Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: vem betalar skatten om bilen är avställd vid försäljning

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Kristdala
    Inlägg
    341

    vem betalar skatten om bilen är avställd vid försäljning

    är det någon som vet?
    Saknar min SAAB som lät ööhnnn....pyschhh.....öhnnn.......pyschhh
    MEN min Suzuki GSXR 1000 duger för att köra av sig på istället

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    62
    Del som är registrerad ägare vid ingången av 'skattemånade' är skyldig att betala. Är bilen avställd så skall där inte betalas någaom skatt, förren den ställs på.
    VW Galning från skåne som bygger något roligt på en NG900.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Den som är ägare när bilen ställs på!

    Vem som betalar skatten om bilen byter ägare och ställs på samtidigt är jag inte helt säker på men allt sunt förnuft säger att det blir nya ägaren!

    Per L

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    850
    Medlem#
    10239
    Det gör väl den nye ägaren.
    Vill man inte ha otrevliga överraskningar så bör man kolla upp bilen innan köp.


    Hur går det med din 900 T8 monster?
    Händer det nåt mer med den i vinter, mer effekt eller nåt annat kul
    Nabil

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    På Vägverkets hemsida står det så här ( http://www.vv.se/templates/page3____680.aspx ):

    Vem ska betala?
    Den som är registrerad som ägare till fordonet i den månad då skatten debiteras är skatteskyldig.

    Exempel: Skatten för ett fordon ska betalas i februari. Den som är ägare till fordonet när februari månad infaller, dvs. natten mellan 31 januari och 1 februari, är skyldig att betala skatten. Säljs fordonet någon gång under den första dagen i februari är ändå säljaren skyldig att betala skatten.

    Vid påställning
    Om skatten debiteras på grund av att fordonet ställs på, är personen som var registrerad ägare vid påställningstillfället skyldig att betala skatten.

    Men jag blev inte ett dugg klokare! Möjligen kan man tolka "...personen som var registrerad ägare..." som att det är gamla ägaren som skall betala för annars borde det väl stå "...personen som är ny ägare..." eller något liknande!

    Per L

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    4 189
    Medlem#
    4714
    Citat Ursprungligen postat av Per L
    På Vägverkets hemsida står det så här ( http://www.vv.se/templates/page3____680.aspx ):

    Vem ska betala?
    Den som är registrerad som ägare till fordonet i den månad då skatten debiteras är skatteskyldig.

    Exempel: Skatten för ett fordon ska betalas i februari. Den som är ägare till fordonet när februari månad infaller, dvs. natten mellan 31 januari och 1 februari, är skyldig att betala skatten. Säljs fordonet någon gång under den första dagen i februari är ändå säljaren skyldig att betala skatten.

    Vid påställning
    Om skatten debiteras på grund av att fordonet ställs på, är personen som var registrerad ägare vid påställningstillfället skyldig att betala skatten.

    Men jag blev inte ett dugg klokare! Möjligen kan man tolka "...personen som var registrerad ägare..." som att det är gamla ägaren som skall betala för annars borde det väl stå "...personen som är ny ägare..." eller något liknande!

    Per L
    Jag tolkar det som så att om bilen byter ägare innan den ställs på så är den nye ägaren skyldig att betala skatten...

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    627
    Citat Ursprungligen postat av Snobben
    Citat Ursprungligen postat av Per L
    På Vägverkets hemsida står det så här ( http://www.vv.se/templates/page3____680.aspx ):

    Vem ska betala?
    Den som är registrerad som ägare till fordonet i den månad då skatten debiteras är skatteskyldig.

    Exempel: Skatten för ett fordon ska betalas i februari. Den som är ägare till fordonet när februari månad infaller, dvs. natten mellan 31 januari och 1 februari, är skyldig att betala skatten. Säljs fordonet någon gång under den första dagen i februari är ändå säljaren skyldig att betala skatten.

    Vid påställning
    Om skatten debiteras på grund av att fordonet ställs på, är personen som var registrerad ägare vid påställningstillfället skyldig att betala skatten.

    Men jag blev inte ett dugg klokare! Möjligen kan man tolka "...personen som var registrerad ägare..." som att det är gamla ägaren som skall betala för annars borde det väl stå "...personen som är ny ägare..." eller något liknande!

    Per L
    Jag tolkar det som så att om bilen byter ägare innan den ställs på så är den nye ägaren skyldig att betala skatten...
    Ja så är det.
    Audi e-tron 55 Sportback -21 | Mercedes GLA -14

Liknande ämnen

  1. Bilen avställd hur göra
    Av bosnafly i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-11-20, 14:38
  2. Skall man återställa bilen vid försäljning?
    Av -Rickard- i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-03-06, 00:22
  3. Bilen avställd och orolig över elen
    Av Ric_234r i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-10-30, 20:47
  4. AKUT HJÄLP! BILEN BLEV PÅKÖRD OCH ÄR AVSTÄLLD.
    Av BonoVox i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-05-14, 08:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •