Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: AC:n blåser varmare på ena sidan. 9-5 -98

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    16

    AC:n blåser varmare på ena sidan. 9-5 -98

    Tjenare.
    Jag har en saab 9-5 98 2.3t.
    Jag har något problem med min AC. Ibland fungerar den utan problem, men ibland så blåser den varmare än den vänstra sidan. Jag undrar om någon kan veta vad som är problemet så att man kan fixa det. Det är jobbigt när jag svettas och passageraren blir förkyld för att de blåser så olika

    Tack på förhand MVH Johannes

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    22

    Re: AC

    Har du kollat om du har felkoder genom att hålla in auto+off på klimatanläggningen. Står i intruktionsboken hur man ska göra.

    Mvh Micke
    Saab 9-5 Griffin 3.0 V6 -00.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    16

    Re: AC

    Citat Ursprungligen postat av pzddae
    Har du kollat om du har felkoder genom att hålla in auto+off på klimatanläggningen. Står i intruktionsboken hur man ska göra.

    Mvh Micke
    Jag ska ta och kika på de så fort jag kan om jag kan få upp några felkoder.
    Tack så mycket.

  4. #4

    Re: AC

    Det kan vara stegmotorn till luftblandningen på vänster sida som strular.
    Signaturlös

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    16

    Re: AC

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Det kan vara stegmotorn till luftblandningen på vänster sida som strular.
    Okej vart sitter den och hur kollar man om den funkar eller inte ? :-)

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037

    Re: AC:n blåser varmare på ena sidan. 9-5 -98

    Kolla här; http://photo.platonoff.com/Auto/2009101 ... or_Repair/

    Jag fixade själv min vänstersida idag, det började strula imorse på väg till jobb. På min bil var det just den gröna hävarmen som spruckit. Jag lagade den med tvåkomponents plastlim och det verkar hålla.

    Ut och skruva! Men kolla först felkoderna, här finns en guide om det; http://9-5.se/felsokning/felkoder-pa-acc/
    Gone country....

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    16

    Re: AC:n blåser varmare på ena sidan. 9-5 -98

    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Kolla här; http://photo.platonoff.com/Auto/2009101 ... or_Repair/

    Jag fixade själv min vänstersida idag, det började strula imorse på väg till jobb. På min bil var det just den gröna hävarmen som spruckit. Jag lagade den med tvåkomponents plastlim och det verkar hålla.

    Ut och skruva! Men kolla först felkoderna, här finns en guide om det; http://9-5.se/felsokning/felkoder-pa-acc/
    Okej tusen tack för tippset har haft fullt upp nu ett tag mem på måndag så ska jag ta mig tid att fixa de. Hur kom du åt den gröna hävarmen gick du under ratten eller genom motorn ? Jag är inte säker på vart den sitter?! :-P

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    330

    Re: AC:n blåser varmare på ena sidan. 9-5 -98

    Hejsan!
    Det vanligaste felet är som flera har sagt redan, att hävarmen har spruckit.
    Själv hade jag ett annat fel men samma symtom så att säga. Varmt på en sida.
    Samma sak egentligen, men inte fel på själva hävarmen i fråga. För den var hel men den rörde sig ändå inte. Trots att motorn till den gick. Efter tips här på forumet visade det sig att det var den lilla elmotorn som sitter skruvad i en slags växellåda som i sin tur rör på axeln. Motorn funkade som den skulle. Men själva axeln i genom motorn hade krupit längre ut. Så kugghjulen motor/växellåda missade varandra. Fixades genom att försiktigt trycka tillbaka axeln i motorn. Har funkat sedan tidigt i våras nu, men antar att man kommer att åka på o köpa en ny motor. Då har den flyttat sig en gång är ju chansen att den flyttar sig igen större.
    Men kolla på detta om du inte ser något fel på själva armen som rör på ventilen
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    16

    Re: AC:n blåser varmare på ena sidan. 9-5 -98

    Citat Ursprungligen postat av RogerWWWW
    Hejsan!
    Det vanligaste felet är som flera har sagt redan, att hävarmen har spruckit.
    Själv hade jag ett annat fel men samma symtom så att säga. Varmt på en sida.
    Samma sak egentligen, men inte fel på själva hävarmen i fråga. För den var hel men den rörde sig ändå inte. Trots att motorn till den gick. Efter tips här på forumet visade det sig att det var den lilla elmotorn som sitter skruvad i en slags växellåda som i sin tur rör på axeln. Motorn funkade som den skulle. Men själva axeln i genom motorn hade krupit längre ut. Så kugghjulen motor/växellåda missade varandra. Fixades genom att försiktigt trycka tillbaka axeln i motorn. Har funkat sedan tidigt i våras nu, men antar att man kommer att åka på o köpa en ny motor. Då har den flyttat sig en gång är ju chansen att den flyttar sig igen större.
    Men kolla på detta om du inte ser något fel på själva armen som rör på ventilen
    Aa okej tack för tippset ska kika på de samtidigt :-)

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    16

    Re: AC:n blåser varmare på ena sidan. 9-5 -98

    De va som ni sa att den lilla armen va sprucken och jag har köppt lite lim att fixa det temporert med:-) men jag undrar vart man ska vända sig om man vill köpa en ny arm? Och är det samma lilla arm på både höger och vänster sida?

  11. #11

    Re: AC:n blåser varmare på ena sidan. 9-5 -98

    Signaturlös

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037

    Re: AC:n blåser varmare på ena sidan. 9-5 -98

    Citat Ursprungligen postat av Tempan
    De va som ni sa att den lilla armen va sprucken och jag har köppt lite lim att fixa det temporert med:-) men jag undrar vart man ska vända sig om man vill köpa en ny arm? Och är det samma lilla arm på både höger och vänster sida?
    Vad har du köpt för lim?

    Det måste armeras duktigt för att hålla. Min arm sprack igår igen, så nu ska jag värma smälta i alunät plus tvåkomponentslim. Jag använder lim för plastreparartioner av stötfångare och jobbar med sånt till vardags. Dock verkar plasten som armen är tillverkad av inte riktigt kompatibel med våra limmer. Därför ska jag köra med lödkolv och helt enkelt smälta fast en bit alunät för att det ska hålla.

    Jag hittade ännu en guide om reperation, kolla så att inte axeln som armen sitter på också gått av.

    http://www.saabservices.com/9-5%20ac%20repair%20new.htm

    Min bil verkar redan ha fått en modifiering då det satt en svart axel monterad. Vet inte om det är ett SAAB original rep-kit.
    Gone country....

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    16

    Re: AC:n blåser varmare på ena sidan. 9-5 -98

    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Citat Ursprungligen postat av Tempan
    De va som ni sa att den lilla armen va sprucken och jag har köppt lite lim att fixa det temporert med:-) men jag undrar vart man ska vända sig om man vill köpa en ny arm? Och är det samma lilla arm på både höger och vänster sida?
    Vad har du köpt för lim?

    Det måste armeras duktigt för att hålla. Min arm sprack igår igen, så nu ska jag värma smälta i alunät plus tvåkomponentslim. Jag använder lim för plastreparartioner av stötfångare och jobbar med sånt till vardags. Dock verkar plasten som armen är tillverkad av inte riktigt kompatibel med våra limmer. Därför ska jag köra med lödkolv och helt enkelt smälta fast en bit alunät för att det ska hålla.

    Jag hittade ännu en guide om reperation, kolla så att inte axeln som armen sitter på också gått av.

    http://www.saabservices.com/9-5%20ac%20repair%20new.htm

    Min bil verkar redan ha fått en modifiering då det satt en svart axel monterad. Vet inte om det är ett SAAB original rep-kit.
    Jag gjorde så att jag la en tjock ståltråd längst med kanten runt om och limmade fast den också för att det förhoppningsvis ska hålla bättre.

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037

    Re: AC:n blåser varmare på ena sidan. 9-5 -98

    Ja det funkar nog det med. Om den knacks igen, sa kan man vrida spjallet manuellt via axeln som armen sitter pa. Vrid axeln medsols sa blir det kallt. Jag kor med denna losning tills min alu-axel kommer fran Speedparts.
    Gone country....

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    16

    Re: AC:n blåser varmare på ena sidan. 9-5 -98

    Ja tack för alla svar jag har lärt mig jättemycket. Men jag får fortfarande samma problem även fast själva armen är hel. Jag får dock inte min stegmotor att stanna på rätt sätt och börjar tro att det är problemet, även till att min arm gick av från första början. Någon som vet hur man kollar om stegmotorn fungerar eller är det bara att köpa en ny och hoppas? :-) Och i så fall vart kan man köpa en sådan motor?
    Tack för alla svar

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    123
    Medlem#
    8058

    Re: AC:n blåser varmare på ena sidan. 9-5 -98

    Citat Ursprungligen postat av Tempan
    Ja tack för alla svar jag har lärt mig jättemycket. Men jag får fortfarande samma problem även fast själva armen är hel. Jag får dock inte min stegmotor att stanna på rätt sätt och börjar tro att det är problemet, även till att min arm gick av från första början. Någon som vet hur man kollar om stegmotorn fungerar eller är det bara att köpa en ny och hoppas? :-) Och i så fall vart kan man köpa en sådan motor?
    Tack för alla svar
    Hade samma problem som du.
    Min motor knastrade lite vid start, men när jag hade av den och provkörde den så gick den som den skulle.
    Åkte till en självplockskrot och gav 50:- för en annan, inga direkta pengar att tala om, och det funkade igen :>
    Om armen gått av kan man köpa rep från speedparts; http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...it/104701.html
    Saab 9-3 1.8t -09 220hk / 330nm "Mackanized"
    Saab 9000 CS 2.0t -96 280hk / 400nm "Mackanized"

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037

    Re: AC:n blåser varmare på ena sidan. 9-5 -98

    Citat Ursprungligen postat av Tempan
    Ja tack för alla svar jag har lärt mig jättemycket. Men jag får fortfarande samma problem även fast själva armen är hel. Jag får dock inte min stegmotor att stanna på rätt sätt och börjar tro att det är problemet, även till att min arm gick av från första början. Någon som vet hur man kollar om stegmotorn fungerar eller är det bara att köpa en ny och hoppas? :-) Och i så fall vart kan man köpa en sådan motor?
    Tack för alla svar

    Har du kollat så att axeln är hel? Du kan skruva bort luftstyrningen till golvet så ser man bättre, sitter med 3st 6mm skruvar.

    Angående motorn så kan du skruva isär den och ställa den manuellt i rätt läge, dvs så att armen täcker den ena skruven som på andra bilden uppifrån på denna länk: http://www.saabservices.com/9-5%20ac%20repair%20new.pdf

    Och, när det gäller att ställa spjället manuellt så ska det stå max MOTURS inte medurs som jag skrev tidigare. Du kan vrida på spjället via axeln, justera axeltappen på motorn så den stämmer och sedan låsa fast spjället på den vägen, koppla dock inte in motorn igen för då är det bara att börja om från början igen.
    Gone country....

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    16

    Re: AC:n blåser varmare på ena sidan. 9-5 -98

    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Citat Ursprungligen postat av Tempan
    Ja tack för alla svar jag har lärt mig jättemycket. Men jag får fortfarande samma problem även fast själva armen är hel. Jag får dock inte min stegmotor att stanna på rätt sätt och börjar tro att det är problemet, även till att min arm gick av från första början. Någon som vet hur man kollar om stegmotorn fungerar eller är det bara att köpa en ny och hoppas? :-) Och i så fall vart kan man köpa en sådan motor?
    Tack för alla svar

    Har du kollat så att axeln är hel? Du kan skruva bort luftstyrningen till golvet så ser man bättre, sitter med 3st 6mm skruvar.

    Angående motorn så kan du skruva isär den och ställa den manuellt i rätt läge, dvs så att armen täcker den ena skruven som på andra bilden uppifrån på denna länk: http://www.saabservices.com/9-5%20ac%20repair%20new.pdf

    Och, när det gäller att ställa spjället manuellt så ska det stå max MOTURS inte medurs som jag skrev tidigare. Du kan vrida på spjället via axeln, justera axeltappen på motorn så den stämmer och sedan låsa fast spjället på den vägen, koppla dock inte in motorn igen för då är det bara att börja om från början igen.
    Jag tror att jag förklarade mig lite dåligt. Det är inte den lilla armen som är trasig. Utan det är motorn som styr armen. Motorn har ju en liten axel som går ut från motorn som sedan går in i armen. Den lilla axeln ska peka rakt ner, min pekar åt olika håll efter varje gång jag kalibrerar den. Det är det jag undrar om jag gör rätt eller om jag missar något eller om det bara är så att min motor har givit upp och det är att köpa en ny?

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    781
    Medlem#
    4900

    Re: AC:n blåser varmare på ena sidan. 9-5 -98

    Jag hade med svårt att få armen att stå i "rätt" läge på min.
    Men jag kopplade in den elektriskt och med att justera "varmt/kallt" till rätt läge så jag kunde montera den
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037

    Re: AC:n blåser varmare på ena sidan. 9-5 -98

    Citat Ursprungligen postat av Tempan
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe


    Har du kollat så att axeln är hel? Du kan skruva bort luftstyrningen till golvet så ser man bättre, sitter med 3st 6mm skruvar.

    Angående motorn så kan du skruva isär den och ställa den manuellt i rätt läge, dvs så att armen täcker den ena skruven som på andra bilden uppifrån på denna länk: http://www.saabservices.com/9-5%20ac%20repair%20new.pdf

    Och, när det gäller att ställa spjället manuellt så ska det stå max MOTURS inte medurs som jag skrev tidigare. Du kan vrida på spjället via axeln, justera axeltappen på motorn så den stämmer och sedan låsa fast spjället på den vägen, koppla dock inte in motorn igen för då är det bara att börja om från början igen.
    Jag tror att jag förklarade mig lite dåligt. Det är inte den lilla armen som är trasig. Utan det är motorn som styr armen. Motorn har ju en liten axel som går ut från motorn som sedan går in i armen. Den lilla axeln ska peka rakt ner, min pekar åt olika håll efter varje gång jag kalibrerar den. Det är det jag undrar om jag gör rätt eller om jag missar något eller om det bara är så att min motor har givit upp och det är att köpa en ny?


    Ok! Om motorn kan köras så fungerar den. Alltså inget fel på den. Axeltappen på motorn ska däremot inte kunna gå varvet runt när den sitter på plats, då är något trasigt. Sitter den gröna hävarmen fast på axeln till spjället? Om så är fallet, och motorn kan snurra varvet runt, är axeln till spjället av. Den gröna hävarmen bör troligtvis också vara trasig i detta fall, eftersom dess uppgift är att stoppa stegmotorn.

    Alltså;
    Den gröna hävarmen ska bara kunna röra sig inom ett visst område. Detta område är mindre än 90 grader. Du kan se stoppen på bilden där man trycker med tummen mot hävarmen(i aluminium på bilden). Dessa stopp markerar ändlägena för spjället inne i klimathuset. Det är alltså inom detta område man kan reglera temperaturen genom att släppa in mer eller mindre varmluft. Om den gröna hävarmen spricker kommer motorn att passera ändläget med stor risk för att spjällaxeln knäcks. När detta sker verkar det som att motorn får order om att backa, därav öppnas spjället och varmluft släpps in.

    För att säkerställa spjällets funktion måste man demontera luftstyrningen mot golvet. Den sitter med tre skruvar direkt till vänster om platsen där stegmotorn är placerad. Det sitter en tempsensor i luftsturningen som man måste pilla bort.
    När luftstyrningen är borta kan man se och känna om spjällaxeln är hel, man kan även testa att vrida på den.

    Hoppas att detta ger en klarare bild av hur det fungerar, jäkligt svårt att beskriva detta med ord.
    Gone country....

Liknande ämnen

  1. Blåser värme på pass-sidan, kan det vara ett spjäll? 9-5 -98
    Av Kalle LKPG i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-06, 21:00
  2. Webasto värmare
    Av Skalman79 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-19, 18:17
  3. ACC blåser bara hetluft på ena sidan!
    Av Kai i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-04-02, 00:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •