Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Strömförbrukning i drift OG9-3

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    1 645

    Strömförbrukning i drift OG9-3

    Jag sitter och funderar lite på hur mycket ström bilen drar vid drift. I förlängningen, hur länge kan man köra utan generator? Vad är lägsta spänning man bör köra med i bilen?

    Generatorn ger 130A så mer än så drar det inte i alla fall.

    Vill helst undvika att byta generator på parkeringen, så funderar på om jag klarar mig till verkstaden i Långtbortistan genom att hinka in lite extra batterier (ca 12v 180Ah)...
    Saab 900 Turbo Cabriolet -88
    Saab 96, Sport-wannabe -64
    Saab 9-3 2.0t Vector Cabriolet -04
    Alfa Romeo GTV6 3.0 "Busso" -83, Polestar 2 -22

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Strömförbrukning og9-3 elsystem vid drift

    Kör du på parkeringsljus enbart så kommer du säkert 20-30 mil på ett fulladdat 60Ah batteri, om inte längre. Så om både bil och verkstad befinner sig i Sverige så lär det inte vara något problem, speciellt inte med ett extrabatteri.

    Det är klart, är det mörkt och regnar så du behöver fläkten, vindrutetorkare och lampor då kommer du inte lika långt.

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Strömförbrukning og9-3 elsystem vid drift

    Nja, jag skulle vilja påstå att det går åt mycket mer ström än så att driva motorelektroniken.

    Jag hade ett helt nytt, fulladdat batteri i Lund. Började köra norrut, det regnade (och jag visste inte att generatorn var kass) så jag hade stereon på, halvljus och fläkt samt vindrutetorkare. Jag kom 1,5 mil, sen var batteriet dött, det tog ca 20 minuter med lite stadskörning.
    Så, säg att man kan dra ner till en tredjedel av förbrukningen genom att stänga av allt ovanstående (så jäkla mycket drar ju inte stereo och ljus iaf, torkare och fläkt som går på halvfart drar väl en del, men inte tokmycket så mindre än en tredjedel tror jag blir svårt) så då kan du köra en timme, men allt över en timmes körning är nog ren bonus.

  4. #4
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    7567

    Re: Strömförbrukning og9-3 elsystem vid drift

    Om generatorn sitter likadant till som i ng900 så tycker jag gott att du kan byta den på parkeringen.
    Det gjorde jag på en dryg timme utan att ha varit i närheten av den tidigare.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Strömförbrukning og9-3 elsystem vid drift

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Nja, jag skulle vilja påstå att det går åt mycket mer ström än så att driva motorelektroniken.

    Jag hade ett helt nytt, fulladdat batteri i Lund. Började köra norrut, det regnade (och jag visste inte att generatorn var kass) så jag hade stereon på, halvljus och fläkt samt vindrutetorkare. Jag kom 1,5 mil, sen var batteriet dött, det tog ca 20 minuter med lite stadskörning.
    Så, säg att man kan dra ner till en tredjedel av förbrukningen genom att stänga av allt ovanstående (så jäkla mycket drar ju inte stereo och ljus iaf, torkare och fläkt som går på halvfart drar väl en del, men inte tokmycket så mindre än en tredjedel tror jag blir svårt) så då kan du köra en timme, men allt över en timmes körning är nog ren bonus.
    Styrenheterna är förvånansvärt snåla, en T5.5-box drar 3W, sen behöver förstås drivstegen mer ström än så för MV och DI. De andra boxarna har mindre minne och klenare CPU:er så de drar knappast mer.
    Fläkten däremot, drar kanske 10A, halvljusen 10A och vindrutetorkaren ingen aning, men det är en stark motor, tror säkert 10A är i underkant. Så på bara de tre förbrukarna tömmer man batteriet till hälften på en timme. Går kylfläkten igång så går det rejält med ström, 20-30A?

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Strömförbrukning og9-3 elsystem vid drift

    Att driva DI torde ju vara rätt krävande, resten är väl sisådär. Sen skall ju bensinpumpen gå hela tiden. Sen har vi ABS-systemet som pumpar med elpump för att hålla uppe trycket.
    Och så vidare. Jag har en känsla av att det som man oftast tänker på för att minimera förbrukningen (lyset och fläkten) ändå inte gör sån avsevärd skillnad.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Strömförbrukning og9-3 elsystem vid drift

    Vet faktiskt inte hur mycket bränslepumpen drar, men det är nog en del, och den kommer man ju som sagt inte undan.

    Det är bara mäta förbrukningen med en lite kraftigare multimeter så får man ju en bättre fingervisning.

    Obs förresten att du inte kan ha flera batterier inkopplade samtidigt, de kommer att ladda och ladda ur varandra, man får köra slut på ett i taget och byta.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    86

    Re: Strömförbrukning og9-3 elsystem vid drift

    Nu kanske du redan löst problemet? Men bränslepumpen drar hursomhelst knappt 4 ampere, konstant last som sagt. Även med endast p-ljus drar belysningen minst 4A (2 framljus, 4 bak + 2 till reg-skylten samt diverse instrumentbelysning). Så redan här börjar det springa iväg. Sen tillkommer ju en del annat roligt som man inte tänker på, t.ex. magnetkopplingen till ac:n. Jag vet inte hur mycket abs-aggregatet drar, när det reglerar är det iaf en hel del. Vill du verkligen optimera "räckvidden" så satsa på att rycka alla säkringar utom de som inte är absolut nödvändiga. Styrdonen ska väl vara specade att fungera nedåt 10 V tror jag, sen är väl frågan hur låg spänning som DI:n orkar att tända med. En timme tror jag absolut ett friskt batteri ska orka om man snålar, har du dessutom ett extra batteri i bagaget så hade jag inte varit orolig (däremot kan ju kanske trafiksäkerheten diskuteras med nästan allt avstängt i bilen).

    Det hade varit intressant att verkliga siffror på förbrukningen vid drift, är ju lätt gjort med t.ex. en tångamperemeter.
    VW Passat GTE, 9-5 Vector 2.3t SC-04 *såld*, 9k 2.3T-93 *såld*

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    1 645

    Re: Strömförbrukning og9-3 elsystem vid drift

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Obs förresten att du inte kan ha flera batterier inkopplade samtidigt, de kommer att ladda och ladda ur varandra, man får köra slut på ett i taget och byta.
    Först och främst, det är inga problem att köra med två parallellkopplade batterier om båda är fulladdade.

    Citat Ursprungligen postat av AddeA
    Det hade varit intressant att verkliga siffror på förbrukningen vid drift, är ju lätt gjort med t.ex. en tångamperemeter.
    Då var trippen till Örebro avklarad, 19 mil ungefär. Mätte inte upp förbrukningen, men har ett litet humm i alla fall, blev dock intresserad av att mäta vid tillfälle

    Jag startade med två batterier (62 + 54 ah) i okänt skick. Jag körde utan fläkt och stereo samt med varselljus, i övrigt var allt igång. Det regnade så torkarna gick större delen av resan också. Jag kom ca 8 mil innan TCS-lampan tändes och det hade jag bestämt skulle vara min signal för att stanna. Det som stör mig lite är att jag nu i efterhand inte vet om det var pga spänningsfall eller om det var för att mitt spjällhus satte P1251.

    Nåväl, i med 2st nya och fräscha 75Ah-batterier, med dessa gick resan vidare i resterande 11 mil utan problem och när vi lade laddning på dem i verkstaden så skulle jag säga att de hade minst halva kapaciteten kvar, även om det är svårt att sia om.

    Så med ett fräscht batteri kommer man nog ganska nära en timmes åkning, men med ett batteri som har ett antal år på nacken så är det en helt annan femma.

    Om någon annan ska göra om detta så tänk på att inte mosa på utan kör lugnt! Soppapumpen får jobba med runt 12-13v istället för 14V som är normalt när generatorn laddar. Det kanske inte spelar så stor roll, men jag valde att hålla mig inom lambdareglerat område så gott det gick i alla fall!
    Saab 900 Turbo Cabriolet -88
    Saab 96, Sport-wannabe -64
    Saab 9-3 2.0t Vector Cabriolet -04
    Alfa Romeo GTV6 3.0 "Busso" -83, Polestar 2 -22

  10. #10

    Strömförbrukning og9-3 elsystem

    Hej !

    Har en Saab 9-3 og aero -02 och jag undrar hur mycket strömförbrukningen ska ungefär ligga på när bilen är igång och inga extra lampor eller stereo är igång? På min bil ligger det på 14 amp. Tycker det låter lite.

    mvh Pilemannen

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Jag har mätt på en del olika bilar dock ingen saab och med halvljus ligger man runt 20 amp så jag tycker att det låter rimligt.
    Det som drar är väl i grova drag, bränslepump/t7 boxen(spridardrivning)/tändkassett samt värmen i lambdan.

Liknande ämnen

  1. Strömförbrukning i avstängd bil OG9-5
    Av PerS i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 61
    Senaste inlägg: 2022-07-25, 20:44
  2. Motorn stannade under drift OG9-5
    Av landqvist00 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2020-08-26, 12:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •