Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Min första Saab,lite frågor.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    11

    Min första Saab,lite frågor.

    Hej. Jag köpte mig en Saab 9-3 2,0t biopower automat med aeropaket 2010:a med 3700 mil på mätaren för 2 veckor sedan.
    Efter att ha ägt Volvo,bmw,mazda,peugeot mm så blev det tillslut en Saab.
    Jag är mer än nöjd med den förutom några små saker

    1....Etanolförbrukningen
    Visserligen kör jag ganska korta(7-8km) sträckor och det är en automatare med 235/45/17 men jag hamnar på nästan 2 l/milen. Det är bra mycket mer än jag räknade med.
    Jag trodde efter att ha har läst lite om det att jag skulle hamna runt 1,3/milen.

    Är det normalt ?? (gasar inte ihjäl mig)
    Har läst lite om att några har uppdaterat mjukvaran .bytt spridare mm.
    Vet inte om man kan få sånt åtgärdat på garantin jag fick från bilhandlaren.

    2....Färddatorn...kan man inte se realtidsförbrukningen på den?
    På alla andra bilar jag har ägt så ändras förbrukningen beroende på hur fort jag kör mm.
    Den här visar bara bara snittförbrukning...
    Senaste tankningen så börjar den på 2l/10Km och jobbar sig sen sakta nedåt eller uppåt.
    Jag vill ju kolla vad den drar tex i 90,110,130 mm under tiden jag kör.
    Har försökt o läsa mig till det men inte hittat något.

    Skall det vara så??? Värdelöst isf.

    3...När jag tvättar bilen eller tom vid regn så samlas vatten vid den innersta gummilisten(innan insteget). Bara vid höger bakdörr. Det rinner inte in på golvet,men det känns som vid riktig högtryckstvätt så skulle det kunna komma in i bilen. Ser inte var vattnet kommer in någonstans. Kanske är bakdörren bytt vid skada och det inte sluter tätt riktigt?
    Någon som har/haft liknande problem????

    Om man bortser från de här sakerna så är det en jävligt grym bil .
    Kvalitetskänsla(ej blinkers och torkarspakarna) är kanon.
    Motor,växellåda och körkänslan är grym. Ångrar bara att jag inte upptäckte den här bilen för flera år sedan. Att få en 200hp automat som är miljöklassad är kanon för mig som bor i centrala Gbg. Nu hoppas man bara att det inte är ett"måndags ex" .
    Vill ha den här bilen läääänge.

    Jag hoppas att ni rutinerade forums och Saab rävar har tid och lust att besvara en nykomlings frågor eller komma med bra tips överhuvudtaget.

    Någon som kan rekommendera en bra verkstad för service/reparationer runt Gbg???

    Trevlig helg/Molle73
    Saab 9-3 2,0t Bp -10

  2. #2

    Re: Min första Saab,lite frågor.

    Citat Ursprungligen postat av molle73
    2....Färddatorn...kan man inte se realtidsförbrukningen på den?
    Nej. Den funktionen tog Saab bort i skiftet mellan 9000 och 9-5. Någon PK-nisse/nissa kanske tyckte att man skulle titta på hastighetsmätaren, inte på bränsleförbrukningen.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    11

    Re: Min första Saab,lite frågor.

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av molle73
    2....Färddatorn...kan man inte se realtidsförbrukningen på den?
    Nej. Den funktionen tog Saab bort i skiftet mellan 9000 och 9-5. Någon PK-nisse/nissa kanske tyckte att man skulle titta på hastighetsmätaren, inte på bränsleförbrukningen.
    Ok då vet jag, trodde det var jag som inte kunde hitta rätt inställning.
    Saab torde vara ensamma om den idiotlösningen(enligt mig).
    Tack för svaret/Molle
    Saab 9-3 2,0t Bp -10

  4. #4

    Re: Min första Saab,lite frågor.

    Med antag att du "provat" bilen under dina 2v så är lite under 20 L/100 km med etanol normalt med automat+stadstrafik. Du får även betänka att etanolen nu endast innehåller 15% bensin.

    Är HB dörrlist helt intakt? Sitter listen korrekt?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Kronoberg
    Inlägg
    169

    Re: Min första Saab,lite frågor.

    Citat Ursprungligen postat av molle73
    1....Etanolförbrukningen
    Visserligen kör jag ganska korta(7-8km) sträckor och det är en automatare med 235/45/17 men jag hamnar på nästan 2 l/milen. Det är bra mycket mer än jag räknade med.
    Jag trodde efter att ha har läst lite om det att jag skulle hamna runt 1,3/milen.

    Är det normalt ?? (gasar inte ihjäl mig)
    Normalt och normalt. Det är svårt att säga när det finns så otroligt många olika variabler.

    Ska vi jämföra dock så ligger jag på mellan 1,7-1,8l/milen på ren E85. Det är dock med en riktigt tung högerfot till och från, men inte i en stad som går att jämföra med Göteborg.
    9-3 SS -08 Hirsch Performance - http://www.garaget.org/?car=302465

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    11

    Re: Min första Saab,lite frågor.

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Med antag att du "provat" bilen under dina 2v så är lite under 20 L/100 km med etanol normalt med automat+stadstrafik. Du får även betänka att etanolen nu endast innehåller 15% bensin.

    Är HB dörrlist helt intakt? Sitter listen korrekt?
    Vad jag kan se så verkar allt ok.
    Det enda jag ser är att övre framdörrslist och bakdörrslist inte går i linje med varandra.
    Skiljer 3-4mm när dörrarna är stängda. på vänster sida är det en "rak" linje.
    Listen på bakdörren sitter alltså lägre än framdörren.
    Det är det som får mig att fundera på om dörren är bytt vid något tillfälle.

    Kanske får köra in den i en automattvätt o kolla så det inte börjar läcka in på golvet.
    Mvh Molle
    Saab 9-3 2,0t Bp -10

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    11

    Re: Min första Saab,lite frågor.

    Citat Ursprungligen postat av Motch
    Citat Ursprungligen postat av molle73
    1....Etanolförbrukningen
    Visserligen kör jag ganska korta(7-8km) sträckor och det är en automatare med 235/45/17 men jag hamnar på nästan 2 l/milen. Det är bra mycket mer än jag räknade med.
    Jag trodde efter att ha har läst lite om det att jag skulle hamna runt 1,3/milen.

    Är det normalt ?? (gasar inte ihjäl mig)
    Normalt och normalt. Det är svårt att säga när det finns så otroligt många olika variabler.

    Ska vi jämföra dock så ligger jag på mellan 1,7-1,8l/milen på ren E85. Det är dock med en riktigt tung högerfot till och från, men inte i en stad som går att jämföra med Göteborg.
    Vet att det är svårt att jämföra,men det blev en liten chock med 2l/mil.
    Blir ju närmare 20kr milen och isf får jag nog överväga att testa den på bensin istället.
    Vi skall köra lite längre sträckor till midsommar så då skall jag kolla mer noggrant.
    Vill bara försäkra mig om att det inte behövs uppdateringar eller spridarbyte innan garantin går ut......hur jag nu skall komma fram till det .
    Är absolut inget bilsnille och hoppas därför någon ska komma med att det åt helvete förhög förbrukning
    Mvh Molle
    Saab 9-3 2,0t Bp -10

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Re: Min första Saab,lite frågor.

    Kör du utan motorvärmare så drar bilen ganska mycket extra första minutrarna innan motorn kommer upp i temp. Då kan medelförbrukningen lätt dra iväg om du bara kör korta sträckor...

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    11

    Re: Min första Saab,lite frågor.

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Kör du utan motorvärmare så drar bilen ganska mycket extra första minutrarna innan motorn kommer upp i temp. Då kan medelförbrukningen lätt dra iväg om du bara kör korta sträckor...
    Japp ingen motorvärmare, blir roligt till vintern då .
    Mvh Molle
    Saab 9-3 2,0t Bp -10

  10. #10
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Min första Saab,lite frågor.

    Citat Ursprungligen postat av molle73
    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Kör du utan motorvärmare så drar bilen ganska mycket extra första minutrarna innan motorn kommer upp i temp. Då kan medelförbrukningen lätt dra iväg om du bara kör korta sträckor...
    Japp ingen motorvärmare, blir roligt till vintern då .
    Mvh Molle
    Men 7 - 8 km är ju ingenting, dessutom i stadstrafik. Motorn kan ju knappt fått rätt arbetstemp. Skulle man köra samma sträcka med en bensinare så borde även den förbrukningen ligga ganska högt.

    Nu vet jag inte hur det fungerar på ng9-3 men på 9-5 kan du ju nolla mätningen av förbrukningen, då ser du ju vad den drar precis efter att du nollat & får fram vad den dra "nu" Ju längre du kör så blir det ju sen ett snitt på allt du kört.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    11

    Re: Min första Saab,lite frågor.

    Hmmm,läste precis i instruktionsboken: Kör man normalt sträckor på 5-8km får man en medelförbrukning som ligger 60-80% över bilens normala förbrukning.

    Konstigt bara att mina andra bilar har legat runt 30 mer. Saab special .
    Inte billigt med premium bilar .
    Mvh Molle
    Saab 9-3 2,0t Bp -10

  12. #12
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Min första Saab,lite frågor.

    Citat Ursprungligen postat av molle73
    Hmmm,läste precis i instruktionsboken: Kör man normalt sträckor på 5-8km får man en medelförbrukning som ligger 60-80% över bilens normala förbrukning.

    Konstigt bara att mina andra bilar har legat runt 30 mer. Saab special .
    Inte billigt med premium bilar .
    Mvh Molle
    Men är det verkligen etanolbilar du jämför med? För att motorn ska gå bra på etanol måste styrsystemet göra en kraftig bränsleberikning när motorn är kall. Systemet är tillräckligt smart att inte göra samma sak på bensin. Om du tankar bensin tror jag du kommer tycka förbrukningen blir mer normal och om du bara kör korta sträckor kanske du tillochmed sparar på det. Du ska se vid långkörningen att det blir bättre!

    Själv kör jag en gammal manuell 9-3 så det är kanske inte så intressant för dig att jämföra men på bensin ligger den på 0,8 och E85 1,2 l/mil. Att nya 9-3 drar mer är ingen hemlighet men det är inte så konstigt när man tittar närmare på den. Det är en betydligt större och tyngre bil med mer utrustning och dom är ofta automatväxlade.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    11

    Re: Min första Saab,lite frågor.

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Citat Ursprungligen postat av molle73
    Hmmm,läste precis i instruktionsboken: Kör man normalt sträckor på 5-8km får man en medelförbrukning som ligger 60-80% över bilens normala förbrukning.

    Konstigt bara att mina andra bilar har legat runt 30 mer. Saab special .
    Inte billigt med premium bilar .
    Mvh Molle
    Men är det verkligen etanolbilar du jämför med? För att motorn ska gå bra på etanol måste styrsystemet göra en kraftig bränsleberikning när motorn är kall. Systemet är tillräckligt smart att inte göra samma sak på bensin. Om du tankar bensin tror jag du kommer tycka förbrukningen blir mer normal och om du bara kör korta sträckor kanske du tillochmed sparar på det. Du ska se vid långkörningen att det blir bättre!

    Själv kör jag en gammal manuell 9-3 så det är kanske inte så intressant för dig att jämföra men på bensin ligger den på 0,8 och E85 1,2 l/mil. Att nya 9-3 drar mer är ingen hemlighet men det är inte så konstigt när man tittar närmare på den. Det är en betydligt större och tyngre bil med mer utrustning och dom är ofta automatväxlade.
    Nej det är min första etanolbil så jämförelsen blir väl rätt skev.
    Men jag trodde i min enfald att jag skulle kunna köra billigare på etanol än bensin .

    Skall prova den på bensin vad det lider...Jag har haft en ny BMW 325 touring med aut.
    Den drog med liknande körsätt och sträckor runt 1,1l/mil på 95oktan.
    Då var ju det en 6:a med 218hp.
    Drar 9-3an mer än det blir jag faktiskt riktigt besviken.

    Fattade ju innan att 9-3:an inte är en "snålbil", men det finns ju gränser även om jag känner mig otroligt nöjd med den.
    Lite roligare att vakna på morgonen och hoppa in i den här, mot Peugeot 207 1,6 dieseln och Mazda 2:an jag hade innan . Men när det är dags för påfyllning så...

    Tack för svaret/Molle
    Saab 9-3 2,0t Bp -10

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Re: Min första Saab,lite frågor.

    Alla bilar drar mer första minutrarna efter start innan bilen nått upp i arbetstemp. Etanolens egenskaper gör att det fenomenet förstärks ytterligare när du kör din biopower på etanol.

    Det finns en anledning till att motorvärmare är standard på många etanolbilar och att bensinbolagen höjer andelen bensin från 15% till 25% under vinterhalvåret i E85...

    Så vill du göra en relevant jämförelse med dina tidigare bilar ska du nog köra 9-3an på bensin.

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105

    Re: Min första Saab,lite frågor.

    Hej,

    9-3X man 2.OT BioPower XWD
    0.68 l/mil landsväg, BF95
    1-1.8 l/mil blandat/stad(kallstarter) E85

    Använd motorvärmare året runt, kör mjukt innan motorn är varm. Tanka 10-15 l BF95 så får du ned förbrukningen och upp körsträckan.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    11

    Re: Min första Saab,lite frågor.

    Hej igen.
    Nu har jag fått klart med läckaget i bakdörren.
    Det läcker in genom rutan,dvs vattnet som rinner ner i dörren.
    Det är "diffusionsspärren" som inte är tät alltså plasten mellan dörrsidan och plåten.
    Bokade tid hos Mechanum i partille och bilhandlaren betalar för kalaset.
    Var där imorse och dom löste problemet på en halvtimme.

    Trodde jag , var o tvättade bilen och det läcker lika jävligt.
    Ändå pratade jag med mekanikern och frågade om han hade testat efteråt så det var tätt.
    Jajamensan det är testat och det läcker ingenting. Hur svårt är det att se ifall vatten lägger sej på listen eller känna med fingret mellan dörrpanelen och plåten???

    Lagom irriterad så blev det ett återbesök,givetvis hade de inte tid att ta det på en gång så det blir ett nytt besök imorgon .
    Inget bra första intryck av Mechanum direkt,annars verkade det jävligt proffsigt med "allt" på samma ställe. Men vad hjälper det när de inte åtgärdar felen som de säger och tar betalt för. 1150Kr blev fakturan som bilhandlaren får.
    Får se hur det går imorgon då.
    Mvh Molle
    Saab 9-3 2,0t Bp -10

  17. #17
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Min första Saab,lite frågor.

    Tråkigt när verkstan inte gör det dom ska. Speciellt tråkigt när man fått ett bra intryck av dom och har extra höga förväntningar.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    11

    Re: Min första Saab,lite frågor.

    Ny dag,nytt besök hos Mechanum och en ny mekaniker.
    Lämnade in bilen 06.50(hade tid 07.00)
    07.30 kom en mekaniker och hämtade bilen.
    Efter 20 minuter så hade han konstaterat att vattenavskiljaren(tätningsplasten i dörren) behövde bytas. Så nu har jag fått en ny tid för byte imorgon.
    3:e gången gillt??
    Saab 9-3 2,0t Bp -10

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    11

    Re: Min första Saab,lite frågor.

    Ny dag och nytt regn= Nytt läckage på gummilisten .
    In till Mechanum för 4:e gången och snackade, dom tog in bilen på en gång.

    Efter 30 minuter kom mekanikern med att det var ett igensatt dräneringshål pga någon tejp som inte hörde hemma där. I vilket fall som helst så var det hela fuktigt så han ville behålla den över natten för att återmontera det imorgon. Det lät ju vettigt.

    Förhoppningsvis så kanske det blir tätt nu , börjar bli förbannat trött på det här.
    Har nog ägt 15 bilar av varierande kvalité och ålder men ingen har läckt in vatten innan.
    Har oxå tankat i 95 nu senaste förbrukningen E85 slutade på drygt 1,7l/mil .

    Får väl se vad det hamnar på med 95 i tanken,hamnar jag runt litern så blir det de i fortsättningen. Hellre 15kr/mil än 17-20kr/milen. Ska det vara "miljövänligt" så får det fanimej ge lite i plånboken med.
    Saab 9-3 2,0t Bp -10

Liknande ämnen

  1. Ska köpa min första SAAB, har lite funderingar!
    Av choosee i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-11-19, 12:46
  2. Saab 9-4x lite frågor
    Av Trued i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-04-11, 11:03
  3. Lite frågor om saab 900 2.0T
    Av galensaab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-12, 19:17
  4. lite frågor ang:saab 900 2,0 t 95:a
    Av saabluthman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-04, 10:39
  5. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-05-09, 03:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •