Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Vägra starta efter turbo byte.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    117

    Vägra starta efter turbo byte.

    Hej jag har en 9-5 aero 02 konv till e85. Här om dagen bytte jag turbon och efter det så vägra den starta.,
    Bytte turbon fyllde på allt smörjde och tog en test körning de som var illa då var att bilen gick men på Open SID:en stog det miss 1-7på tomgång och på gaspådrag vart det över 240 miss. Tomgång när man är stilla svaja vararäknaren mellan 500-800 till slut stannar mortorn. Check lampan blinkar när man gasar på släpper jag gasen så slocknar lampan. Har kollat alla slangar backv. Nu när jag försöker starta bilen vägra den starta längre efter minuspolen urdragen över natten. När man föröker starta så lukta det sprit i motorrummet har i e85. Det jag undra över kan programmet låst sig efter minus avbrottet så startspärren ligger i. Rycker man säkring 17 så får jag liten gnista men dock ej start. Pumpen låter när man vrider på nyckeln så den verka funka. Tändstiften kolla jag och såg vitt belägning på alla fyra bra ör dåligt? Samnt när jag försöker starta vägra varvräknare röra sig läste att de kan vara vevaxg. Efter att bilen har gått till stendöd är en fråga? Vad tror ni här på forumet? Vill tillägga att när bilen gick och fick massa misstädningar gick bilen otroligt bra i laddrycket men small och hade dålig tomgång vid låga varv.
    Mvh K-D

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 501
    Medlem#
    8163

    Re: Vägra starta efter turbo byte.

    Tycker det låter som en kombination av defekt vevaxelgivare (alernativt att kontakten på något vis åkt ur) ihop med luftläckage. Startspärren blockerar bränslepumpen så den bör det inte vara.
    /Johan

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    117

    Re: Vägra starta efter turbo byte.

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Tycker det låter som en kombination av defekt vevaxelgivare (alernativt att kontakten på något vis åkt ur) ihop med luftläckage. Startspärren blockerar bränslepumpen så den bör det inte vara.
    /Johan

    Tack för tipset. Vad tror du om tändstiften då ska dom verkligen ha vitbeläggning? Vevaxg är dom dyr om den är defekt?

  4. #4
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 970
    Medlem#
    7042

    Vägra starta efter turbo byte.

    Luftläkaget som gör att du får fel etanoladaption så bilen inte startar.. Åtgärda läckaget och sedan är det bara att tugga på starten tills den hoppar igång...
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 433

    Re: Vägra starta efter turbo byte.

    Citat Ursprungligen postat av MicEE
    Luftläkaget som gör att du får fel etanoladaption så bilen inte startar.. Åtgärda läckaget och sedan är det bara att tugga på starten tills den hoppar igång...
    Njaaa....

    I med startgas istället för att sura ner maskinen med massa soppa som inte förbränns om man står på starten.. Men jag håller med, ordna läckaget.. Anslutning mellan kobra och kompressorhus tycker jag låter misstänkt..
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  6. #6
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 501
    Medlem#
    8163

    Re: Vägra starta efter turbo byte.

    Citat Ursprungligen postat av SledStar
    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Tycker det låter som en kombination av defekt vevaxelgivare (alernativt att kontakten på något vis åkt ur) ihop med luftläckage. Startspärren blockerar bränslepumpen så den bör det inte vara.
    /Johan

    Tack för tipset. Vad tror du om tändstiften då ska dom verkligen ha vitbeläggning? Vevaxg är dom dyr om den är defekt?
    Kolla Speedparts för priser.

    Felaktig bränsle-luftblandning kan väl ge missfärgade tändstift?
    /Johan

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    117

    Re: Vägra starta efter turbo byte.

    Hej tack för alla tips. I dag så starta den äntligen. Var iväg och köpte lite 98 bränsle och vips så starta den. var ute en runda för att känna på den lite.. Slööö går som en ltt. ryckte r slangen för att kolla om de var dom blå igen. Men nej de var den inte. När jag parkera bilen så går tomgången svajigt igen. la ut ett klipp så ni ser hur mätaren beter sig. http://www.youtube.com/watch?v=FdeKP8h9 ... e=youtu.be
    Trög startad är den inte heller. har kollat under turbon och den tjocka luftslangen sitter fast och alla små slangar från den vita till den röd/vita har jag kollat och dom är ok. testate oxå att rycka ur lmm bara för att kolla om de var den som gjorde den slö men samma där. Misstäning på OpenSID mellan 4 stilla och 4-60 på gas. Vad kan de vara tro?
    Finns det olika E85. När allt de här strulet hände tanka jag på Statoil E85 men har kört ett bra tag med Jets E85. Kan de ha någon betydelse varför den går som skit och ojämt?

    När man startar så står de 0% Etanol förut stog det iaf 72%. startar på T 1.4sek.
    T=1.4
    M=0%
    T=72
    CA=0%

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    gbg
    Inlägg
    204

    Vägra starta efter turbo byte.

    tändstift?
    hade liknande symptom på en T5 a efter att slangen mellan min nya bränslepump och pumparmatur hade hoppat av. tydligen hade dom pajat av att bränsle/ luft blandningen blivit 0/100% enligt min trimfirma.

    då var tomgång svajig bilen gick slött och misstände den bluddrade en del också.
    mvh
    Saab 9-5 2,3T SC R.I.P.
    Saab 9-3 2,0t -00 steg 3
    Saab 99 -83 R.I.P.
    Saab 9000 2,3T såld

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    117

    Re: Vägra starta efter turbo byte.

    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Robin
    tändstift?
    hade liknande symptom på en T5 a efter att slangen mellan min nya bränslepump och pumparmatur hade hoppat av. tydligen hade dom pajat av att bränsle/ luft blandningen blivit 0/100% enligt min trimfirma.

    då var tomgång svajig bilen gick slött och misstände den bluddrade en del också.
    mvh

    Hej ja jag vet inte. Var ute en sväng nyss och när man trycker på gasen så tar de ett litet tag innan turbon reagerar men sen drar den iväg som vanligt nackdelen är att check lampan börja blinka och så släpper jag gasen så slutar den blinka. Men var ungefär sitter den slangen då? Och vad är de isf som har orsakat att den slangen har gått eftersom jag ej rört något med bränslet.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    117

    Re: Vägra starta efter turbo byte.

    Citat Ursprungligen postat av SledStar
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Robin
    tändstift?
    hade liknande symptom på en T5 a efter att slangen mellan min nya bränslepump och pumparmatur hade hoppat av. tydligen hade dom pajat av att bränsle/ luft blandningen blivit 0/100% enligt min trimfirma.

    då var tomgång svajig bilen gick slött och misstände den bluddrade en del också.
    mvh

    Hej ja jag vet inte. Var ute en sväng nyss och när man trycker på gasen så tar de ett litet tag innan turbon reagerar men sen drar den iväg som vanligt nackdelen är att check lampan börja blinka och så släpper jag gasen så slutar den blinka. Men var ungefär sitter den slangen då? Och vad är de isf som har orsakat att den slangen har gått eftersom jag ej rört något med bränslet.

    Vill bara säga att har fått till att bilen inte svajar i tomgång nu. Nu går den rätt ok. Men dock inte bra. ligger mREG 1100 mAir 800 typ. Vad kan de vara för fel om den går kanon ett tag sen är de som någon låser sig motorn hackar och när man gasar efter hacket så går den skit igen kommer knap upp till gula turbo trycket. Drar jag ut säkring 17 och sätter dit den igen så går den som den sak igen men problemet kommer igen efter ett tag. Vad är det för fel tro

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    815

    Re: Vägra starta efter turbo byte.

    Haft samma strul med min bil i signatur. Jag böt vevaxellägesgivare och problemen försvann.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    117

    Re: Vägra starta efter turbo byte.

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Haft samma strul med min bil i signatur. Jag böt vevaxellägesgivare och problemen försvann.
    Ska testa de jag med. Hur mycket hade du gått igenom bilen innan du konstatera att de var vevaxelgivaren?

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    gbg
    Inlägg
    204

    Vägra starta efter turbo byte.

    Citat Ursprungligen postat av SledStar
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Robin
    tändstift?
    hade liknande symptom på en T5 a efter att slangen mellan min nya bränslepump och pumparmatur hade hoppat av. tydligen hade dom pajat av att bränsle/ luft blandningen blivit 0/100% enligt min trimfirma.

    då var tomgång svajig bilen gick slött och misstände den bluddrade en del också.
    mvh

    Hej ja jag vet inte. Var ute en sväng nyss och när man trycker på gasen så tar de ett litet tag innan turbon reagerar men sen drar den iväg som vanligt nackdelen är att check lampan börja blinka och så släpper jag gasen så slutar den blinka. Men var ungefär sitter den slangen då? Och vad är de isf som har orsakat att den slangen har gått eftersom jag ej rört något med bränslet.
    slangen är inget problem om du inte bytt pumpen och slangen och när slangen är av så går bilen inte alls.
    det jag menade var att efter jag satt fast slangen igen då betedde den sig så som du beskrev och då var tändstiften paj.
    mvh
    Saab 9-5 2,3T SC R.I.P.
    Saab 9-3 2,0t -00 steg 3
    Saab 99 -83 R.I.P.
    Saab 9000 2,3T såld

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    117

    Re: Vägra starta efter turbo byte.

    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Robin
    Citat Ursprungligen postat av SledStar


    Hej ja jag vet inte. Var ute en sväng nyss och när man trycker på gasen så tar de ett litet tag innan turbon reagerar men sen drar den iväg som vanligt nackdelen är att check lampan börja blinka och så släpper jag gasen så slutar den blinka. Men var ungefär sitter den slangen då? Och vad är de isf som har orsakat att den slangen har gått eftersom jag ej rört något med bränslet.
    slangen är inget problem om du inte bytt pumpen och slangen och när slangen är av så går bilen inte åalls.
    det jag menade var att efter jag satt fast slangen igen då betedde den sig så som du beskrev och då var tändstiften paj.



    Oki.ska byta dom imorgon. Men det som är märkligt att ibland går den som vanligt laddar bra och så och kör man ett tag så känner man att de blir som en misstädning och sen blir den seg och laddtrycket orkar ej knapt till det gula. Rycker jag säkring 17 och sätter i den så går den igen bra men kommer tillbaka senare.

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 004

    Re: Vägra starta efter turbo byte.

    Ar LMM inkopplad? Alternativt, kolla skicket pa den/testa med annan.

    Min LMM var kass, tva av motstanden pa tradarna branda, fick ingen felkod. Laddade halva gula och gick som en pase notter pa tomgang.
    Gone country....

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    117

    Re: Vägra starta efter turbo byte.

    Har köpt en så där OBD2 läsare och fick upp fel kod från programmet Troque Pro.
    Felkod: P0134

    Och min fråga är vad gör felkoden för symtom på bilen kan den ha med bilen går så segt hela tiden. Vad kan man ev koppla ur min lambs för jag har bara en ikopplad. före katten alltså. Vad skulle ev hända om jag rycker den tror ni bilen går bättre då tro?

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    815

    Re: Vägra starta efter turbo byte.

    Citat Ursprungligen postat av SledStar
    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Haft samma strul med min bil i signatur. Jag böt vevaxellägesgivare och problemen försvann.
    Ska testa de jag med. Hur mycket hade du gått igenom bilen innan du konstatera att de var vevaxelgivaren?
    TK och stift.

    Citat Ursprungligen postat av SledStar
    Har köpt en så där OBD2 läsare och fick upp fel kod från programmet Troque Pro.
    Felkod: P0134
    Kan detta vara något? Om min engelska inte sviker mig så pratar han där om spjällhuset?

    http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=214600
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    117

    Re: Vägra starta efter turbo byte.

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Citat Ursprungligen postat av SledStar
    Ska testa de jag med. Hur mycket hade du gått igenom bilen innan du konstatera att de var vevaxelgivaren?
    TK och stift.

    Citat Ursprungligen postat av SledStar
    Har köpt en så där OBD2 läsare och fick upp fel kod från programmet Troque Pro.
    Felkod: P0134
    Kan detta vara något? Om min engelska inte sviker mig så pratar han där om spjällhuset?

    http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=214600

    Tack för ditt svar. Ska ner och kolla upp det. Återkommer med resultat.

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    KARLSTAD
    Inlägg
    512

    Re: Vägra starta efter turbo byte.

    Lite snabbt googlande...

    http://www.obd-codes.com/p0134

    Verkar vara liknande symptom som du har

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    117

    Re: Vägra starta efter turbo byte.

    Har tänk på en liten sak. När jag gjorde mitt 3tums rör så satt det 2 syresensor på de gamla röret kan man ev sätta dom två syresensor på fel plats lr har den någon betydelse förutom dom har olika stickkontakter? Börja fundera om jag satt syresensor på den bakre fram och tvärrom. Gör de någon skillnad tro? För jag tror killen som mappa min stängde av syresensor 2. Så kontakten som sitter i är avstängd...

Liknande ämnen

  1. Bilen vill inte starta efter byte av box T7
    Av Rainer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-04-07, 10:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •