Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Saab 9-3 98 2,0 startar inte

  1. #1

    Saab 9-3 98 2,0 startar inte

    Visste inte vart jag skulle vända mig. Jag är tjej och inte så duktig på bilar. Jag har en saab 9-3 -98 som inte startar. Den har startar förrut men helt plötsligt bara lagt av och nu har den lagt av helt. Jag har bytt tändspole och fördelare men båda dessa begagnade. Jag har testat att starta med startgas men den startar ej.
    Funderar på om det kan vara fel på fördelaren igen? Det kommer ingen gnista heller. Någon som har någon idé om vad det kan vara?
    Har haft den hos en som kan bilar men så fort han ska titta på den så har den startat men nu är startar den inte alls.
    Vill gärna ha tips snarast om någon kan gissa vad det kan vara? Om jag ska chansa på en fördelare eller hur jag ska göra.
    Tack på förhand /Sarah

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 113

    Re: Saab 9-3 98 2,0 startar inte

    Hej och välkommen hit!

    Först, du har kollat så att bensin kommer fram? Dvs, blir tändstiften blöta när du försöker starta? Om de inte blir det kan man tänka sig att bensinpumpen dött, det är inte helt ovanligt.
    Om stiften är blöta men som du säger, ingen gnista, så får man titta på elen där.

    Om jag förstått rätt har du en 2,0i, alltså utan turbo, 130hk. I så fall har jag för mig att du har en så kallad Hall-givare som skall säga till när det är dags att skicka gnista på stiften, den kan i så fall vara trasig. Den sitter i själva fördelaren, det är den som har en sladd kopplad till sig med 3 stift ser det ut som. Det är visserligen inte en billig del (ca 500:- men kan vara boven). Det kan visserligen vara fördelarlocket och/eller kablar, men då brukar man få fram någon form av gnista när man har tändstiftet ur och nöter på startmotorn.

  3. #3

    Re: Saab 9-3 98 2,0 startar inte

    Tack för hjälpen. MEn jag har provat att spruta in startgas och den startar inte på det då är det väl inte pumpen det är fel på? Hallgivaren bytte jag för några veckorsen och då gick den en ett tag men sen slutade den gå. Kan det vara den igen? Jag bytte den då mot en begagnad en hallgivare från en saab 9-3 96. Vad är mest troligt tror du? TAck på förhand Mvh Sarah

  4. #4
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 344
    Medlem#
    8644

    Re: Saab 9-3 98 2,0 startar inte

    Citat Ursprungligen postat av sassa
    Tack för hjälpen. MEn jag har provat att spruta in startgas och den startar inte på det då är det väl inte pumpen det är fel på? Hallgivaren bytte jag för några veckorsen och då gick den en ett tag men sen slutade den gå. Kan det vara den igen? Jag bytte den då mot en begagnad en hallgivare från en saab 9-3 96. Vad är mest troligt tror du? TAck på förhand Mvh Sarah
    Testa nya tändkablar (iaf den mellan spole och fördelare då den inte verkar hosta igång på någon cylinder). Testa även att byta vevaxelgivare....en begagnad får du tag i för kaffepengar och tar max 5-10 minuter att byta även för den som "inte kan något om bilar"

    Och just ja, välkommen till forumet

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem OG9-5 2,0t -00 Automat
    Av chrilleling i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-12-06, 22:23
  2. [LÖST] Startproblem NG900 -97
    Av TalladegaSvensson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-31, 23:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •