Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Inkoppling av AS2 stereo OG9-3 cab -00

  1. #1

    Inkoppling av AS2 stereo OG9-3 cab -00

    Hej, ny i detta sammanhang, dock ej som Saab-ägare. Senaste tillskottet är en cab från 2000. Tiidigare ägare har "klippt kablar" o kopplat in en ordinarie jvc-bilstereo.

    Jag har fått tag i en original AS2 från en demonterad 00:a och tänkte nu koplla in denna. Här har jag några frågor som jag hoppas någon kan svara på:

    - Kopplingsschema mellan SID och AS2 - någon som har något sådant?
    - AS2:an skall ju kommunicera med SID-enheten - vet någon vilka "pins" som gäller? Är det de som på As2:an är märkta med EBUS1 och EBUS2??, - på AS2:an finns anslutningar i 3 sektioner enl följande:

    del 1: TEL GND, TEL IN, NC, CD GND Left, CD IN Left, EBUS1, EBUS 2, NC, CD GND Right, CD IN Right

    del 2: totalt 8 högtalar-pins (för fyra högtalare). Någon som har tips till hur jag klokast kan nyttja alla 6 förmonterade högtalare i bilen?

    del 3: NC, TEL MUTE, Ant TRG, +30, NC, +15, GND

    - Radioantennen på denna cab är en liten vinge placerad vänster bak, tyvärr har originala antennsladden kapats och skarvats på ett slarvigt sätt. Något råd här någon?? Är "ving-antennen" tillräckligt bra, satsa på ny antenn och därmed nydragning av antennkabel ??

    Tacksam för all tänkbar feedback!

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Inkoppling av AS2 stereo Saab 9-3 cab-00

    Först och främst; har du fått stereon skild från den gamla bilen, alternativt, har du chassienummer på den bilen? Om svaret är nej på båda frågorna kan du sluta redan nu, då går det nämligen inte att få stereon att starta i en ny bil.

    SID får informationen från stereon via det som du hittat som heter EBUS, egentligen CANBUS, det finns alltså inga direkta sladdar mellan stereo och SID.

    För att utnyttja högtalarna i dörrarna fram behövs ett slutsteg som skall sitta vid passagerarens vänstra fot, bakom skyddet där. Dessutom skall du ha en 8-polig DIN-sladd mellan stereo och slutsteg.

    Ving-antenn är inte standard, det skall vara en "vanlig" elantenn på den bilen. Någon måste ha bytt. Huruvida den som sitter där är bra nog är svårt att svara på.

  3. #3

    Re: Inkoppling av AS2 stereo Saab 9-3 cab-00

    Tack Bollman - skönt att få kvalificerade svar. Jag tar detta ett steg vidare:

    * stereon har jag köpt via www.bildelsbasen.se, en bildemontering i Dalarna som skickade - jag har ställt frågan om chassinummer till dom. Låter komplext detta - läge att be en auktoriserad Saab-verksatd om hjälp kanske?

    *Inga direkta sladdar mellan SID och Stereo?? Om jag hittar en färdig kontakt som passar där EBUS-pinsen finns - och därmed kan kommunicera ut på detta bus-system, ja då förstår jag, probelemet är att jag hittar någon sådan "kontakt"

    * skall försöka få av locket där vid passagerarfoten, för att kolla efter slutsteg. 8-polig DIN-sladd, förstår jag dig rätt, så kopplas alltså denna in på AS2:an där alla högtalarutgångerna är?

    *ving-antennen är till och med lackad i bilens färg, ser verkligen original ut, OBS - bilen är Italiensåld. Ny eldriven antenn kan bli aktuellt!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438

    Re: Inkoppling av AS2 stereo Saab 9-3 cab-00

    * stereon har jag köpt via http://www.bildelsbasen.se, en bildemontering i Dalarna som skickade - jag har ställt frågan om chassinummer till dom. Låter komplext detta - läge att be en auktoriserad Saab-verksatd om hjälp kanske?
    Du kommer under alla förhållanden bli tvungen att be en Saab-verkstad om hjälp. Huvudenheterna är ihop kodade med bilarna så att de bara fungerar i en bil åt gången, en stöldskyddsgrej. För att flytta en huvudenhet till en annan bil så måste du först åka med den gamla bilen till en Saab-verkstad och bryta ihopkodningen med just den bilen (eller ha den bilens chassinummer), och sen åka med den nya bilen till en verkstad och koda ihop radion med den nya bilen.

    * skall försöka få av locket där vid passagerarfoten, för att kolla efter slutsteg. 8-polig DIN-sladd, förstår jag dig rätt, så kopplas alltså denna in på AS2:an där alla högtalarutgångerna är?
    Bilen såldes med två olika ljudsystem, AS2 eller AS3. Det enda som skiljer dem åt är att AS3 har bashögtalare i framdörrarna som matas från ett separat slutsteg. Se bilden. Fram och bakhögtalare matas i bägge systemen från huvudenheten, medan dörrhögtalarnas kablar går till slutsteget och inte till huvudenheten.


  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Inkoppling av AS2 stereo Saab 9-3 cab-00

    Kontakterna i bilen original är 2st ISO, 2x8 poler, honor, med standardkoppling (i en av dessa 2 är alltså alla 8 sladdar till högtalarna i instrumentbrädan och i hatthyllan bak, den andra har ström, konstantström, antenntrigg, och nått till har jag för mig). I den sista kontakten, den översta, som är en 10-polig ISO-hona sitter ebus +/- och 4 sladdar till cd-växlaren i bagaget (balanserad signal) och, har jag för mig, mikrofon +/- om man har telefonförberedelse.

    Om du åker till skroten och letar upp en 9-5a som haft AS2 så ser du en tredelead kontakt som är precis vad du behöver. I og9-3 är det 3 separata kontakter, men i og9-5 är det en enda, men de är utbytbara, skillnaden på 9-5ans är att de sitter ihop bara, så det enklaste för att återställa din bil är att klippa en sån kontakt i en 9-5a och patcha in i din.

  6. #6

    Re: Inkoppling av AS2 stereo Saab 9-3 cab-00

    Hej igen o än en gång tack för svar. Min nya AS2a har avkodats hos Carlia Bil, har även fått till mig chassinummer på moderbilen, sedan har jag ett slutsteg på gång och en bokad tid hos aukt. Saabverkstad 26 juni. Vågar mig på ytterligare en fråga:

    I originala kabelhärvan som kommer ned till utrymmet bakom stereon - har ju tyvärr tidigare ägare klippt en del, hur man nu vågat göra detta?? I drift av kablarna är:

    - 3 st Svart + röd + rödbrun som jag tolkat vara jord, ström, kontantström
    - 1 st Svartvit som verkar vara inkopplat på "Antenntrigger"
    - Totalt 8 st högtalarledningar

    men följande nyttjas inte och har alltså kapats:

    - 1 st tunn rödbrun som är kapad ??
    - 1 st svart hårdplast-kapslad (verkar har två ledare en grön o en vit) också kapad ??
    - 4 st enkelledare brun + grön + röd + blå, alla dessa också kapade ??

    Har du/ni någon aning om vad dessa kapade avser (rimligen är det E-bus mm) ??

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Inkoppling av AS2 stereo Saab 9-3 cab-00

    Jag skall se vad jag kan göra, skall kolla kopplingsschemat...

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Inkoppling av AS2 stereo Saab 9-3 cab-00

    Här är de 3 kontakterna, 353A är längst ner, C längst upp:



  9. #9

    Re: Inkoppling av AS2 stereo Saab 9-3 cab-00

    Patrik,

    Jag tycker det ser ut som om 353A är längst upp bland dina bilder. :-P

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Inkoppling av AS2 stereo Saab 9-3 cab-00

    Korrekt uppfattat, men den sitter längst ner i stereon!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byta stereo i en OG9-3 till stereo från en OG9-5
    Av gororn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-11-07, 20:11
  2. APC inkoppling på en 900S
    Av Wern i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-04-08, 12:48
  3. byte av stereo i en saab 9-5 me as2 stereo?
    Av klimpan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-03-29, 15:59
  4. Inkoppling av ny stereo, NG900.
    Av SJ_Pro_Tuner i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-05, 03:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •