Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Hjälp! Expansionskärl svärmar över!

  1. #1

    Hjälp! Expansionskärl svärmar över!

    Jag sedan en tid gäckats av att min 9-5 2,3t -01 förbrukat kylvätska...
    Det började i långsam takt och jag fick meddelande i SID:en att jag skulle fylla på kylvätska en gång i veckan för att sedan öka till att jag får meddelandet varje dag!

    Efter en stunds felsökning har jag inte kunnat förstå vad felets grundorsak är...

    Det här händer:
    Om jag fyller på vätska till rätt nivå med motorn igång är nivån i kärlet stabil men (!) 2-3 sekunder före elfläkten startar kommer det vatten "bakvägen" från kylet via den lilla slangen från kylet upp till expansionskärlet. Kärlet fylls upp och det kommer ut skapligt mycket vatten genom övertrycksventilen i locket. När sedan elfläkten till kylet startar är det som att dra ur proppen i botten på ett fullt handfat, vattnet går snabbt vidare i systemet och nivån i expantionskärlet blir då låg och bilen larmar att den vill ha mer kylvätska... detta repeteras inför varje gång elfäktarna skall starta!

    Det är ingen olja i vattnet och inget vatten i oljan. Det är ingen avgaslukt eller dyligt när man öppnar expantionskärlet, därför tror jag inte att det har med topplockspackningen att göra. Jag provade även att efterdra toppen (en skruv var helt lös!), inget resultat...
    Bilen läcker inte vatten när den står still med motorn avslagen och jag har inga problem med att motorn går varm så länge det finns vatten i systemet...

    Jag vänder mig därför till er rutinerade SAAB-rävar och ber om hjälp, jag vet inte längre vad som kan vara fel och vore tacksam om ni kunde dela med er av era erfarenheter!

    /Martin

  2. #2
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 903

    Re: Hjälp! Expansionskärl svärmar över!

    Min första tanke var om termostaten öppnar som den ska, billigt & enkelt att byta i ett första steg att hitta felet.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 430

    Re: Hjälp! Expansionskärl svärmar över!

    Kan vara en spricka i toppen eller kass topplockspackning trots att det inte blir vatten i oljan eller tvärtom.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 452

    Re: Hjälp! Expansionskärl svärmar över!

    Citat Ursprungligen postat av sOFFe
    Kan vara en spricka i toppen eller kass topplockspackning trots att det inte blir vatten i oljan eller tvärtom.
    Eller något så enkelt som att locket till expansionskärlet är kaputt, den har jag råkat ut för med liknande symptom..
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  5. #5

    Re: Hjälp! Expansionskärl svärmar över!

    Jag glömde skriva det men jag har provat att byta locket till expansionskärlet... Jag har fortfarande kvar problemet.

    Jag har också hört att topplockspackningen kan vara kass utan att medierna blandas, dock är jag också inne på att det kan vara termostaten som bråkar då det korrelerar med timingen på kylfläkten... några andra ideer!?

  6. #6
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 521
    Medlem#
    8163

    Re: Hjälp! Expansionskärl svärmar över!

    Har du gjort ett komptest?
    /Johan

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 430

    Re: Hjälp! Expansionskärl svärmar över!

    Citat Ursprungligen postat av marshall
    Jag glömde skriva det men jag har provat att byta locket till expansionskärlet... Jag har fortfarande kvar problemet.

    Jag har också hört att topplockspackningen kan vara kass utan att medierna blandas, dock är jag också inne på att det kan vara termostaten som bråkar då det korrelerar med timingen på kylfläkten... några andra ideer!?
    Om termostaten bråkar så att motorn blir så varm så den kokar så borde det synas på tempmätaren.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    953

    Re: Hjälp! Expansionskärl svärmar över!

    Nej det behöver inte synas på mätaren och det är inte säkert att den kokar.
    Hade samma problem med min ett tag och då visade det sig att det var termostaten som bråkade.
    Jag bytte bara termostaten till en ORGINAL inget annat skräp och sen var problemet löst.
    Motorn behöver inte bli så varm att den kokar utan det räcker med att du börjar få övertryck i systemet och det kan du få genom att termostaten inte öppnar i rätt tid.
    Prova att byta termostat först. Det är det enklaste och billigaste.

    Åke

    Citat Ursprungligen postat av sOFFe
    Citat Ursprungligen postat av marshall
    Jag glömde skriva det men jag har provat att byta locket till expansionskärlet... Jag har fortfarande kvar problemet.

    Jag har också hört att topplockspackningen kan vara kass utan att medierna blandas, dock är jag också inne på att det kan vara termostaten som bråkar då det korrelerar med timingen på kylfläkten... några andra ideer!?
    Om termostaten bråkar så att motorn blir så varm så den kokar så borde det synas på tempmätaren.
    Garaget Facebook instagram
    Frågan är inte OM något kommer att rasa.Frågan är bara när och hur spektakulärt? Mvh Åke Jahnson.
    Quicksand´s got no sense of humor

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 430

    Re: Hjälp! Expansionskärl svärmar över!

    Citat Ursprungligen postat av Mr cba
    Nej det behöver inte synas på mätaren och det är inte säkert att den kokar.
    Hade samma problem med min ett tag och då visade det sig att det var termostaten som bråkade.
    Jag bytte bara termostaten till en ORGINAL inget annat skräp och sen var problemet löst.
    Motorn behöver inte bli så varm att den kokar utan det räcker med att du börjar få övertryck i systemet och det kan du få genom att termostaten inte öppnar i rätt tid.
    Prova att byta termostat först. Det är det enklaste och billigaste.

    Åke

    Citat Ursprungligen postat av sOFFe

    Om termostaten bråkar så att motorn blir så varm så den kokar så borde det synas på tempmätaren.
    Hur menar du att det kan bli ett övertryck i kylsystemet av att termostaten är dålig utan att tempen har blivit för hög?
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  10. #10
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 903

    Re: Hjälp! Expansionskärl svärmar över!

    Om termostaten inte öppnar & vattnet expanderar av värmen trycks det bakvägen upp i expansionskärlet.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 430

    Re: Hjälp! Expansionskärl svärmar över!

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Om termostaten inte öppnar & vattnet expanderar av värmen trycks det bakvägen upp i expansionskärlet.
    Termostaten öppnar väl av temperatur och inte av tryck?
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  12. #12
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 538
    Medlem#
    7567

    Re: Hjälp! Expansionskärl svärmar över!

    Citat Ursprungligen postat av sOFFe
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Om termostaten inte öppnar & vattnet expanderar av värmen trycks det bakvägen upp i expansionskärlet.
    Termostaten öppnar väl av temperatur och inte av tryck?
    Om termostaten inte öppnar så blir vattnen varmt och expanderar.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 430

    Re: Hjälp! Expansionskärl svärmar över!

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av sOFFe
    Termostaten öppnar väl av temperatur och inte av tryck?
    Om termostaten inte öppnar så blir vattnen varmt och expanderar.
    Termostaten öppnar väl av värme och inte av tryck?
    Dvs att om termostaten inte öppnade så borde tempmätaren stiga.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  14. #14
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 538
    Medlem#
    7567

    Re: Hjälp! Expansionskärl svärmar över!

    Citat Ursprungligen postat av sOFFe
    Citat Ursprungligen postat av Travis

    Om termostaten inte öppnar så blir vattnen varmt och expanderar.
    Termostaten öppnar väl av värme och inte av tryck?
    Dvs att om termostaten inte öppnade så borde tempmätaren stiga.
    Huruvida tempmätaren stiger eller inte vet jag inte i detta fall, men termostaten öppnar av värme. Öppnar den inte blir vattnet varmt, vattnet expanderar, vattnet trycks upp i kärlet.
    Eller?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  15. #15
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 903

    Re: Hjälp! Expansionskärl svärmar över!

    Citat Ursprungligen postat av sOFFe
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Om termostaten inte öppnar & vattnet expanderar av värmen trycks det bakvägen upp i expansionskärlet.
    Termostaten öppnar väl av temperatur och inte av tryck?
    Förutsättningen för att detta ska ske är ju Såklart att termostaten inte fungerar som den ska. När temp stiger öppnar inte den trasiga termostaten, vattnet expanderar & trycks ut. Behöver inte bli för varm/koka för att det ska ske.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 430

    Re: Hjälp! Expansionskärl svärmar över!

    Den normala expansionen av kylarvätskan tas ju upp av expansionskärlet och vattnet dit behöver inte gå via termostaten, det kan ju expandera "åt andra hållet" i kylsystemet och till expansionskärlet.

    Förklara gärna hur vattnet kan expandera så mycket att det tömmer expansionskärlet utan att tempen varit för hög.

    Jag tror att det är omöjligt om inte kompression kommer ut i kylvätskan.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  17. #17
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 903

    Re: Hjälp! Expansionskärl svärmar över!

    Har precis som Mr cba råkat ut för det själv, dock i en gammal 240.

    En jag känner som är mekaniker bekräftade att det kan bli så om termostaten inte öppnas. Det vattnet som finns mellan termostat och kylare expanderar så pass mycket att det inte finns rum för det i expansionskärlet.

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 430

    Re: Hjälp! Expansionskärl svärmar över!

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Har precis som Mr cba råkat ut för det själv, dock i en gammal 240.

    En jag känner som är mekaniker bekräftade att det kan bli så om termostaten inte öppnas. Det vattnet som finns mellan termostat och kylare expanderar så pass mycket att det inte finns rum för det i expansionskärlet.
    Varför skulle vattnet som är mellan termostat och kylare expandera när det är på den kalla sidan om termostaten?
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  19. #19
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 103
    Medlem#
    6234

    Re: Hjälp! Expansionskärl svärmar över!

    Med tanke på du har en kylvätske volym på 7.4liter och att när termostaten inte öppnar så blir det ju fruktansvärt varmt och även om det varma vattnet inte når kylaren via termostat kanalen. Så når värmen kylaren från andra hållet. Så vi har alltså 7.4liter kylarvätska som expanderar. Det får inte plats i expansionskärlet. Därför finns det en dränerings kanal i kärlet där vattnet kan försvinna ut.

    För om det funkar som det skall så funkar systemet som så att expansionskärlet är kopplat till kylaren. Och när kylvätskan blir varmt och expanderar så kan det fyllas upp i expansionskärlet. För att sedan när kylvätskan svalnar så rinner det tillbaka ner i kylaren. Och på detta sättet ses det till att systemet är alltid fullt och ingen luft kan komma in.

    //Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  20. #20
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 521
    Medlem#
    8163

    Re: Hjälp! Expansionskärl svärmar över!

    JAg har lärt mig genom åren att där finns saker jag inte förstår utan bara behöver acceptera att det är så...

    MEN

    Skillnaden i volym mellan 7.4kg vatten (dvs i flytande form) är max 3dl, skiljer det mer än 3 dl så borde det rimligtvis antingen delvis ha förvandlats till is (mindre troligt) eller delvi förvandlats till gasform/ånga (dvs koka).

    Sedan kan det väl vara så att tempmätaren, som sitter vid termostathuset, inte registrerar att vattnet någon annan stans i motorn faktiskt kokar?

    /Johan

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Rengöra expansionskärl?
    Av Bob i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-03-15, 14:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •