Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 53

Ämne: Kamkedja 9-5 -02

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769

    Kamkedja 9-5 -02

    Hej!

    Jag tror att jag ev åker på att byta kamkedjan då det rasslar lite grann.

    3 frågor som vore toppen om man kunde få svar på

    1. Hur mäter man hur långt ut kamkedjan är? Jag har verkligen sökt med fattar ändå inte ..? (trög kanske )
    Gränsen är 15mm?

    2. Speedparts har den har satsen för att byta kamkedja + balans om man skulle köpa samma paket på ex Autoexperten vilka delar är det som behövs då?
    http://www.autokatalogen.se/afw/upplvas ... Id=n297886

    3. Hur långt kan man köra och vad kan hända? Jag menar en kedja låter mer än en rem och jag har svårt att avgöra hur mycket det låter. Bilen är fullservad och senaste fyra åren hos Mats Riesel, han borde anmärkt om kedjan är på G? Senaste service gjordes för ca 1,5 månad sen.

    Otroligt tacksam för svar.

    Mvh,
    Robin (lite smått orolig)
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    204

    Re: Kamkedja 9-5 -02

    Jag köpte en sats för några månader sedan hos min SAAB Åf.

    De var restnoterade och det skulle ta månader innan de fick in den. Två dagar efter jag beställt ringde dom å sa att den kommit...

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769

    Re: Kamkedja 9-5 -02

    OK! Vad var det för pris på den?
    Vad finns det för Saab ÅF i Stockholm? Svenska bil?
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    gbg
    Inlägg
    210

    Kamkedja 9-5 -02

    hej
    1. tror gränsen är 19 mm och du skruvar ut spännaren och mäter den vet tyvärr ej vart den sitter då jag bara läst om det.

    2. vet ej.

    3. om kedjan går av så vrids inte kamaxlarna vilket förmodligen ger dig böjda ventiler och förmodligen spräckta kolvar, kanske eve. trasiga vevlager.
    så låter den hemskt och spännaren är ute över 19mm byt med en gång.

    du kan göra ett byte själv om du är van vid att meka och då är det viktigt att du markerar var vevaxel och kamaxlar står någonstans.
    annars kan du få samma problem som vid haveri.
    mvh
    Saab 9-5 2,3T SC R.I.P.
    Saab 9-3 2,0t -00 steg 3
    Saab 99 -83 R.I.P.
    Saab 9000 2,3T såld

  5. #5
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Kamkedja 9-5 -02

    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Robin
    1. tror gränsen är 19 mm
    Fel... 19mm är max vad spännaren går ut, man bör byta när den är ute 15mm.

  6. #6

    Re: Kamkedja 9-5 -02

    Sväng förbi Mats riesel och hör om han inte kan lyssna på den.
    Ifall det är kedjan som rasslar menar jag

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769

    Re: Kamkedja 9-5 -02

    15mm som gäller alltså. Men hur mäter man spännaren? avancerat?

    Jag har dessvärre inte möjlighet att åka till Mats på dagtid pga jobb. Därför tänkte att börja mäta spännaren och sedan utgå från det.

    Men hur det tänkt med kamkedja egentligen, man kör till den går av? kan den gå av under färd? och om vad f*n händer då?

    Jag har Blocket garanti på bilen, gissar att om det behöver bytas så borde det ingå under "Motor"? Någon med erfaranheter?

    Anledning till att man är lite orolig är då man har barn i bilen och då vill man ju gärna kunna ta sig hem i alla fall

    Tack!
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  8. #8
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Kamkedja 9-5 -02

    Citat Ursprungligen postat av iceman89
    Men hur det tänkt med kamkedja egentligen, man kör till den går av? kan den gå av under färd? och om vad f*n händer då?
    Man bör inte köra tills den går av. Ja, den kan gå av under färd.

    Om kedjan går av, innebär det att dina ventiler troligtvis stannar i precis det läge dom befinner sig, medan kolvar och vevaxel fortsätter snurra. Alla som vet hur en otto-motor är konstruerad inser rätt snabbt att detta är katastrof.
    Räkna med förstörda ventiler, förstörda kolvar, lager-ras och massa annat man helt enkelt inte vill vara med om. Det är inte helt ovanligt att kedjan dessutom trasslar in sig rätt rejält när den går av. I samma utrymme som kamkedjan sitter ju även balansaxelkedjan, så även om en av kedjorna går av kommer det fortfarande att finnas en kedja till som snurrar i full fart. En lös kedja kombinerat med en snurrande kedja kan du nog själv föreställa dig vad det gör.
    Mekaniker brukar kalla resultatet efter ett kamkedje-haveri för "ventil sallad", tycker det beskriver ganska bra vad man kan vänta sig.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769

    Re: Kamkedja 9-5 -02

    OK!

    Men om man är helt okunnig på bilar och lämnar in på service varje år och dom aldrig anmärker på kamkedjan ska man känna sig "säker" då? Eller är man bara naiv?
    Jag menar det måste finns massor med människor som inte har aning om detta eller kunskapen och litar på verkstaden.

    På vilken sida sitter kedjan? om man står framför bilen med spolarvätskan till höger.
    Jag kanske kan filma ljudet och ni kanske kan avgöra om det kedja som rasslar eller något annat. Tänkte om det kunde vara drivrem+hjul? (typ taskiga lager)

    någon som har erfarenhet om Blocket försäkringen? hur går man tillväga?
    om det nu är kedjan måste det väl vara bättre för If att försäkringen tar ett kamkedjebyte istället för att vänta till motor ras..? försäkringen är giltig ca 5 månader till.
    Bilen har gått 17900mil.
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  10. #10
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Kamkedja 9-5 -02

    Citat Ursprungligen postat av iceman89
    OK!

    Men om man är helt okunnig på bilar och lämnar in på service varje år och dom aldrig anmärker på kamkedjan ska man känna sig "säker" då? Eller är man bara naiv?
    Jag menar det måste finns massor med människor som inte har aning om detta eller kunskapen och litar på verkstaden.

    På vilken sida sitter kedjan? om man står framför bilen med spolarvätskan till höger.
    Jag kanske kan filma ljudet och ni kanske kan avgöra om det kedja som rasslar eller något annat. Tänkte om det kunde vara drivrem+hjul? (typ taskiga lager)

    någon som har erfarenhet om Blocket försäkringen? hur går man tillväga?
    om det nu är kedjan måste det väl vara bättre för If att försäkringen tar ett kamkedjebyte istället för att vänta till motor ras..? försäkringen är giltig ca 5 månader till.
    Bilen har gått 17900mil.
    Kedjan sitter på vänster sida om du står framför bilen, innanför den kåpa drivremmen och alla hjul sitter på.
    Kan vara mycket svårt att avgöra vad det är som rasslar, är nog snudd på omöjligt att göra det på en film.

    Men mät sträckaren. Den sitter "bakom" motorn på vänster sida när du står och tittar ner under huven.
    En stor (26mm?) bultskalle med en mindre (12mm?) bult inuti. Ta först ut den lilla bulten och sen den stora. Viktigt att du gör det i rätt ordning annars kommer sträckaren att slå ut max så fort du lossar den stora bulten.
    Finns säkert nån tråd med bilder och steg-för-steg instruktioner om du söker lite. Annars borde en verkstad kunna göra det för nån hundring, är ju ett 5-minuters jobb.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    gbg
    Inlägg
    210

    Kamkedja 9-5 -02

    jag tror det är så att kamkedjan alldrig kontrolleras vid service pga att en kamkedja ska alldrig gå sönder.

    tyvärr som några upptäckt så är inte alltid fallet med saab motorerna.
    dock verkar trenden var att en välservad motorvärm startad motor som bara går långa sträckor tycks hålla hur många mil som helst,
    finns en tråd om detta om du söker.

    min T7 motor i min 9-5a har gått 27700 utan rassel eller byte.
    Med vänlig hälsning,
    Saab 9-5 2,3T SC R.I.P.
    Saab 9-3 2,0t -00 steg 3
    Saab 99 -83 R.I.P.
    Saab 9000 2,3T såld

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769

    Re: Kamkedja 9-5 -02

    Ja ok, det kan jag förstå. Hur är det då med rassel vid start?
    Alltså jag kan höra lite kedjeljud när jag starar bilen men när bilen kommit upp i temp och jag låter den stå på tomgång så tycker jag inte att det rasslar direkt utan mer att kedjan "snurrar".

    Jag är lite osäker på detta, vad händer om man gör fel? med det är kanske inte så komplicerat?
    Jag är inte korkad men jag kan heller inte göra stora ingrepp på bilen. Men oljebyte, stabilisatorstag och liknande klarar jag av

    Spänns kedjan med hjälp av oljetryck? eller hur funkar det?
    om service har skötts så BORDE den aldrig gå sönder i den bästa av världar?

    skickar med en film, det är när bilen kommit upp i temp och 10min körning.
    http://www.youtube.com/watch?v=EaDuo8Ee ... e=youtu.be

    Tack!
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  13. #13
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 014
    Medlem#
    3471

    Re: Kamkedja 9-5 -02

    Citat Ursprungligen postat av iceman89
    Ja ok, det kan jag förstå. Hur är det då med rassel vid start?
    Alltså jag kan höra lite kedjeljud när jag starar bilen men när bilen kommit upp i temp och jag låter den stå på tomgång så tycker jag inte att det rasslar direkt utan mer att kedjan "snurrar".

    Jag är lite osäker på detta, vad händer om man gör fel? med det är kanske inte så komplicerat?
    Jag är inte korkad men jag kan heller inte göra stora ingrepp på bilen. Men oljebyte, stabilisatorstag och liknande klarar jag av

    Spänns kedjan med hjälp av oljetryck? eller hur funkar det?
    om service har skötts så BORDE den aldrig gå sönder i den bästa av världar?

    skickar med en film, det är när bilen kommit upp i temp och 10min körning.
    http://www.youtube.com/watch?v=EaDuo8Ee ... e=youtu.be

    Tack!
    "Spänns kedjan med hjälp av oljetryck?" Ja.

    "Om service har skötts så BORDE den aldrig gå sönder i den bästa av världar?" Nej.
    Finns fall där exemplariskt servade bilar fått byta kamkedjan innan 10000 mil, det är individuellt skulle jag påstå. Kan ta exempel på min bil som servats enligt schema till 11000 därefter bytte jag i snitt var 750 mil upp till 19000 mil då jag bytte till ny motor (hade inte med kedja att göra). Vid kontroll då var kamkedjesträckaren ute 16 mm.

    Hur är det då med rassel vid start? Nån sekund eller två kan lyftare och kedja höras innan fullt oljetryck är uppnått det är ok men tar det flera sekunder så skulle jag nog undersöka. Men detta beror lite på sträcka motorn rullat med.

    Att byta bara kedjetransmission är inte tillräckligt, utan oljetråg och pickup måste regnöras noggrant innan åter montage.

    Skulle kalla byte av kam/balans transmission och nedplock av tråg mm som ett relativ "stort" ingrepp ändå som kräver lite mekarvana så att säga.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769

    Re: Kamkedja 9-5 -02

    OK
    Mycket och bra info

    Motorn har rullat 17900mil nästan exakt, pratade med Mats Riesel nu i veckan och han sa att dom brukar lyssna på motorerna men tyckte att mäta är "överkurs", eller varför man ska göra det extra arbetet. Han tyckte att antigen låter dom lite och man lever med det eller ja, typ byter.

    OK. Jag förstår, det är för avancerat för mig att bytta både kam+balanskedja + div tillbehör om nu kedjan är på G att ge sig.
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83
    Medlem#
    8728

    Re: Kamkedja 9-5 -02

    Citat Ursprungligen postat av iceman89
    någon som har erfarenhet om Blocket försäkringen? hur går man tillväga?
    om det nu är kedjan måste det väl vara bättre för If att försäkringen tar ett kamkedjebyte istället för att vänta till motor ras..? försäkringen är giltig ca 5 månader till.
    Bilen har gått 17900mil.
    Försäkringen gäller bara fel som uppkommer efter inköp. Ifall du anmäler felet nu direkt kommer If hävda att det redan fanns när du köpte den. Vänta några månader till och åk sedan till en auktoriserad verkstad som skriver protokoll på det. Om kedjan är dålig kan du skicka protokollet till If. Då blir det svårare för dem att hävda att felet fanns redan tidigare, men naturligtvis är det så att en kamkedja inte slits över en natt.

    Kanske de istället hävdar att kamkedjan är en förslitningsdel som ska bytas ändå i likhet med kamrem, men stå i så fall på dig och poängtera att enligt tillverkaren ska den aldrig behöva bytas. Försäkringsbolag vill inte betala om de kan slippa...

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769

    Re: Kamkedja 9-5 -02

    Kamkedjan är mätt och den är ute 15mm, så det är dags för byte.
    hur mycket åker kedjan ut, är det 1mm om året, 1mm månad eller 1mm veckan. Cirka, om räknar med oljebyten på 1000-1500mil. Bilen är servad i mitten på April.

    Jag har pratat med IF idag och dom tycker att ingår och jag berättade att efter 15mm så ska man byta, det var inga konstigheter han vill bara att aukt. verkstad ska skicka in papper(kostnadskalkyl) på det och bekräfta att den är över 15mm ute. Jag har redan fått ett skadenummer.
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  17. #17
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Kamkedja 9-5 -02

    Citat Ursprungligen postat av iceman89
    hur mycket åker kedjan ut, är det 1mm om året, 1mm månad eller 1mm veckan.
    Det beror givetvis på hur långt bilen rullar... man kan ju svara ja på alla tre.

    Du vet ju hur gammal din bil är idag & hur långt den har rullat, bara att räkna ut hur länge din kedja har tagit på sig för att gå ut 15mm.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769

    Re: Kamkedja 9-5 -02

    Bilen rullar ca 700-800mil/år

    Om den börjar på 10mm och är ute 15mm nu efter 10år, betyder det 1mm vartannat år? Kan man räkna så?
    Och när bör man senast byta? Runt 17?
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Kamkedja 9-5 -02

    Citat Ursprungligen postat av iceman89
    Bilen rullar ca 700-800mil/år

    Om den börjar på 10mm och är ute 15mm nu efter 10år, betyder det 1mm vartannat år? Kan man räkna så?
    Och när bör man senast byta? Runt 17?
    År?
    Hur räknar du egentligen? Ett tips:

    (15-10) mm / (aktuell mätarställning) = slitage (mm per mil)
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  20. #20
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Kamkedja 9-5 -02

    Citat Ursprungligen postat av iceman89
    Och när bör man senast byta? Runt 17?
    Saab anser att man bör byta om kedjespännaren är ute 15mm. Rasslar kedjan är väl det bästa rådet att byta direkt & helst inte köra innan detta är gjort. Man vet inte när kedjan brister, den kan hålla länge, eller så går den av imorgon.

Liknande ämnen

  1. Kamkedja 9-5 2,3t
    Av Erjo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-11, 18:13
  2. Kamkedja av?
    Av Evil-Bosse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-18, 23:13
  3. Kamkedja 95
    Av slin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-30, 10:07
  4. Kamkedja?
    Av pallander i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-30, 22:12
  5. Kamkedja 9k
    Av TSHT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-05-06, 12:55

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •