränger in lederna om man inte köper till dammskydd.

  11. #211
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 573
    Medlem#
    7567

    Re: 9-3 goes budget racecar *mera ös på G*

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Hur hårt och skramligt blir det egentligen med uniballs?
    Har varit sugen på det ett tag men har hört många som säger att bilen blir typ obrukbar till vardags.
    Någon skramligare blir det, men någon större komfortskillnad kan jag nog inte påstå att jag kände.

    Allt beror väl på vad man är van vid och kan tänka sig att stå ut med.
    Min 900R är låg, hård och stötig, har hårda motorfästen som gör att kupén vibrerar mycket och har breda, spåriga däck, men jag kan leva med det när jag får en bil som går bra i kurvorna, har grepp på trean (sex-petad låda) och kan växla snabbt utan att motor och låda rör sig för mycket.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  12. #212
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: 9-3 goes budget racecar *mera ös på G*

    Största anledningen att jag inte byter till uniballare är nog besiktningen faktiskt.

  13. #213
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: 9-3 goes budget racecar *mera ös på G*

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Hur hårt och skramligt blir det egentligen med uniballs?
    Har varit sugen på det ett tag men har hört många som säger att bilen blir typ obrukbar till vardags.
    Någon skramligare blir det, men någon större komfortskillnad kan jag nog inte påstå att jag kände.

    Allt beror väl på vad man är van vid och kan tänka sig att stå ut med.
    Min 900R är låg, hård och stötig, har hårda motorfästen som gör att kupén vibrerar mycket och har breda, spåriga däck, men jag kan leva med det när jag får en bil som går bra i kurvorna, har grepp på trean (sex-petad låda) och kan växla snabbt utan att motor och låda rör sig för mycket.
    Jag bytte bort mina uniballs just för att jag inte kunde acceptera skramlet i en glidarbil. Men i en rejsbil är det inga problem. Mitt största problem var att topplagringarna tog slut ganska direkt och DÅ började det skramla om minsta ojämnhet i asfalten. Bytte topplagringarna så var det ganska okej i 200mil sen var dom slut igen...då bytte jag till fabbes gamla bärarmar med EXD-bussningar. Just att bilen vinglar och blir ormig har jag inget av ändå....jag tror min ARB25 gör mest där och sen styrväxelklämman.

    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Största anledningen att jag inte byter till uniballare är nog besiktningen faktiskt.
    Det tar 1-2h att byta bärarmar inför besiktningen. Du kan t.o.m. ha med dig original i bilen och klagar dom får du byta direkt på parkeringen utanför SBF och ombesiktiga hade jag lätt gjort!
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  14. #214
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: 9-3 goes budget racecar *mera ös på G*

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Största anledningen att jag inte byter till uniballare är nog besiktningen faktiskt.
    Det tar 1-2h att byta bärarmar inför besiktningen. Du kan t.o.m. ha med dig original i bilen och klagar dom får du byta direkt på parkeringen utanför SBF och ombesiktiga hade jag lätt gjort!
    +1000kr för att ställa hjulvinklarna varje gång

  15. #215

    Re: 9-3 goes budget racecar *mera ös på G*

    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Det tar 1-2h att byta bärarmar inför besiktningen. Du kan t.o.m. ha med dig original i bilen och klagar dom får du byta direkt på parkeringen utanför SBF och ombesiktiga hade jag lätt gjort!
    +1000kr för att ställa hjulvinklarna varje gång
    Haha aa minst 1000:-

    Vet att EXD besiktade med uniballs bärarmar och fick igenom den utan problem. Har man tur så skrattar dom bara lite

    Fabbe

  16. #216
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 548

    Re: 9-3 goes budget racecar *mera ös på G*

    Citat Ursprungligen postat av fabbe

    Näe fick mail om Challenge men är inte anmäld. Ännu iaf.. och du lär väl inte ha bilen klar ?
    Jag kommer att köra med 9-3:an och Micke från Gävle ska köra med sin 9000 sugis, vore kul med flera saabar
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  17. #217
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 573
    Medlem#
    7567

    Re: 9-3 goes budget racecar *mera ös på G*

    Intressanta svar.

    Gällande besiktningen så är det väl som vanligt ett lotteri.
    Jag har besiktigat min med uniballs två gånger.
    Ena gången sa de ingenting, andra gången var de aningens tveksamma, men sa att eftersom bilen inte är helbilsgodkänd så får jag ha uniballs.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  18. #218

    Re: 9-3 goes budget racecar *mera ös på G*

    Citat Ursprungligen postat av MrDanger
    Citat Ursprungligen postat av fabbe

    Näe fick mail om Challenge men är inte anmäld. Ännu iaf.. och du lär väl inte ha bilen klar ?
    Jag kommer att köra med 9-3:an och Micke från Gävle ska köra med sin 9000 sugis, vore kul med flera saabar
    Ahh får se hur det blir, tycker annars bankörningar är roligare.

  19. #219
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: 9-3 goes budget racecar *mera ös på G*

    har du fått tag på box och så fabbe? Tänkte så vi kan ta oss ut nån dag och hitta några fler hästar med nya snurran?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  20. #220

    Re: 9-3 goes budget racecar *mera ös på G*

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    har du fått tag på box och så fabbe? Tänkte så vi kan ta oss ut nån dag och hitta några fler hästar med nya snurran?
    Fått tag i box och usbbdm nu, och #6 huset är på. Dock väntar jag på program av Mackan samt spridare...blev en dyr månad senast med påställning av bil + snurra, huv, osv osv.

    Sen känner jag ingen jätte panik då bilen inte kommer rulla förens nästa bankörning dvs 19/5 sviestad.

    //Fabbe

Liknande ämnen

  1. 19" budget däck
    Av DIFRobban i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2012-07-11, 21:57
  2. ng900 "viggen budget" f28 monterad 12/12
    Av turbo_joel i forum Projekt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-12-16, 22:56
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-11, 20:14
  4. Hur "bra" är budget däck?
    Av Pumba i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-07, 12:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •