Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Undvika skarv vid "lackning"

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    112

    Undvika skarv vid "lackning"

    Har fixat stenskott och lite ytrost och "lackat" med sprayburk. Tog hela bakluckan för någon vecka sedan och körde ca 4-5 lager svart lack och lika många lager klarlack. Tänkte mest hålla rost borta och ge bettan ett par år till, men blev faktiskt över förväntan. Då luckan är en sepparat del så blev det heller inte så att man märkte av någon skarv. Men lackade i samma veva på ena skärmen och där märktes det lite. Jag har polerat och vaxat efter men inte så att man fick bort skarven.
    Den är inte supersynlig om man inte letar efter den, men nu skall jag ta motorhuven och tänkte då försöka får det att smälta in så bra som möjligt.

    Kan man göra något åt övergången innan man drar på klarlack, eller blir det bara sämre av att vara på lacken innan klarlacken ligger på?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    276

    Re: Undvika skarv vid "lackning"

    Våtslipa kanterna, polera
    2001 og9-3 Aero [Såld]
    Kör numera tyskt

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    112

    Re: Undvika skarv vid "lackning"

    Citat Ursprungligen postat av sammy
    Våtslipa kanterna, polera
    Innan eller efter klarlack?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Undvika skarv vid "lackning"

    en annan sak jag har gjort någon gång är att först maska av ett lite större område, och sedan sätta en tejp som går "längre in mot centrum", denna låter man dock vara lite uppvikt (skidbacke ut på den andra maskeringen) så man får lite indirekt (men ingen direkt) spraydimma. Då slipper man den skarpa kanten som ibland är svår att slipa ner utan att gå igenom lacken någonstans (ibland räcker polering om man gjort så).

    Jag har bara använt den tekniken på solida lacker utan klarlack men jag gissar att man vill göra lika för båda om man har klarlack.

    Inte helt enkelt att förklara, hoppas det går att förstå hyggligt iaf.

    /U

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Katrineholm/Sköldinge
    Inlägg
    150

    Re: Undvika skarv vid "lackning"

    Efter klarlacken , beroende på hur markant skarven är så börja lite försiktigt med 1200 papper så du får ner det värsta av ojämnheten, sen kör du med 2000 papper till ytan blir slät/jämn, avsluta med polering med maskin i två steg typ powercut sen polish.

    Funkar också bra på att ta bort nån rinning om det skulle bli det.
    9-5 Aero kombi-00 BioPower

  6. #6

    Re: Undvika skarv vid "lackning"

    Nu är inte jag någon expert, utan har bara läst mig till detta. But here goes:

    Blanda lack med thinner i en pytteliten burk. Ta så en liten liten pensel. När du har lackat/sprayat, drar du bort tejpen innan all färg stelnat 100%. Dra med thinner-lacken och den lilla penseln i kanterna så de flyter ut.

    Sen gäller naturligtvis polering och slipning som andra beskrivit.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kluckande, Skrammel, "Klapprande ljud" i framvagnen OG9-5
    Av asppie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-19, 00:43
  2. [LÖST] Färgkod Jet Black
    Av znorc i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-03-21, 19:53
  3. Undvika "bakström" från husvagnen?
    Av Marcus J i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-07-25, 02:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •