Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Brukar det glöda/lysa gult om turbon?

  1. #1
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637

    Brukar det glöda/lysa gult om turbon?

    Hej hej. Nu i helgen böt jag turbo på bilen, en 9-5 kombi aero -00.

    Efter uppstart så åkte jag en sväng med den, jag körde ganska lugnt så att turbotrycknålen knappt nosade på det gula fältet och jag varvade inte något speciellt mycket, men ändå så var snurran nästan gul tillsammans med halva grenröret när jag stannade och kikade lite hur det såg ut.

    Är detta normalt...?

    EDIT: Fixade stavfel...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 927

    Re: Brukar det glöda/lysa gult om turbon?

    Om du har kört lugnt så ska den inte bli gul.
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Brukar det glöda/lysa gult om turbon?

    Men om du kört hårt så kan det lysa ganska mycket tämligen fort Om du nu kanske har gjort det ändå
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    875
    Medlem#
    7093

    Brukar det glöda/lysa gult om turbon?

    Tätt i avgassystemet tro?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    199

    Re: Brukar det glöda/lysa gult om turbon?

    Du kan nog lugnt räkna med att det är normalt. Kollar man på kvällen så ser man hur lite ladd som behövs för att det skall börja "lysa" om grejerna. I dagsljus är det svårare att se om man inte kört tokhårt. Om man haft tillfälle att titta på en motor i bänk som går för fullt med nedsläckt belysning i testcellen, så är det nästan ofattbart att grejerna håller när det lyser glödrött om både turbo och avgassamlare.

    //Mr Mep

  6. #6
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Brukar det glöda/lysa gult om turbon?

    Hej!

    Ja skulle säga att något står inte rätt till, har själv kollat många gånger på min bil efter lugn och hård körning. Efter lugn körning så kan man se att det glöder ytterst lite när det är mörkt då är den röd/orange till färgen absolut inte gul.
    Gul till färgen bör betyda ruggigt varmt, vad ja lärt mig "kan ha fel" så ju ljusare till färgen ju varmare är det.

    Gissar oxå på tätt avgas.

    Varför böt du snurra från första början?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637

    Re: Brukar det glöda/lysa gult om turbon?

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Ja skulle säga att något står inte rätt till, har själv kollat många gånger på min bil efter lugn och hård körning. Efter lugn körning så kan man se att det glöder ytterst lite när det är mörkt då är den röd/orange till färgen absolut inte gul.
    Gul till färgen bör betyda ruggigt varmt, vad ja lärt mig "kan ha fel" så ju ljusare till färgen ju varmare är det.

    Gissar oxå på tätt avgas.

    Varför böt du snurra från första början?

    Mvh
    Jag böt turbon för att den förra var dålig och det blårök om bilen. Vid inspektion visade det sig att kompressorhjulet hade skavt i kompressorhuset så pass att det inte fanns något val enligt mig.

    Hursom helst, jag har gått igrnom gårdagen (den tidiga morgonen) i huvudet under dagen och kommit fram till att jag faktiskt avslutade testkörningen med att dra ur bilen på ettan till fyran och halva femman, så jag var nog lite offside där med enbart lugn körning.
    Men, jag körde lugnt efteråt igen i minst tre minuter, så frågan är ju då, hur mycket värme håller grejorna för egentligen...?
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Brukar det glöda/lysa gult om turbon?

    [quote=mågis]
    Citat Ursprungligen postat av "_oxygene_":2lelk94k
    Hej!

    Ja skulle säga att något står inte rätt till, har själv kollat många gånger på min bil efter lugn och hård körning. Efter lugn körning så kan man se att det glöder ytterst lite när det är mörkt då är den röd/orange till färgen absolut inte gul.
    Gul till färgen bör betyda ruggigt varmt, vad ja lärt mig "kan ha fel" så ju ljusare till färgen ju varmare är det.

    Gissar oxå på tätt avgas.

    Varför böt du snurra från första början?

    Mvh
    Jag böt turbon för att den förra var dålig och det blårök om bilen. Vid inspektion visade det sig att kompressorhjulet hade skavt i kompressorhuset så pass att det inte fanns något val enligt mig.

    Hursom helst, jag har gått igrnom gårdagen (den tidiga morgonen) i huvudet under dagen och kommit fram till att jag faktiskt avslutade testkörningen med att dra ur bilen på ettan till fyran och halva femman, så jag var nog lite offside där med enbart lugn körning.
    Men, jag körde lugnt efteråt igen i minst tre minuter, så frågan är ju då, hur mycket värme håller grejorna för egentligen...?[/quote:2lelk94k]


    Ja om man säger såhär, du åker TD04HL15T och det bör hålla utan större problem. Jag tänker tillbaka på hur jag körde min Aero och den 9-5:an fick en glödad turbo väldigt ofta. Under mina 6000mil samt kompisens 3000mil så har den hållt iallafall, och dessa är från 16-25000.
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

Liknande ämnen

  1. Få extraljusen att glöda
    Av micka i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-11-14, 16:07
  2. Gult Dimljus
    Av Anton.S i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-03-19, 20:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •