Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Erfarenheter av att konvertera 900 drivaxlar för 90 / 99

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Erfarenheter av att konvertera 900 drivaxlar för 90 / 99

    Har satt en 900-låda från -88 med stora tripoderna i en 90. Har även konverterat från Anette till Colette bormsar, alltså 900 bromsar från en -88. Mina drivaxlar hade inte de stora inre trpoderna så det blev 3mm glapp. 900 axlarna var exakt 5mm längre än min 90-axlar.

    Lösnignen på detta tänkte jag skulle bli att modifiera 900 axlarna så de passar på min bil. Alltså korta dem. Enklast vberkade det att kapa axeln 5mm i yttre änden, göra ett nytt låsringsspår för den yttre knuten samt fräsa spinsen 5mm längre.

    En drivaxel är inte bara en "bit rundjärn" direkt. Den består av minst tre olika bitar som friktionssvetsas ihop. Hela axeln har sedan induktionshärdats. Detta är gjort så att axeln är olika hård på olika ställen. Yttre änden är t.ex. "relativt" mjuk.

    Att fräsa splines visade sig vara lättare sagt än gjort. Axeln är hård där. Det försvann ungefär lika mycket material på fräsen som på axeln. Att svarva av 5mm i änden gick skapligt med ett hårdmetallskär. Spåret var möjligt med ett specialslipat hårdmetallskär. Inte så mycket beroende på att axeln var "mjuk" utan mera eftersom det bara är nån tiondel att svarva bort.

    Sen var det splinsen kvar då,,,. Efter en del funderade av han som hade firman som kan göra splines så visade det sig att om man slipade bort lite på axeln där jag ville ha splines frästa så går det att få på knuten. Jag vet inte exakt hur mycket han tog bort. men det var max en tiondel. Tillräckligt material blev då också kvar för att låsringensspår skulle bli kvar.

    Att kapa en axel mera än 5mm tror jag blir svårt så det gäller att hitta en axel att utgå ifrån som är skapligt nära rätt längd.

    Jag lovade tala om för Ragnar hur detta gick, men jag tänkte att kanske nån mera vill veta detta eller åtminstone skratta åt min tabbe att inte direkt inse att man inte behövde fräsa splines. Jag kan bjuda på det eftersom jag är så glad att jag fick hjälp av ett företag som verkligen ansträngde sig att lösa problemet och verkligen kunde sin sak. Det blev iofs lite overkill-företag eftersom de flesta bondsmedjor skulle klara att svarva till det hela.

    /Anders

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Intressant! Du tog inga bilder på hur ni moddade?

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Intressant! Du tog inga bilder på hur ni moddade?
    Nej, men jag kan ta imorgon innan vi monterar ihop det hela. Det råkar finnas en digitalkamera där jag är och mekar.


    /Anders

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 892
    Men kan man inte byta drivklockor till den mindre varianten och använda originalaxlarna?
    Förutsatt att de passar i drivknutarna?
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460
    Citat Ursprungligen postat av poh99
    Men kan man inte byta drivklockor till den mindre varianten och använda originalaxlarna?
    Förutsatt att de passar i drivknutarna?
    Jo man kan använda de mindre drivklockorna. Men de klockor jag har sprillans nya. Jag har sett framimot så länge att köra med en bil som inte vibbrerar vid gaspådrag,,,,. Sen är de större starkare. Inte kanske för att jag behöver det, men det förlänger ju Bilsportslistan minst en rad,,,,.

    /Anders

    ps 900-axlarna är 2mm grövre. Ytterligare en rad,,,, ds

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 892
    custom99 har några intressanta bilder på sin hemsida där han förlänger drivaxlarna.
    Inkluderar kap och svets.
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460
    Å här kommer mina bilder.

    http://w1.980.telia.com/~u98000094/frest1.jpg Denna är med splinesen förlängda.

    http://w1.980.telia.com/~u98000094/slipad1.jpg Denna är med slipad axel.

    /Anders

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    619
    Medlem#
    1790
    Citat Ursprungligen postat av poh99
    custom99 har några intressanta bilder på sin hemsida där han förlänger drivaxlarna.
    Inkluderar kap och svets.
    Jag förlängde 900ans men bara den ena. men de fixade sig efter en förskjutning av motor monterade sen en org 900 axel
    99 -77EMS, 99 -78T, 99 -79, 99 -80T16, 99 -84 T8, 9-5 Aero.
    Toyota 4Runner -91, Lexus Ls400 -94
    Ford Model A 1930 Tudor, Ford Model A 1930 Cupé HD Chopper -08 Amb, Bsa B33 1949, Bsa A65 1970

Liknande ämnen

  1. drivaxlar 99 t16
    Av lackg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-10-25, 21:46
  2. Drivaxlar 2.3T>2.0T
    Av Buddis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-02, 23:46
  3. Erfarenheter att kapa och svetsa ihop drivaxlar...???
    Av RCM i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-09-07, 14:31
  4. Drivaxlar
    Av Fernis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-12, 17:53
  5. Drivaxlar
    Av Per W i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-03-10, 09:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •