Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: SAAB 9-3 2.0 -00 oljeläckage?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    10

    SAAB 9-3 2.0 -00 oljeläckage?

    Kikade in lite under huven för ett tag sedan och såg då att det var aningen blött (bilder) och att det kom en liten bubbla ur grejen som ser ut som en skruv.

    är det tänkt att det ska se ut som en spricka och att det ska bubbla ur den?

    http://ladda-upp.se/data/mgjppibzqqfkh/ - bild ett
    http://ladda-upp.se/bilder/nxvlulttwzyfo/ - bild två

  2. #2
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 105
    Medlem#
    6234

    Re: SAAB 9-3 2.0 LT -00 oljeläckage? och topphastighet?

    Det du har tagit bild på är resultatet av att momentet på topplocksbultatna har lossat. Inget direkt jätte allvarligt. Kan hjälpa med att efterdra topplocksbultarna.

    Mvh Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  3. #3
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 640
    Medlem#
    8924

    Re: SAAB 9-3 2.0 LT -00 oljeläckage? och topphastighet?

    Citat Ursprungligen postat av KeWm
    En annan grej, var och gjorde en engine flush för ett tag sedan och då upptäckte verkstaden att det var aningen blött där växellådan går ihop med motorn (tydligen vanligt Saab fel) någon som har koll på vad det kostar att fixa (på ett ungefär)


    Fråga nr två
    kör helt original och undrar om det är tänkt att bilen inte ska gå fortare än 160Km/h och den varvar inte mer än 4200rpm?
    1. Det kan vara packboxen till huvudaxeln. Den ska tydligen vara riktigt tråkig att byta.

    2. 200 - 210km/t och 6000rpm ska den fixa men då behöver du en lååååång vägsträcka. Rekommenderar inte att testa...

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 116

    Re: SAAB 9-3 2.0 LT -00 oljeläckage? och topphastighet?

    Tja, de där 154hk skall väl räcka till lite mer än så? 195 har jag för mig topphastigheten skall vara på den, men visst, det tar ett tag att komma dit.
    Ett steg 1 ger dig rätt mycket mer i toppfart kan jag hälsa

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    10

    Re: SAAB 9-3 2.0 LT -00 oljeläckage? och topphastighet?

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Det du har tagit bild på är resultatet av att momentet på topplocksbultatna har lossat. Inget direkt jätte allvarligt. Kan hjälpa med att efterdra topplocksbultarna.

    Mvh Mr_Lööf
    Okej, fast ändå något man bör fixa ? vad tror du verkstaden skulle ta för för att fixa det ?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    10

    Re: SAAB 9-3 2.0 LT -00 oljeläckage? och topphastighet?

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Tja, de där 154hk skall väl räcka till lite mer än så? 195 har jag för mig topphastigheten skall vara på den, men visst, det tar ett tag att komma dit.
    Ett steg 1 ger dig rätt mycket mer i toppfart kan jag hälsa
    okej, antar att det finns många anledningar på att den inte gör med än 160km/h ?

    vill hålla mig till original då jag vill ha bilen levande så länge som det bara går. Men bra att veta ^^,

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 799
    Medlem#
    10069

    Re: SAAB 9-3 2.0 LT -00 oljeläckage? och topphastighet?

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Citat Ursprungligen postat av KeWm
    En annan grej, var och gjorde en engine flush för ett tag sedan och då upptäckte verkstaden att det var aningen blött där växellådan går ihop med motorn (tydligen vanligt Saab fel) någon som har koll på vad det kostar att fixa (på ett ungefär)


    Fråga nr två
    kör helt original och undrar om det är tänkt att bilen inte ska gå fortare än 160Km/h och den varvar inte mer än 4200rpm?
    1. Det kan vara packboxen till huvudaxeln. Den ska tydligen vara riktigt tråkig att byta.

    2. 200 - 210km/t och 6000rpm ska den fixa men då behöver du en lååååång vägsträcka. Rekommenderar inte att testa...
    vad är huvudaxeln?

    jag tror på oljeläckage från topplockspackningen eller från pluggen där fördelaren ska sitta på gamla bilar
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 640
    Medlem#
    8924

    Re: SAAB 9-3 2.0 LT -00 oljeläckage? och topphastighet?

    Citat Ursprungligen postat av kwansa
    vad är huvudaxeln?

    jag tror på oljeläckage från topplockspackningen eller från pluggen där fördelaren ska sitta på gamla bilar
    Växellådan har en axel som tar emot kraften från motorn som jag kallar huvudaxeln. Sedan har den två utgående axlar, en till vardera hjul. Varje axel behöver en packbox för att hålla oljan på insidan och smutsen på utsidan. Det är inte ovanligt att dessa börjar läcka med åren, speciellt om lagerglappen börjar bli stora pga. slitage.

Liknande ämnen

  1. Saab 9 5 2.0t 01 oljeläckage
    Av aek21 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-10-16, 21:19
  2. Oljeläckage Saab 9-5 2,3T -08
    Av andreas_vtr i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-22, 11:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •