Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Skev takspoiler efter byte höga bromsjuset 9-3sc. Åtgärd?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Skev takspoiler efter byte höga bromsjuset 9-3sc. Åtgärd?

    Igår var bilen inne för utbyte av det höga bromsljuset som sitter i takspoilern på 9-3 SC. Idag såg jag att själva takspoilern inte längre går i linje med taket. Spoilern sticker alltså upp drygt 5 mm i mitten av taket (jämfört mot hur det var innan) och det gör att tätningslisten inte sluter tätt. Med andra ord måste det fixas.

    Min gissning är att någon har dragit fast bromsljuset för hårt. Är detta något jag kan åtgärda själv utan att ha sönder något?

    Bilen har fortfarande nybilsgaranti men jag skulle vilja undvika en tur till verkstaden den här veckan då det är körigt ändå... Oc samtidigt vill jag inte ha in vatten om jag kör i regn

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: Skev takspoiler efter byte höga bromsjuset 9-3sc. Åtgärd

    Och så mycket som det regnar nu går det inte att köra med bilen för spoilern blir som en osthyvel som kommer att dra i sig allt vatten.

    Måste försöka lösa detta.

    Jag har kollat på http://www.hirsch-performance.ch/getAtt ... 2452fc0aeb för att se hur det ser ut under spoilern och det ser ganska rent och fint ut under. Så för att spoilern ska sticka upp en bit i mitten måste det ha hamnat en kabel i kläm eller att de har glömt att dra någon skruv ordentligt.

    Men det betyder att de måste ha lossat på takspoilern. Och varför skulle man göra det bara för att byta det höga bromsljuset?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    82
    Medlem#
    8499

    Skev takspoiler efter byte höga bromsjuset 9-3sc. Åtgärd?

    Sitter ett clips i mitten på spoilern som de kanske inte ner rätt i hålet igen när de monterade tillbaka den. Eller är det som du säger nån kabel eller sladd i vägen. Man måste ta bort spoilern för att få bort bromsljuset. Skruvarna sitter från insidan.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: Skev takspoiler efter byte höga bromsjuset 9-3sc. Åtgärd

    Från instruktionen till Hirsch-spoilern tror jag att jag förstår var clipset sitter någonstans. Verkar inte helt otroligt att det är den som är problemet.

    Det ska vara totalt 5 skruvar. Två av skruvarna verkar vara gömda bakom gummibälgar som är lätta att ta loss. De övriga antar jag sitter bakom plasten ovanför bakrutan. Hur lossar jag på plastdetaljerna utan att ha sönder delarna?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    82
    Medlem#
    8499

    Skev takspoiler efter byte höga bromsjuset 9-3sc. Åtgärd?

    Allt sitter med clips så man vet ju inte om alla håller när man rycker bort det. Fick kanske nåt bättre sätt men jag körde våld metoden och det funkade

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: Skev takspoiler efter byte höga bromsjuset 9-3sc. Åtgärd

    Efter att ha studerat installationsbeskrivningen från Hirsch så inser jag att spoilern i princip måste av bilen för att jag ska kunna rätta till en (1) klämd kabel eller (2) att clipset inte sitter rätt.

    Göra det själv i regnet idag? Eller försöka fixa tid på verkstaden någon gång den här veckan och hoppas på att det inte går in allt för mycket vatten i bilen via bakluckan under tiden? *suck*

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    82
    Medlem#
    8499

    Skev takspoiler efter byte höga bromsjuset 9-3sc. Åtgärd?

    Är inte svårt att ta bort den men är kanske inte så kul i regnet. Men först ta bort panelena på sidorna och uppe på luckan. Sen lossa alla 5 muttrarna. Sen är den lös. När den ska tillbaka så se till att den går ner på mitten först innan du drar fast muttern i mitten. Sen de andra 4 muttrarna.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: Skev takspoiler efter byte höga bromsjuset 9-3sc. Åtgärd

    Sen finns det en till aspekt på det hela. Bilen har fortfarande nybilsgaranti och utbytet av det höga bromsljuset var just ett garantiåtagande.

    Så om det nu är något som är riktigt trasigt under spoilern så skulle jag helst vilja att verkstaden åtgärdade det då det är dom som har orsakat det. Att komma dit med spoilern i baksätet och säga att den inte satt som den skulle kanske gör dom sura.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: Skev takspoiler efter byte höga bromsjuset 9-3sc. Åtgärd

    Fixat!

    Mycket riktigt låg kabelstammen lite i kläm mellan spoiler och baklucka. De första, och mindre lyckade, monteringsförsöken lät jag plastklipset sitta kvar i bakluckan men då jag flyttade det till spoilern innan jag satte dit den på bakluckan gick det till sist bra. Se länken till Hirsch-beskrivningen jag postade tidigare.

    Tack för hjälpen!

    Plastpanelerna i bakluckan var faktiskt ganska lätta att ta bort när jag väl vågade dra i dom. Den övre listen (när luckan är stängd) ska bara dras rakt ut. Det sitter 5 stycken klips där som verkar stabila nog för att återanvändas, börja i ändarna så kan man arbeta sig inåt. De två på panelerna på sidorna sitter sedan väldigt löst med två enkla klämmor av plast som kniper åt runt en plastpinne och de ska bara dras lätt utåt, börja i överkant. Återmonteringen var också mycket enkel.

Liknande ämnen

  1. Ojämn gång vid höga varv efter bränslepumpsbyte - LÖST
    Av baasen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-11, 14:35
  2. Skev fälg!?
    Av Källén i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-07-05, 08:52
  3. Visslande turboljud efter trim - tips på åtgärd?
    Av Stefan_93SSAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-08-17, 21:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •