Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Inget ljus vid 0-läge på reglaget

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    20

    Inget ljus vid 0-läge på reglaget

    Hej hej

    Jag har en 9-3 -98. När jag sätter mitt ljusvred till vänster står det 0 och då är inget ljus tänd alls, inte ens p-ljus. Jag hade för mig att om man hade reglaget i läget till vänster skulle man kunna få dimljusen att lysa tillsammans med hel-ljusen men att de är släckta med halv-ljusen. Är det något som är fel på min bil, eller ska det vara så att man kan stänga av allt?
    Jag skulle vilja ha så dimljusen lyser samtidigt som man aktiverar helljusen. Någon som har någon idé om hur man ska ordna det?

    Tack på förhand.

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Inget ljus vid 0-läge på reglaget

    Du saknar säkring 15, "Daytime Running Lights".
    Det finns 3 olika programmeringar hur lysena skall fungera, kan endast ändras med TECH-2.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    20

    Re: Inget ljus vid 0-läge på reglaget

    Okey, så även om jag sätter i en säkring så kommer det inte att fungera menar du?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    20

    Re: Inget ljus vid 0-läge på reglaget

    Jag provade att sätta i en 20 amp säkring på plats 15 och då funkade ju halvljuset på 0-läget, men dimljusen var avstängda hela tiden, det är den funktionen att de går igång med helljuset som man måste ställa in med tech alltså?!

  5. #5
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Inget ljus vid 0-läge på reglaget

    På en OG9-5 skall man stifta ur en rosa kabel och sedan lite fix med en TechII för att dimljuset skall gå igång med helljuset om knappen är intryckt.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Inget ljus vid 0-läge på reglaget

    Nej, nu har du fel min vän.
    Det finns 3 olika programmeringar för dimljus/halvljus.
    Den "bästa" är som så att man i läge 0 har halvljus med reducerad effekt, och helljuset funkar bara som "tuta" tillsammans med dimljusen. Parkeringsläget ger parkering+dimljus och läge halvljus ger halvljus utan dimljus och helljus med dimljus (allt under förutsättning att dimljus-knappen är intryckt). Om man då tar ur säkring 15 så blir det helt släckt i läge 0 (för utlandsbruk så att säga, jag hade så på bilen när jag bodde i UK).
    Om man sen stiftar ur den rosa kabeln på stift 2 (har jag för mig) på en 9-5 eller på läge S på en 9-3 så får man effekten att det blir parkering och dimljus på läge 0 och sen slocknar allt när man stänger av tändningen. Då kan man alltså ha vredet på 0 hela tiden och när man kör på dagtid är det parkering och dimljus som gäller och man får vrida vredet till halvljus för att få halvljus.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    20

    Re: Inget ljus vid 0-läge på reglaget

    Jag jag hittade någon annan tråd som liknade detta och det var mycket skriverier om de olika lägena och tech 2 inställningarna. Alternativet är ju att koppla dimljusen till ett nytt relä som triggas av helljuset, då får man ju igång det med det. Jag tänkte eftersom jag ändå har dimljus så kunde jag lika gärna använda dem och då passar det ju bra ihop med helljus, men då funkade inte den kombon på min bil. Men då vet jag vad som måste göras i så fall för att få det att funka, då lutar det åt att de får förbli oanvända..

    Annars var min tanke att xenonkonvertera dem och använda dem i samband med helljuset, istället för att installera en liten ljusramp i mitten. Jag vet att det inte blir jätte mycket effekt av att sätta xenon och köra dem på helljuset, men det kunde vara en lite rolig grej att pyssla med någon dag om det hade funkat.

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Inget ljus vid 0-läge på reglaget

    Finns säkert någon mekonomenverkstad eller saab-verkstad som har en TECH-2 och som kan hjälpa dig med att sätta rätt programmering. Är inget svårt.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    20

    Re: Inget ljus vid 0-läge på reglaget

    Ok, ja jag får kika på det. Hade ju vart lite roligt.

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-01-26, 18:31
  2. Ljusproblem - Inget fungerar i vredets högra läge
    Av Ralle76 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-11-04, 19:47
  3. Parkerings ljus i läge 0 ???
    Av flash-71 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-23, 11:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •