Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Bromsvätska -hur byter man (egentligen)?

  1. #1
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205

    Bromsvätska -hur byter man (egentligen)?

    Enligt handböcker så ska man lossa nipplarna vid oken och pumpa ut bromsoljan där.
    De som har gjort (dvs försökt) att lossa dessa nipplar på lite äldre bilar vet vilket he---te
    det är. På alla bilar jag kikat på som är äldre än 10 år så har nipplarna och oken blivit ett och samma genom någon korrosionseffekt som antagligen är okänd för vetenskapen. Försök att lossa skiten resulterar i a: avbruten nippeldjävel b: runddragen nippeldjävel c: såriga ömmande knogar, armbågar och d: ett par öl som tröst.

    Ryktet jag hört är att verkstäder vid service endast suger ur bromsvätskebehållaren och återfyller med ny bromsvätska. Jag vill veta om detta stämmer, och i så fall kommer jag genast övergå till detta eller skita i hela saken och bromsa med handbromsen i fortsättningen.

    Tack för svar.

  2. #2
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: Bromsvätska -hur byter man (egentligen)?

    Jag tror verkstäderna skruvar av locket, tar några öl och väntar en halvtimme för att sedan skruva tillbaka locket och bara bockar i serviceprotokollet att det är bytt

    (seriöst: jag är också intresserad av smidigaste sättet för denna manöver om nipplarna sitter som berget)
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  3. #3
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    Re: Bromsvätska -hur byter man (egentligen)?

    Vi tar en snabbis med induktionsvårmaren på nipplarna, monterar på luftaren (som pressar in ny bromsvätska i behållaren med 2-3bar tryck) och öppnar sedan samtliga 5nipplar (kopplingen med) och luftar ur tills det endast kommer ny och fin bromsvätska ut.
    Åtgår ca 0.7L för ett komplett byte..

    Sent from my GT-P7500
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    783

    Re: Bromsvätska -hur byter man (egentligen)?

    Jag börjar nån dag innan med att borsta rent och bada nipplarna i wd40. Om nippeln ser dålig ut köper jag nya innan jag börjar lossa de gamla.
    Sen dan när jag skall göra bytet, efter en sista dusch wd40, suger jag bort den gamla bromsvätskan ur burken och fyller på nya och fräsch. Sedan värmer man nippel efter nippel med liten handbrännare (mixgas 1200 grader) och försöker lossa den.
    Släpper den inte tar jag pinnsvetsen och sätter en rejäl loppa med 100 Ampere precis bredvid nippeln, blir vitglödgat på ett litet område, då brukar det släppa om inte förr.

    Sen är det bara att göra som när man luftar.

    Byter man bara i burken så kan man lika gärna låta bli har jag märkt, Fukten tillförs ute i oken, så vätskan i burken är ofta som ny medan helt svart i oken.

  5. #5
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205

    Re: Bromsvätska -hur byter man (egentligen)?

    Med den största respekt och beundran för er som klarar att lossa dessa nipplar och göra jobbet ordentligt, så undrar jag ändå hur verkstäderna gör jobbet i praktiken?

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309

    Re: Bromsvätska -hur byter man (egentligen)?

    I min del av landet rostar inte nipplarna fast
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205

    Re: Bromsvätska -hur byter man (egentligen)?

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    I min del av landet rostar inte nipplarna fast
    Tyvärr har ju bara 1/8 av befolkningen förmånen att bo i Norrland....

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 618

    Re: Bromsvätska -hur byter man (egentligen)?

    Sitter nipplarna åt som fasen, värm godset runt nippeln med gassvets så släpper skiten.
    Induktionsvärmare är kung på sånt här.
    Har skiten gått av, på med en mutter och fyll upp med svets, bränn på med rejäl temp. Dessutom får du lite hjälp, när svetsen kallnat så krymper nippeln lite.
    Runddraget, mutter & svets eller värme plus svetstång att nypa fast i nippeln.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470

    Re: Bromsvätska -hur byter man (egentligen)?

    Citat Ursprungligen postat av Perzy
    Med den största respekt och beundran för er som klarar att lossa dessa nipplar och göra jobbet ordentligt, så undrar jag ändå hur verkstäderna gör jobbet i praktiken?
    Tillför värme om det inte släpper utan och jäklas det ändå så nippeln går av så byts oket, blir billigare än att en mek ska hålla på ett par timmar och jäklas med avdragna nipplar och svets och grejer.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  10. #10
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Re: Bromsvätska -hur byter man (egentligen)?

    Jag gjorde tvärt om när jag skulle få bort nipplarna på min og900. Hade varken svets eller gasbrännare så jag tog fram kylsprayen och sprutade på och i nipplarna men inte runt om. Samma teori som med värmen, krymp ena delen lite snabbt och hoppas det bryter sönder rosten. Sen en knäck med ringnyckeln och de lossnade. Då hade jag förberett med rostlösare ett par gånger innan över några dagar och det lär inte varit till nackdel heller.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    276

    Re: Bromsvätska -hur byter man (egentligen)?

    Dum fråga kanske, om man nu bara skall byta bromsvätskan går det inte öppna en nippel och pumpa ut all olja från den tills det kommer "ny" olja eller måste man gå hela varvet runt som när man luftar?
    2001 og9-3 Aero [Såld]
    Kör numera tyskt

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    783

    Re: Bromsvätska -hur byter man (egentligen)?

    Citat Ursprungligen postat av sammy
    Dum fråga kanske, om man nu bara skall byta bromsvätskan går det inte öppna en nippel och pumpa ut all olja från den tills det kommer "ny" olja eller måste man gå hela varvet runt som när man luftar?
    Är som sagt oljan ute i oken som är i sämst skick, och eftersom det inte finns någon returledning så måste man öppna ute på varje ok.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    276

    Re: Bromsvätska -hur byter man (egentligen)?

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Citat Ursprungligen postat av sammy
    Dum fråga kanske, om man nu bara skall byta bromsvätskan går det inte öppna en nippel och pumpa ut all olja från den tills det kommer "ny" olja eller måste man gå hela varvet runt som när man luftar?
    Är som sagt oljan ute i oken som är i sämst skick, och eftersom det inte finns någon returledning så måste man öppna ute på varje ok.
    Ah, tack för att du klargjorde det
    2001 og9-3 Aero [Såld]
    Kör numera tyskt

  14. #14
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Bromsvätska -hur byter man (egentligen)?

    Jag fick ett tips av en kompis granne att slå lite lätt rakt på nipplarna ovanifrån med en hammare eller slägga, observera lite lätt.
    Detta bryter sönder rosten och nipplarna kommer loss så fint.

    Har man tillgång till gassvets eller liknande så är detta säkert att föredra, men slå-metoden fungerar faktiskt förvånansvärt bra.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937

    Re: Bromsvätska -hur byter man (egentligen)?

    Summa summarum är att även verkstäderna måste få loss nipplarna, annars får man inte ut bromsvätskan i själva bromsrören och i oken. Det som gör att verkstäderna lyckas bättre är erfarenhet (=de vet hur mycket de kan ta i innan nippeln pajar) och bättre verktyg. Men även de misslyckas ibland.

    Jag har gjort manövern på min 20 år gamla og900 med ordentligt fastrostade nipplar, det funkade med en kombination av värme, bankande och ett visst tålamod. Men jag lyckades givetvis dra av den sista nippeln av fyra eftersom jag med växande självförtroende började slarva mer och mer för varje ok och värmde/bankade inte tillräckligt och sedan gick på för hårt med blocknyckeln.

    Ett par tips från min sida:
    - Värm ordentligt (köp handhållen gasolbrännare från biltema för någon hundring)
    - Banka ordentligt ovanifrån (ej i sidled)
    - Använd en fast nyckel och inte en polygrip (eftersom nippeln är ihålig och trycks ihop/går av när man börjar pressa med polygripen). Se till att ha bra grepp om nippeln innan du börjar dra.
    - Får du loss nippeln, byt till en ny så blir det lättare nästa gång.
    - Om möjligt, motionera nipplarna lite då och då

    En sida på ämnet:
    http://popeye.rty.nu/2003/oknipplar.htm

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    gbg
    Inlägg
    215

    Bromsvätska -hur byter man (egentligen)?

    om du tar loss slangen till oket så blir du ju av med all bromsvätska och sen måste du kunna lossa nipplarna för att kunna lufta systemet.

    du kan antingen t en burk med två slangar o en kompressor se bild


    eller så öppnar du nippeln 1/2 varv och pumpar ned pedalen o stänger när pedalen är längst ner ( behövs två pers)
    med motorn av stängd.

    obs efter du gjort allt detta pumpa några gånger på pedalen när bilen är igång annars har du inga bromsar när du kör iväg.
    lycka till
    mvh
    Saab 9-5 2,3T SC R.I.P.
    Saab 9-3 2,0t -00 steg 3
    Saab 99 -83 R.I.P.
    Saab 9000 2,3T såld

  17. #17
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234

    Re: Bromsvätska -hur byter man (egentligen)?

    Själv så lyckades jag att få loss mina nipplar på min 20år gamla 9000. Knacka lite lätt med en hammare på nippeln samtidigt som jag försöker lossa nippeln. Gjorde rent med stålborste först och sprayade på 5-56 och lät det verka en stund.

    Sen så får man vara lite försiktig när man lossar. Kan ju komma till ett ställe där det kärvar igen och har man full fart på nyckeln och nippeln så kan den gå av.
    Men när ni har fått loss nippel så skruva ut den helt. Så ni kan rengöra gängorna och sen lägga på kopparpasta på gängorna.

    Detta har jag gjort på mina bilar iaf. Men funkar det inte med att få loss nipplarna med hjälp av att knacka med en hammare, så är det att värma runt nippeln som gäller.

    mvh Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  18. #18
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt

    Re: Bromsvätska -hur byter man (egentligen)?

    Nipplarna kan vara mer eller mindre besvärliga. Bytte för några år sedan vänster främre bromsslang på en kompis og900. Byte av slang tog totalt kanske en timme inklusive upphissning, avtagande av hjul och så vidare. Luftningen tog tre dagar inklusive urborrning av nippel, omgängning, letande av delar och diverse annat jobb...

    Bytte i förmiddags de två främre bromsslangarna på en tjugo år gammal og900. Från det att jag gick in i garaget till bilen stod på marken luftad och klar igen och jag tvättat händerna tog det knappt två timmar. Räknar man med tiden från det jag gjorde beställning av delar från Speedparts till grejerna låg i brevlådan tog det 22 timmar till. Totaltid från jobbet började planeras till det var klart handlar det alltså om ett dygn.

    Nåväl. Det jag ville komma till är att ett verktyg kan underlätta vid luftning är en "luftman".


    Rätt använd (dvs inte kopplad till ett däck med fullt tryck) så fungerar den helt ok.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    276

    Re: Bromsvätska -hur byter man (egentligen)?

    Hade ett löst OK i garaget med en nippel som aldrig rörts på 15tusen mil och 10 år, drämde till den ordentligt med hammaren och den lossnade som om den motionerats en gång per år
    2001 og9-3 Aero [Såld]
    Kör numera tyskt

  20. #20
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205

    Re: Bromsvätska -hur byter man (egentligen)?

    Citat Ursprungligen postat av sammy
    Hade ett löst OK i garaget med en nippel som aldrig rörts på 15tusen mil och 10 år, drämde till den ordentligt med hammaren och den lossnade som om den motionerats en gång per år
    Ett sant mirakel. Vad än begåvade skruvare här säger fungerar så sitter nog inte mina tummar rätt nog för att lossa alla fyra nipplar på en gammal bil. Det får väl gå ändå på något vis...

Liknande ämnen

  1. Bromsvätska og9-3?
    Av Gulingen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-11-16, 22:36
  2. Bromsvätska
    Av Aero Timmy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-23, 21:26
  3. Bromsvätska, för bra???
    Av Martin900SET i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-10-01, 22:19
  4. bromsvätska dot 4 eller 5?
    Av Turboström i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-10, 21:53
  5. Vad har ni för bromsvätska ??
    Av Presho i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2005-05-09, 19:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •