Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Ny med automatlåda, vad bör man tänka på ?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    546

    Ny med automatlåda, vad bör man tänka på ?

    Sjönk ner i Saabträsket igen förra veckan, köpte en 9-5 2,0t Kombi -01 Automat.
    Bilen är väldigt skön att köra, känns som att kryssa fram med en atlantångare på motorvägen

    Men jag har aldrig haft en bil med automatlåda förut. Såg i serviceboken att oljan var bytt vid 11k mil, den har nu gått cirka 19k mil. Tänkte lämna in den för en mindre service, motorolja och be de skölja automatlådan. Så att jag vet att det är gjort.

    Är det något speciellt jag ska tänka på när jag kör ?
    Just nu är jag nästan lite rädd för att gasa fullt ut och få så att den växlar ner typ två växlar. Men om lådan i övrigt inte ger ifrån sig nå missljud eller något, så borde inte väll det vara någon fara ?

    Hur mår lådorna av ett vanlig steg 1 chip ?
    Saab 9-5 -01 Automat

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    974
    Medlem#
    9223

    Ny med automatlåda, vad bör man tänka på ?

    Jag kan inte svara på hur det är med oljebyten & så på 9-5ans automat då jag har en 9-3a.

    Men gällande chip så har jag läst att 9-5ans låda står pall för rätt så mycket. Så ett steg1 behöver du knappast oroa dig för.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Kronoberg
    Inlägg
    165

    Re: Ny med automatlåda, vad bör man tänka på ?

    Med fräsch olja i lådan så kommer du kunna köra flera tusen mil även med ett steg1 chip.
    Automatlådan i min 9-3 ska tydliga klara av upp till 420-430nm någonting - enligt maptun - och vad jag hört ska 9-5ornas lådor vara ännu tåligare.
    9-3 SS -08 Hirsch Performance - http://www.garaget.org/?car=302465

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 818
    Medlem#
    4458

    Re: Ny med automatlåda, vad bör man tänka på ?

    Det beror väldigt mycket på om det är den 4-stegade eller 5-stegade automaten på 9-5:an i fråga. Tidigare årsmodeller med 4-stegad låda är inte alls lika hållbara som dom senare med 5-stegad.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    974
    Medlem#
    9223

    Ny med automatlåda, vad bör man tänka på ?

    Citat Ursprungligen postat av Motch
    Med fräsch olja i lådan så kommer du kunna köra flera tusen mil även med ett steg1 chip.
    Automatlådan i min 9-3 ska tydliga klara av upp till 420-430nm någonting - enligt maptun - och vad jag hört ska 9-5ornas lådor vara ännu tåligare.
    Lite OT men 9-3ans låda lär väl klara mer än så? Jag har visserligen diesel (TTID) men lådan verkar vara och känns i princip identisk men den jag hade i V6-Aeron. Och med Maptun ST1 så landar jag på runt 430-440nm på TTIDen. Känns som om att Maptun inte skulle erbjuda ett trim som verkligen maxar lådan till det yttersta?
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    204

    Re: Ny med automatlåda, vad bör man tänka på ?

    Säger jag att du kan använda tusenlapparna som det kostar att skölja lådan till nåt roligare så kommer lådan självklart rasa.

    Men, jag vet många lådor (både 4- och 5-stegade) som rullat 25-30 000 mil och fortfarande har oljan som hälldes i vid tillverkningen.

    Hur använder du bilen? Har för mig att polisfordon och taxibilar har rekommendation om byte, men bilar med "normalanvändning" inte har något bytesintervall.

    Rätta mig om jag har fel...

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Kronoberg
    Inlägg
    165

    Re: Ny med automatlåda, vad bör man tänka på ?

    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Lite OT men 9-3ans låda lär väl klara mer än så? Jag har visserligen diesel (TTID) men lådan verkar vara och känns i princip identisk men den jag hade i V6-Aeron. Och med Maptun ST1 så landar jag på runt 430-440nm på TTIDen. Känns som om att Maptun inte skulle erbjuda ett trim som verkligen maxar lådan till det yttersta?
    Förlåt 440nm lägger dem gränsen för på den 5-stegade lådan. Den 6-växlade kan dem plocka en del till ur.

    Citat Ursprungligen postat av Maptun performance
    Hej Daniel,

    Du behöver inte bekymra dig över hållbarheten hos automatlådorna. Tack vare att du inte har någon koppling att oroa dig för så är det en fördel med automat, om man vill se det så.

    Vi tar inte ut så våldsamt mycket vridmoment på någon 9-3 (annat än V6), så du får precis samma vridmoment som en manuell bil.

    Den 6-stegade ska vara samma som till V6 och där är 490 nm inget bekymmer. Den 5-stegade lägger vi ribban lägre för, ca 440 nm.

    Med vänlig hälsning
    Fredrik Åberg
    Maptun Performance
    9-3 SS -08 Hirsch Performance - http://www.garaget.org/?car=302465

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 051

    Ny med automatlåda, vad bör man tänka på ?

    På förra bilen, 9-5 Aero -06, var bytesintervallen 12000 mil för oljebyten i tomatlådan. För yrkesbruk var intervallen 6000 mil.
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    546

    Re: Ny med automatlåda, vad bör man tänka på ?

    Citat Ursprungligen postat av Lostmygun
    Säger jag att du kan använda tusenlapparna som det kostar att skölja lådan till nåt roligare så kommer lådan självklart rasa.

    Men, jag vet många lådor (både 4- och 5-stegade) som rullat 25-30 000 mil och fortfarande har oljan som hälldes i vid tillverkningen.

    Hur använder du bilen? Har för mig att polisfordon och taxibilar har rekommendation om byte, men bilar med "normalanvändning" inte har något bytesintervall.

    Rätta mig om jag har fel...

    Kostar det flera tusen ??? Jag trodde det skulle gå på en tusenlapp, MAX!?!
    Hur vet man om man har en 4 eller 5 stegad låda ? Antar att det inte är växlarna man ska räkna, för isf har jag en 5 stegad

    Bilen kommer mest rulla till jobbet, en strecka på cirka en mil, enkel resväg..
    Några vändor på motorvägen på ett par mil i veckan kan man nog också räkna in.
    Saab 9-5 -01 Automat

  10. #10
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 530
    Medlem#
    8163

    Re: Ny med automatlåda, vad bör man tänka på ?

    Steg och växlar är samma sak
    Räknq 8 liter olja samt en halv till en timmes arbete för sköljning av lådan.
    /Johan

Liknande ämnen

  1. Att tänka på vid köp
    Av pixelroom i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-12-07, 13:46
  2. Vad ska jag tanka?
    Av Troop i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2007-07-30, 22:18
  3. Vad ska man tänka på vid köp av 95
    Av TurboSanta i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-18, 10:19
  4. 9-3 SS -06, att tänka på
    Av Mange3621 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-01-02, 16:01
  5. 9-5 01 att tänka på
    Av BonkersM i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-01-27, 16:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •