Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Bult till tankband

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624

    Bult till tankband

    Igår skulle jag byta den handbromswire som går ovanpå tanken på 9000. Allt gick väl OK tills dess att jag skulle börja montera ihop skiten igen. Då lyckas jag dra av bulten till tankbandet på höger sida (dvs den vars fäste har en bult till på sig). Då jag samtidigt hade lossat det andra tankbandet helt, så blev det lite panik då jag inte gärna ville att tanken skulle trilla ner.

    Efter lite uppallande med domkraft etc så lyckades jag iaf fästa det andra tankbandet så att muttern sitter helt på bulten, men den är inte helt åtdragen. Egentligen vill jag ju dra åt den helt nu, men samtidigt så vågar jag inte ifall jag drar av den bulten också. Då står jag ju där helt utan möjlighet att få fast tankbanden.

    Den avdragna bulten har ca 1,5cm kvar på sig vilket är precis så mycket att jag kan få tankbandet att komma i samma nivå som den, men jag kan inte få gäng på bulten med en mutter. Just nu använder jag en bräda som jag har lagt parallellt med tankbanden för att fördela trycket från min domkraft. Är det kanske bättre att ta en större platta och fördela trycket över hela tanken? Om jag får upp den lite till så skulle jag ju kanske få gäng på bulten...

    Min nuvarande plan är att ta hem själva infästningarna med bultarna från SAAB när de öppnar på måndag och sedan försöka dra åt det tankband som sitter uppe nu och sedan försöka lossa staget som håller i den andra infästningen och därefter byta denna.

    Finns det något enklare sätt att lösa detta på?
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  2. #2
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120

    Re: Bult till tankband

    Jag kör snikvarianten jag!

    Tog ner tanken och fick inte bort bultarna alls. Runddragna rosthögar.
    Öppnade upp i skuffen och borrade bort dom helt. Så nu ska vanliga bultar dit istället. Mycke billigare än att köpa nya fästen.

    Det krångliga är att man måste vara två för att skruva ihop det. En i kupen som håller emot och en som skruvar under bilen. Men det är väl det man har frugan till...
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624

    Re: Bult till tankband

    Slutade med två vanliga bultar för min del också. Så efter mycket om och men är nu bilen ihopskruvad igen. Nu måste jag bara fixa min SRS-lampa och sedan kanske den kan gå igenom besiktningen också...
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •