Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: Dubbel kolla så det blir rätt glykol

  1. #21
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 859

    Re: Dubbel kolla så det blir rätt glykol

    Hej!

    Personligen förespråkar jag nollställning...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  2. #22

    Re: Dubbel kolla så det blir rätt glykol

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej!

    Några snabba svar...

    A) Jag vet inget om Lahegas kylvätska, men jag tycker att det är tekniskt tveksamt att de säljer den. Det gäller verkligen att man VET att den är fullt kompatibel med den kylvätska som Saaben vill ha. Är den inte fullt kompatibel så KAN det vara skadligt.
    Problemet är att detta uppträder inte bums, utan det kan ta ett tag, så det lär bli svårt att försöka kräva ersättning för skadan. Du kommer att få höra de mest fantasifulla förslag på hur det är ditt fel...
    Jag ringde nyss Holmgrens (verkstads avdelningen) och frågade vilken kylvätska dom sålde, RÖD glykol för 01- framåt, Jag frågade i detaljer,vilket märke dom sålde, Lahegas säljs till samtliga bilmodeller. Frågade även om det är någon skillnad på orange/röd glykol , han menade på att samtliga glykoler orange/röd har samma ingredienser, egenskaper o uppbyggnad och även att Lahegas glykol är Saab godkänd...

    Edit: Sedan om detta är trovärdiga uppgifter är det inget jag kan besvara . Så länge man valt "anpassad" glykol för ändamålet så skall märket ha mindre betydelse, min SYNPUNK! Men man får väl hoppas att det som säljs är någorlunda vettigt som kylmedel o allt vad glykol innebär...

    "Är den inte fullt kompatibel så KAN det vara skadligt." hur vet du det?

  3. #23
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: Dubbel kolla så det blir rätt glykol

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Hur förklarar du när Holmgrens själva säljer Lahega Glykol 774 G till våra Saabar?, Denna glykol är rödare i färgen! http://www.lahega.se/showproduct.asp?prodnr=676
    Jag köpte från Holmgrens, jag frågade flertalet ggr om denna Glykol var anpassad för våra Saabar , JA var svaret flertalet ggr!!
    De säljer fel kylarvätska, svårare än så är det inte att förklara.

    Vad de i sådana fall säljer är denna typ av kylarvätska:
    http://www.glysantin.com/170-1-G40.html

    Som du kan se så är detta en HOAT kylarvätska som inte uppfyller några av de standarder som Saab kräver.

    Rätt typ av kylarvätska är istället denna:
    http://www.glysantin.com/168-1-G34.html

    En orange kylarvätska av OAT typ som uppfyller GM 6277M

    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Regeln är att Röd glykol har additiv för alumotorer, och Grön/Blå har addtiv för gjutjärnsmotorer, dessa två är ej blandbara, har pratat med Lahega teknisk om detta, det ända dom garanterar om man blandar är att frysskyddet är fullgott, men inga tester är gjorda hur korossionsskyddet beteer sig.
    Du har rätt i att de inte är blandbara, men så enkelt som att röd glykol skulle ha additiv för aluminiummotorer är det inte. Förvånad att Lahega inte har bättre koll, men så köper väl de helt enkelt bara additivpaktet från BASF (Glysantin) eller liknande leverantör och blandar med glykol.

    OAT skyddar både aluminium och gjutjärn, men däremot så brukar de inte rekommenderas till äldre motorer som har mässing och koppar i kylsystemet. Traditionella silikater och fosfater bildar en skyddande film i kylsystemet mycket snabbare än OAT, men förbrukas också snabbare. HOAT är en hybrid mellan OAT och traditionella inhibitorer som silikater.

  4. #24
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973

    Re: Dubbel kolla så det blir rätt glykol

    Den här borde finnas på Preem-macken:

    http://ipreem.preem.se/sm/prod3NySite.n ... enDocument

    Leta efter GM-certningen.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #25

    Re: Dubbel kolla så det blir rätt glykol

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    De säljer fel kylarvätska, svårare än så är det inte att förklara.
    Att en sådan stor återförsäljare säljer fel glykol kan jag inte begripa, dom måste ju om ingen annan veta "bäst" vad som passar!

  6. #26

    Re: Dubbel kolla så det blir rätt glykol

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Att en sådan stor återförsäljare säljer fel glykol kan jag inte begripa, dom måste ju om ingen annan veta "bäst" vad som passar!
    Det kan man inte lita på. När det oil sludge-problemen med B2x5-motorerna var som mest omtalat var det stora återförsäljare som hällde i olja som, enligt vad jag har blivit informerad om, stod för en stor del av problemen.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  7. #27
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: Dubbel kolla så det blir rätt glykol

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Att en sådan stor återförsäljare säljer fel glykol kan jag inte begripa, dom måste ju om ingen annan veta "bäst" vad som passar!
    Det kan man inte lita på. När det oil sludge-problemen med B2x5-motorerna var som mest omtalat var det stora återförsäljare som hällde i olja som, enligt vad jag har blivit informerad om, stod för en stor del av problemen.
    och vilken olja var det?

    Angående glykolen så misstänker jag att de inte var de enda som som sålt fel glykol, har nämligen en flaska "röd" Lahegaglykol som blivit stående, inhandlad hos en Saab återförsäljare för många år sedan. Numera så säljer de GM's egna glykol istället, vilken är orange.

  8. #28
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979

    Re: Dubbel kolla så det blir rätt glykol

    Orsaken att alla Saab handlare har Lahega glykol beror på AMG, som var en del av Saabs återförsäljares nätverk för förbrukningsprodukter. Att dom levererar och rekommenderar rätt tycker jag borde vara helt självklart då Saab själva stod bakom.
    Nu finns inte Saab längre så nu kan man skvätta i vad som helst

  9. #29

    Re: Dubbel kolla så det blir rätt glykol

    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Orsaken att alla Saab handlare har Lahega glykol beror på AMG, som var en del av Saabs återförsäljares nätverk för förbrukningsprodukter. Att dom levererar och rekommenderar rätt tycker jag borde vara helt självklart då Saab själva stod bakom.
    Nu finns inte Saab längre så nu kan man skvätta i vad som helst
    Så Lahega skall enligt "Saabs nätverk" funka bra med andra ord? så länge min glykol är fin o konsistensen ser bra ut tänker jag inte byta

  10. #30
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922

    Re: Dubbel kolla så det blir rätt glykol

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Orsaken att alla Saab handlare har Lahega glykol beror på AMG, som var en del av Saabs återförsäljares nätverk för förbrukningsprodukter. Att dom levererar och rekommenderar rätt tycker jag borde vara helt självklart då Saab själva stod bakom.
    Nu finns inte Saab längre så nu kan man skvätta i vad som helst
    Så Lahega skall enligt "Saabs nätverk" funka bra med andra ord? så länge min glykol är fin o konsistensen ser bra ut tänker jag inte byta
    Ja men som sagt, efter ca sex år ska longlifeglykol bytas ut för då har den tappat sina skyddande egenskaper oavsett hur fin den är......Det är mer än en toppackning som byts enbart för att de rostar sönder pga obefintliga byten.

Liknande ämnen

  1. 9-3 Aero V6 -06, var köpa rätt glykol samt servoolja?
    Av KillerDempa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-02-01, 00:16
  2. kolla så kammarna står rätt?
    Av rgolsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-12-04, 22:00
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-13, 22:23
  4. Kolla oljan på rätt sätt?
    Av DillinetZki i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-11-04, 19:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •