Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Misständer efter T7 mappning 9-5 "Aero"

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skara
    Inlägg
    237

    Misständer efter T7 mappning 9-5 "Aero"

    Tjena.

    Har en fråga till er som kör eller mappar med T7 Suite.

    Bilen är från början en 9-5 -02 2,3t Vector 185hk med TD04HL16T
    och 3" JT halvsats med 1 dämpare.

    Jag började först med att lägga in ett original Aero 250hk/350nm program, vilket funkade
    klockrent med nån enstaka misständning vid fullt laddtryck (vilket även va original) 1,05 bar.
    De kändes lite som att den bromsades ner även fast laddtrycket låg stabilt mellan 0,95.1,05 bar, för att sedan ge en liten extra knuff. Men de va dock inget som hände ofta.

    Nu är de gjort ett steg 2 till bilen på Aero programet med 280hk/420nm. och nu känns misständningarna mkt mer, den hackar och vill inte skjuta iväg och ge dom där extra 30hk, även här ligger laddtrycket stabilt på 1,1-1,25 bar.

    Jag hörde mig för vad detta kunda vara och prata med en kille som kört och byggt saab och trimmat, han menar att de inte är nått fel maskinelt utan att felet ligger i programvaran. Vilket jag inte trodde då bilen haft dessa små misständningar även innan uppgradering, misstänkte först bränslepump. Men han jag pratade med menar att ju mer effekt man lägger in i programet, ju mer misständer de. Han kom aldrig ifrån de själv på sina bilar. Han kunde dock finjystera med BTR, men blev aldrig av med de helt.

    Är de verkligen så att de blir mkt misständningar när man använder sig av T7 Suite?
    Att ju mer hk man lägger in, ju mer misständningar blir de?

    Tycker de låter knepigt, för jag har nog aldrig läst om någon som haft ett sånt problem som kör med t.ex Nordic eller Maptun program så de borde ju gå att finjustera med T7 Suite oxå.

    Vad säger ni som är experter?

    Tjao
    SAAB 9-5 Vector 2,3t -02 E85+
    SAAB 9000 CSE 2,3i -93 -Skrotad

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 237
    Medlem#
    6069

    Re: Misständer efter T7 mappning 9-5 "Aero"

    Jag är ju ingen expert men det finns ju en uppsjö av saker att kolla.
    Tändstift, tändkasset, jordpunkter, slangar, backventiler, soppapump, soppafilter, luftmassemätare etc. etc.
    Har du ett canbus-interface så går det ju att logga saker och ting och kanske få en hint om vad det kan vara.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    558

    Re: Misständer efter T7 mappning 9-5 "Aero"

    Får den tillräckligt med soppa? Utifrån det du beskriver känns det som en klockren kandidat.

    Sedan hade jag väl i dina kläder kollat upp misständningarna innan jag trimmade vidare....
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  4. #4

    Re: Misständer efter T7 mappning 9-5 "Aero"

    Givetvis får du flera misständningar vid högre effekt, men 280 hk är inte så mycket. Går den lite fett vil den misstända mer, vilket du GIVETVIS redan har kollat upp med bredbandslambda.

    Vid rundt 300 hk brukar jag ta ner gnistgapet.
    M72 Sonett III
    9-5 B235R+
    M94 900 T16 cab

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skara
    Inlägg
    237

    Re: Misständer efter T7 mappning 9-5 "Aero"

    Jag misstänker att de är på soppa sidan. För TK är bytt, men har även provat med en annan. Tändstift är bytta (NGK) ,alla vaccum slangar är bytta och även slangpaketet med backventiler, även den till vevhusvent. Så jag tror ju på soppa sidan, kan de va att spridarna inte räcker till, som jag har fattat de är de samma i Aero som i min så de ska ju räcka isf. Annars är de väl att byta soppa pump och filter nästa.

    OpenSid funkar inte så kan inte se vad som sägs där, nått strul med att de inte vill komma in i boxen men är ändå i kryssat att de ska va de:P och bredbands lambda har ja inte heller så ja kan se. Men har önskat mej OBDII läsare så ja kan kolla värdena under körning.

    Men vad tror ni om de min kontakt sa om att de är programvaran? Att man inte kan komma ifrån misständningar helt när man trimmar just saab???

    Tack för svar
    SAAB 9-5 Vector 2,3t -02 E85+
    SAAB 9000 CSE 2,3i -93 -Skrotad

  6. #6

    Re: Misständer efter T7 mappning 9-5 "Aero"

    Citat Ursprungligen postat av Saab_Performance
    och bredbands lambda har ja inte heller så ja kan se
    Men vad tror ni om de min kontakt sa om att de är programvaran? Att man inte kan komma ifrån misständningar helt när man trimmar just saab???
    Jaaa, du lever farligt. Trimma utan bredbandare...

    Misständingar får man oavsett bil när man laddar på, det är inte just Saab. Man måste mappa rätt så man inte får för mycket. Köp en bredbandslambda ock kör original tills du monterat den.
    M72 Sonett III
    9-5 B235R+
    M94 900 T16 cab

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skara
    Inlägg
    237

    Re: Misständer efter T7 mappning 9-5 "Aero"

    Citat Ursprungligen postat av Sonett72
    Citat Ursprungligen postat av Saab_Performance
    och bredbands lambda har ja inte heller så ja kan se
    Men vad tror ni om de min kontakt sa om att de är programvaran? Att man inte kan komma ifrån misständningar helt när man trimmar just saab???
    Jaaa, du lever farligt. Trimma utan bredbandare...

    Misständingar får man oavsett bil när man laddar på, det är inte just Saab. Man måste mappa rätt så man inte får för mycket. Köp en bredbandslambda ock kör original tills du monterat den.

    Tror de är många som kör med st2 utan BBLambda :P
    Ok, får be min mappare kolla över min mapp och göra lite finjusteringar.

    Var ute en runda förut och nu gick den hur fint som helst, 1,25 bar och inte en enda misständning Aja, ska kolla vidare iaf på de.
    SAAB 9-5 Vector 2,3t -02 E85+
    SAAB 9000 CSE 2,3i -93 -Skrotad

  8. #8
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 366
    Medlem#
    6935

    Re: Misständer efter T7 mappning 9-5 "Aero"

    Mjukvaran känns ju inte helt seriös om det är meningen att man ska leva med misständningar och att opensid bara "inte funkar".
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    960

    Re: Misständer efter T7 mappning 9-5 "Aero"

    Bara en parentes.!

    Ts skriver att han kör med 16T, aeron är väl utrustad med 15T orginal. Förutsättningarna för att motorn skall gå bra är väl att man har en turbo som är avsedd för programmet. tänkte mest på att TS kör med Aero-upgrade som förmodligen basseras på en 15T-fläkt!
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  10. #10

    Re: Misständer efter T7 mappning 9-5 "Aero"

    Citat Ursprungligen postat av Saab_Performance
    Tror de är många som kör med st2 utan BBLambda :P
    Ok, får be min mappare kolla över min mapp och göra lite finjusteringar.

    Var ute en runda förut och nu gick den hur fint som helst, 1,25 bar och inte en enda misständning Aja, ska kolla vidare iaf på de.
    Jag uppfattade det som at du hadde gjort programmet själv. Den som gjorde programmet bör ha användt en bredbandare under mappning, men det är ju inget man behöver ha fast monterat i bilen.
    M72 Sonett III
    9-5 B235R+
    M94 900 T16 cab

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 949

    Re: Misständer efter T7 mappning 9-5 "Aero"

    Den går säkert magert, så det är mager misständningar du har. Med 16T kan du garanterat inte köra samma tändmapp och bränslemapp som 15T.
    Du är också säker att den inte går i någon begränsning, detta kan också ge misständningar.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skara
    Inlägg
    237

    Re: Misständer efter T7 mappning 9-5 "Aero"

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Mjukvaran känns ju inte helt seriös om det är meningen att man ska leva med misständningar och att opensid bara "inte funkar".
    Satt själv med när han gjorde programet och såg att han kryssade i OpenSid, men de gick inte när boxen väl satt i bilen:P
    SAAB 9-5 Vector 2,3t -02 E85+
    SAAB 9000 CSE 2,3i -93 -Skrotad

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skara
    Inlägg
    237

    Re: Misständer efter T7 mappning 9-5 "Aero"

    Citat Ursprungligen postat av Johannyman
    Bara en parentes.!

    Ts skriver att han kör med 16T, aeron är väl utrustad med 15T orginal. Förutsättningarna för att motorn skall gå bra är väl att man har en turbo som är avsedd för programmet. tänkte mest på att TS kör med Aero-upgrade som förmodligen basseras på en 15T-fläkt!
    Stämmer bra de, kan ju vara en sån sak som spökar kanske. Ska prata med killen imorron så får han kolla över mappen.
    SAAB 9-5 Vector 2,3t -02 E85+
    SAAB 9000 CSE 2,3i -93 -Skrotad

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skara
    Inlägg
    237

    Re: Misständer efter T7 mappning 9-5 "Aero"

    Citat Ursprungligen postat av Sonett72
    Citat Ursprungligen postat av Saab_Performance
    Tror de är många som kör med st2 utan BBLambda :P
    Ok, får be min mappare kolla över min mapp och göra lite finjusteringar.

    Var ute en runda förut och nu gick den hur fint som helst, 1,25 bar och inte en enda misständning Aja, ska kolla vidare iaf på de.
    Jag uppfattade det som at du hadde gjort programmet själv. Den som gjorde programmet bör ha användt en bredbandare under mappning, men det är ju inget man behöver ha fast monterat i bilen.
    Ok, nä ja lämnade över till de en som håller på med T7 Suite. Han gjorde programet och sen plocka vi ur boxen och flashade via canbus och satte tebax boxen igen.
    SAAB 9-5 Vector 2,3t -02 E85+
    SAAB 9000 CSE 2,3i -93 -Skrotad

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skara
    Inlägg
    237

    Re: Misständer efter T7 mappning 9-5 "Aero"

    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Den går säkert magert, så det är mager misständningar du har. Med 16T kan du garanterat inte köra samma tändmapp och bränslemapp som 15T.
    Du är också säker att den inte går i någon begränsning, detta kan också ge misständningar.
    Nej de vet ja mkt väl och de sa ja även till killen att ja hade en 16T så att de blev rätt. Vet inte, efter första provturen med st 2 så begränsa den ner, men de berodde på att den va begränsad till 350nm och gick inte över de. Så han gjorde om de och sen funkade de, tills ja började känna av misständningarna.

    Men ska ta tag i detta imorron och prata med han som gjorde programet. Ska även skaffa en OBDII läsare så vi kan se lite mer när vi kör en sväng, vart felet kan ligga, iom att OpenSid inte funkar :P
    SAAB 9-5 Vector 2,3t -02 E85+
    SAAB 9000 CSE 2,3i -93 -Skrotad

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 433

    Re: Misständer efter T7 mappning 9-5 "Aero"

    Citat Ursprungligen postat av Saab_Performance
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Den går säkert magert, så det är mager misständningar du har. Med 16T kan du garanterat inte köra samma tändmapp och bränslemapp som 15T.
    Du är också säker att den inte går i någon begränsning, detta kan också ge misständningar.
    Nej de vet ja mkt väl och de sa ja även till killen att ja hade en 16T så att de blev rätt. Vet inte, efter första provturen med st 2 så begränsa den ner, men de berodde på att den va begränsad till 350nm och gick inte över de. Så han gjorde om de och sen funkade de, tills ja började känna av misständningarna.

    Men ska ta tag i detta imorron och prata med han som gjorde programet. Ska även skaffa en OBDII läsare så vi kan se lite mer när vi kör en sväng, vart felet kan ligga, iom att OpenSid inte funkar :P
    Fråga: Fungerar din yttertemperaturmätare?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skara
    Inlägg
    237

    Re: Misständer efter T7 mappning 9-5 "Aero"

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av Saab_Performance

    Nej de vet ja mkt väl och de sa ja även till killen att ja hade en 16T så att de blev rätt. Vet inte, efter första provturen med st 2 så begränsa den ner, men de berodde på att den va begränsad till 350nm och gick inte över de. Så han gjorde om de och sen funkade de, tills ja började känna av misständningarna.

    Men ska ta tag i detta imorron och prata med han som gjorde programet. Ska även skaffa en OBDII läsare så vi kan se lite mer när vi kör en sväng, vart felet kan ligga, iom att OpenSid inte funkar :P
    Fråga: Fungerar din yttertemperaturmätare?
    Faktiskt så gör den inte de. Ska köpa en ny kabel satts då ja råkat skada den kabeln :P
    Tänkte du på?
    SAAB 9-5 Vector 2,3t -02 E85+
    SAAB 9000 CSE 2,3i -93 -Skrotad

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 433

    Re: Misständer efter T7 mappning 9-5 "Aero"

    Citat Ursprungligen postat av Saab_Performance
    Citat Ursprungligen postat av Manick

    Fråga: Fungerar din yttertemperaturmätare?
    Faktiskt så gör den inte de. Ska köpa en ny kabel satts då ja råkat skada den kabeln :P
    Tänkte du på?
    Laga den så kommer open sid börja funka igen. Har råkat ut för det tidigare, då med en urkopplad givare. Kopplade in givarn igen å vips började open sid funka..
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    530

    Re: Misständer efter T7 mappning 9-5 "Aero"

    Råkade själv ut för en 9-5:a för länge sedan att Open SID inte fungerade trots aktivering i mjukvaran.

    Oj oj vad jag felsökte tills jag slutligen hittade sambandet med att yttertempgivaren var kass...

    280hk med original downpipe/kat
    Vid dessa nivåer är även en eftermarkands IC självklar.

    Instämmer med föregående skribent att bland annat Inj och boostCal mapparna måste göras om från början när du kör 16T (6cm2 avgashus?)

    Spontana känslan jag får när jag läser dina inlägg, är att din bränslepump inte klarar leverera tillräckligt med soppa och/eller strulande LMM.

    Backa i effekt och ordna upp din hårdvara först om du håller din motor kär.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skara
    Inlägg
    237

    Re: Misständer efter T7 mappning 9-5 "Aero"

    Citat Ursprungligen postat av Fahrer
    Råkade själv ut för en 9-5:a för länge sedan att Open SID inte fungerade trots aktivering i mjukvaran.

    Oj oj vad jag felsökte tills jag slutligen hittade sambandet med att yttertempgivaren var kass...

    280hk med original downpipe/kat
    Vid dessa nivåer är även en eftermarkands IC självklar.

    Instämmer med föregående skribent att bland annat Inj och boostCal mapparna måste göras om från början när du kör 16T (6cm2 avgashus?)

    Spontana känslan jag får när jag läser dina inlägg, är att din bränslepump inte klarar leverera tillräckligt med soppa och/eller strulande LMM.

    Backa i effekt och ordna upp din hårdvara först om du håller din motor kär.
    Ok ,beställde kabeln idag så borde få den på tors och se om de hjälper. Tack för tippset

    Ok, jag vet inget om hur T7 Suite funkar, men hoppas han som gör programet tänkt på de.
    När ja valde effekt gick jag efter att Nordic st2 till aero ska ge 280hk/420nm, tänkte att de borde ju gå då. Hade tänkt köra deras programvara innan jag fick kontakt med killen som hjälper mig nu.

    Är de ja trott på, då den har varit lite konstig på fullgas repor även som original. Dock ska ju den snart bytas till en warlbro 255lph för kommande effekt.

    Ja de känns nästan som att ja ska be han lägga in aero programet igen. Även fast den går klockrent nu, har kollat med OBDII och finns inga misständningar efter några fullgas repor. Men för att vara säker.

    Tack för bra svar
    SAAB 9-5 Vector 2,3t -02 E85+
    SAAB 9000 CSE 2,3i -93 -Skrotad

Liknande ämnen

  1. OG9-3 "sleepern"..Väghållning och ny mappning
    Av turbo_joel i forum Projekt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-06-16, 08:32
  2. Motorn misständer("spruttar" o "poffar")
    Av Cod i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-04-01, 06:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •