Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 63

Ämne: Amul-tråden, amul på bf95/98 vs e85

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    616

    Amul-tråden, amul på bf95/98 vs e85

    Hej !
    Tänkte starta en tråd där vi diskuterar amul!
    Har förstått att vi vill ha Amul så nära noll som möjligt i våra motorer,
    Men en tollerans på -500 till + 500 är acceptabel?!
    Amul - går bilen fetare och + magert?! Eller var det tvärtom?
    Har man läckage på luft eller bränsle sidan så får man + Amul och den kan gå upp högre än 500 och det är absolut inte bra enligt vissa!
    Men jag undrar om Amul kan skilja sej mellan bf och e85?
    När jag kör på e85 så ligger min Amul mellan 400-650 men idag när jag tankade i bf 95 ( vet att trimmade bilar ska ha bf98,men tanken var iprincip tom och på macken qstar fanns inte bf9 så sjönk min Amul till mellan 0 och 230
    Vad ligger er Amul på på bf vs e85?

    Mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    461

    Re: Amul-tråden, amul på bf95/98 vs e85

    Positiv AMUL innebär att styrboxen ökar bränslemängden. Dvs bilen går magert innan korrigeringen.

    Negativ AMUL innebär att styrboxen minskar bränslemängden. Dvs bilen går fett innan korrigeringen.
    Styrdonet kommer räkna ut vilken korrigeringen som behövs för att lambda ska vara 1 var 5 minut under en 30-sekunders period förutsatt att vissa villkor är uppfyllda.
    I min bil är villkoren omkring 1500-2750 och någonstans under 350 mg/c om jag inte minns fel.

    Jag antar att det inte riktigt funkar likadant i biopower eftersom bränsletypen där kan ändras efter en tankning.

    Finns mycket intressant att läsa i WIS.

    Jag är mest nyfiken på varför jag har en positiv AMUL (omkring 500) men en negativ additiv del.
    Den går fett på tomgång, men magert vid låglast?
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  3. #3
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 967
    Medlem#
    7042

    Sv: Amul-tråden, amul på bf95/98 vs e85

    Jag har amul 0 på min 9-5a.
    Efter att jag åtgärdat eller luftläkage och bytt lmm iaf:-)

    Skickat från min GT-P7500 via Tapatalk 2
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  4. #4
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 676
    Medlem#
    7346

    Amul-tråden, amul på bf95/98 vs e85

    Citat Ursprungligen postat av MicEE
    Jag har amul 0 på min 9-5a.
    Efter att jag åtgärdat eller luftläkage och bytt lmm iaf:-)

    _
    Får du ständigt ett Amul på 0 skulle jag nog börja klia mig i huvudet och undra om något var fel.

    Kan väl nämnas att felkod ges vid +- 2500, alltså när mjukvaran måste kompensera för 25% avvikelse.

    Amul är väl bra att hålla koll på, men min erfarenhet är att man inte enkelt kan dra slutsatsen att bilen går fett eller magert rakt av på amul-värdet, det finns andra aspekter som spelar roll.

    T ex kan ju en risigt kalibrerad soppamapp ge ett "felaktigt" amul-värde, och att så börja leta luftläckage ger ju inte så mkt då problemet är i mjukvaran.

    Nu vet jag inte exakt hur det är, men amul borde väl även endast återspegla gången på det lambdareglerade området? Dvs 0-2500rpm. Efter det har man väl då ingen aning om bilen går fett eller magert beroende på vad amul säger.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    616

    Re: Amul-tråden, amul på bf95/98 vs e85

    Jag har bytt DI LMM alla vaccumslangar MV och provtryckning är gjord och inga läck funna.
    Det jag undrar är om det kan ha med pumpen att göra, pumpen är orginal och troligt vis aldrig bytt så den har hängt med i 17000mil nu så den sjunger väl på sista nu?
    Varför jag undrar om pumpen är för att när jag kör på e85 så har jag amul runt 600 men nu när jag tankade i bf95 så har jag -76 Amul. Och som jag förstått det så behövs ju mer e85 och då om pumpen är dålig så kanske den inte orkar att pumpa fram tillräckligt med e85 och därför får jag 600 Amul på e85, men med bf95 så orkar pumpen pumpa fram tillräckligt eftersom det behövs mindre mängd bf95 och då får jag -76 Amul?!

    Tänker jag rätt eller är jag ute en tur på enhjulingen?

    Mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  6. #6
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 676
    Medlem#
    7346

    Amul-tråden, amul på bf95/98 vs e85

    Citat Ursprungligen postat av mathias.w
    Jag har bytt DI LMM alla vaccumslangar MV och provtryckning är gjord och inga läck funna.
    Det jag undrar är om det kan ha med pumpen att göra, pumpen är orginal och troligt vis aldrig bytt så den har hängt med i 17000mil nu så den sjunger väl på sista nu?
    Varför jag undrar om pumpen är för att när jag kör på e85 så har jag amul runt 600 men nu när jag tankade i bf95 så har jag -76 Amul. Och som jag förstått det så behövs ju mer e85 och då om pumpen är dålig så kanske den inte orkar att pumpa fram tillräckligt med e85 och därför får jag 600 Amul på e85, men med bf95 så orkar pumpen pumpa fram tillräckligt eftersom det behövs mindre mängd bf95 och då får jag -76 Amul?!

    Tänker jag rätt eller är jag ute en tur på enhjulingen?

    Mathias
    Vad är det för bil? Tar för givet att det är biopower mjukvara i bilen, annars blir det Kalle anka

    Du tänker ju rätt angående att den behöver pumpa mer när det är E85. Be att få soppatrycket uppmätt. Kanske bäst att göra med E85 i tanken. Vad är det för spridare? För små spridare är ju en flaskhals vid effektökning på E85.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    616

    Re: Amul-tråden, amul på bf95/98 vs e85

    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Citat Ursprungligen postat av mathias.w
    Jag har bytt DI LMM alla vaccumslangar MV och provtryckning är gjord och inga läck funna.
    Det jag undrar är om det kan ha med pumpen att göra, pumpen är orginal och troligt vis aldrig bytt så den har hängt med i 17000mil nu så den sjunger väl på sista nu?
    Varför jag undrar om pumpen är för att när jag kör på e85 så har jag amul runt 600 men nu när jag tankade i bf95 så har jag -76 Amul. Och som jag förstått det så behövs ju mer e85 och då om pumpen är dålig så kanske den inte orkar att pumpa fram tillräckligt med e85 och därför får jag 600 Amul på e85, men med bf95 så orkar pumpen pumpa fram tillräckligt eftersom det behövs mindre mängd bf95 och då får jag -76 Amul?!

    Tänker jag rätt eller är jag ute en tur på enhjulingen?

    Mathias
    Vad är det för bil? Tar för givet att det är biopower mjukvara i bilen, annars blir det Kalle anka

    Du tänker ju rätt angående att den behöver pumpa mer när det är E85. Be att få soppatrycket uppmätt. Kanske bäst att göra med E85 i tanken. Vad är det för spridare? För små spridare är ju en flaskhals vid effektökning på E85.
    Saab 9-5 aero BP steg 3, ferrita 3" DP med race kat, ferrita 2,5" catback , siemens deka 630 spridare

    Mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  8. #8
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 052
    Medlem#
    3471

    Amul-tråden, amul på bf95/98 vs e85

    Har MT steg 3 bp på min vill minnas att amul på:
    E85 ligger mellan 300 till 600
    98 ligger mellan -600 till -1000

    Detta varierar en del helt beroende på körsätt för stunden. Har även två siffriga svärden ibland. Onormalt el ej vet inte då det är biopower och bilen verkar gå som den ska.

    //B
    TapaTalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  9. #9
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 194

    Re: Sv: Amul-tråden, amul på bf95/98 vs e85

    Citat Ursprungligen postat av MicEE
    Jag har amul 0 på min 9-5a.
    Efter att jag åtgärdat eller luftläkage och bytt lmm iaf:-)

    _
    Att få amul på noll krävs det nollställning av boxen,tror inte att man kan få det på annat sett..

    Jag har haft 100 tals gånger -1 ,1 men aldrig 0

    Min amul ligger kring -1 - 200 men tydligen har vädret något betydelse då den är senaste tiden extra hög -350-450 eller så är det något galet

    Amul påverkas av körstillen oxå som Mr_Sunbear nämnde..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skanör, Sweden
    Inlägg
    332

    Re: Amul-tråden, amul på bf95/98 vs e85

    Efter hård körning är det precis som Kemal skriver att AMUL stiger.

    Normal brukar jag ligga på +-50, detta efter att jag bytte spjällhus och med 98oktan i tanken.
    Med 95 oktan får jag mer svängningar på AMUL, cirka +-250

  11. #11
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 052
    Medlem#
    3471

    Re: Amul-tråden, amul på bf95/98 vs e85

    Tala gärna om vad för mjukvara/hårdvara/bränsle "ni" kör med.
    Original, Biopower, eget, trimfirmor mm för det kommer bli svårt att hålla koll annars.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    616

    Re: Amul-tråden, amul på bf95/98 vs e85

    Om man läser det drboost skrivit om Amul tidigare i andra trådar så är Amul över 500-+ ett fasansfullt värde!?
    Men har inte riktigt hittat nån riktig förklaring till varför eller vad som kan hända med motorn.
    Skulle va kul att veta vad en "äkta" BP bil har för Amul.

    Mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    616

    Re: Amul-tråden, amul på bf95/98 vs e85

    Citat Ursprungligen postat av Christof
    Efter hård körning är det precis som Kemal skriver att AMUL stiger.

    Normal brukar jag ligga på +-50, detta efter att jag bytte spjällhus och med 98oktan i tanken.
    Med 95 oktan får jag mer svängningar på AMUL, cirka +-250
    Jag tycker faktiskt tvärtom , att efter lite hårdare körning så sjunker min Amul, jag har då kört på e85.

    Vid samma typ av körning så skiljer sej Amul ganska mycket?!
    Vid normal körning i hastighet 70-110km/h och 3000rpm som högsta varv så ligger min Amul på e85 mellan 400-700 och på bf95 så ligger Amul på -76-230, kan det vara så att Amul blir lägre på bf för att det inte behövs samma mängd bränsle på bf jämfört med e85?
    Eller har trimföretagen inte kommit så långt med e85 mapparna som med bf mapparna?
    Är det svårare att få till e85 mapp jämfört med bf mapp?


    Mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    461

    Re: Amul-tråden, amul på bf95/98 vs e85

    Citat Ursprungligen postat av mathias.w
    Citat Ursprungligen postat av Christof
    Efter hård körning är det precis som Kemal skriver att AMUL stiger.

    Normal brukar jag ligga på +-50, detta efter att jag bytte spjällhus och med 98oktan i tanken.
    Med 95 oktan får jag mer svängningar på AMUL, cirka +-250
    Jag tycker faktiskt tvärtom , att efter lite hårdare körning så sjunker min Amul, jag har då kört på e85.

    Vid samma typ av körning så skiljer sej Amul ganska mycket?!
    Vid normal körning i hastighet 70-110km/h och 3000rpm som högsta varv så ligger min Amul på e85 mellan 400-700 och på bf95 så ligger Amul på -76-230, kan det vara så att Amul blir lägre på bf för att det inte behövs samma mängd bränsle på bf jämfört med e85?
    Eller har trimföretagen inte kommit så långt med e85 mapparna som med bf mapparna?
    Är det svårare att få till e85 mapp jämfört med bf mapp?


    Mathias
    1+(AMUL/10000) är det tal som bränslemappen ska multipliceras med för att lambdavärdet ska bli rätt.

    Jag förmodar att bränslemapparna är olika för etanol och bensin i trionic.
    Dock lär ju bränslemappen för etanol räknas fram baserat på inblandshalten av bensin vilket kanske inte alltid blir så bra.

    Alltså: Ett högt värde på AMUL tyder på antingen trasig hårdvara eller en taskig bränslemapp.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    616

    Re: Amul-tråden, amul på bf95/98 vs e85

    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008
    Citat Ursprungligen postat av mathias.w

    Jag tycker faktiskt tvärtom , att efter lite hårdare körning så sjunker min Amul, jag har då kört på e85.

    Vid samma typ av körning så skiljer sej Amul ganska mycket?!
    Vid normal körning i hastighet 70-110km/h och 3000rpm som högsta varv så ligger min Amul på e85 mellan 400-700 och på bf95 så ligger Amul på -76-230, kan det vara så att Amul blir lägre på bf för att det inte behövs samma mängd bränsle på bf jämfört med e85?
    Eller har trimföretagen inte kommit så långt med e85 mapparna som med bf mapparna?
    Är det svårare att få till e85 mapp jämfört med bf mapp?


    Mathias
    1+(AMUL/10000) är det tal som bränslemappen ska multipliceras med för att lambdavärdet ska bli rätt.

    Jag förmodar att bränslemapparna är olika för etanol och bensin i trionic.
    Dock lär ju bränslemappen för etanol räknas fram baserat på inblandshalten av bensin vilket kanske inte alltid blir så bra.

    Alltså: Ett högt värde på AMUL tyder på antingen trasig hårdvara eller en taskig bränslemapp.
    Vad är det för riktvärde på lambda? Finns det nåt riktvärde för lambda?
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    461

    Re: Amul-tråden, amul på bf95/98 vs e85

    Citat Ursprungligen postat av mathias.w

    Vad är det för riktvärde på lambda? Finns det nåt riktvärde för lambda?
    Riktvärdet för lambda är 1.

    lambda = (AFR)/(Stökiometriskt blandningsförhållande)

    Stökiometriskt blandningsförhållande för bensin är cirka 14,7 delar luft till 1 del bränsle (räknat på massa, inte volym).

    Varför man kör lambda = 1 är för att en trevägskatalysator fungerar som bäst vid detta förhållande. Kör man magert, dvs lambda högre än 1 kommer katalysatorn inte kunna reducera NOX:en. Kör man fett kommer det saknas syre för att ta bort kolväten och CO.

    Vill man reducera NOX får man använda en annan teknik och ha en katalysator som kan lagra NOX. Detta reduceras sen bort när man under en väldigt kort period kör motorn fett.

    Max effekt fås dock vid fetare blandning och optimal bränsleförbrukning fås vid en mager blandning.

    Lambda = 1 körs dock inte över hela registret.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 959

    Re: Amul-tråden, amul på bf95/98 vs e85

    Så stora skillnader på Amul emellan BF95 och E85 tyder på antingen fel spridarkonstant eller fel kompensering för spänningen på spridarna. Lär den sig 80-85% etanol när du kör E85? Eller är det ett lägre värde?

  18. #18
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 052
    Medlem#
    3471

    Amul-tråden, amul på bf95/98 vs e85

    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Så stora skillnader på Amul emellan BF95 och E85 tyder på antingen fel spridarkonstant eller fel kompensering för spänningen på spridarna. Lär den sig 80-85% etanol när du kör E85? Eller är det ett lägre värde?
    vem syftar du på?


    //B
    TapaTalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 959

    Re: Amul-tråden, amul på bf95/98 vs e85

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Så stora skillnader på Amul emellan BF95 och E85 tyder på antingen fel spridarkonstant eller fel kompensering för spänningen på spridarna. Lär den sig 80-85% etanol när du kör E85? Eller är det ett lägre värde?
    vem syftar du på?


    //B
    TapaTalk
    Mathias.w

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 959

    Re: Amul-tråden, amul på bf95/98 vs e85

    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008
    Citat Ursprungligen postat av mathias.w

    Vad är det för riktvärde på lambda? Finns det nåt riktvärde för lambda?
    Riktvärdet för lambda är 1.

    lambda = (AFR)/(Stökiometriskt blandningsförhållande)

    Stökiometriskt blandningsförhållande för bensin är cirka 14,7 delar luft till 1 del bränsle (räknat på massa, inte volym).

    Varför man kör lambda = 1 är för att en trevägskatalysator fungerar som bäst vid detta förhållande. Kör man magert, dvs lambda högre än 1 kommer katalysatorn inte kunna reducera NOX:en. Kör man fett kommer det saknas syre för att ta bort kolväten och CO.

    Vill man reducera NOX får man använda en annan teknik och ha en katalysator som kan lagra NOX. Detta reduceras sen bort när man under en väldigt kort period kör motorn fett.

    Max effekt fås dock vid fetare blandning och optimal bränsleförbrukning fås vid en mager blandning.

    Lambda = 1 körs dock inte över hela registret.
    Saab kör 14,65 i T7

Liknande ämnen

  1. Hög positiv amul
    Av gjutarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2016-01-20, 10:34
  2. Vad är Amul?
    Av mathias.w i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-01-03, 18:41
  3. Multiplikativ bränsleadaption /Amul i OpenSID
    Av uffe olsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2010-08-16, 23:12

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •