Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Montera fjärrstyrt universal centrallås NG900

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    32

    Montera fjärrstyrt universal centrallås NG900

    Hej!

    Jag har monterat fjärrstyrning till centrallåset i min 900 -97.

    Själva lås-funktionen har jag inga problem med.

    Jag bifogar en länk till till bilens el-system, http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saa...RAMS/13701.pdf

    Jag har kopplat så att indikering av låsning och upplåsning ska ske via blinkersen.
    Från fjärrstyrningsenheten går det 2 kablar för blinkersfunktionen, dessa har jag kopplat in på grå/orange respektive brun/orange vid blinkersspaken.
    Det är här problemet finns. Indikeringen fungerar bara ett tag efter det att jag låst bilen. Exakt hur länge det fungerar vet jag inte, men över natten går definitivt inte.

    Finns det någon här, med bättre el-kunskaper och kunskap om bilens el-system, än vad jag har, som förstår varför mitt problem uppstår. En lösning skulle uppskattas väldigt mycket.

    Tack på förhand!

    MVH

    Jonas

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    32

    Re: Fjärrstyrt centrallås universal

    Hej igen!

    Nu fungerar blinkningarna som dom ska. Ska försöka förklara hur jag gjorde. Det finns två sätt.

    1. Koppla in sig på stift 48 (Grön/Svart) och stift 1 (Grå/Svart) i ICE. Denna låda hittade inte jag, så jag valde sätt 2.

    2. Koppla in sig på stift 12 (Grön/Svart eller Svart) och stift 24 (Grå/Svart eller Svart) i larmboxen (Om den finns). I min bil, utan larm, ligger det ett orange kontaktstycke med samma numrering och färger, där kopplade jag in mig. Kontaktstycket ligger under förarstolen, längst ut i vänsterkanten, under mattan. Stolen behöver inte tas ut.

    MVH

    Jonas

  3. #3
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: Fjärrstyrt centrallås universal

    Vad är det för "universal" fjärrlåsning du har monterat?
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    32

    Re: Fjärrstyrt centrallås universal

    Köpte på ebay, 110 spänn tror jag det blev när jag köpte för ett tag sen. Fungerar utmärkt och lätt att montera.

    http://www.ebay.com/itm/New-Universa...item231af7e543

    MVH

    Jonas

  5. #5
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: Fjärrstyrt centrallås universal

    Hade ingen aning om att det fanns sånt där.... det enda jag då funderar på är hur säker är en sån här för 100 spänn jämfört med original-prylarna. Det står ingenting mer än vad den använder för frekvens.
    Det är klart att grejorna BORDE vara kodade/parade men det står ju inget, och för de pengarna så skulle man lätt kunna få för sig att någon tagit en och annan genväg i designen.

    Står det något mer om det hela i manualen som följer med? (jag är seriöst intresserad av att köpa ett sånt där kit nämligen till en og9-3)
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    32

    Re: Fjärrstyrt centrallås universal

    Ett litet ögonblick så ska jag kila ner i bilen och hämta manualen. Så länge ska du få en länk till kopplingsschemat som finns i manualen.

    http://www.scribd.com/doc/70826072/C...-System-Wiring

    MVH

    Jonas

  7. #7
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: Fjärrstyrt centrallås universal

    Schysst!
    Men frågorna från novisen här fortsätter om man kollar kopplingsschemat
    "Connect the WHITE (9) wire to the unlock signalof your car, and the WHITE & BLACK (12) wire to the lock signal of your car"
    "The RED & BLACK (6) wire connects to thepositive boot release connection."

    Till vad i bilen kopplar man dessa är bortom min förståelse nämligen.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    32

    Re: Fjärrstyrt centrallås universal

    Grattis "novisen" , du har precis frågat en annan novis, på detta område, om hjälp. Jag har jobbat i elektronikbranschen tidigare, arbetslös nu tyvärr, och älskar att hjälpa människor. Så nu ska jag göra mig själv glad och försöka hjälpa dig så gott jag kan.

    Jag börjar med att skriva av manualen, har du svårt för engelska kan jag försöka mig på en översättning.

    1. Lock
    Press "bild på låsknappen" on the remote controller once with the direction light flash once, and then the central control door lock will be locked. 30 seconds negative (-) output for window roll-up. The LED will automatically flash.

    2. Unlock
    Press "bild på upplåsningsknapp" on the remote controller once with the direction light flash twice, and then the central control door lock will be unlocked.

    3. Trunk release
    Long press "bild på knapp föreställande en bil och en högtalare" for 2,5 seconds, the direction light will flash three times and trunk release simultaneously.

    4. Car finding
    In arming, press "bild på låsknappen" once, direction light flash three times, for finding the car.

    5. Pneumatic lock/electric lock, positive/negative trunk can be selected just like diagram display.

    Om något är oklart, fråga vad det betyder. Texten var inte helt solklar för mig, innan jag fått prylarna på plats.

    Din tanke om säkerheten är säkert befogad, har inget svar att komma med där. Min bil är några år, och inte så mycket värd, i pengar. Jag har bestämt mig för att inte oroa mig över säkerheten, i just det här fallet.

    I min bil finns sladdarna till styrningen av låsen och bagageluckan bakom mattan till vänster om pedalerna. Säkringsboxen sitter på utsidan av instrumentpanelen och jordpunkt finns alldeles i närheten. Blinkersfunktionen finns beskriven i ett tidigare inlägg. Hur det är i 9-3:an vet jag inte, men den kunskapen finns säkerligen här på forumet.

    Nästa grej, för mig, blir att få den att rulla upp rutorna när jag låser. Onödig funktion? Ja, det tycker jag, men finns funktionen ska den baske mig fungera.

    Är man någorlunda händig, så fixar man det här, skulle jag vilja påstå. Jag har aldrig läst ett el-schema, har aldrig skruvat i en bil, och det är säkert 30 år sen jag höll i en lödkolv.

    Har du fler frågor, eller om jag missat något, är det bara att fortsätta fråga.

    MVH

    Jonas

  9. #9
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: Fjärrstyrt centrallås universal

    Det jag funderar mest på är dock hur du listade ut vilka kablar du skulle koppla in dig på, skalade du bara och kopplade in dig på en efter en tills det hände något när du tryckte på fjärr-knapparna?
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    32

    Re: Fjärrstyrt centrallås universal

    Nej, riktigt så modig var jag inte. Jag letade fram informationen på nätet. När jag nästan var säker på vilka kablar det var, började jag med den kabel jag trodde var till låsningen. Jag skalade den och mätte med multimeter samtidigt som jag låste dörren. Sen gick jag vidare med de övriga, en i taget. Utöver ström och jord är det bara tre kablar i bilen som behöver anslutas, så det var ganska snabbt gjort.

    Jag har kollat runt lite efter kablarna på din bil. Vad jag kan se, är det följande färger som gäller för dig.

    Låsning: Gul/Brun
    Upplåsning: Gul/Grå
    Öppning bagagelucka: Röd/Vit

    Alla dessa kablar hittar du bakom mattan till vänster om pedalerna. I en tjock bunt med kablar som kommer från dörren, ska dom finnas.

    MVH

    Jonas

  11. #11
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: Fjärrstyrt centrallås universal

    Tackar, det är ju knappt så jag behöver göra något alls själv här

    Sista frågan som jag kan komma på: på bilderna på ebay ser det ut som att det följer med någon sladd så att man kan koppla in strömmen från "valfri" säkring som har konstant ström. Vilken satte du den på? (jag borde ju kolla i WIS eller AutoData på kopplings-schema för att ta reda på det själv men jag känner mig otroligt lat just nu när man kan få all information bara rakt i tråden på detta vis)

    Nu är det en beställd iaf, jäklar vad jag kommer få ligga när min tjej kommer hem från USA och helt plötsligt har fjärrlås på sin bil
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    32

    Re: Fjärrstyrt centrallås universal

    Jag tog ström ifrån platsen där säkringen till baksätesvärmen ska sitta. Gjorde en liten fulkoppling där. Ett flatstift på sladden som är med i paketet och tryckte i den på säkringsplatsen.

    Med tanke på att jag gjort halva jobbet, så är det väl inte mer än rätt att jag får halva den där ligg-tiden också?

    MVH

    Jonas

  13. #13
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: Fjärrstyrt centrallås universal

    Nu har jag ju äntligen gett mig på det här projektet (man får passa på när man har någonstans att stå där man har el så man kan löda lite).

    Men när jag drog bort golvmattan så var det ju en helt otrolig mängd kablar, vilken kontakt hör till kablaget från dörren?


    Jag tog även loss kontakten från dörren och kollade färgerna på kablarna och hittade faktiskt ingen Gul/brun där
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    32

    Re: Fjärrstyrt centrallås universal

    Kolla i det knippet som kommer från dörren om du har, Svart/Grön (Låsning) och Blå (Upplåsning). Dessa färger var det i min bil, 900 -97.

    MVH

    Jonas

Liknande ämnen

  1. Eftermontera fjärrstyrt centrallås i OG9-3
    Av Strandie i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2019-04-09, 13:03
  2. Montera universal Kina ic (ng900)
    Av Turbo_Knuff i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-09-09, 18:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •