Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Vad kan jag göra bättre i min säljesannons?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681

    Vad kan jag göra bättre i min säljesannons?

    La ut bilen på Blocket för ett tag sen, förväntade mig ingen anstormning av intressenter givet läget som är nu för begagnade bilar generellt och Saab i synnerhet.

    Att priset är för högt inser jag, men hur mycket för högt är det egentligen?

    Har glömt lite punkter i annonstexten såg jag, men bör jag skriva om den helt?

    Är bilderna dåliga, saknas det bilder på något?

    Annonsen:
    http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_ ... 2.htm?ma=1
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Re: Vad kan jag göra bättre i min säljesannons?

    Att annonsera ut att den är trimmad är väl inte det smartaste skulle jag nog säga.
    Det kan tyda på att bilen är hårt körd vilket inte anses vara särskilt populärt.
    Ta bort det.

    Bilderna i sig tycker jag inte det är något större fel på, mindre kul att det är taget i regn men vi bor ju i Sverige så regn är ju inget nytt direkt!
    Ta nya i fint väder om du själv vill! Utgå ifrån dig själv, vad du skulle tycka vara snygga bilder!

    Mer än så kan jag inte komma på just nu!

    Lycka till med försäljningen!
    Hade inte V6:an varit törstigare än en V8 från 70-talet hade jag själv haft en!
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  3. #3
    Sugmotor andy9041s avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Medlem#
    8701

    Re: Vad kan jag göra bättre i min säljesannons?

    Jag tycker det såg ganska bra ut. Och priset är väl inte orimligt högt heller + att du nämner att det kan finnas prutmån. Om du måste sälja den finns väl bara ett sätt -> Sänk priset. Men jag tycker bilen är värd mer än du får för den just nu så kan vara läge att behålla den om du kan/vill?

    Du kan eventuellt ändra annonsen så dina USP (Unique Selling Point) framhävs direkt i titel eller i första meningen. Takluckan, nyskattad, nyservad (är det stora 6000 mil servicen så bör det framgå bättre), fullservad etc. Antar att det inte är kurvljus - annars bör det framgå också.

    Ang. trimmet vet jag faktiskt inte - jag hade tyckt det var positivt, men många kanske dra åt sig öronen?...

    Lycka till!

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 958
    Medlem#
    Dolt

    Re: Vad kan jag göra bättre i min säljesannons?

    Bra bilder är A och O. En bra bild kan sälja en sämre bil till ett högre pris än en dålig bild en bra bil, typ...

    Om du väljer att ta nya bilder tänk på att:
    - Det är dagsljus på hela bilen. (Fullt solsken är inte nödvändigt.)
    - Ren, snygg och okomplicerad bakgrund. Bilen ska framhävas.
    - Nytvättad bil bra! Slang, tvättskum och blöt mark runt bilen mindre bra.
    - Bilen ska inte stå på gräs vid fototillfället. (Det är ju ingen traktor du säljer. )


    Tycker texten var rätt ok. Möjligen skulle det stå "Skatten betald till och med 30/4 2013" eller liknande istället för "Skatten är betald 30/4 2012".
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Kronoberg
    Inlägg
    169

    Re: Vad kan jag göra bättre i min säljesannons?

    Trim går bort direkt för mig, om det inte är Hirsch.

    V6orna är rent generellt rätt så döda på marknaden. Jag var inne på att köpa en sådan först men när man hörde talas om förbrukningen på dem så var det ju bara att glömma.

    Problemet med att sälja i stort sett nya Saabar är ju att bilarna är fortfarande värda mycket pengar, men marknaden är inte beredd att betala dem summorna. Tyvärr.
    Hade jag varit du så hade jag behållit bilen. Är det dock inte alternativ så får du nog ledigt sänka med 20k. 149k kan vara lite av en sweetspot.
    9-3 SS -08 Hirsch Performance - http://www.garaget.org/?car=302465

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937

    Re: Vad kan jag göra bättre i min säljesannons?

    Jag tycker inte det är något större fel på annonsen, iaf inte som får en spekulant att vända på klacken. Visst kan man tänka sig ännu lite vassare bilder i rätt belysning o.s.v., men jag tror inte det har någon nämnvärd betydelse. Det viktiga, oavsett bildkvalité, är man tydligt ser på bilderna att bilen är välskött, och det tycker jag man gör.

    Enda "haken" som jag ser det har redan nämnts: Trimmet. Trimmet som sådant är egentligen inte ett problem, men en köpare - inklusive jag själv - tänker direkt trimmat=buskörning=stort slitage.

  7. #7

    Re: Vad kan jag göra bättre i min säljesannons?

    Annonsen är bra men bilen faller utanför min horisont endast p g a trimmet (Maptun). Du kan inte återställa programvaran. Datorn i bilen loggar att trim funnits, så det är inte möjlig att återställa.
    Hösten o vintern talar för din bil med XWD, högre bränslepriser talar emot. Den kommer inte att vara värd mer i höst eller nästa år.
    Du bör kunna få ut 145-155', men p g a trimmet så hade inte jag betalt mer än 135'.

  8. #8
    STCS Kassör Sportavgasrörs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    148
    Medlem#
    8518

    Re: Vad kan jag göra bättre i min säljesannons?

    Måste ändå uttala min besvikelse över detta att allmänheten inte ser det positiva i effektuppgraderingar. Det viktiga är ju att service skötts för att bilen ska vara i bästa skick. Delar måste ju bytas förr eller senare, så skillnaden i kostnaden blir ju egentligen att den med mindre slitage skjuts på framtiden.
    Att Maptun anges som leverantör är positivt, eftersom de är mycket kunniga och har jobbat ett tag i branschen.

    Jag antar att jag skulle vara den enda som skulle betala mer för effektuppgraderingar, eftersom de är ett tillbehör som också kostar, i många fall en hel del. Dessutom räknar många inte med att med delar kan vara utbytta till kraftigare och mer hållbara på bilar med trim.

    Mitt råd till dig är att pröva på lite lägre pris, kanske 5-10 lägre till att börja med, men allra helst tycker jag du borde behålla bilen om du har möjlighet till det. Om du hittar en köpare som inte ser trim som något problem bör det inte vara svårt att få ett pris i de trakterna det ligger nu. Släpp den helst inte under 145-150.
    Saab 9-5 2.3T -02
    Saab 9-5 Aero -03
    Mer känd som "Turbo CD" på banträffarna http://www.garaget.org/TurboCD

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681

    Re: Vad kan jag göra bättre i min säljesannons?

    Tack för tipsen!

    Vad gäller trimmet så låg jag i valet och kvalet om jag skulle skriva med det eller ej.
    Att det inte är nåt som direkt höjer priset vet jag, men jag skulle själv inte dra mig från att köpa en bil med måttligt trim, som steg 1 i det här fallet, så länge prissättningen är rimlig.

    Jag måste inte sälja bilen, så jag tänker inte prisdumpa den, bilen i sig är ju helt fantastisk. Helt underbar vinterbil!

    Soppaförbrukningen tycker inte jag är så hemsk, jämfört med min 9-5 2.3t jag hade förut så ligger den marginellt högre, och då är det ju ändå fyrhjulsdrift och en V6:a.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    44

    Re: Vad kan jag göra bättre i min säljesannons?

    Bilderna, utan tvekan enligt mig. I ärlighetens namn blir jag inte särskilt imponerad av första intrycket när bilen står parkerad på en uppfart och halva bilden visar grannarnas hus. Eftersom det är regnigt och grått väder på bilderna känns det inte heller som något som framhäver bilen särskilt bra.
    Låter kanske lite hårt men lika bra att få allas åsikt.
    9-3 Vector TX SS - 2010
    9-3 Aero SC - 2009
    9-3 Aero "Griffin" CV 2010

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sala
    Inlägg
    163

    Re: Vad kan jag göra bättre i min säljesannons?

    Hallå

    Jag håller med föregående talare om att bilderna gör en hel del!
    En solig dag med nytvättad bil är helt klart nått som du borde tänka på.

    Sen tycker jag att du kan skriva "Vinterdäck på plåtfälg".
    Istället för "Vinterdäck på plåtfälg kan medfölja om intresse finnes."
    Om intresse finnes känns på nått sätt lite negativt och det ska det väl inte göra?

    Mvh
    Kör:
    Saab 9-3 SC 2,0t -08.
    http://www.garaget.org/?car=251500

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681

    Re: Vad kan jag göra bättre i min säljesannons?

    Följde era råd, och med en uppdaterad annons, nya bilder och lätt justerat pris blev den idag såld, tog mindre än en vecka från det att annonsen uppdaterades tills att den gick iväg.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

Liknande ämnen

  1. bättre bas i 93 -07 cab
    Av Sid i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-04, 20:47
  2. STCS banträffar. Kan vi göra dom ännu bättre?
    Av KNAK i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-09, 18:06
  3. hur ska jag göra för att min 9000 2.3 turbo 93ska gå bättre?
    Av Andreas86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-23, 10:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •