Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Kupéfläkt ur funktion OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    FALKENBERG
    Inlägg
    28

    Kupéfläkt ur funktion OG9-5

    Hej.

    Har ett problem med vår Saab 9-5 aero kombi från -01.

    För ca ett år sedan lade ventilationen vid fötter samt liften rakt fram av.
    Den som luftar vindrutan fungerar som tur är fortfarande.

    I början när man startade bilen kunde man höra ett svagt dån från insidan av mittpanelen. Lätet kom och gick. Efter ett tag slutade även det ljudet låta. AC:n fungerade dock fortfarande.
    Men denna sommar har även ac:n lagt av.
    Dessutom har jag märkt på senaste tiden när det varit lite halvkallt på morgonen att det inte heller kommer någon värme när jag drar upp temperaturen.

    Någon av alla er smarta människor som vet vad det är med ventilationen som spökar? Även AC problemet och värmen.

    Vad som hör till saken är oxå att jag varit och kollat tryck och mängd kylvätska i bilen med bra resultat.

    Hej.

    Har ett problem med vår Saab 9-5 aero kombi från -01.

    För ca ett år sedan lade ventilationen vid fötter samt liften rakt fram av.
    Den som luftar vindrutan fungerar som tur är fortfarande.

    I början när man startade bilen kunde man höra ett svagt dån från insidan av mittpanelen. Lätet kom och gick. Efter ett tag slutade även det ljudet låta. AC:n fungerade dock fortfarande.
    Men denna sommar har även ac:n lagt av.
    Dessutom har jag märkt på senaste tiden när det varit lite halvkallt på morgonen att det inte heller kommer någon värme alltid när jag drar upp temperaturen. Härom dagen funkade värmen utan problem men oftast inte.

    Någon av alla er smarta människor som vet vad det är med ventilationen som spökar? Även AC problemet och värmen. En sak till, om det nu är en Kupéfläkt som är kass, är den då svår/krånglig att byta?

    Vad som hör till saken är oxå att jag varit och kollat tryck och mängd kylvätska i bilen med bra resultat.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-09-30 klockan 18:39. Anledning: Startade två trådar i olika forumgrenar, sammafogat dem.
    Saab 9-5 AERO kombi -01

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Kupéfläkt ur funktion.

    Starta bilen, håll in "Auto" och "Off" samtidigt. Låt kalibreringen köras klart och skriv upp eventuella felkoder innan du stänger av bilen. Rapportera felkoderna här så kan vi hjälpa dig bättre.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    FALKENBERG
    Inlägg
    28

    Re: Kupéfläkt ur funktion.

    Kalibrering har jag gjort men inte noterat felkoderna. Skall ordna detta.

    Vad gäller denna nya tråd var att jag trodde jag hade lagt den första på fel ställe. Att mitt problem inte var motorrelaterat.

    Ber om ursäkt för det.
    Saab 9-5 AERO kombi -01

  4. #4

    Re: Kupéfläkt ur funktion.

    Rubriken säger "kupéfläkt ur funktion" och jag tror inte det ger några felkoder. Det brukar vara kolen i fläktmotorn som tar slut. Utöver det verkar du ha problem med stegmotorerna både för luftflöde och luftblandning. Är temperaturen olika i vänster resp. höger klimatzon vid samma begärda temperatur?
    Signaturlös

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    FALKENBERG
    Inlägg
    28

    Re: Kupéfläkt ur funktion.

    Det verkar vara samma temperatur på båda sidor. Dock verkar AC panelen spara senast använda val av temperatur alltid. Låt oss säga att jag har satt båda sidor på 20 grader och kört en sträcka, stänger av motorn och startar sedan igen har temperaturen på passagerarsidan inte sparats. Kan ligga på ex. 17 grader. Verkar mycket skumt.
    Saab 9-5 AERO kombi -01

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    FALKENBERG
    Inlägg
    28

    Re: Kupéfläkt ur funktion.

    Dock fungerar ventilationen som den skall på vindrutan.

    Jag funderade på om det kanske skulle kunna vara glapp i något relä då värmen bara fungerar ibland. Samma gäller förresten värmen till bakrutan som då jag slår på den bara är igång i ungefär 30sekunder. Ibland några minuter men inte alls så länge som det har varit innan.
    Saab 9-5 AERO kombi -01

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    FALKENBERG
    Inlägg
    28

    Re: Kupéfläkt ur funktion. "LÖST"!

    Det är knappt så jag törs säga detta men att AC:n inte funkade berodde bara på att kontakten bakom AC-panelen inte satt i ordentligt. Så nu är det kallt i bilen igen.
    En annan sak som oxå löste sig nu är värmen till bakrutan samt speglarna. Nu hör man att ett relä slår av och på. Även värmen som kom och gick stannar när jag vill och försvinner när jag vill.

    Vad gäller att jag bara fick ventilation på vindrutan och inte framåt eller vid fötter hittade jag en utmärkt guide av en kunnig Saab fantast här på forumet.
    Samma problem som han hade med en stegmotor. Till vänster bakom handskfacket.
    Jag märkte att staget som reglerar vart luften skall kunde justeras manuellt när man drog lite i det så jag skruvade loss stegmotorn och skruvade av själva motorn och innanför den kunde man se kugghjulen.
    Dock hade ju kugghjulet och dess axel på själva motorn tryckts ut och låg sedermera under kugghjulet i kassetten. Jag tog dock ingen polygrip som guidemästaren gjorde men jag satte axeln nedåt mot asfalten och tryckte till så axeln med kugghjul sattes tillbaka till sitt ursprungliga läge. Monterade ihop detta i omvänd ordning och kalibrerade om acc:n och såg att staget rörde sig upp och ner precis som det skulle.

    Tack för all hjälp till alla här på forumet som verkligen tar er tid att förklara för oss som inte är helt hemma i detta. Istället för att betala tusenlappar till Saab för detta kostade det mig bara ca 1 timmes jobb och inget mer!

    Som sagt tack alla!!!
    Saab 9-5 AERO kombi -01

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    63

    Kupéfläkt ur funktion OG9-5

    Kupefläkten dog under körning. OG9-5, 2007. 33 000 mil.

    Säkringen är hel och oavsett om ACC är på eller inte eller inställd fläkthastighet helt död.
    Har läst 3 st tidigare trådar i samma ämne med div råd och dåd.

    Nu mina frågor:
    1. Går det att byta motorkolen?
    3. Motståndet/reglerdon/styrmodul verkar ha många namn.
    Är det en enda enhet eller är det flera som sitter på olika ställen?

    Edit: Splittad multifråga, köpråd och inköpsställen diskuteras i avsedd forumgren.
    Verkstäder, försäkringar och köpråd

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Reglerdonet är 34A brukar väl vara en kandidat till fläktproblem.

  10. #10
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Man kan kortsluta utgången på fläktreglerdonet och se om fläkten då går på fullt för att utesluta det, även kontakten mellan motor och reglerdonet kan trassla och glappa.

    Jag har tittat på två trasiga 9-5 kupefläktar och ingen av dom har man kunnat byta motorkol på för att kommutatorn varit i så uselt skick, en av dom gick dessutom trögt vilket jag utgår beror på lagerknas.

    Enklast är att köpa hela motorn med fläkt ny, men även på en skrot funkar ju.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #11
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Min felsökning av kupefläkten som i mitt fall ledde till byte av reglerdon efter att ha mätt upp värden från ACC-panelen och testat att koppla förbi reglerdonet. (Om du redan sökt på forumet efter trådar med "reglerdon" så har du kanske redan sett tråden.)

    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1425834

    Kan tillägga att jag tyckte det var enklare och mindre tidskrävande att mäta runt reglerdonet än att plocka ur fläktmotorn och titta på dess kol och provköra fläkten utanför bilen.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Om det är kolen så kommer fläktfelet att vara intermittent (beroende på vibrationer och temperatur) mer och mer ofta tills den stannar fullständigt - har den startat går den ofta en liten stund igen. Så det är bara att vara observant på beteende för att skilja trasigt reglerdon och utslitna kol.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    63
    Löst! Det var reglerdonet som var trasigt. Under flera år har det funnits en urladdning av batteriet under flerdagarsparkering. Tre olika verkstäder som kan SAAB har misslyckats med felsökningen. Men nu verkar urladdningen ha upphört!

  14. #14
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Intressant, men ändå logiskt, reglerdonet har uppenbarligen ström hela tiden även med avstängd tändning. (Det vet alla som råkat kortsluta dess kylfläns mot ECU'ns låda när man byter kupeluftfilter..)

    2 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #15

Liknande ämnen

  1. Kupéfläkt/kol OG9-5
    Av jannes i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2023-09-22, 15:32
  2. [LÖST] Kupéfläkt ur funktion OG9-3
    Av MattA i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-02-20, 18:15

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •