Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Lös slang från toppen, 9000 cd 2.3 -95

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    11

    Lös slang från toppen, 9000 cd 2.3 -95

    Jag har precis köpt min första 9000 efter att ha ägt några 900og. Lite på vinst och förlust köpte jag kärran då det satt en lös slang från toppen. Den har suttit precis där det står Saab på motorn. Har en bild som jag tänkte visa men jag skriver från telefonen och vet inte hur jag ska ladda upp.

    Min fråga är vad det är för slang och hur jag får tillbaka den. Temperatuemätaren står ganska lågt och jag tänker mig att det finns ett samband.

    Vad är det för del som håller den på plats i anslutning till toppen och var skaffar jag mig en sån?

    PerC

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    896

    Re: Lös slang från toppen, 9000 cd 2.3 -95

    Tycker att det låter som vevhusventilationen. Sitter inget annat än en gummiring som håller kvar slangen om jag inte missminner mig.
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  3. #3
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    204

    Re: Lös slang från toppen, 9000 cd 2.3 -95

    Att temperaturmätaren står lågt på dem är vanligt. Det är själva visaren-mätaren som det är fel på så man brukar inte åtgärda det. Dock brukar också kylartermostaten vara färdig att bytas. Jag bytte nyss på min 95.a. Kan rekommenderas då man sparar bensin. Behövde inte tömma kylsystemet, det rann ur nån halvliter bara. Lite pilligt jobb men inga svårigheter egentligen.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    11

    Re: Lös slang från toppen, 9000 cd 2.3 -95

    http://imageshack.us/photo/my-images/38/bild2zis.jpg/
    http://imageshack.us/photo/my-images/96/bild1nh.jpg/

    Här kommer bilderna!
    Den här gummiringen, är det någon speciell som bara finns hos Saab eller kan jag hitta något lämpligt på Mekonomen? Skulle vara skönt att få den på plats trots helgdag så att den kan få en välbehövlig motortvätt!

    PerC

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    11

    Re: Lös slang från toppen, 9000 cd 2.3 -95

    Kollade lite på Mekonomen nu och eftersom du Helios skrev vevhusventilation så hittade jag en nippel till vevhusventilation och en gummipackning. Åker iväg och provar med det, tack för hjälpen!

  6. #6
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 713
    Medlem#
    3346

    Re: Lös slang från toppen, 9000 cd 2.3 -95

    Tempmätaren är enkel att fixa.
    Kolla i en Haynes-handbok hur du tar bort övre delen av instrumentbrädan (låter krångligare än det är, gjort det själv åtskilliga gånger), och sedan plockar du ur huvudinstrumentet (hast.mätare, varvräknare, temp.mätare etc.).
    På baksidan av tempmätaren sitter två små skruvar, dra åt dem ordentligt (minst en av dem sitter lite löst) och lägg ev. lite lim ovanpå skruvarna så de inte lossnar igen. Montera tillbaks alltihop och problemet är löst!
    All makt åt Thengil!

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 144
    Medlem#
    2555

    Re: Lös slang från toppen, 9000 cd 2.3 -95

    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. passar toppen från en 2.0i på en 2.0 turbo
    Av patrik531 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-28, 13:34
  2. 9000 ltt -97 slang från MV lossnade
    Av Erixzon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-21, 01:29
  3. slang från högra kortsidan av motorblocket/toppen
    Av Talladega_Power i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-11, 19:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •