Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Dubbel kolla så det blir rätt glykol

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    13

    Dubbel kolla så det blir rätt glykol

    Hello

    Fick upp att det var lite kylarvätska på displayen. Svängde in på statoil och inhandla en röd longlife(monoetylenglykol) då jag tyckte det som var i behållaren såg rödaktigt ut. Instruktionsboken säger ju saab orginal men en bit att åka för att få tag i det och stängt på helgen. Är denna glykolen ok att slå på i min biopower 2.0 -06?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981

    Re: Dubbel kolla så det blir rätt glykol

    Saab från och med modellår 2001 = Röd Longlife glykol
    Saab till och med modellår 2000 = Grön glykol

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: Dubbel kolla så det blir rätt glykol

    I klartext har du köpt rätt glykol till din bil

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798

    Re: Dubbel kolla så det blir rätt glykol

    Citat Ursprungligen postat av jolo
    Hello

    Fick upp att det var lite kylarvätska på displayen. Svängde in på statoil och inhandla en röd longlife(monoetylenglykol) då jag tyckte det som var i behållaren såg rödaktigt ut. Instruktionsboken säger ju saab orginal men en bit att åka för att få tag i det och stängt på helgen. Är denna glykolen ok att slå på i min biopower 2.0 -06?
    Är denna glykol ok? Inte nödvändigtvis! Glykolen som nyare Saabar ska ha är inte röd utan orange till färgen och betecknas vanligtvis "G34". Den uppfyller GM 6277M (Dex Cool) och är en silikatfri OAT kylarvätska (Organic Acid Technology). Ej att förväxla med röd "G40", också känd som TL 774 G (VAG standard) vilket är en HOAT kylarvätska (Hybrid Organic Acid Technology). "G30", också känd som TL 774-D/F (VAG standard) och röd till färgen ska gå bra att använda även om den inte är officiellt godkänd.

    Äldre Saabar använder blågrön "G48" enligt Saab 690 1599.

    De flesta kylarvätskor är baserade på monoetylenglykol varför detta i sig inte säger någonting om kylvarvätskan är lämplig. Skillnaden ligger i additivpaketet som tillsätts glykolen för att motverka korrosion i motorn. Ytterligare ett problem vid val av kylarvätska är att färgen i sig inte säger något eftersom dessa inte följer någon särskild standard utan tillsätts godtyckligt av tillverkarna.

    Är det sommar och man inte kan få tag i rätt glykol så är vatten alltid ett säkert kort. Glykol kan man alltid tillsätta senare.

  5. #5

    Re: Dubbel kolla så det blir rätt glykol

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Är denna glykol ok? Inte nödvändigtvis! Glykolen som nyare Saabar ska ha är inte röd utan orange till färgen och betecknas vanligtvis "G34". Den uppfyller GM 6277M (Dex Cool) och är en silikatfri OAT kylarvätska (Organic Acid Technology). Ej att förväxla med röd "G40", också känd som TL 774 G (VAG standard) vilket är en HOAT kylarvätska (Hybrid Organic Acid Technology). "G30", också känd som TL 774-D/F (VAG standard) och röd till färgen ska gå bra att använda även om den inte är officiellt godkänd.

    Äldre Saabar använder blågrön "G48" enligt Saab 690 1599.

    De flesta kylarvätskor är baserade på monoetylenglykol varför detta i sig inte säger någonting om kylvarvätskan är lämplig. Skillnaden ligger i additivpaketet som tillsätts glykolen för att motverka korrosion i motorn. Ytterligare ett problem vid val av kylarvätska är att färgen i sig inte säger något eftersom dessa inte följer någon särskild standard utan tillsätts godtyckligt av tillverkarna.

    Är det sommar och man inte kan få tag i rätt glykol så är vatten alltid ett säkert kort. Glykol kan man alltid tillsätta senare.
    Hur förklarar du när Holmgrens själva säljer Lahega Glykol 774 G till våra Saabar?, Denna glykol är rödare i färgen! http://www.lahega.se/showproduct.asp?prodnr=676
    Jag köpte från Holmgrens, jag frågade flertalet ggr om denna Glykol var anpassad för våra Saabar , JA var svaret flertalet ggr!!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    13

    Re: Dubbel kolla så det blir rätt glykol

    Googla en hel del innan jag skicka in frågan här då det var lite olika bud om var det skulle vara. Måste säga att det är lite dåligt att tillverkarna inte enats om en sort utan hänvisar till sina egna orginal vätskor. Ringde tom med Mechanum som servat bilen sen ny och de kunde inte heller på rakhand svara utan hänvisa till att köpa orginal hos dom. Nu har jag i alla fall fyllt på med 0,5l med statoils röda longlife.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981

    Re: Dubbel kolla så det blir rätt glykol

    Regeln är att Röd glykol har additiv för alumotorer, och Grön/Blå har addtiv för gjutjärnsmotorer, dessa två är ej blandbara, har pratat med Lahega teknisk om detta, det ända dom garanterar om man blandar är att frysskyddet är fullgott, men inga tester är gjorda hur korossionsskyddet beteer sig.

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865

    Re: Dubbel kolla så det blir rätt glykol

    Hej!

    Det enda enkla o säkra rådet är att använda samma kylvätska som redan finns i systemet, förutsatt att den är av den typ som skall användas.

    Tvärtemot vad kanske gemene man tror, så är ämnesområdet "kylvätskor" avsevärt mer komplicerat än vad man kan förledas att tro. Vilket tyvärr även märks tydligt när man skall försöka att köpa en "flaska glykol...", råden man får i affären är inte direket faktaspäckade.

    En orsak till att det finns "så förbannat många olika" typer och specar på kylvätska är helt enkelt att en viss given motor ställer sina unika krav på kylvätskan, förutom de grundläggande. Ett exempel kan vara skyddet mot kavitation. En del motorer har inga som helst problem medans andra är mycket kräsna, med fel kylvätska så uppstår problemet tämligen snabbt.

    En liten story, Cat had problem ( i synnerhet på vissa marknader) med kavitation på fodren, efter ett tag gick det helt enkelt hål i fodret. Jag vet att de "löste" problemet med en högst inofficiell lösning, med kylvätska avsedd för Volvos tunga produkter försvann problemet.

    När jag är elak, vilket jag ofta är enligt vissa, så brukar jag säga att det är vid ritbordet som man bestämmer vad för typ av kylvätska som kommer att krävas. Saken förvärras med moderna motorer, mycket höga temperaturer lokalt, trånga passager med höga strömmningshastigheter osv. För att klara av uppgiften så blir det tyvärr så att kylvätskan ibland MÅSTE vara skräddarsydd för ändamålet.

    Slutsats, tag kylvätskorna på allvar.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  9. #9

    Re: Dubbel kolla så det blir rätt glykol

    DrBoost: Hur förklarar du när Holmgrens säljer Lahega Glykol 774 G till Saab?
    Jag menar, när Saabs återförsäljare inte säljer just EXAKT den glykolen som eftersträvas, vart ska man då hitta rätt glykol? Borde inte Holmgrens studerat o kontaktat Lahega för utvärdering att glykolen passar till 100%?..
    Kan motorn ta skada av Lahega glykol?

  10. #10

    Re: Dubbel kolla så det blir rätt glykol

    Har för mig att EPC anger att nya röda glykolen är blandbar med den gamla grön/blå, men att färgen blir lite mysko.
    Signaturlös

  11. #11
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935

    Re: Dubbel kolla så det blir rätt glykol

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    DrBoost: Hur förklarar du när Holmgrens säljer Lahega Glykol 774 G till Saab?
    Om Holmgrens säljer fel glykol så är det väl inte DrBoost som ska förklara varför? Det borde väl vara Holmgrens ansvar att förklara själva eller?
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  12. #12

    Re: Dubbel kolla så det blir rätt glykol

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    [
    Om Holmgrens säljer fel glykol så är det väl inte DrBoost som ska förklara varför? Det borde väl vara Holmgrens ansvar att förklara själva eller?
    Är intressant att veta hur DrBoost ser på det!

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923

    Re: Dubbel kolla så det blir rätt glykol

    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Regeln är att Röd glykol har additiv för alumotorer, och Grön/Blå har addtiv för gjutjärnsmotorer, dessa två är ej blandbara, har pratat med Lahega teknisk om detta, det ända dom garanterar om man blandar är att frysskyddet är fullgott, men inga tester är gjorda hur korossionsskyddet beteer sig.
    Det kan inte vara en regel som stämmer........det fanns alumotorer långt innan den röda kom och skyddet som sådant är likvärdigt i de flesta moderna glykoler, däremot är den röda en longlife glykol som är gjord för en livslängd på ca 6 år jämfört med max hälften på de blågröna.
    De flesta glykoler är blandbara men det som kan hända är att de olika fabrikatens additiver reagerar och klumpar sig eller helt sonika slår ut varann. Frysskyddet är dock intakt.

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923

    Re: Dubbel kolla så det blir rätt glykol

    Att Holmgrens säljer Lahega glykol är nog helt okej så länge det handlar om röd Longlife glykol och att det används i system som har det eller ersätter ett urspolat system.
    Tror nog inte någon saab motor är designad så att de ovillkorligen MÅSTE använda GM´s oranga dexcool..........

    Sen är det ju så här att även longlife glykoler ska ju bytas........även om man toppar upp med fel så är nog inte det hela världen för förr eller senare ska det bytas ändå och väljer man då Lahegas eller Kemetyls eller vad som helst spelar det ingen roll så länge man spolar ut och fyller nytt och då är nog vanlig röd longlife av valfritt fabrikat ett fullgott alternativ för de flesta motorer.
    Vill man ha Dexcool så köper man ju det för det är ju ändå en ganska snygg färg i ett rent expansionskärl...........
    Har inte saab handlaren hemma så beställ hos närmaste jänkefirma, Hansen Racing har det, Klintberg har det och säkerligen närmaste Chevrolet återförsäljare.

  15. #15

    Re: Dubbel kolla så det blir rätt glykol

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    Vill man ha Dexcool så köper man ju det för det är ju ändå en ganska snygg färg i ett rent expansionskärl...........
    Om man har en B284 ser man inte vilken färg kylarvätskan har. Expansionskärlet till den motorn är helt ogenomskinligt svart, dvs Ray Charles andra design för Saab (den första var den svarta oljestickan i B2x5-motorerna).
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923

    Re: Dubbel kolla så det blir rätt glykol

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    Vill man ha Dexcool så köper man ju det för det är ju ändå en ganska snygg färg i ett rent expansionskärl...........
    Om man har en B284 ser man inte vilken färg kylarvätskan har. Expansionskärlet till den motorn är helt ogenomskinligt svart, dvs Ray Charles andra design för Saab (den första var den svarta oljestickan i B2x5-motorerna).
    ajdå........men det kanske räcker med att man vet att vätskan är snygg då?

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865

    Re: Dubbel kolla så det blir rätt glykol

    Hej!

    Några snabba svar...

    A) Jag vet inget om Lahegas kylvätska, men jag tycker att det är tekniskt tveksamt att de säljer den. Det gäller verkligen att man VET att den är fullt kompatibel med den kylvätska som Saaben vill ha. Är den inte fullt kompatibel så KAN det vara skadligt.
    Problemet är att detta uppträder inte bums, utan det kan ta ett tag, så det lär bli svårt att försöka kräva ersättning för skadan. Du kommer att få höra de mest fantasifulla förslag på hur det är ditt fel...

    B) Det är nog så att det finns icke Saab Original kylvätskor som skulle kunna passa bra i en Saabmotor, problemet är att VETA vilken. SAMT, åter igen blandbarheten är en kritisk aspekt att ta hänsyn till.

    C) Svart expansionkärl, "tyvärr" så blev det så av en enkel anledning; det är varmt i maskinrummet om man har V6:an. De "vanliga" materialen överlevde inte.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  18. #18
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: Dubbel kolla så det blir rätt glykol

    Hur ska man veta vad som är i bilen nu om man som jag köpte en begagnad bil (för färgen kan man ju tydligen inte gå på)?
    Är det lika bra att tömma systemet och skölja det ordentligt för att sedan slå i t.ex. dexcool och därefter hålla sig till det?
    Eller finns det något enklare sätt att ta reda på vad tidigare ägare har haft i?
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865

    Re: Dubbel kolla så det blir rätt glykol

    Hej!

    Säkrast är att "nollställa" alla servicerelaterade saker.
    Alltså, byta ut allt till nytt. Men, det är ju en kostnadsfråga?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  20. #20
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: Dubbel kolla så det blir rätt glykol

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Men, det är ju en kostnadsfråga?
    Om inte annat så blir det en desto större kostnadsfråga den dagen man har mixat två inkompatibla saker som gör att något rasar.
    Det kanske helt enkelt är en kostnad man får ta... jag drar mig inte så mycket för kostnaden utan för själva jobbet man måste göra (då jag inte kan så mycket om bilar men helst mekar själv).
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

Liknande ämnen

  1. 9-3 Aero V6 -06, var köpa rätt glykol samt servoolja?
    Av KillerDempa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-02-01, 00:16
  2. kolla så kammarna står rätt?
    Av rgolsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-12-04, 22:00
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-13, 22:23
  4. Kolla oljan på rätt sätt?
    Av DillinetZki i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-11-04, 19:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •